Gå til innhold

Pensjon spørsmål


Taurean

Anbefalte innlegg

Har det alltid fungert sånn at pensjon har blitt trukket av lønn gjennom et helt arbeidsliv? Eller har det alltid vært sånn at selv om man jobber 0% eller 100%, så er man sikret en pensjon (vet at pensjonspoeng er en greie)? Hvor lenge siden er det siden det ble slik at det ble allmenn kunnskap at pensjon ble trukket av lønn?

Hvorfor finnes det ingen klar og tydelig oversikt over hvor mye man har spart opp i pensjon, og hvilken pensjons"grad" man får når man pensjonerer seg?

Har også lest om at pensjon ikke varer evig. Så hva skjer med noen som mister pensjonen, hvis de lever lenge? Sosialen? Hva om de ikke får innvilget sosialstønad? Ut på gaten?

Husker en reklame som gikk på radio og tv da jeg var lærling, en skikkelig fæl stigmatiserende reklame; "Ta en prat med oss om pensjon i dag, hvis ikke du vil gå med avisen når du blir gammel, da!". Er det sånn at pensjonen er så lav at man er tvunget til å jobbe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (1 time siden):

Har det alltid fungert sånn at pensjon har blitt trukket av lønn gjennom et helt arbeidsliv? Eller har det alltid vært sånn at selv om man jobber 0% eller 100%, så er man sikret en pensjon (vet at pensjonspoeng er en greie)? Hvor lenge siden er det siden det ble slik at det ble allmenn kunnskap at pensjon ble trukket av lønn?

Den blir vel ikke trukket av lønnen. Hverken alderspensjon fra folketrygden eller OTP i privat sektor. Jeg vet at man i det offentlige trekker 2%(?) til pensjon, men det er ikke noe som gjelder alle.

Taurean skrev (1 time siden):

Hvorfor finnes det ingen klar og tydelig oversikt over hvor mye man har spart opp i pensjon, og hvilken pensjons"grad" man får når man pensjonerer seg?

https://www.nav.no/no/person/pensjon/hva-kan-jeg-fa-i-pensjon evt også https://www.norskpensjon.no/

Taurean skrev (1 time siden):

Har også lest om at pensjon ikke varer evig. Så hva skjer med noen som mister pensjonen, hvis de lever lenge? Sosialen? Hva om de ikke får innvilget sosialstønad? Ut på gaten?

Alderspensjon fra folketrygden varer evig, ytelsespensjon som har vært normen i offentlig sektor varer evig.

Innskuddspensjon er derimot kun et inskutt beløp som du selv velger hvor mange år det skal spres over. Fordelen med innskuddspensjon er at dersom du dør før alt er utbetalt, så arver arvingene dine restbeløpet.

Taurean skrev (1 time siden):

Er det sånn at pensjonen er så lav at man er tvunget til å jobbe?

Tja, du kan vel ende opp med 157.171 om du blir pensjonist nå, ref https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/minste-pensjonsniva Det er jo ikke så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Har det alltid fungert sånn at pensjon har blitt trukket av lønn gjennom et helt arbeidsliv? Eller har det alltid vært sånn at selv om man jobber 0% eller 100%, så er man sikret en pensjon (vet at pensjonspoeng er en greie)? Hvor lenge siden er det siden det ble slik at det ble allmenn kunnskap at pensjon ble trukket av lønn?

Hvorfor finnes det ingen klar og tydelig oversikt over hvor mye man har spart opp i pensjon, og hvilken pensjons"grad" man får når man pensjonerer seg?

Har også lest om at pensjon ikke varer evig. Så hva skjer med noen som mister pensjonen, hvis de lever lenge? Sosialen? Hva om de ikke får innvilget sosialstønad? Ut på gaten?

Husker en reklame som gikk på radio og tv da jeg var lærling, en skikkelig fæl stigmatiserende reklame; "Ta en prat med oss om pensjon i dag, hvis ikke du vil gå med avisen når du blir gammel, da!". Er det sånn at pensjonen er så lav at man er tvunget til å jobbe?

Pensjonen består av mange komponenter, og den enkelte må selv finne ut hva som gjelder for en selv. Noen pensjoner er livsvarige, andre er begrensede i antall år utbetalt eller til en alder. Når man kan starte uttaket kommer også an på mange forhold. Selv har jeg (når tiden er inne) folketrygden fra NAV, som er beregnet ut fra mine beste opptjeningsår. Denne kan jeg starte når som helst etter fylte 62 år, men kan også vente med uttaket, og beløpet pr år blir høyere jo lenger jeg venter. Jeg har også tjenestepensjon gjennom arbeidsgiver, men her er det etterhvert mer vanlig med innskuddspensjon. Så har jeg fripoliser fra avsluttede arbeidsforhold, noen av disse er livsvarige, andre er tidsbegrenset. Også her kan jeg velge når jeg vil starte uttaket, og årlig beløp blir lavere jo tidligere jeg starter. Så spørs det om man har avtale om AFP, og om denne er privat eller offentlig. Dersom man har offentlig AFP, vil man ikke kunne kombinere uttak av AFP og uttak av folketrygd samtidig, men må utsette folketrygden til man er 67 år (avhengig av fødselsår og ev. særavtaler). Ved uttak av offentlig AFP og samtidig arbeidsinntekt gjelder samordningsregler, som nå (og i nærmeste fremtid) gir avkortning i AFP ved årsinntekt over 15.000. For de som har jobber med særaldersgrense gjelder andre regler. Til slutt kommer det man har spart til pensjon selv, for eksempel i IPS, dette kan man starte uttaket av når man ønsker etter fylte 62 år. Kortversjonen er: Jo yngre du er, jo tidligere bør du starte med egen pensjonssparing. Ta kontakt med en spesialist innen faget, og dette er IKKE din kontaktperson i banken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pensjonen er delt opp i flere deler. Som oftest slik;

 

1. Folketrygden

2. Tjenestepensjon

3. Det du selv sparer på siden i f.eks. fond eller sparekonto.

 

Om du dør og har innskuddspensjon via jobben får ungene dine eller samboer utbetalt pensjonen din. Hvis du f.eks. har hybridpensjon fordeles all innbetalt pensjon til de andre som også har hybridpensjon, en kollektiv ordning som jeg selv ikke synes særlig om.

 

Har aldri satt meg inn i pensjon før nå, 28 år gammel. Men glad jeg ikke ventet med å gjøre research rundt pensjon.  Personlig er jeg glad for at jeg nå kan ta kontroll over min egen pensjon og bestemme om jeg vil ha alt utbetalt over 10 år eller spredt helt til jeg dør. Har ikke bruk for store utbetalinger når jeg er 80 år liksom, hvis jeg i det hele tatt lever så lenge.

 

Gå først på Norskpensjon.no og få oversikt over din pensjon.

Jeg hadde to pensjonskapitalbevis fra to tidligere arbeidsforhold på to forskjellige steder, henholdsvis Gjensidige og DNB. Det mange ikke vet er at administrasjonsgebyr stjeler mye av pensjonen din. Anbefaler å flytte alle sine pensjonskapitalbevis til et selskap som ikke tar administrasjonsgebyr, det kan du finne her. Jeg har flyttet mine bevis til Nordnet og satt pengene i forskjellige indeksfond. Blant annet DNB Globalt Indeksfond A som er anbefalt av mange. Jeg er villig til å ta høy risiko for å få størst avkastning på pengene mine, så har også satt pengene inn på fond med mer risiko, men jeg er relativt ung og kan tåle svingningene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...