Jump to content
Redaksjonen.

Skal være bekymret for ID.3: Volkswagens programvare­sjef byttes ut etter bare to uker i rollen

Recommended Posts

Høres ut som om styret i VW må diktere at en skal bruke en FLOSS tilnærming internt. En uavhengig gud ala Linus på toppen, småguder i hvert enkelt selskap som rapporter oppover og en myriade med frittgående høns under der. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Annonse

Spent på hvordan dette produktet blir, er vell på vei over til Norge nå?

 

Virker noe forhastet til markedet. Men håper de kommer seg på beina og leverer gode biler.

  • Like 4

Share this post


Link to post
The Very End skrev (15 minutter siden):

Er trist å se at et slikt etablert konsern så til de grader føkker det til for seg selv. Mens mange andre nå er kommet på banen med biler som er av både grei kvalitet og har akseptable digitale løsninger, klarer altså ikke VW engang å få kontroll i egne rekker (hvordan dette påvirker selve sluttproduktet skal bli spennende å se). Mon tro om ting hadde vært annerledes om dem hadde brukt like mye energi på å endre organisasjon og produktene som dem har gjort med lobbyvirksomhet for å forsøke å trene prosessene rundt elektrisk mobilitet? 

 

VAG har bare 40% elbilandel i Norge. Tenk så mye bedre det kan bli når de får kontroll på den nye programvaren sin?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Egentlig er det her et soleklart eksempel på de store regionale mentalitetsforskjellene i Tyskland.

Bayersk autokrati møter hanseatisk demokrati.

1:0 til hanseatene.

Edited by dguzs
  • Like 6

Share this post


Link to post

@uname -l

Du har helt rett at de er populære her i landet (og ellers). Noe jeg ikke har noen problemer med å forstå. Så kan en jo spørre seg om hvorfor dem har gjort som dem gjorde? De kunne fint valg å laget en "dum" elbil, og fokusert på byggekvalitet samt andre egenskaper. Hvorfor forsøke å gjøre som Tesla når dem åpenbart både mangler kunnskap, erfaring, vilje og gjennomføringsevne på dette område? Så istedenfor å da konkurere på andre ting enn det digitale, så bestemte dem seg for at dem skulle gjøre nettopp dette, noe som så har gått så til de grader til helvete. Jeg fatter det ikke, jeg genuint fatter det ikke. Det virker amatørmessig, noe som er ekstremt rart mtp. den rike historien konsernet har.

Edited by The Very End
  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
The Very End skrev (3 minutter siden):

@uname -l

Du har helt rett at de er populære her i landet (og ellers). Noe jeg ikke har noe imot å forstå (selv om jeg nok er mer i retning av asiastiske biler, uansett, ikke viktig). Så kan en jo spørre seg om hvorfor dem har gjort som dem gjorde? De kunne fint valg å laget en "dum" elbil, og fokusert på byggekvalitet samt andre egenskaper. Hvorfor forsøke å gjøre som Tesla når dem åpenbart både mangler kunnskap, erfaring, vilje og gjennomføringsevne? Så istedenfor å da konkurere på andre ting enn det digitale, så bestemte dem seg for at dem skulle lage noe flott inhouse greier, som så har gått så til de grader til helvete. Jeg fatter det ikke, jeg genuint fatter det ikke. Det virker amatørmessig, noe som er ekstremt rart mtp. den rike historien konsernet har.

De mangler gjennomføringsevne? VAG har allerede en haug elbilmodeller og mange flere kommer ut i år og neste år. Det er ingen andre bilprodusenter som satser i nærheten av like mye som VW gruppen når det gjelder elektrifisering.

Allikevel så ser det ut som det går sport i å håpe at VAG ikke lykkes. Nok et eksempel på at elbil-støtten ikke går dypere enn at det stopper ved Tesla og Elon Musk.

  • Like 6

Share this post


Link to post
The Very End skrev (38 minutter siden):

Prøv, sånn seriøst, prøv å forstå hva som skrives fremfor å alltid måtte kverrulere for å starte diskusjoner. 
Du forstår (om du vil) svært godt at det snakkes om gjennomføringsevne innenfor konkurransefeltet (digitale). Jeg påpeker dette flere ganger i teksten at dem ikke har noen problemer med å lage biler, men at dem har valgt å hoppe inn som hodeløs kylling - halvhjertet, fremfor å spille på sine styrker og konkurrere på nettopp det de er gode på. Tenk om dem hadde laget en "dum" elbil, som folk kjente seg igjen i men som var elektrisk? Den hadde garantert solgt i bøtter og spann, noe vi ser bevis for i salget av el-golfen. 

