Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Balansert ventilasjon og matlukt


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en ny leilighet som ble ferdigstilt i slutten av 2018 med balansert ventilasjonsanlegg.

Leiligheten er ca 70 kvm, treroms. Det er tre tilluftsventiler (en på hvert av de to soverommene + en på kjøkkenet et stykke over kjøkkenavtrekksvifta) og tre avtrekksventiler (en på kjøkken/stue, en på bad, og en på en liten teknisk bod).

Når vi har laget mat har jeg kunne kjent at det kommer litt matlukt fra tilluftsventil på soverom, særlig hvis jeg ikke har vært helt inn på maten hele tiden (f.eks. satt inn en pizza og satt meg på soverommet imens). Forstår det slik at avtrekk fra kjøkkenvifta går rett ut av leiligheten, men at det er mulig lukt blir med de andre avtrekksventilene på grunn av varmeveksleren - stemmer dette? I så fall lurer jeg litt på hvordan dette henger sammen med at balansert ventilasjon i utgangspunktet skal tilføre frisk filtrert luft til leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vifte i kjøkkenavtrekksvifta? Altså en vifte på kjøkkenet koblet til ventilasjonsanlegget?
Antar kjøkken viften går rett ut.

Hvordan er utluften til kjøkkenvifta plassert ift. innluften til ventilasjonsanlegget?
Står disse nærme vil jo ventilasjonsanlegget suge inn luft som blir blåst ut fra kjøkkenviften..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
10 minutes ago, aklla said:

Har du vifte i kjøkkenavtrekksvifta? Altså en vifte på kjøkkenet koblet til ventilasjonsanlegget?
Antar kjøkken viften går rett ut.

Hvordan er utluften til kjøkkenvifta plassert ift. innluften til ventilasjonsanlegget?
Står disse nærme vil jo ventilasjonsanlegget suge inn luft som blir blåst ut fra kjøkkenviften..

Hei,

Ja - kjøkkenavtrekksvifta er koblet med rør til ventilasjonsboks som ligger i teknisk bod, og det er vel koblet sammen med resten av anlegget. Om jeg har forstått det rett er det slik at dersom kjøkkenavtrekksvifta er på, økes hastigheten til tilluftsventilene på maks, mens de andre avtrekksventilene settes til lav.

Lufta som går ut, går ut via taket, mens lufta som går inn kommer på siden av ytterveggen (om jeg husker rett).

 

EDIT: Det er mulig at det er motsatt - at lufta som går ut, går ut på siden, mens lufta som går inn kommer via taket

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Skal så vidt jeg vet vanligvis ikke være vite i kjøkkenventilatoren ved balansert ventilasjon, ettersom man da risikerer at luften kommer ut av avtrekksventilene i stedet for ut. Godt mulig jeg tar feil, men høres ut som en dårlig praksis..

Egentlig generellt sett dårlig praksis å koble kjøkkenventilatoren på balansert ventilasjon ettersom du tilfører fett og dritt inn i viften og møkker til den innvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der jeg bodde i en 2-roms nytt bygg var det kjøkkenvifte med rør rett ut veggen til veranda. Ventilasjon gikk da i tvangsmodus sånn at den skaffet mer tilluft, og gikk for full maskin. Tror det blir et dårlig system hvis man skal begynne å dra store mengder matos og fett gjennom lange kanalføringer og gjennom flere etasjer. Ser mange leiligheter til salgs der det går en kasse over eksempelvis stue der det er et rør inni fra kjøkkenvifte, og går ofte ut gjennom veggen og til veranda f.eks med en ventil der matosen dumpes ute. Holder således dette avfallet unna ventileringsanlegget.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, aklla said:

Skal så vidt jeg vet vanligvis ikke være vite i kjøkkenventilatoren ved balansert ventilasjon, ettersom man da risikerer at luften kommer ut av avtrekksventilene i stedet for ut. Godt mulig jeg tar feil, men høres ut som en dårlig praksis..

Egentlig generellt sett dårlig praksis å koble kjøkkenventilatoren på balansert ventilasjon ettersom du tilfører fett og dritt inn i viften og møkker til den innvendig.

 

Mulig jeg blander begrep her - det er vel en kjøkkenventilator det heter, og det er vel ikke noen vifte.

