Gå til innhold

Ferie i Norge med elbil, det er gambling det!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her må de vell ta litt av ansvaret selv siden det var første gang de hurtigladet, på ferietur. 

 

Men jeg er helt enig, det er tungvint. Viser veldig bra hvor genial tesla sin løsning er, eie alt selv og implementere egne protokoller for lading som bare fungerer og krever liten til ingen opplæring. 

 

Det blir superladere på meg i sommer, det andre er for dyrt og tungvint.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra innlegg, men det bommer litt da; Dette er jo samme problemet man har første gang man har forbrenningsbil også. Skal man ha bensin eller diesel? 95 eller 98? Pumpen fungerer ikke. Ingen kontant betaling. Kortleser fungerer ikke. Eneste forskjellen er vel at elbil-lading tar lenger tid, og at du ofte må ha eget kort.

Men er enig i at ladestasjonene må kunne fungere med vanlige bankkort. Er helt utrolig at de ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (17 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å vurdere elbil før det er mulig å betale med kort eller blitt ryddet opp i kaoset med kontoer.

Hva er egentlig poenget med at man bare kan lade en bil om gangen når det er flere pumper?

Eon får snart kortbetaling på sine. Fordelen med RFID slik det har vært til nå, har vært at selskapene slipper kostnader som selskapene som tar seg av kortbehandlingen tar. Det er flere selskaper som har RFID som funker på mot flere ladeoperatører. Men er enig i at alt dette bør ryddes opp i slik at alt funker på alle. Skulle en sjelden gang hurtiglade, og har både Fortum og Grønn kontakt, eneste laderen på stedet var BKK, og de fikk jeg ikke laget konto hos, slik at jeg måtte kjøre hjem i 10 minus uten varme i bilen. Rakk frem med 7km igjen.

Skjønner ikke helt hvor du vil med det med pumpene? Her er det ikke noe forskjell på lading eller bensin/diesel, man får kun fylt 1 bil fra bensinpumpen også. Selv om det er 4-5 slanger å velge mellom, så får man kun brukt 1 av de om gangen. Samme med de fleste ladestasjonene.

Bjørn Nyland viste nylig noen ladere hvor det var mulig å lade 2 biler samtidig. 150kW med 1 bil, og 75kW med 2 biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine foreldre er teknologianalfabeter, (fattern har vel ikke engang nettbank), men de skal på en liten ferietur med sin ionic i dag.

De har bare ladet hjemme til nå, men har øvd på de ulike ladestasjoner i nærheten de siste to ukene og sett at de får det til. I tillegg til å ha sett seg ut ladestasjoner på forhånd er kjøreruten planlagt med sirlig nøyaktighet. Det handler om planlegging.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Bra innlegg, men det bommer litt da; Dette er jo samme problemet man har første gang man har forbrenningsbil også. Skal man ha bensin eller diesel? 95 eller 98? Pumpen fungerer ikke. Ingen kontant betaling. Kortleser fungerer ikke. Eneste forskjellen er vel at elbil-lading tar lenger tid, og at du ofte må ha eget kort.

Sammenligningen er kun hypotetisk. Hvem har opplevd slike problemer ved bensin- eller dieselpumper?

Problemet er den myriaden av kontoer, kort, dongler og apper som man må ha for å dra på langtur med elbil i Norge, og det er HELT uholdbart hva 2025-målsetningen skal ha noe som helst realisme i seg. 

Unntaket er selvfølgelig Tesla. Der kan også noen ladere være ute av drift, men nåe det er 20 stk. (f.eks.) på samme plass, så er det ikke så nøye.

Kajac skrev (1 time siden):

Men er enig i at ladestasjonene må kunne fungere med vanlige bankkort. Er helt utrolig at de ikke gjør det.

Jepp.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (25 minutter siden):

Mine foreldre er teknologianalfabeter, (fattern har vel ikke engang nettbank), men de skal på en liten ferietur med sin ionic i dag.

De har bare ladet hjemme til nå, men har øvd på de ulike ladestasjoner i nærheten de siste to ukene og sett at de får det til. I tillegg til å ha sett seg ut ladestasjoner på forhånd er kjøreruten planlagt med sirlig nøyaktighet. Det handler om planlegging.

Ønsker dem lykke til på turen. Håper de planlegger å lade når de kan, og ikke når de ...

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Bra innlegg, men det bommer litt da; Dette er jo samme problemet man har første gang man har forbrenningsbil også. Skal man ha bensin eller diesel? 95 eller 98? Pumpen fungerer ikke. Ingen kontant betaling. Kortleser fungerer ikke. Eneste forskjellen er vel at elbil-lading tar lenger tid, og at du ofte må ha eget kort.

