Gå til innhold

Sjekke tv for hakking ved fotball og panorering


Anbefalte innlegg

Hei, har for kort tid siden kjøpt en Samsung 75" Q85R. Jeg ble fortalt at denne tven skulle være god på, og hadde store forventninger til tven når det kom til håndtering av fotball og scener på filmer med panorering, men dette føler jeg ikke er særlig bra. Ballen hakker bortover på vanlige sendinger med fotball. Har prøvd med auto motion plus, gaming mode, og vanlig. Føler at det hjelper litt med auto motion plus på panorering, men uten er det særdeles dårlig. På fotball er auto motion pluss drepen for bildet og det blir enormt med ghosting på ballen. Lurer på om det kan være noe galt med tven. Har dere noen videoklipp på youtube hvor man godt kan teste slike ting, fotballklipp hvor man f.eks. skal kunne forvente at ballen glir pent over skjermen, eventuelt klipp i serie/film på netflix, viaplay etc. 

Tar også imot tips til hvordan jeg skal stille inn tven for best mulig håndtering av slikt.

Et eksempel hvor jeg må ha auto motion pluss aktivert på for at det ikke skal se forferdelig ut, er Netflix space force episode 1, fra 6 minutter og den følgende scenen hvor bilen filmes fra oven og det går videre til en panorerende scene over dalen.

Testet også 4k fotball på youtube "lionel messi vs celtic (neutral) 16-17 UHD 4k - english" se fra 4.20 til 4.35, spesielt når ballen klareres høyt og langt. Da er det plutselig ræva kvalitet og ghosting når jeg bruker auto motion pluss, og fortsatt endel ghosting med det av. Prøvde også en tv sendt kamp og da må jeg også ha av alt av game mode og auto motion plus funksjoner, noe jeg trodde skulle være bra til sport....

 

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om innholdet er 25fps som er normalt i Norge, så kan det vel tenkes at feks en fotball vil hakke bortover skjermen.

Har du testet med fotball-klipp som kjører på 60fps fra Youtube eller andre kilder?
Så vidt jeg ser så skal panelet ha 120hz, så burde ikke være noe i veien med selve TV'en hvert fall.

Lenke til kommentar

Prøv de forskjellige innstillingene under custom på auto motion: https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00080741/

game mode slår slike ting av for å få så lite input-lag som mulig. Men det vil aldri bli perfekt siden sendingene ikke har mange nok bilder i sekundet. hvilke kanaler ser du fotball på?

Det jeg har lagt merke til på fotball er gressmatten som blir en smurt utover på en måte når interpolering er aktivert.

Lenke til kommentar
OddZen skrev (15 timer siden):

Vell, det er jo det jeg spør om, håper dere har godt kildemateriale å tipse meg om...

Her er det nok noen klipp som vil være beste test materiale: https://www.amazon.com/Leicester-City-Football-Club-Champions/dp/B01F96TLJK/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=blu-ray+premiere+league&qid=1594790605&sr=8-1

Men hjelper ikke med noen testklipp, hvis det ikke funker på de kanalene du normalt ser på.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (32 minutter siden):

Klippet har 25 fps? Da kan man ikke regne med at det blir bra.

Flott, takk for info.

Jeg har nå testet, og har skrudd av alt av utjevning. Prøvde på altibox, og ballen flyter fint på 50 bilder i sekundet som altiboxen er innstillt på. Skulle gjerne hatt høyere oppløsning på kampene som sendes på tv, men ballen hakker ihvertfall ikke bortover!

På filmer føler jeg at det hakker for mye uten å ha på auto motion plus, så jeg vurderer å aktivere og deaktivere alt etter hva jeg ser på.

 

Lenke til kommentar
On 7/14/2020 at 7:16 PM, Kjell Olaf Winther said:

I min verden, som har hatt parabol siden 1998, så er det, det beste. 
Mange bruker strømmetjenester sim Sumo, Viaplay, D-Play og NRK.

Kommer mye an på linje og routere for å få et godt resultat. Og om du bruker kablet eller WiFi tilkobling. 

