Gå til innhold

Her presenteres en hydrogendrevet gravemaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer den med innebygget elektrolysør, ekstern elektrolysør eller må man skaffe hydrogen på andre måter?

Når Nasta i samarbeid med SINTEF modifiserte 17,5 tonns Hitachi-maskiner til el, så sa de følgende:

Sitat

 

Forsker Jon Are Wold Suul hos Sintef Energi har hatt ansvaret for den elektrotekniske delen av prosjektet. Han sier at både ren batteridrift og hydrogen i kombinasjon med brenselcelle blir svært kostbart.

Maskinen som nå går uten å slippe ut avgasser og uten dieselstøy, har et batteri som gjør at den kan brukes opp til en time uten tilkobling, mens den under arbeid oftest er koplet til elforsyning med kabel.

 

Link til artikkelen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Kommer den med innebygget elektrolysør, ekstern elektrolysør eller må man skaffe hydrogen på andre måter?

Når Nasta i samarbeid med SINTEF modifiserte 17,5 tonns Hitachi-maskiner til el, så sa de følgende:

Link til artikkelen

Er ikke så alle steder man kan koble seg til høyspenten, dessuten når masta modifiserte den Hitachien så sier det vel seg selv at de ikke hadde resurser eller muligens kunnskapen også til å utvikle en hydrogendrevet maskin.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (47 minutter siden):

Er ikke så alle steder man kan koble seg til høyspenten, dessuten når masta modifiserte den Hitachien så sier det vel seg selv at de ikke hadde resurser eller muligens kunnskapen også til å utvikle en hydrogendrevet maskin.

Vel, nå sa de ikke at de har "for lite ressurser eller kunnskaper", de sa at det ville blitt "svært kostbart". Man trenger ikke være ingeniør hos Hitachi for å skjønne at batterier og brenselceller i den størrelseorden ville blitt svindyrt.

3-fase 43 kW byggestrøm er forøvrig svært vanlig på byggeplasser større enn eneboligtomter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anglo American has joined forces with Williams Advanced Engineering to assist in the development of a hydrogen powered ultra-class electric mining haul truck.

This is set to be the world’s largest hydrogen powered mine truck, and is a key part of Anglo American’s sustainable mining approach.

https://www.australianmining.com.au/news/anglo-american-to-test-worlds-largest-hydrogen-powered-truck/

Og nå snakker de om å bytte ut samtlige av disse diesel monsterene med hydrogen/brenselceller.

Så hvorfor ikke en gravemaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (2 timer siden):

Og nå snakker de om å bytte ut samtlige av disse diesel monsterene med hydrogen/brenselceller.

"Testing is scheduled to take place later this year at Anglo American’s Mogalakwena open pit platinum mine in South Africa." - Det er jo bra for brenselceller i den størrelseorden trenger nok store mengder platina.

Sør-Afrika har forøvrig vannvittige 97,4% fossil kraftproduksjon og 2,4% kjernekraft - til sammen 99,8% ikke fornybart. Så hvor har de tenkt å hente hydrogenet fra? For det står da vitterlig så rosenrødt "moves us closer towards our carbon and energy targets for 2030 and, ultimately, our vision of operating a carbon-neutral mine"

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
-Night- skrev (14 timer siden):

Samme kullkraften som dildobilene folk kjører rundt i vell!" 

.. bare at de trenger 3 ganger så mye kraft, uansett kraftmiks. Det står ikke hvor de skal brukes, men siden de bygges i Storbritannia, la oss ta en kikk på kraftmiksen der:

April 2017: Første døgn uten kullkraft i Storbritannia siden 1800-tallet

Sommeren 2018: To perioder på over 2 uker uten kullkraft i Storbritannia

2019: Kullkrafta når rekordlave 2,1% av total kraftproduksjon

April 2020: Storbritannia stenger ned kullkraftverk i rekordfart

Juni 2020: Knuste forrige rekord - Storbritannias kullfrie periode varte i hele 67 dager, 22 timer og 55 minutter

Nå er det bare 4 kullkraftverk igjen i UK. En av de (Drax) er 2/3 konvertert til biobrensel og blir 100% konvertert innen 2023. Et av de andre (Kilroot) konverteres til gasskraft innen 2023. Et tredje (West Burton B) skal stenge i 2021 når nåværende leveringskontrakter utløper. Det siste, Ratcliffe, stenger i følge Wikipedia i 2024, men det virker noe udokumentert. Den britiske regjeringen har som mål å fase ut kullkraft fullstendig innen 2025.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hydrogen saman med ein batteripakke tilpassa bruken burde da være mulig å nytte i veldig mange annleggsmaskiner. Er tross alt bare ein motor som driver dynamo og hydraulikkpumpe, så ein elektrisk motor med eit lite spenn i turtall burde være effektiv i forhold til fossil drift. Akkurat gravemaskiner har nok minst mulighet for å regenerere straum, men samtidig trenger di motvekt så eit ekstra stort batteri bak burde være riktig i kombinasjon med hydrogen brenselscelle og nokre hydrogentanker som ikkje forandrer tyngdebalansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, Simen1 said:

.. bare at de trenger 3 ganger så mye kraft, uansett kraftmiks. Det står ikke hvor de skal brukes, men siden de bygges i Storbritannia, la oss ta en kikk på kraftmiksen der:

April 2017: Første døgn uten kullkraft i Storbritannia siden 1800-tallet

Sommeren 2018: To perioder på over 2 uker uten kullkraft i Storbritannia

2019: Kullkrafta når rekordlave 2,1% av total kraftproduksjon

April 2020: Storbritannia stenger ned kullkraftverk i rekordfart

Juni 2020: Knuste forrige rekord - Storbritannias kullfrie periode varte i hele 67 dager, 22 timer og 55 minutter

Nå er det bare 4 kullkraftverk igjen i UK. En av de (Drax) er 2/3 konvertert til biobrensel og blir 100% konvertert innen 2023. Et av de andre (Kilroot) konverteres til gasskraft innen 2023. Et tredje (West Burton B) skal stenge i 2021 når nåværende leveringskontrakter utløper. Det siste, Ratcliffe, stenger i følge Wikipedia i 2024, men det virker noe udokumentert. Den britiske regjeringen har som mål å fase ut kullkraft fullstendig innen 2025.

joda, jeg tenker litt slik som i utkanten hvor det ikke er høyspent tilgang eller batteri ikke er per nå gunstige, funker hydrogen. 

Lenke til kommentar
-Night- skrev (1 time siden):

joda, jeg tenker litt slik som i utkanten hvor det ikke er høyspent tilgang eller batteri ikke er per nå gunstige, funker hydrogen. 

Man må jo ha en eller annen logistikk med energi til plassen. Er du sikker på at tankbiler med hydrogen er så mye lettere enn å bare bruke strøm? "Alle" steder har jo byggestrøm. Er det ikke noe sted å hente strøm fra, f.eks på et avsidseliggende veiprosjekt, så produserer man jo egen strøm med dieselaggregat. Da kan det være like greit å gå for diesel-gravemaskin.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

Man må jo ha en eller annen logistikk med energi til plassen. Er du sikker på at tankbiler med hydrogen er så mye lettere enn å bare bruke strøm? "Alle" steder har jo byggestrøm. Er det ikke noe sted å hente strøm fra, f.eks på et avsidseliggende veiprosjekt, så produserer man jo egen strøm med dieselaggregat. Da kan det være like greit å gå for diesel-gravemaskin.

Er ikke uenig med dagens hydrogen teknologi, men du viet like godt som meg at selv om det går på el betyr det ikke at det er rent.  hvor mye av strømmen norge bruker kommer fra tysk kullkraft igjen?

Lenke til kommentar

Ca 0. Vi importerer veldig lite kraft fra Tyskland, det meste kommer fra andre land når vi først importerer. Men det hender Tyskland produserer så mye fornybar energi samtidig som forbruket er lavt, sånn at kraftprisen blir veldig lav eller negativ. Med mindre vi har overskudd selv akkurat samtidig så takker vi ja til gratis grønn kraft og hjelper samtidig Tyskland.

Hvis du vil ha litt vann på mølla, så produserer vi nok betydelig mer kullkraft i Norge enn det vi importerer. Det skjer i varmekraftverk på Svalbard.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2 hours ago, -Night- said:

Er ikke uenig med dagens hydrogen teknologi, men du viet like godt som meg at selv om det går på el betyr det ikke at det er rent.  hvor mye av strømmen norge bruker kommer fra tysk kullkraft igjen?

Har du lest dette på facebook? Kanskje i et ekkokammer for folk som hater elbiler eller noe sånt?

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Lynxman said:

Har du lest dette på facebook? Kanskje i et ekkokammer for folk som hater elbiler eller noe sånt?

Vannkraft er heller ikkje reint om man tek med alt av utslipp for å lage vannkraft. Nett som at EL-biler ikkje er reine da di krever mykje forureining for å bli produsert. Skal man vurdere reinhet på energiproduksjon bør man ta med all forureining fordelt over x ant år samt produksjonmengd. Da først får man eit reellt svar på kor rein ein type energiproduksjon er. Når man i norge får straum fra fleire typer energimiks med forskjellig forureiningsgrad burde jaffal alle som trur at di er meir grønne enn alle andre lese seg opp på den slags og erkjenne fakta.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.7.2020 den 21.34):

bare at de trenger 3 ganger så mye kraft, uansett kraftmiks. Det står ikke hvor de skal brukes, men siden de bygges i Storbritannia, la oss ta en kikk på kraftmiksen der:

Alternativet er Diesel. 

Når Anglo American blir en kraftprodusent for å dekke eget behov slik ASKO, Hybit eller alle andre firma som trenger grønt hydrogen, så spiller det absolutt ingenting. Slike oppgaver kan ikke løses på andre måter med dagens teknologi, så alternativet er å gjøre ingenting og fortsette frakte inn diesel, eller lage ett eget mikrogridd med H2 lagring og dermed kjøre alt fornybart. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...