Og kjøkkenavtrekket har vel egen kanal som går rett ut, utenom det balanserte ventilasjonsanlegget - så det var vel også muligens feil å si at det er koblet med rør til ventilasjonsanlegget (jeg trodde det var egne kanaler som gikk innom der - jeg aner ikke). Jeg tenker matlukten er knyttet til den matlukten som kommer fra kjøkkenet som fanges opp av avtrekksventil som ikke er fra selve kjøkkenventilatoren (kjøkkenventilatoren har en kjøkkenhette rett over platetopp, og over kjøkkenskap rett før taket er det en egen avtrekksventil også som går hele tiden).

 

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Det høres veldig merkelig om ett avtrekk skal spre lukt i huset om det ikke er koblet kjøkkenvifte til anlegget og at utkastet til balansert ventilasjon er plassert langt unna utkastet til kjøkkenviften.

Varmeveksleren skal vanligvis ikke spre noe merkbar luft, 100% tett er det jo ikke, men skal være nært..

Har du mulighet til å gå over rørene og se at ingenting er feil der? at kjøkkenventilatoren faktisk går ut..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Mamma bor i en leilighet med balansert ventilasjon. Kjøkkenventilatoren går på samme avtrekk som den andre avtrekkene, og matlukten blir spredd i hele leiligheten. Har inntrykk av at dette er vanlig med balansert ventilasjon. Den skal selvfølgelig filtreres av ventilasjonsystemet før den blir tilført i de andre rommene, men det er jo begrensinger for hvor mye matlukt som kan filtreres ut.

For de som vurderer balansert ventilasjon, eller bor i borettslag som vurderer det; for all del, IKKE gå for det. Oppvarming blir kanskje litt rimeligere, men inneklimaet blir merkbart dårligere.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (57 minutter siden):

Mamma bor i en leilighet med balansert ventilasjon. Kjøkkenventilatoren går på samme avtrekk som den andre avtrekkene, og matlukten blir spredd i hele leiligheten. Har inntrykk av at dette er vanlig med balansert ventilasjon. Den skal selvfølgelig filtreres av ventilasjonsystemet før den blir tilført i de andre rommene, men det er jo begrensinger for hvor mye matlukt som kan filtreres ut.

For de som vurderer balansert ventilasjon, eller bor i borettslag som vurderer det; for all del, IKKE gå for det. Oppvarming blir kanskje litt rimeligere, men inneklimaet blir merkbart dårligere.

Kjøkkenventilator koblet innpå resten av anlegget er dårlig praksis, og fører bare med seg problemer. Dette ble jo gjort av gniere som ikke ville bruke 2000kr på en egen kjøkkenventilator i gamle dager.

Balansert ventilasjon går vel stort sett ut på at du balanserer mengde luft inn og mengde luft ut, varmeveksleren er ikke noe unikt med et balansert ventilasjonsanlegg.

TS kan jo forsøke å slå av varmeveksleren i kontrollpanelet og se om det hjelper, meget tvilsomt. Dersom man lager mat vil jo luktmolekylene spre seg i hele huset og utenfor, er jo derfor hele huset lukter boller når man baker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (2 minutter siden):

Kjøkkenventilator koblet innpå resten av anlegget er dårlig praksis, og fører bare med seg problemer. Dette ble jo gjort av gniere som ikke ville bruke 2000kr på en egen kjøkkenventilator i gamle dager.

I mamma sitt tilfelle ble det installert av Anders O. Grevstad i 2019 i regi av borettslaget... Alle fikk samme opplegg, ingen spesialtilpasninger til noen.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

I mamma sitt tilfelle ble det installert av Anders O. Grevstad i 2019 i regi av borettslaget... Alle fikk samme opplegg, ingen spesialtilpasninger til noen.

Aha, ettermontert er det jo vanskeligere (dyrere) å få til, hvis det er bare et hull til utluft. Jeg tenkte det var snakk om nybygg.

Men det skal gå an å slå av varmeveksleren i kontrollpanelet og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
10 hours ago, aklla said:

Det høres veldig merkelig om ett avtrekk skal spre lukt i huset om det ikke er koblet kjøkkenvifte til anlegget og at utkastet til balansert ventilasjon er plassert langt unna utkastet til kjøkkenviften.

Varmeveksleren skal vanligvis ikke spre noe merkbar luft, 100% tett er det jo ikke, men skal være nært..

Har du mulighet til å gå over rørene og se at ingenting er feil der? at kjøkkenventilatoren faktisk går ut..

 

Jeg tror ikke det er kjøkkenventilatoren som sprer lukta - det er de andre avtrekkene (dvs. avtrekkene som resirkulerer varmen), fordi kjøkkenventilatoren drar lufta rett ut mens det som snappes opp av de andre avtrekkene sprer seg i kanalnettet. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...