Gå til innhold

Ferie i Norge med elbil, det er gambling det!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Det er ikke direkte "handlingskraftige og fremoverlent" når de helt overlater til markedskreftene å bygge ut lade-infrastrukturen i landet.

Forstår godt at folk kvier seg for å ta steget over i elbil, når det er det lade-kaoset som det er nå. Selv om mange erfarne elbil-folk hevder at det aaaldri har opplevd hverken kø eller defekte ladere. Problemet er jo nettopp alle de uerfarne som skal gå fra enkle forutsigbare (om enn dyre) bensin- og dieselpumper og over til dette lade-kaoset (for dem). Det bidrar til å gjøre terskelen for overgang til elbil unødvendig høy.

Det er ikke ladeoperatørene ddet står på, det er elbilprodusenten. Protokollen er klar, den må bare implementeres i bilene. Da legger du inn betalingsinformasjon i bilen, så kan du plugge i ladekabelen uten å tenke noe mer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er typisk for et ungt marked med en standardjungel. Ting vil nok roe seg ned etterhvert. Det er ubegripelig at man ikke kan få et autentiseringssertifikat over J2847/2 standarden. Klarer man ikke å få på plass en standard løsning, så er det de proprietære løsningene, slik som Tesla, som vinner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (10 timer siden):

....Her er det ikke noe forskjell på lading eller bensin/diesel, man får kun fylt 1 bil fra bensinpumpen også. Selv om det er 4-5 slanger å velge mellom, så får man kun brukt 1 av de om gangen. Samme med de fleste ladestasjonene.

....

Det er mulig jeg misforsto saken. Det står i artikkelen at "Bestemor har lest at på Ringebu er det ni ladere" 

Vil det ikke her være naturlig å tro at det er 9 selvstendige ladere? Jeg vil sammenligne det med å si at det også er 9 pumper. Og meg bekjent så kan hver bil fylle samtidig på hver sin pumpe.

Slik jeg forstår det så er det ikke slik. Synes fortsatt det er forvirrende. Er det 3 ladere pr ladestasjon man tenker? Hva er egentlig poenget med det? 

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (1 time siden):

Det er mulig jeg misforsto saken. Det står i artikkelen at "Bestemor har lest at på Ringebu er det ni ladere" 

Vil det ikke her være naturlig å tro at det er 9 selvstendige ladere? Jeg vil sammenligne det med å si at det også er 9 pumper. Og meg bekjent så kan hver bil fylle samtidig på hver sin pumpe.

Slik jeg forstår det så er det ikke slik. Synes fortsatt det er forvirrende. Er det 3 ladere pr ladestasjon man tenker? Hva er egentlig poenget med det? 

Disse gamlingene har rett og slett ikke undersøkt hva slags lader bilen deres bruker. Det skinner jo gjennom hele greia. Du veit liksom om bilen din går på diesel eller bensin? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 minutt siden):

Disse gamlingene har rett og slett ikke undersøkt hva slags lader bilen deres bruker. Det skinner jo gjennom hele greia. Du veit liksom om bilen din går på diesel eller bensin? 

Jeg tipper dem anså opplegget med lading som mindre komplisert enn det det er. 

Lenke til kommentar

Prøvde med på circle K sine ladere i dag, for å ha testet ut noe annet enn tesla. For noe makkverk. Prøvde med QR koden, bare vas som kom opp. Lastet så ned app og prøvde å lade uten konto men bare med kort, ville ikke lade. Men etter å ha registrert konto med alle detaljer, da ville den plutselig.

 

Ikke en god opplevelse der altså, latterlig overpriset også. Var vell tett opp mot 6 kroner pr kWh.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (12 timer siden):

Det er mulig jeg misforsto saken. Det står i artikkelen at "Bestemor har lest at på Ringebu er det ni ladere" 

Vil det ikke her være naturlig å tro at det er 9 selvstendige ladere? Jeg vil sammenligne det med å si at det også er 9 pumper. Og meg bekjent så kan hver bil fylle samtidig på hver sin pumpe.

