Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Milliongjeld etter erstatningskrav.


Gjest 508b5...f95

Anbefalte innlegg

Gjest 508b5...f95

Er i en veldig frustrerende og håpløs situasjon. For noen år siden kjørte jeg en bil i fylla uten ansvarsforsikring der en person omkom. I tillegg ble andre personer skadet, også materielle skader på en bygning.

Siden verken jeg eller bilen var forsikret ble jeg i retten dømt til å betale rundt 6,5 millioner i erstatning. I tillegg er det ca. 9% i renter og kan se summen bare øker mer og mer for hver måned. Har de siste årene vært svært deprimert, og på tidspunktet da hendelsen skjedde var jeg uten jobb. Etter at jeg var ferdig å sone ett år i fengsel har jeg gått på sosial stønad hos NAV og bodd hos mine foreldre. Har kun jobbet i butikk som tilkallingsvikar før og har ikke fullført vgs, så har aldri hatt en fast jobb. Sliter veldig psykisk og har svært mørke perioder i ny og ne. Er i midten av tjueårene og ønsker bare å få et normalt liv. Denne hendelsen har ødelagt min fremtid og mine håp om et liv som de fleste andre nordmenn. Jeg vil tilbake i arbeidslivet, men tanken på at jeg aldri vil kunne ha dyre eiendeler uten at namsmannen tar de er veldig destruktivt for meg. Som bolig eller en bil. Jeg tør ikke engang lete etter kjærligheten fordi jeg vet jeg økonomisk ikke kan forsørge henne eller et eventuelt barn i fremtiden. Det tar vekk fokus og motivasjon for å fullføre utdanning eller klare å holde meg i jobb. Jeg er konstant deprimert og har flere ganger tenkt på selvmord.

 

Finnes det en eller annen, hvilken som helst mulighet for å få slettet gjelden eller redusert den? Finnes det en lov jeg kan ta i bruk? Nå spør jeg de som har peiling på juss og ikke synsere.

Har vært i kontakt med kreditor og de er ikke villig til å verken senke kravet eller fryse renter, til tross for at jeg flere ganger har vært i kontakt med dem og forklart situasjonen. Har også snakket med namsmann men de henviser bare tilbake til kreditor og sier det er opp til kreditor. Jeg vil aldri klare å betale ned kravet da rentene er så høy. Selv uten rentene vil jeg bruke hele livet mitt på å betale ned gjelden.

Er det noen over namsmann og kreditor som har makt til å få gjelden min redusert/slettet?.. Hvem kan jeg spørre? Noen på stortinget omså?

Jeg gjorde noe veldig dumt, og har angret hver dag etter ulykken på at jeg satt meg i bilen. Jeg føler med familiene til den omkomne og de skadde. Men, jeg har sonet min straff både i fengsel, hjemme og i mitt eget hode i flere år. Jeg synes ikke det er rettferdig at jeg også skal straffes livet ut økonomisk for det som skjedde.

Mitt siste håp er at noen med makt kan hjelpe meg å få redusert eller slettet gjelden.

Anonymous poster hash: 508b5...f95

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det er erstatning til de pårørende hvor de har fått utbetaling fra et innkrevingsselskap som har kjøpt opp gjelden fra de. Stemmer det?

Hvis det stemmer er vel rentene måten innkrevingsselskapet tjener penger på dette. Noen må betale disse pengene, ingen business som driver veldedighet.

Lenke til kommentar

Sett på gjeldsordning?

Når du har problemer med å betale gjelden din, og ikke får gjort frivillige avtaler om nedbetaling med kreditorene, kan du søke om offentlig gjeldsordning. Du søker gjennom namsmannen.

En gjeldsordning er en avtale mellom deg og kreditorene dine. Avtalen kan være frivillig eller tvungen. En tvungen avtale vil si at det er retten som har avgjort at du skal få gjeldsordning.

Målet med gjeldsordningen er at du skal få kontroll over økonomien din.

