Gå til innhold

Sjekke tv for hakking ved fotball og panorering


Anbefalte innlegg

21 hours ago, NULL said:

Nei, det gjør de nødvendigvis ikke.

Og signalet som evt. kommer fra en TV-kanal via satellitt er gjerne ikke det samme som blir distribuert ut til seere.

Neida, de fleste TV kanaler har lagt ledninger fra Oslo og Bergen til de største byene i Norge.

Og når det gjelder satellitt så er det ikke så mye i mellom satellitt og parabol. 
 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nittedal_jordstasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Kjell Olaf Winther said:

Neida, de fleste TV kanaler har lagt ledninger fra Oslo og Bergen til de største byene i Norge.

Hva mener du her egentlig? At de fleste TV-kanaler har et eget nett som går mellom en rekke større byer? Til?

9 minutes ago, Kjell Olaf Winther said:

Og når det gjelder satellitt så er det ikke så mye i mellom satellitt og parabol. 

?

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, NULL said:

Hva mener du her egentlig? At de fleste TV-kanaler har et eget nett som går mellom en rekke større byer? Til?

?

 

Det var derfor jeg sa tidligere at de fleste kabel og fibertilbydere plukker ned signalene sine fra satellitt, noe du mente at de ikke gjorde.
Og du sier også at det signalet som kommer fra satellitt ikke er det som vi TV seere får, og da sier jeg at det ikke er så mye mellom satellitt og parabol. Og det er det vi får. Ikke noe annet. Hva du enn mener ???

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Det var derfor jeg sa tidligere at de fleste kabel og fibertilbydere plukker ned signalene sine fra satellitt, noe du mente at de ikke gjorde.
Og du sier også at det signalet som kommer fra satellitt ikke er det som vi TV seere får, og da sier jeg at det ikke er så mye mellom satellitt og parabol. Og det er det vi får. Ikke noe annet. Hva du enn mener ???

Du sa at alle kabel- og fiberleverandører fikk distribusjonsignal via satellitt, hvilket nødvendigvis ikke stemmer slik nettene er bygget i dag, og der distribusjonen etter produksjon av signalet som skal ut til kunder kan gå rett ut på fastnettene. Liten hensikt å sende det til verdensrommet og ta det ned igjen, hvis man kan kjøre det rett ut i nettet det skal distribueres i fra samme sted, eller man har en god nok fiberforbindelse til nettet det skal distribueres i?

Når det gjelder kontribusjonen fra tv-kanaler, kan det gå via satellitt. Men en del kanaler vil ha direkte forbindelse til Nittedal, som du nevner - hvor det videre skjer en produksjon av signalet som skal distribueres videre. Signalet som kommer inn fra en TV-kanal (kontribusjon) kan være i et annet bitrate og format enn de som skal distribueres videre. 

Eksempel kan du lese denne artikkelen: https://www.tek.no/artikkel/i/rAGb8e/nittedal-teleport

Sitat: "Vi har bygget et omfattende fibernettverk som henter kanaler fra kringkastere i flere land. De fleste kringkasterne med en nordisk profil er en del av dette nettet – i tillegg til alle kanalene vi henter ned via satellitt"
og:
"Vi foretrekker å hente en rekke kanaler som har nordisk profil via fiber. Det er fordi vi ender opp med en bedre bildekvalitet ved at vi direkte kan kode råsignalet vi får levert fra kringkaster, istedenfor å være avhengig av hva en annen satellittplattform har av kvalitet. [....] Signalene vi henter ned via satellitt er allerede kodet. Denne bitraten kan variere mye og passer ikke Canal Digital, og en ny runde med koding vil forringe kvaliteten".

 

Lenke til kommentar

Det som sendes via satellitt er enten 720p eller 1080i. Unntaket er Viasat sin UHD kanal.

Det sier seg selv i vårt langstrakte land med utallige fjorder, fjell, daler og trær=skog at det ikke er praktisk å legge fiber mellom de største byene. 
Så i og rundt Oslo kan det nok hende at Telenor har fiber «direkte» fra Fornebu. Så skal jo alle disse kanalene samles et sted, 

så derfor er det vel praktisk at tilgang til alle disse kanaler tas ned via satellitt. 
Ettersom det er der de er samlet, ettersom Telenor sin satellitt sender til Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Akkurat som Viasat sin satellitt i tillegg dekker Baltikum.

