Gå til innhold

Skal være bekymret for ID.3: Volkswagens programvare­sjef byttes ut etter bare to uker i rollen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Og det gjør autopilot også?

 

Nei det er ikke forklaringen på ordet beta, det har jeg forklart deg tidligere.. det er en påstand i fra deg. Men du må gjerne bevise den.

Nei, AP fungerer ikke som fremstilt. En ting er hva som står i manualen noe annet er hva Musk markedsfører det som der han stadig vekk filmes uten hendene på rattet og sier st bilen kan kjøre selv. På toppen applauderer han folk som puler mens bilen er på AP.

 

Det er _vesens_ forskjell mellom Nissan sin konservative og edruelige kommunikasjon og Tesla, Musk og alle disiplene sin overselging og deres applaus for hinsidig idiotisk feilbruk av støttesystemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei jeg mener ingenting, jeg bare gjengir hva tesla mener med ordet "beta". Jeg skriver ikke mellom linjene, mener jeg noe skriver jeg det. Ser dog ikke helt hvorfor du blander deg inn i dette? De løgnaktige påstandene er rapportert etter flere forsøk på å få noe svar på hvorfor de kom i det heletatt. Blir nok moderert vekk, nok en gang..

Da må du forklare beta fra Tesla tydelig for det er umulig å oppfatte det som noe annet enn ansvarsfraskrivelse for noe en vet aldri vil virke.

Lenke til kommentar
JØI skrev (Akkurat nå):

Nei, AP fungerer ikke som fremstilt. En ting er hva som står i manualen noe annet er hva Musk markedsfører det som der han stadig vekk filmes uten hendene på rattet og sier st bilen kan kjøre selv. På toppen applauderer han folk som puler mens bilen er på AP.

 

Det er _vesens_ forskjell mellom Nissan sin konservative og edruelige kommunikasjon og Tesla, Musk og alle disiplene sin overselging og deres applaus for hinsidig idiotisk feilbruk av støttesystemer.

Ok, så hva fungerer ikke som fremstilt?

Altså, hva Elon musk eller kongen av Mallorca driver på med har ingenting med funksjonene til autopilot å gjøre. Det er definert i dokumentasjonen, ref manualen. Om Elon sier at bilen kan fly, så er det ikke sant... 

Men nok om det, Elon pjatt er virkelig kjedelig. Hva var det som ikke fungerte sa du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 22.7.2020 den 13.29):

Det har ikke økt i det hele tatt. Det er fire tidligere kvartaler med høyere salg og det til tross for at de da bare hadde én fabrikk. Så selv om Tesla bruker alle triks i boka for å blåse opp salgstallene så er det ingen vekst å spore. Enda verre blir det om man ser på omsetning(som teller mer enn biler solgt).

Så ups, klarte ikke å lese og forstå igjen gitt. Hva er sannsynligheten for at en forhandler kjøper tusenvis av biler og selger dem med kjemperabatter uten at Tesla var involvert? Tror du den forhandleren klikket inn tusenvis av ganger og kjøpte én og én bil til fullpris?

Jo, salget har økt. Dette til tross for at både Q1 og Q2 var påvirket av en pandemi.

Det er ingen forhandler som ha kjøpt tusenvis av biler. Det står ikke i artikkelen din, og i en annen artikkel står det at det bare var fem biler som ble kjøpt opp av et selskap som PR, og hadde ikke noe med Tesla å gjøre, akkurat som selv din artikkel påpekte.

Uansett: Økt salg:

EdkMPsOWAAEzAyE.png.b1cc773089173896fb78aeca744e2921.png

oophus3do skrev (2 timer siden):

Tesla er avhengig av at folk nesten krasjer og krasjer for å hente data for å trene.

Nei, det er de slett ikke. Bare det at man avbryter Autopilot for en hvilken som helst grunn kan brukes til å trene den opp. Og de kan til og med trene den opp ved at føreren ikke gjør noe som helst, men at de bare kjører en "simulering" der bilen beregner hvordan den ville gjort det og sammenligner med hva føreren faktisk gjør.

oophus3do skrev (1 time siden):

Nei, jeg retter på din påstand og fantasi, når du trur Tesla har noen ledelse i noe kun fordi de sier noe. ADAS systemer finnes hos ICE, PHEV og BEVs hos produsenter som selger ekstremt mange fler biler en Tesla. 

Synd for dem at de ikke har brøkdelen av datamengden Tesla sitter på da.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (6 timer siden):

Hvorfor har det siden du skrev dette og til og med i dag stått flere Model S på kaien i Drammen? Virker som om de skal stå der mye lenger og.