Namsmannen vil lage et budsjett du skal følge i tiden du har gjeldsordning. Namsmannen bruker opplysninger du gir om økonomien din, til å sette opp et budsjett for deg.

I budsjettet setter namsmannen av penger til rimelige bokostnader og levekostnader for deg og husstanden din. Namsmannen vil følge forskrift om livsoppholdssatser. Hvis inntekten din er høyere enn utgiftene, betaler du overskudet til kreditorene.

Det vil stå i Løsøreregisteret at du har en offentlig gjeldsordning. Dette vil virke på samme måte som en vanlig betalingsanmerkning.

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/


I forhold til bil, så kan du (med deres tillatelse) registrere den på et familiemedlem, hvor du står oppført som medeier.
Du vil da kunne ha forsikring i ditt navn og spare opp bonus, men jeg er 95% sikker på at namsmannen ikke kan ta denne da du ikke er den eneste eier av den, men dobbeltsjekk.


Skal være litt forsiktig med å uttale meg om dette, da det ikke er mitt felt, ei har jeg noe erfaring på det, men når det kommer til selvmord, så er nok det en særdeles dårlig ide. Spesielt for alle de rundt deg. Jeg har selv noen måneder eller år med levetid igjen, så for min del setter det ting for meg i et annerledes perspektiv. Det er bare penger. Det vil ordne seg til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 508b5...f95

 

Allinuse skrev (3 minutter siden):

Regner med det er erstatning til de pårørende hvor de har fått utbetaling fra et innkrevingsselskap som har kjøpt opp gjelden fra de. Stemmer det?

Hvis det stemmer er vel rentene måten innkrevingsselskapet tjener penger på dette. Noen må betale disse pengene, ingen business som driver veldedighet.

Det stemmer at de har kjøpt opp gjelden fra forsikringsselskapene.

 

Merko skrev (2 minutter siden):

Sett på gjeldsordning?

Når du har problemer med å betale gjelden din, og ikke får gjort frivillige avtaler om nedbetaling med kreditorene, kan du søke om offentlig gjeldsordning. Du søker gjennom namsmannen.

En gjeldsordning er en avtale mellom deg og kreditorene dine. Avtalen kan være frivillig eller tvungen. En tvungen avtale vil si at det er retten som har avgjort at du skal få gjeldsordning.

Målet med gjeldsordningen er at du skal få kontroll over økonomien din.

Namsmannen vil lage et budsjett du skal følge i tiden du har gjeldsordning. Namsmannen bruker opplysninger du gir om økonomien din, til å sette opp et budsjett for deg.

I budsjettet setter namsmannen av penger til rimelige bokostnader og levekostnader for deg og husstanden din. Namsmannen vil følge forskrift om livsoppholdssatser. Hvis inntekten din er høyere enn utgiftene, betaler du overskudet til kreditorene.

Det vil stå i Løsøreregisteret at du har en offentlig gjeldsordning. Dette vil virke på samme måte som en vanlig betalingsanmerkning.

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/


I forhold til bil, så kan du (med deres tillatelse) registrere den på et familiemedlem, hvor du står oppført som medeier.
Du vil da kunne ha forsikring i ditt navn og spare opp bonus, men jeg er 95% sikker på at namsmannen ikke kan ta denne da du ikke er den eneste eier av den, men dobbeltsjekk.


Skal være litt forsiktig med å uttale meg om dette, da det ikke er mitt felt, ei har jeg noe erfaring på det, men når det kommer til selvmord, så er nok det en særdeles dårlig ide. Spesielt for alle de rundt deg. Jeg har selv noen måneder eller år med levetid igjen, så for min del setter det ting for meg i et annerledes perspektiv. Det er bare penger. Det vil ordne seg til slutt.

 

Siden det er dom ved erstatning har jeg ikke rett på tradisjonell gjeldsordning der gjelden blir slettet/redusert etter noen år.

Anonymous poster hash: 508b5...f95

Lenke til kommentar

Fjerner innlegg som er off topic, desverre innebærer det også tråder som har saklig innhold men har sitert usaklig innhold. Flytter temaet også over til Juss, og ber alle være saklig på spørsmålet til TS..