Og i motsetning til hva du måtte tro, jeg liker bilen det er snakk om og håper at selskapet klarer seg. Jeg synes det er en flott bil som jeg gjerne kunne tenkt meg å eid, OM dem klarer å få til et greit sluttprodukt og ladenettverk. Jeg kan tom. være villig til å akseptere ræva ladenettverk så lenge bilen er bra, men med alt som nå skjer er jeg sterkt tvilende. 
Ellers kan jeg minne om at jeg har en leaf 1. gen, så noe Tesla argument kan du sende over til noen andre.   

Godt sagt! 👍

  • Like 4

Share this post


Link to post
The Very End skrev (1 time siden):

Prøv, sånn seriøst, prøv å forstå hva som skrives fremfor å alltid måtte kverrulere for å starte diskusjoner. 
Du forstår (om du vil) svært godt at det snakkes om gjennomføringsevne innenfor konkurransefeltet (digitale). Jeg påpeker dette flere ganger i teksten at dem ikke har noen problemer med å lage biler, men at dem har valgt å hoppe inn som hodeløs kylling - halvhjertet, fremfor å spille på sine styrker og konkurrere på nettopp det de er gode på. Tenk om dem hadde laget en "dum" elbil, som folk kjente seg igjen i men som var elektrisk? Den hadde garantert solgt i bøtter og spann, noe vi ser bevis for i salget av el-golfen.

OK, etter å ha prøvd å tolke det du skriver så har jeg forstått det sånn at din kritikk mot VAG er at de satser på digitalisering. Jeg får bare si meg uenig.

  • Like 2

Share this post


Link to post
The Very End skrev (2 timer siden):

Prøv, sånn seriøst, prøv å forstå hva som skrives fremfor å alltid måtte kverrulere for å starte diskusjoner. 
Du forstår (om du vil) svært godt at det snakkes om gjennomføringsevne innenfor konkurransefeltet (digitale). Jeg påpeker dette flere ganger i teksten at dem ikke har noen problemer med å lage biler, men at dem har valgt å hoppe inn som hodeløs kylling - halvhjertet, fremfor å spille på sine styrker og konkurrere på nettopp det de er gode på. Tenk om dem hadde laget en "dum" elbil, som folk kjente seg igjen i men som var elektrisk? Den hadde garantert solgt i bøtter og spann, noe vi ser bevis for i salget av el-golfen. 

Og i motsetning til hva du måtte tro, jeg liker bilen det er snakk om og håper at selskapet klarer seg. Jeg synes det er en flott bil som jeg gjerne kunne tenkt meg å eid, OM dem klarer å få til et greit sluttprodukt og ladenettverk. Jeg kan tom. være villig til å akseptere ræva ladenettverk så lenge bilen er bra, men med alt som nå skjer er jeg sterkt tvilende. 
Ellers kan jeg minne om at jeg har en leaf 1. gen, så noe Tesla argument kan du sende over til noen andre.   

Jeg tror det i et lengre perspektiv er riktig av VW-konsernet å hive seg skikkelig inn i dette med å ha styr på programvaren selv. Som ett av verdens største bilkonsern, så må de ha ambisjonene klare, istedet for å bare komme med noe halvhjertet, compliance-aktig. De må bevise at de har kunnskapen OG gjennomføringsevnen. 

Kanskje hadde det vært bedre å gi seg selv mere tid med software-biten, men det er begrenset hvor lenge de kan strekke det. Og så er det jo ikke nødvendigvis like lett å få en stor og tung organisasjon med på snuoperasjonen, og kanskje ligger mye av problemet i at det er spredd makt, og at for mange kan motarbeide ledelsen fordi det bryter med slik VW (med underselskaper) tradisjonelt har drevet. 

Nå har det vært mange som har flirt av spekulasjoner om at VW kan være en av flere giganter som kan komme til å gå konk, så dette er egentlig et "være eller ikke være"-spørsmål. og disse problemene kan være en forsmak på nettopp hvilke utfordringer den tradisjonelle bilindustrien står overfor.

Vi har uansett spennende tider foran oss...

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
uname -l skrev (3 timer siden):

De mangler gjennomføringsevne? VAG har allerede en haug elbilmodeller og mange flere kommer ut i år og neste år. Det er ingen andre bilprodusenter som satser i nærheten av like mye som VW gruppen når det gjelder elektrifisering.