Slik jeg forstår det så er det ikke slik. Synes fortsatt det er forvirrende. Er det 3 ladere pr ladestasjon man tenker? Hva er egentlig poenget med det? 

Er enig i at det står litt feil i appene, når hver ladestasjon har 3 kabler og at det da blir merket som 9. Man hadde fått det samme på bensinstasjoner hvis man hadde hatt app med antall pumper der. De hadde satt opp at det er 3 slanger pr pumpe, og da fått 9 hvis det var 3 pumper der.

Når jeg går inn på Fortum sin app og ser på Ringebu så får jeg opp 1 lokasjon, når jeg går inn  på den, så viser de 3 type plugger med 2 bak hver plugg. Altså at det er 2 tilgjengelig pr plugg. Trykker man seg inn, så ser man at det er 2 ladere, med 3 plugger på, og kapasiteten på disse.

Går jeg til ladestasjoner sin app, så viser de 6 i boblen på Fortum sin, og trykker man seg inn så ser man at det er 2 av hver type. I denne appen så kommer også grønn kontakt sin opp som viser det samme, men da 3 ladekabler, men 1 lader.

Alt i denne saken virker som at man ikke har fått med seg at man må planlegge langturen skikkelig med elbil, og beregne god tid. Og i hvertfall sette seg godt inn i hvordan alt funker. Leser at de hadde testet litt på forhånd, men burte nok ha satt seg skikkelig inn i alt.

På Youtube kanalen Fullycharged så fulgte de ei av "programlederne" når hun kjøpte seg elbil, og den tok for seg en god del av problematikken rundt dette. Første gang de skulle lade på hurtiglader så bommet de og kun brukte 22 kW laderen på stasjonen (fikk 7,4kW). De tok kabelen som passet i hullet, men hadde ikke satt seg skikkelig inn i at det var en kabel til som passet også, med noe ekstra på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (46 minutter siden):

Alt i denne saken virker som at man ikke har fått med seg at man må planlegge langturen skikkelig med elbil

Hele kommentaren din er komplisert
Skal holde å åpne appen og se at der er det 9 ladestasjoner på den plassen
Skal ikke være nødvendig å klikke på de for å finne ut mer detaljer

Når man leter etter bensinstasjon så tar man det som en sellfølge at de har både bensin og diesel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (28 minutter siden):

Hele kommentaren din er komplisert
Skal holde å åpne appen og se at der er det 9 ladestasjoner på den plassen
Skal ikke være nødvendig å klikke på de for å finne ut mer detaljer

Når man leter etter bensinstasjon så tar man det som en sellfølge at de har både bensin og diesel

Det er 9 lade punkter, ikke dermed sagt at det er 9 ladestasjoner. Enig i at det kunne vært bedre. Det enkleste for en elbil tur er å legge inn detaljene i A Better Routeplaner, da får man opp hvor man skal lade, og hvor lenge.

Der kan man sette alt av detaljer. Inkludert kun å bruke ett spesifikt ladenettverk, kun ladere som er operative.

Det skulle bare vært tut-og-kjør som med bensin/diesel, men frem til man er der, så må man bruke de hjelpemidelene som er, og ta de får minuttene man av og til må sitte i kø før man får ladet. Nå som Tyskland har tatt grep, og krevd ladere på alle bensinstasjoner, så kommer nok Norge diltende etter og krever det samme. Da kommer også støtte ordningene for det.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Prøvde med på circle K sine ladere i dag, for å ha testet ut noe annet enn tesla. For noe makkverk. Prøvde med QR koden, bare vas som kom opp. Lastet så ned app og prøvde å lade uten konto men bare med kort, ville ikke lade. Men etter å ha registrert konto med alle detaljer, da ville den plutselig.