Dette innlegget skal ikke kommenteres eller besvares.. For tilbakemelding ta kontakt med meg eller på seksjonen på tilbakemeldinger på forumet..

Mvh Krozmar
Moderator

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda et bevis på forferdelig straffesystem i Norge. Jeg synes det er riktig med straff i denne situasjonen, men at det er lovlig å sette 9% rente er ubegripelig. Summen på 6.5 millioner er og såpass høy fra før at det er umulig å betale tilbake for noen i dine sko. Her burde det vært maks halvparten og ikke lov til høyere en markeds rente. Hva som skjer er at det er ingen vits for deg å ha lovlig inntekt resten av livet. Så kreditorene får ingenting da noen i dine sko vil leve på sosial stønad / uføretrygd resten av livet på skattebetalernes regning. Tenker de fleste ender opp med et liv med kriminalitet. Jobbe svart, jobbe under noen andre sitt navn eller som sagt flytte til utlandet. Nå håper jeg at du ikke tyr til kriminalitet, men heller kreative løsninger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med gjeldsrådgiver i NAV lokalt. Dette kan du søke om digitalt i de fleste større norske kommuner.
I de fleste kommunene er dette hyggelige folk som har vært bort i det meste, din situasjon er ikke uhørt om.
Mange namsmenn sitter ikke på resursene til å veilede enkeltpersoner, men det gjør gjeldsrådgiveren i NAV.
Vedkommende kan svare deg på om gjeld fra uvettig gjeldsstiftelse, er å likestille med gjeld stiftet ved erstatningsdom.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 508b5...f95 skrev (7 timer siden):

 

Det stemmer at de har kjøpt opp gjelden fra forsikringsselskapene.

 

 

Siden det er dom ved erstatning har jeg ikke rett på tradisjonell gjeldsordning der gjelden blir slettet/redusert etter noen år.

Anonymous poster hash: 508b5...f95

Det er ikke noen automatikk i at erstatningsdom mv. hindrer tvungen gjeldsordning med mindre dommen er av nyere dato. Foreslår derfor at du møter namsmannen og fremsetter en søknad om gjeldsforhandling. Hvis du får avslag, kan du klage inn avgjørelsen for tingretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær obs på at det ikke åpnes gjeldsordninger dersom gjelden er "ny", og dersom gjelden stammer fra straffbare handlinger for mindre enn tre år siden:

Sitat

en ikke ubetydelig del av gjelden stammer fra straffbare forhold som er avgjort ved dom eller forelegg mindre enn tre år før søknad leveres. Dersom skyldneren klart er i en rehabiliteringssituasjon, kan gjeldsforhandling likevel åpnes,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99#KAPITTEL_1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du slipper «aldri» unna erstatningsgjeld i Norge, men helt svart er det ikke

1) pass på at du sitter igjen med «minimumssatsen for livsopphold» (rundt 8000 kr, pluss litt ekstra til eventuelle unger og sånn)

2) du må være «varig ute av stand» til å håndtere gjelden, da holder det ikke å vise til ett høyt beløp på gjelden og lav inntekt.... du må vise til lengre tid der du kun sitter igjen med livsoppholdssatsen og likevel så vokser gjelden (minst 3 år, tror jeg er vanlig)

3) det må ha gått så lang tid at det ikke regnes som støtende og urimelig for den du skulle ha betalt til å ettergi gjelden. Dette tar lang tid, kanskje 10 år fra dommen?

4) det kan/vil bli endringer i konkurs- og inkassoloven. Det er mulig det gir nye muligheter.

så venn deg til «minimumssatsen for livsopphold». Det er ikke så fett, men bedre enn studenter, og det går an å leve helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjeldsordning eller forhandlinger om gjelden i slike saker er vanskelig, det skal generelt nektes dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig, noe det normalt vil gjøre i saker hvor fyllekjøring har ført til tap av liv.

Det finnes likevel alltid løsninger.