Hva eventuelle Model S i Drammen er, vet da ikke jeg. Jeg skrev om Model 3, og påpekte det siste normale kvartalet var Q4. Som du ser over, øker uansett salget.

JØI skrev (6 timer siden):

Hæ? Oppdaterer programvaren før kunden får den og opplever problemer? Amatører! Har de ikke lært av TSLA at programvaren i bilen skal være beta hele bilens levetid? 

Ja, hver gang jeg oppdaterer Windows på PCen min så må den også inn til leverandør og stå der i flere timer.

Har VW gått bort fra planer om OTA nå altså, siden du mener at måten som beskrives her er den riktige måten å gjøre det på?

JØI skrev (1 time siden):

Galskapen er at de helt bevisst utsetter andre for fare. Teslaratiene må gjerne drepe seg i trafikken for min del, men de drar andre med seg i dragsuget. Er jo bare flaks at politi og brannmenn ikke er drept av Tesla på AP.

Tesla på Autopilot har langt færre ulykker enn andre:

https://cleantechnica.com/2020/08/01/tesla-autopilot-accidents-1-out-of-4530000-miles-us-average-1-out-of-479000-miles/

JØI skrev (1 time siden):

Ingeniørene til Nissan tar en Toyota og er der ting skjer for å se, føle og oppleve på kroppen alle situasjonene som kan oppstå.

Så de kjører faktisk så mange milliarder mil at enhver ting som kan tenkes å skje på en milliard år allerede er opplevd og lært av systemet?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Okey, nå er det nok!

Redaksjon tu.no produserer stoff til våre lesere, ikke for kranglefanter.

Heretter vil vi vurdere status til noen av våre brukere som ikke følger etter våre retningslinjer. Take it or leave it..

Saklige og beviselige argumenter er greit, alt utenom vil bli sett som søppel/spam og/eller sabotering av tråden osv. Og selvfølgelig inkl. persondiskusjoner med evig krangling.

Ren synsing om ting og tang er ikke nok, kvalitet av poster teller mest.

Noen poster vil bli fjernet..

 

Endret av Jarmo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):
oophus3do skrev (8 timer siden):

Tesla er avhengig av at folk nesten krasjer og krasjer for å hente data for å trene.

Nei, det er de slett ikke. Bare det at man avbryter Autopilot for en hvilken som helst grunn kan brukes til å trene den opp. Og de kan til og med trene den opp ved at føreren ikke gjør noe som helst, men at de bare kjører en "simulering" der bilen beregner hvordan den ville gjort det og sammenligner med hva føreren faktisk gjør.

Hvilket grunnlag har man for å avbryte Autopilot om det ikke er for å justere noe du ikke vil at bilen er i ferd med å gjøre? 

Samt hva mener du med ordene "trene den opp"? Mener du at din bil blir bedre av seg selv uten en oppdatering? Hvordan trigres behovet for å dele data till datasenteret og hva slags type data sendes? 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):

Synd for dem at de ikke har brøkdelen av datamengden Tesla sitter på da.

Captcha bidrar med ekstremt mye mer data enn det Tesla flåten produserer, og dette helt autonomt uten behovet for å generere "ground truth" bilder for gjenkjenning. Det er tross alt slik data Tesla henter mest av fra bilflåten. Ulempen til Tesla er at personell må stå for arbeidet i å identifisere bildene som skal brukes for opplæringen. 

Så nei, dette er en gal påstand. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, Complexity said:

ID.3er som oppdateres.

Tar visstnok 7 timer per bil å installere software...

Id9NZxb.jpg

According to Staffehl, the first flash process via USB stick takes about seven hours. Afterwards the vehicles receive further information via laptop. According to Boes, during the flash process they are also connected to the VW plant via fiber optics.

An overview on a large monitor in the center of the hall shows whether the flashing was successful. If an area glows red, then reworking is necessary. The final step is the commissioning, after which the vehicle is ready for sale.

Work is currently carried out in three shifts, each with 25 skilled workers and a few assistants. According to Staffehl, a good 1,000 vehicles have already been flashed. "We are currently 25 percent above target."

https://www.kreiszeitung.de/lokales/diepholz/rehden-ort48541/btr-erweckt-autos-zum-leben-90011772.html

Det viser hvor utdatert bilindustrien er kontra Tesla som har hatt OTA fra start av. Heldigvis følger en del etter nå og eks. Nissan får OTA enten i løpet av året eller neste år.