Allikevel så ser det ut som det går sport i å håpe at VAG ikke lykkes. Nok et eksempel på at elbil-støtten ikke går dypere enn at det stopper ved Tesla og Elon Musk.

Det som er ille er jo at dette er holdninger som strekker seg helt inn i redaksjonen til TU. Heldigvis har TU holdt seg for gode til å spre siste store løgnen til Musk, men det satt nok langt inne.

Share this post


Link to post

@Snowleopard

Du har mange gode tanker som gir mening, og antagelig en del sannheter der også. Det jeg er litt redd for (og som kom dårlig frem) er at nå går dem inn med armer og bein, fordi dem ikke har noe valg, mens de tidligere har kastet bort tiden på andre ting som lobbyvirksomhet etc. En skal være veldig forsiktig med å sitte i ettertid og være smart, men hadde håpet at som organisasjon hadde dem kommer lengre. Virker som organisasjonen er selve hovedproblemet. At noen vil mye mens andre vil lite skaper sikkert en haug av interne konflikter som manifesterer seg i hårballen vi ser nå. Det er da jeg tenker at kanskje burde de utviklet den første virkelige (ikke ombygget) elbilen som litt mindre smart, for så å utvikle plattformen over tid. Nå derimot, er det sikkert som du sier, enten eller og kun en mulighet.

Edited by The Very End
  • Like 3

Share this post


Link to post
3 hours ago, uname -l said:

VAG har bare 40% elbilandel i Norge. Tenk så mye bedre det kan bli når de får kontroll på den nye programvaren sin?

Ja, den absurde særnorske interessa for eGolf har vore mykje diskutert internasjonalt.  Globalt hadde VW berre 4% av marknaden for ladbare bilar i 2019, og det er ei betring frå tidlegare.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Senger kom til VW fra Continental i 2016. Han har hatt ansvaret for VWs elektrifisering og e-mobilitet. Ser bare ut til at de stokker om i ledelsen. Ikke uvanlig i store firmaer. Senger får nok bare en ny jobb. Han virker å være dyktig. Trolig har styret ikke vært enig med toppsjefen Herbert Diess og ønsket hardere kjør på å få ferdig programvaren til id.3.

Mange (de fleste?) tyske biler har utstyr fra flere leverandører. Utstyret sitter ofte på en instrumentbuss (ethernet) og kommuniserer med sentralenheten via en standard protokoll. Dette gjør det lett å plugge inn nye versjoner av modulene etter behov. Continental er en slik leverandør. Bosch og Hella er andre. Mulig VW nå mener de skal styre brukeropplevelsen selv og ikke være så lik de andre tyske merkene. Da må de utvikle mye på egenhånd og det tar tid, særlig når det er manko på erfarne utviklere i Tyskland.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (3 timer siden):

Ja, den absurde særnorske interessa for eGolf har vore mykje diskutert internasjonalt.

Ble nok diskutert mest i fjor. I år snakkes det om det eventyrlige salget til Audi e-tron. Og til neste år ID.3/4. Good times.

Sturle S skrev (3 timer siden):

 Globalt hadde VW berre 4% av marknaden for ladbare bilar i 2019, og det er ei betring frå tidlegare.

Ja, i tillegg til at de har rekordomsetning og overskudd på den ordinære virksomheten så opplever de sterk vekst i salget av elektrifiserte biler.

Edited by uname -l
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Just now, uname -l said:

Ble nok diskutert mest i fjor. I år snakkes det om det eventyrlige salget til Audi e-tron. Og til neste år ID.3/4. Good times.

Ja, i tillegg til at de har eventyrlig omsetning og overskudd på den ordinære virksomheten så opplever de sterk vekst i salget av elektrifiserte biler.

Sovidt eg veit har både omsetnaden og overskotet gått ned ganske mykje i år på grunn av pandemien, men du veit vel meir enn kva sant er?

 

Uansett ligg VW veldig langt bak konkurrentane, og jobbar veldig med å ta att sjølv oppkomlingar frå California.  (Ein av dei er forresten meir verd enn alle aksjane på Oslo børs til saman, og til no i dag har kursen stige nye 10%.)  Oppkomlingar som allereie har nesten alt av programvare innomhus, og nådde det målet for mange år sidan, og som kan produsere veldig mange fleire elbilar i året enn VW har planar om å gjere om fleire år.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...