Skal du betale dette i løpet av de neste 20-25 årene, med 9% rente, så må du vel betale 80-90 000 i måneden, å det er vel ikke oppnåelig for de fleste, men gjelden kommer av din egen dumskap, så du burde jo egentlig betale dette.

Det er ingenting i veien for å søke om gjeldsordning, dersom du kan begrunne søknaden med at det finnes særlig grunner til at nettopp du skal slippe å betale denne erstatningen, men det bør nok ha gått en del år. I verste fall får du avslag, å kan søke igjen senere.


Det finnes selvfølgelig måter å omgå dette på også, men de er nok ikke så veldig attraktive.

Du kan flytte til utlandet, gjelden kan selvfølgelig kreves inn i utlandet også, den følger deg overalt, men det er mulig du kan slippe dette dersom du for eksempel slår deg personlig konkurs i EU, eller flytter til et land hvor det er vanskelig for den norske stat å kreve inn penger.

Konkurser i EU er grenseoverskridende, slik at i prinsippet skal det kunne gå å slå seg konkurs i Latvia, hvor slikt bare tar ett års tid, deretter skal du i hovedsak kunne bosette deg i et hvilket som EU-land uten at den norske gjelden kan kreves inn der.

Norge anerkjenner dessverre ikke grenseoverskridende konkurser, slik at gjelden vil bestå her og kan kreves inn dersom du flytter tilbake.

En slik løsning må selvfølgelig undersøkes nøye først, det er en hel masse lover og regler som jeg sikkert ikke kjenner til, så noen med mer innsikt må i så fall se på dette for deg først.

Ny konkurslovgivning er vedtatt av Stortinget for flere år siden, men foreløpig ikke innført, når det blir, er det ingen som vil svare på, ettersom loven allerede er utdatert. Denne vil ta inn grenseoverskridende konkurser i norsk lov, men hvordan det vil praktiseres er det heller ingen som vet?

EU har også vedtatt nye regler for insolvens, som er gjeldende for medlemslandene, og også for EØS-landene, inkludert Norge.
Norge har dog litt tid på seg til å tilpasse sine lover, men det ser ut som det i fremtiden vil bli slik at sanering av gjeld skal ta maksimalt 3 år, uten karenstid, ikke slik som i dag, hvor gjeldsordning i praksis tar 7 år. Det virker heller ikke som om det skal være noen begrensninger på hva gjelden stammer fra, slik det er i Norge, hvor gjeld fra straffbare handlinger, skatt og moms osv. generelt er vanskelig å få sanert.

Dette ligger nok noen år frem i tid, men det kommer endringer, selv om Norge i en årrekke har forsøkt å motsette seg det, ved å ikke anerkjenner konkurser, ta særlig forbehold i Luganokonvensjonen osv, noe som har gjort det vanskeligere for skyldnere, både selskaper og personer, å sanere eller restrukturere gjeld.

Du kan jo også på en måte være glad for den gjeldende pandemien, som vil føre med seg dårligere økonomi og flere konkurser for mange, noe som gjerne fører til bedre lovverk for sanering av gjeld.
Den nåværende Gjeldsordningsloven ble tross alt innført etter krisen på åttitallet, når svært mange endte opp konkurs med stor gjeld.

Det er en gang slik at i oppgangstider, hvor gjeldsproblemer rammer få, slik vi har hatt i Norge i et par tiår nå, så finnes det ikke politisk evne til å få til gode løsninger for gjeldsslaver. Når problemet blir større, og presset fra EU også øker, vil arkaiske norske lover måtte endres. Slik det er nå, var det nesten bedre i gamle dager, hvor man hadde gjeldsfengsel, å satt inne for å betale sin gjeld dersom man ikke hadde penger å betale med.

Det finnes selvfølgelig også muligheter for å benytte venner og familie for å unndra inntekter eller formuesgoder fra Namsmannen.
En annen mulighet er selskapsstrukturer med norske avdelinger eller aksjeselskap som eies av utenlandske selskaper i ditt navn e.l., som vanskelig kan spores tilbake til deg, hvor du kan plassere formuesgoder, eller at du fakturer ditt arbeid for arbeidsgivere fra disse selskapene, for å unngå at alt over 8 898,- (livsopphold for enslige) blir trukket av Namsmannen.