Det sies her at Telsa driver betatesting på alle biler? Jeg er ikke Tesla eier men det er helt feil. De har såvidt jeg har hørt på konferanser en god industristandard på "Software release life cycle" og standard er RTW som kommer etter Stable, RTM (Gold) og GA.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Theo343 said:

Det viser hvor utdatert bilindustrien er kontra Tesla som har hatt OTA fra start av. Heldigvis følger en del etter nå og eks. Nissan får OTA enten i løpet av året eller neste år.

Det sies her at Telsa driver betatesting på alle biler? Jeg er ikke Tesla eier men det er helt feil. De har såvidt jeg har hørt på konferanser en god industristandard på "Software release life cycle" og standard er RTW som kommer etter Stable, RTM (Gold) og GA.

Det samme tenker jeg.
Må være noe utrolig dårlig (treg) hw de har installert i  disse ID.3 når det kan være så tungvint å oppgradere sw.
?

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (17 minutter siden):

Det samme tenker jeg.
Må være noe utrolig dårlig (treg) hw de har installert i  disse ID.3 når det kan være så tungvint å oppgradere sw.
?

Tesla må også manuelt installere et OS før OTA fungerer. Det samme må du på telefonen og PCen din. 

Benchmarks må også til for å sørge for at HW fungerer. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Men 7 timer høres litt vel lenge ut?

Hvor mye benchmarks må de kjøre tro?

For å installere et nytt OS og kjøre benchmarks? Bare RAM testene på en PC tar jo fint 2 timer for PC'er som selges for f.eks videoredigering. Så jeg er ikke særlig overrasket over at den initielle installasjon tar såpass med tid. 

Du kan som sagt ikke blande en vanlig oppdatering og en initiell installasjon for å kunne bli oppdatert senere. Det å resette en telefon f.eks tar jo mye mer tid enn å kun oppdatere den gjennom OTA f.eks. 

Lenke til kommentar

I det avbildede teltet legges det i disse dager inn en form for beta/pre-release software slik at ID3-bilene blir "salgbare". Antar at de har en form for software slik at det er mulig å kjøre dem inn i teltet. En fullt fungerende release software skal være klar for installasjon i begynnelsen av 2021, ved første verkstedsbesøk. Først da vil alle funksjoner som VW selger bilene med virke som planlagt.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (4 minutter siden):

I det avbildede teltet legges det i disse dager inn en form for beta/pre-release software slik at ID3-bilene blir "salgbare". Antar at de har en form for software slik at det er mulig å kjøre dem inn i teltet. En fullt fungerende release software skal være klar for installasjon i begynnelsen av 2021, ved første verkstedsbesøk. Først da vil alle funksjoner som VW selger bilene med virke som planlagt.

Bilene har kjørt rundt på europeiske veier i et halvt år dem, så de fungerer jo. Men SW som binder alt sammen, som gjør det mulig å oppdatere f.eks vindusheisen gjennom OTA er ikke på plass ennå. Dog det som mangler er lite. 

  • OTA
  • 3D versjonen av HUD'en mangler med to fokus avstander på det som vises midt i vinduet og hastighetene nederst i vinduet f.eks. 
  • Samt Android Auto og Apple Carplay. 

Resten av SW funksjonalitet som omhandler kjøring og ADAS f.eks fungerer jo fint. 

Lenke til kommentar

Når Toyota skryter av at det tar dem 18 timer å produsere en bil så kan det umulig være bra om VW bruker 7 timer på å legge inn beta-software og teste funksjonaliteten før hver ferdigmonterte ID3 er salgbar. I tillegg tar det vel et par timer ved første verkstedsbesøk å legge inn oppdatert versjon 1.0 software slik at alt virker slik det skulle.

Jeg skjønner hvorfor VW-ledelsen ikke er fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (Akkurat nå):

Når Toyota skryter av at det tar dem 18 timer å produsere en bil så kan det umulig være bra om VW bruker 7 timer på å legge inn beta-software og teste funksjonaliteten før hver ferdigmonterte ID3 er salgbar. I tillegg tar det vel et par timer ved første verkstedsbesøk å legge inn oppdatert versjon 1.0 software slik at alt virker slik det skulle.

Jeg skjønner hvorfor VW-ledelsen ikke er fornøyd.

Det å etterinstallere SW var planlagt hele veien. Det gjorde at man kunne starte å produsere bilene sent i 2019 fremfor å vente til sommeren 2020. Så det er ikke derfor VW-ledelsen ikke er fornøyd. Jeg hadde også sparket han som var ansvarlig for et nytt design som skulle være grunnlaget å bygge videre på. Det vi ser nå i ID.3 er ikke en løsning vi burde se bli implementert i VW.OS f.eks som kommer senere. 



 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...