 

Ikke en god opplevelse der altså, latterlig overpriset også. Var vell tett opp mot 6 kroner pr kWh.

CK rf chip fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
samco skrev (Akkurat nå):

Kan være nytting med flere å flere teslaer med alternative lade muligheter i sommer

Tja, det er ikke der problemene ligger nå. Det er på de andre stasjonene og de massive mengdene med biler som må lade der nå. Her på Geilo var grønn kontakt så og si opptatt konstant. Gikk derfor for circle K for testen sin del. Der var det ingen, men fortsatt en liten mengde ladere. Til latterlige priser og UI. Dog kunne jeg bare kjørt 50km videre til neste Tesla lokkasjon, med masse ledig. Slik det er på de aller fleste tesla lokkasjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Tja, det er ikke der problemene ligger nå. Det er på de andre stasjonene og de massive mengdene med biler som må lade der nå. Her på Geilo var grønn kontakt så og si opptatt konstant. Gikk derfor for circle K for testen sin del. Der var det ingen, men fortsatt en liten mengde ladere. Til latterlige priser og UI. Dog kunne jeg bare kjørt 50km videre til neste Tesla lokkasjon, med masse ledig. Slik det er på de aller fleste tesla lokkasjonene. 

Tror du må ta av deg fanboy brillene se litt på tesla Bjørns leaf video fra Dombås der er tesla laderne smekk fulle og flere mere ærlige tesla eiere har historier om samme problemer på lade stasjonene. 

Lenke til kommentar
samco skrev (1 minutt siden):

Tror du må ta av deg fanboy brillene se litt på tesla Bjørns leaf video fra Dombås der er tesla laderne smekk fulle og flere mere ærlige tesla eiere har historier om samme problemer på lade stasjonene. 

Ja jeg benekter ikke at det er få stasjoner som har store problemer jeg, det har vært noen notoriske på grunn av at folk ikke lader hjemme. Men de aller fleste er uten problemer. Det er jo bare til å ta ditt eget tips og se roadtrippene til bjørn, de aller fleste stajsonene han lader på er langt i fra fulle.

 

Jeg har kjørt 3 tesla nå, i en årerekke. Jeg har mer enn nok av egen empiri i fra tur til å vurdere denne problemstillingen. Så jeg har ikke noe behov for å gå igjennom bjørn sine filmer. Jeg har opplevd dette på egenhånd...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja jeg benekter ikke at det er få stasjoner som har store problemer jeg, det har vært noen notoriske på grunn av at folk ikke lader hjemme. Men de aller fleste er uten problemer. Det er jo bare til å ta ditt eget tips og se roadtrippene til bjørn, de aller fleste stajsonene han lader på er langt i fra fulle.

 

Jeg har kjørt 3 tesla nå, i en årerekke. Jeg har mer enn nok av egen empiri i fra tur til å vurdere denne problemstillingen. Så jeg har ikke noe behov for å gå igjennom bjørn sine filmer. Jeg har opplevd dette på egenhånd...

Stoler mere på hans erfaring mere unbiast meninger. men takk for intresangte innspill. 

Lenke til kommentar
samco skrev (Akkurat nå):

Stoler mere på hans erfaring mere unbiast meninger. men takk for intresangte innspill. 

Men du kan jo bare se på roadtrips han legger ut? De aller fleste stajsonene er mer eller mindre tomme eller langt i fra fulle. Men dessverre er noen lokkasjoner notorisk kjent for å være brukt av hjemme ladere. Bergen har vell dette som ett kjent problem(husker ikke hvilken) samt mange på østlandet. Så det er absolutt ett problem, men med så mange stasjoner og data fra stasjonene så kommer enn seg fint unna de kjipe tilfellene. Og til nøds lader en som sagt på de andre plassene, om de har ledig. 

 

Dog var det første gang jeg ladet utenfor tesla sitt nettverk i går, som en test. Har som sagt hatt 3 biler nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...