Dette er ikke direkte ulovlig, du har ingen plikt til å bistå Namsmannen i å foreta utlegg, men bevisst unndragelse vil trolig gjøre det vanskeligere å få til gjeldsordning eller forhandlinger i fremtiden, dersom det er noe mål.

Det er uansett en kjip situasjon, både for de du rammet og deres familie, og også for deg, å det vil kreve enten ekstraordinær innsats for å betale gjelden, eller nesten like stor innsats for å forsøke å stikke fra den.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
2 hours ago, M98kF1 said:

Du slipper «aldri» unna erstatningsgjeld i Norge, men helt svart er det ikke

1) pass på at du sitter igjen med «minimumssatsen for livsopphold» (rundt 8000 kr, pluss litt ekstra til eventuelle unger og sånn)

2) du må være «varig ute av stand» til å håndtere gjelden, da holder det ikke å vise til ett høyt beløp på gjelden og lav inntekt.... du må vise til lengre tid der du kun sitter igjen med livsoppholdssatsen og likevel så vokser gjelden (minst 3 år, tror jeg er vanlig)

3) det må ha gått så lang tid at det ikke regnes som støtende og urimelig for den du skulle ha betalt til å ettergi gjelden. Dette tar lang tid, kanskje 10 år fra dommen?

4) det kan/vil bli endringer i konkurs- og inkassoloven. Det er mulig det gir nye muligheter.

så venn deg til «minimumssatsen for livsopphold». Det er ikke så fett, men bedre enn studenter, og det går an å leve helt greit.

Hvordan skal de som har kjøpt gjelden fra forsikringsselskapet få pengene sine igjen da?

Lenke til kommentar
44 minutes ago, MittNavnErTatt said:

Hvordan skal de som har kjøpt gjelden fra forsikringsselskapet få pengene sine igjen da?

De kommer jo ikke til å få «alle penga sine» uansett. Rentene vokser fortere enn han kan betale og selve grunnbeløpet er i største laget til å rekke å betale i løpet av ett vanlig yrkesliv. Men en eller annen gang har de «tjent nok» og/eller de godtar å tape litt, at de fikk kjøpt gjelden billig og at de får lov å ta 8-10% rente er ment å betale for den risikoen. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, MittNavnErTatt said:

Hvordan skal de som har kjøpt gjelden fra forsikringsselskapet få pengene sine igjen da?

De hadde aldri kjøpt gjelden krone for krone. Det er åpenbart at dette vil aldri bli betalt tilbake. Jeg hadde blitt veldig overrasket hvis noen betalte mer enn 10 øre per krone for gjelda til en person som ikke har stabil inntekt. Mest sannsynlig mindre enn det da selv 650 000 kr er vanskelig å kreve inn.

Endret av vara
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):



Det finnes selvfølgelig også muligheter for å benytte venner og familie for å unndra inntekter eller formuesgoder fra Namsmannen.
En annen mulighet er selskapsstrukturer med norske avdelinger eller aksjeselskap som eies av utenlandske selskaper i ditt navn e.l., som vanskelig kan spores tilbake til deg, hvor du kan plassere formuesgoder, eller at du fakturer ditt arbeid for arbeidsgivere fra disse selskapene, for å unngå at alt over 8 898,- (livsopphold for enslige) blir trukket av Namsmannen.

Dette er ikke direkte ulovlig, du har ingen plikt til å bistå Namsmannen i å foreta utlegg, men bevisst unndragelse vil trolig gjøre det vanskeligere å få til gjeldsordning eller forhandlinger i fremtiden, dersom det er noe mål.

Ikke bare er dette ulovlig (og saksøkte har faktisk plikt til å gi namsmannen fullstendige og riktige opplysninger), det kan være straffbart som kreditorsvik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...