Nja, nå er strømmene gjerne ikke mer enn 7-8 Mbps i peak, så det er ikke all verden som kreves av bredbåndsforbindelsen og hjemmenettverket. Store praktiske forskjellen ligger i hvordan det er enkodet, og da spesielt med tanke på rammeraten (25 vs 50 bps). 

Viaplay har 50bps på sportskanalene. Telenor T-We og Canal Digital har 50bps på i hvert fall en del av sportskanalene via strømming. NRK nett-tv har vel fortsatt alt på 25bps (og vel kun 3Mbps). Sumo er jeg ikke sikker på - var i hvert fall 25bps tidligere.

Satellitt er ikke noe bedre enn kabel/fiber i utgangspunktet. Tar man eksempelvis Canal Digital via satellitt eller Telenor T-We via fiber eller kabel, er i stor grad akkurat de samme transportstrømmene som benyttes for broadcast-tv (som da normalt sett alltid har 50 bps, men mulig det finnes unntak på noen "sære" kanaler. Er vel faktisk ellers noen kanaler som har bedre kvalitet i Telenors fastnett enn via Canal Digitals satellittsendinger). Men det er ellers forskjeller her - merker at Altibox ikke har samme kvaliteten på en del kanaler som CD/Telenor.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
On 7/15/2020 at 1:30 PM, OddZen said:

Flott, takk for info.

Jeg har nå testet, og har skrudd av alt av utjevning. Prøvde på altibox, og ballen flyter fint på 50 bilder i sekundet som altiboxen er innstillt på. Skulle gjerne hatt høyere oppløsning på kampene som sendes på tv, men ballen hakker ihvertfall ikke bortover!

På filmer føler jeg at det hakker for mye uten å ha på auto motion plus, så jeg vurderer å aktivere og deaktivere alt etter hva jeg ser på.

Når det gjelder en del av strømmetjenestene, så vil jeg vel si at flere av dem heller burde fokusert på høyere rammerate enn høyere oppløsning. Jeg ville normalt sett heller se sport på 720@50 enn 1080@25. Men i markedsføringen kan det vel også være viktig å si at man "strømmer i Full HD". Slik sett ville jeg vel sagt at kanskje det hadde vært viktigere for kvaliteten på sportssendinger å få godt enkodet 1080@50 (eller for den saks skyld 100 bps) med rik bitratebudsjett enn 4K@60 på et stramt bitratebudsjett.....

Endret av NULL
Lenke til kommentar
On 7/15/2020 at 1:59 PM, kim_InnleggNO said:

Filmer sendes i 24 fps så det skal ikke være helt smooth på panorering. 

Panoreringer i mange filmer hakker som bare det. I praksis er det "godt håndverk" innenfor filming av film å ikke ta opp sekvenser som gir en slik hakking. 

Ellers er det mer og mer film som kommer på 50/60 bps.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Så kan man jo gjette hvor Telenor får sine signaler fra....

Og Viasat har både fotball og Formel 1 i 4K. Denne kanalen er også tilgjengelig hos Canal Digital og Altibox.

Poenget var at du fikk det i utgangspunktet til å høres ut som at signalet var bedre fordi det kom via satellitt. Logisk nok er det felles produksjon av signalstrømmene når det er samme konsern.

Uten at jeg helt forstod poenget med andre linje i svaret ditt, men VSport UltraHD er vel også tilgjengelig hos Telenor? 

Lenke til kommentar
8 hours ago, NULL said:

Poenget var at du fikk det i utgangspunktet til å høres ut som at signalet var bedre fordi det kom via satellitt. Logisk nok er det felles produksjon av signalstrømmene når det er samme konsern.

Uten at jeg helt forstod poenget med andre linje i svaret ditt, men VSport UltraHD er vel også tilgjengelig hos Telenor? 

Det jeg ville fram til er at alle tilbydere av fiber og kabel tar ned signalet fra parabol.

Regner med at TeWe også har Viasat sin UHD kanal.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kjell Olaf Winther said:

Det jeg ville fram til er at alle tilbydere av fiber og kabel tar ned signalet fra parabol.

Nei, det gjør de nødvendigvis ikke.

Og signalet som evt. kommer fra en TV-kanal via satellitt er gjerne ikke det samme som blir distribuert ut til seere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...