Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flere taklamper på en støpsel?


Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg skal snart flytte inn til et nytt hus, og hadde lyst til å sette inn to taklamper i stuen. Akkurat nå er det kun en taklampe i område, som er med spisestue. Etter jeg har lest gjennom hva som er lov å gjøre selv, ser jeg at fast installasjoner er helt uaktuelt. Men, taklampe i spisestuen har en støpslet ledning som er plugget i en stikkkontakt der veggen og taket møter hverandre. Siden det er lov å montere støpsler, lurer jeg på om det er lov å sette 3 lampet ledninger inn i den ene støpsel, slik at all tre er parallel koblet. Da det er snakk om kanskje maks 300 watt, så blir ikke noe underdimensjonert, og da jeg har både verktøy og erfaring fra lodding og krymping av endehylser er jeg sikker på om at jeg klarer å koble de sammen på en trygg måte.

Noen som vet om dette er lovlig? Eventuelt en annen måte å gjøre det på, uten at jeg setter en skjøte kontakt der på veggen som ser jeg tullete ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (14 minutter siden):

Reglene i Norge er gammeldags
Alle kan finne informasjonen de trenger på Youtube eller Google, og henge opp lamper og ledninger like bra, og bedre enn proffene

Både jeg og flere andre norske elektrikere rister på hodet når vi ser populære folk på YT styre med det elektriske anlegget sitt. 

Norge har mye gammeldagse elektriske anlegg, reglene er langt fra gammeldags.

 

Hvis TS flytter inn i et gammelt nabolag der flere hus fortsatt har UZ elementer og TS lager en jordfeil vil den forplante seg videre. Neste tulling som lager en jordfeil kan ha fatale konsekvenser.

Dette har skjedd. En eksisterende jordfeil i nabolaget. En huseier monterte terrasse varmer og lagde jordfeil. Kona døde i dusjen.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Støpsel er ikke laget for 3 par ledninger og tviler på at det er lov
Skal du gjøre det lovlig så må du nok ha flere uttak, eller sette opp boks med 3 ledninger, og 1 ledning derfra, som egentlig skal gjøres av elektriker

Hva den er laget for kan sikkert diskuteres litt, men da jeg kan lodde, eller terminere de til en fellespunkt med hjelp av for eksempel niter (som er laget til akkurat dette, dvs å gjøre flere ledninger til en terminerings punkt) så burde det gå helt fint. Men om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke, og det er derfor jeg spør, da jeg klarer ikke å finne noe annet i lovverket.

4 hours ago, DiskusDød said:

Regner med at det er nedhengte lamper?? Slike som har en kopp i toppen der man henger lampen i en krok? 

Bruk lampett ledning og limekanal fra stikk til første lampe og videre til neste osv...

 

 

Skrur du en plafond e.l. opp i taket er dette fast installasjon og lampett ledning skal ikke benyttes.

 

Taklampene er egentlig ikke kjøpt inn enda, men tanken var å kjøpe to stk som har en støpslet kabel, eller er laget til det, og setter de sammen til et felles punkt. Ser at det blei nevnet at jeg kunne koble en lampe til det neste, til det neste, og videre til pluggen, men tenkte at siden det er lov individuelt å lage en støpsel, og plugge de inn, burde det være lov å har alle med sin egne ledning, som går helt til stikkkontakten, men så blir terminert sammen på et punkt.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, DiskusDød said:

Ikke begynn å "terminere" med loddebolt og teip. Bruk wago 221 klemmer. Har lampene kopp så benytt disse til skjøting.

Elektroimportøren har pmh 3x1 og minikanal.

 

Det blir litt vanskelig å sette inn tre Wago klemmer i en vanlig støpsel. ;) Og det var ikke snakk om loddebolt og teip, men loddebolt og krympestrømper, som er egentlig en ganske robust løsning, som varer tilnærmet evig. Det var ikke snakk om å lodde de til selve skruterminaler inn i støpselen, om det er det du trodde. Bare samle tre ledninger til et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...