 

Har alltid regnet med at NRK og TV2 har fiber opp til Nittedal. TV3 og TVNorge som liksom sendes fra UK har vel en annen strategi, 

men TV3 kanalene sender 1080i og DD 2.1/5.1.   TV Norge sender vel også 1080i med PCM stereo. 
Tv2 720i med PCM stereo, NRK og SVT med 720p og DD 2.1/5.1

Stor forskjell mellom disse kanaler er vanskelig å se. 
Flere svenske kanaler sender for det meste i 1080i. 
Viasat sin TV 6, og et par svenske kanaler som sender eldre filmer og serier sender fremdeles i SD.

Som de svenske «gratis» kanalene i det digitale bakkenettet. 
Etter å ha hatt parabol i 22 år, så vanlig TV best fra satellitt. 

Når man ser Formel 1 i 4K direkte fra Australia eller China, eller norsk fotball fra div. steder i Norge, så hadde dette vært umulig uten distribusjon via satellitt.
 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Det som sendes via satellitt er enten 720p eller 1080i. Unntaket er Viasat sin UHD kanal.

Det sier seg selv i vårt langstrakte land med utallige fjorder, fjell, daler og trær=skog at det ikke er praktisk å legge fiber mellom de største byene. 
Så i og rundt Oslo kan det nok hende at Telenor har fiber «direkte» fra Fornebu. Så skal jo alle disse kanalene samles et sted, 
 

Du mener altså at man ikke har et fibernett som dekker store deler av landet? At man f.eks. når man kommer litt nord i landet, så er de nettene som er der ikke sammenkoblet med fibernettene her sørpå? Egentlig tror jeg bare vi kan la den videre diskusjonen egentlig ligge, for du har ikke noe som helst innsikt i dette virker det som.

"Alle" steder Telenor, Get, Altibox tilbyr fiber/HFC med TV, så går TV-en via fiber (når det er snakk om HFC, er det naturligvis en (kvalitetstapsfri) konvertering av signalet i ytre ledd). Dette om det så er i Alta, eller på Svalbard for den saks skyld. Når jeg sier "alle", så er det fordi det er enkelte steder hvor det finnes satellittmatede nett fortsatt, som vel da gjerne er eid av lokale aktører. I dag er dette mer eller mindre en kuriositet. 

Fiberen er naturligvis helt sentral for at man skal kunne levere bredbånd og mobilnettet rundt i landet. Broadcast-TV spiser man en liten brøkdel av den kapasiteten som er tilgjengelig i fibernettene.

For små steder der det ikke er en moderne fastnett, f.eks. at de fortsatt bruker DSL, vil TV kun være mulig kun via det digitale bakkenettet eller via satellitt naturlig nok. Og selv der det er DSL, vil det ofte være fiber som går inn til sentralen. 

4 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Det som sendes via satellitt er enten 720p eller 1080i. Unntaket er Viasat sin UHD kanal.

Nå er det kanaler som er i SD fortsatt. I stor grad er vel det da diverse nisjekanaler (polske, midt-østen, religiøse).

4 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Så i og rundt Oslo kan det nok hende at Telenor har fiber «direkte» fra Fornebu

Distribusjonen ut i fastnett går vel også fra Nittdal.

4 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

men TV3 kanalene sender 1080i og DD 2.1/5.1.   TV Norge sender vel også 1080i med PCM stereo. 
Tv2 720i med PCM stereo, NRK og SVT med 720p og DD 2.1/5.1

Hva her det med saken å gjøre?

(og selv om oppløsningen og lydformatet er det samme, kan det likevel være kvalitetsforskjeller i henhold til enkoding/bitrate).

4 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Etter å ha hatt parabol i 22 år, så vanlig TV best fra satellitt. 

Når man ser Formel 1 i 4K direkte fra Australia eller China, eller norsk fotball fra div. steder i Norge, så hadde dette vært umulig uten distribusjon via satellitt.