Men er enig i at ladestasjonene må kunne fungere med vanlige bankkort. Er helt utrolig at de ikke gjør det.

Det er vel å dra strikken vel langt.

Føler med gamlingene i artikkelen, her må det rydddes opp!

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (9 minutter siden):

Det er vel å dra strikken vel langt.

Føler med gamlingene i artikkelen, her må det rydddes opp!

Nja, litt langt kanskje. Men det handler jo om vaner. Hvis du ikke en gang vet hvilken ladestandard bilen din bruker så har du ikke forberedt deg godt nok til å ta en bilferie. 

Her får du opp de aller fleste ladestasjoner, hvilken type de støtter, og hvordan du skal betale. Det kunne absolutt vært enklere, men det er ikke et stort problem egentlig.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (42 minutter siden):

Det bli betraktelig enklere hvis vi skal komme i nærheten av regjeringens målsetting om null salg av ICE-biler fra 2025.

Det er 4,5 år til. Selv med ladestasjoner like utbredt som bensinstasjoner vil vi ikke nå det målet. Og det vet regjeringen, også når de vedtok målet. Målet er der først og fremst for å fremstå handlingskraftige og fremoverlente. Det er imidlertid bil-industrien som bestemmer når dette målet blir nådd. Det kommer stadig flere og bedre el-biler, men det er et stykke igjen før vi har elbiler som dekker alle ønsker og behov. Og selv da vil det være nok av folk som sverger til bensin/diesel-bil. Regjeringen har selv sagt at de ikke kommer til å forby salg av "fossilbiler" etter 2025.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (24 minutter siden):

Målet er der først og fremst for å fremstå handlingskraftige og fremoverlente. Det er imidlertid bil-industrien som bestemmer når dette målet blir nådd. Det kommer stadig flere og bedre el-biler, men det er et stykke igjen før vi har elbiler som dekker alle ønsker og behov. Og selv da vil det være nok av folk som sverger til bensin/diesel-bil.

Det er ikke direkte "handlingskraftige og fremoverlent" når de helt overlater til markedskreftene å bygge ut lade-infrastrukturen i landet.

Forstår godt at folk kvier seg for å ta steget over i elbil, når det er det lade-kaoset som det er nå. Selv om mange erfarne elbil-folk hevder at det aaaldri har opplevd hverken kø eller defekte ladere. Problemet er jo nettopp alle de uerfarne som skal gå fra enkle forutsigbare (om enn dyre) bensin- og dieselpumper og over til dette lade-kaoset (for dem). Det bidrar til å gjøre terskelen for overgang til elbil unødvendig høy.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Her er hva Tesla-Bjørn må ha med seg når han er ute og tester elbiler.

Apper:

(bilde)

Kort og dongler: (legg merke til at det ikke står Tesla på noen av dem)

(bilde)

Og gudene vet hvor mange kontoer hos diverse strømleverandører...

Nå er jo også Tesla-Bjørn nr. 1 elbil-anmelder på Youtube. Og han tester jo bilene både i Norge og i utlandet. Folk flest trenger ikke dette.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir en del apper og kontoer av det, ja. Men nå er det heldigvis slik at du kan registrere en og samme RFID-brikke på nesten alle norske ladeoperatører. Selv har jeg Hyundai-brikken som fulgte med bilen registrert på både GK, Fortum, BKK/Lyse/InCharge og Circle K. Det eneste jeg har utenom denne er et Maingau-kort til Ionity-laderene.

Forrige måneds langtur fra Eidsvoll til Karmøy og tilbake igjen gikk nå tilnærmet problemfritt, selv med bare 28kWh på tanken. Notodden (GK), Høydalsmo og Røldal (begge Ionity) på veien bort, og så Røldal, Høydalsmo og Lier (CK) på tilbakeveien. I alle tilfellene utenom Høydalsmo på tilbakeveien kom jeg frem til tomme ladestasjoner og hadde over 80% i batteriet før jeg var igjennom toalettkøen + evt. kaffe/pølse på bensinstasjonen. Så såfremt man faktisk gidder å sette seg inn i hvordan saker og ting fungerer og planlegge litt (ABRP var gull verd her) er det ikke fullt så katastrofe som artikkelen vil ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Ladeleeerandørene er klar på sin side for plug and play. det er bilprodusentene som henger etter. Kommer elbilprodusenten på banen så er protokollen klar for å legge betalingsinformasjon inn i bilen. Så plugger en bare i ladekabelen og så går resten av seg selv. 

 

Løsningen er enkel og den finnes. Noen med myndighet må bare snakke med de som lager elbiler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...