Satellitt har nødvendigvis ikke noe bedre kvalitet enn TV via fiber/HFC. Når det gjelder Canal Digital og Telenor, er det i stor grad akkurat de samme datastrømmene som distribueres via satellitt og fiber/kabel. Kapasitetsmessig vil jeg anta at det f.eks. med flere 4K-kanaler vil være en større utfordring for satellitt enn via fiber/hfc.

At kontribusjon ellers er via satellitt er vanlig ja. Men umulig uten satellitt er det ikke.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Nei, jeg har vel ikke greie på alt. Men tok utgangspunkt i Altibox/Lyse som begynte med fiber for over 10 år siden.
Som hadde base i Stavanger/Rogaland.

En venninne på Hadeland fikk dette i 2008/2009. Og da det ble problemer fikk hun beskjed om at det var problem på sentralen hvor signalene kom fra. En del av kanalene var lokale Rogaland kanaler. 
Så, fiber langs Rriksvei 4, fra Nittedal hvor jeg aldri hadde sett noen grave, eller på andre måter ? 
Men mye har skjedd på 10 år, 

Men tror nok satellitt signaler brukes til mer enn det vi tror. 
Men aldri for gammel til å lære, og vår medierverden er full forandring.

I Japan har man hatt 8K sendinger siden januar 2019. Via satellitt. 
Så får vi se til neste år når vi får OL, som skal bli sendt i 8K, og VM i fotball. 
VM i 2010 var vel noen av de første sportssendinger i HD som jeg så...på satellitt via svensk Telenor.

Og det er via satellitt de store sportsendingene distribueres. Det er en standard de fleste kringkastere har et forhold til.

Og som er minst komprimert. Mens hele kjeden fra kamera osv. har blitt oppgradert de suste år.

Premier League er inne i sitt fjerde år med 4K sendinger. Formel 1 3 år. Champions League fra høsten 2016.

Viasat først ute med 4K parabol tuner i mai 2016. Canal Digital i fjor. Men ennå ingen egen 4K kanal.

Eurosport/Discovery har jo muligheten og pengene til å gjøre det. 
 

 

Lenke til kommentar

Igjen blandet du noe helt inn i hva diskusjonen egentlig handlet om. Ja, kontribusjon fra sportssendinger og andre former for live-sendinger går via satellitt(er) for å nå rundt om kring hele verden. Men dette har like med distribusjonen å gjøre. Og det har lite med kvaliteten ut til sluttbruker.

Så nei, broadcast-TV via satellitt har nødvendigvis ikke noe høyere kvalitet enn broadcast-TV distribuert via fiber/hfc.

Lenke til kommentar

For meg som har hatt parabol i 22 år, så er jeg ikke et sekund i tvil. Minst komprimering, flest HD kanaler, og flest kanaler med 5.1 lyd.
Sammenlikning av direkte sendinger av NRK TV og parabol, Zdirekte fotball på Viaplay og direkte på parabol.

Serier på C-more på nett og C-more på parabol. Eller filmer. Parabol vinner hver gang. 
Telenor har lagt fiber i gata mi, men klarer meg bra med parabol. Har også svensk Canal Digital.

 

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

For meg som har hatt parabol i 22 år, så er jeg ikke et sekund i tvil. Minst komprimering, flest HD kanaler, og flest kanaler med 5.1 lyd.
Sammenlikning av direkte sendinger av NRK TV og parabol, Zdirekte fotball på Viaplay og direkte på parabol.

Serier på C-more på nett og C-more på parabol. Eller filmer. Parabol vinner hver gang. 
Telenor har lagt fiber i gata mi, men klarer meg bra med parabol. Har også svensk Canal Digital.

Hva er det du sammenligner nå egentlig? Strømming mot broadcast? Når man her snakker om broadcast-tv via fiber/hfc, er det naturligvis ikke snakk om stræmming via internett. Men det er snakk om de vanlige live-signalene som man trenger en dekoder eller CAM for å se.

Hvis du tror at TV via fiber/hfc vil tilsvare det det du får hvis du bruker Go-appen for å se på TV, fordi det da kommer internett, tar du (igjen) helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...