Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Førerkortbeslag


Østby

Anbefalte innlegg

Jeg har nå snart i 5år for å få tilbake førerkorte politiet tok fra meg hjemme hos meg. Grunn de sa var "bedere føre var". Politiet vekket meg om morgenen hjemme hos meg og når jeg åpnet døra så jeg rett ned i løpet på en pistol og ble beordret ned på kne og satt i håndjern, deretter tar den ene å går til stua og tar lommeboka og tar ut førerkortet også har jeg verken fått noe som helst av politiet etter det. Noen som har råd?? For er lei av å vente på advokaten også har snart sittet helt alene i 5år uten å kunne komme meg noe sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må finne ut av kva grunnlag politiet har brukt for å ta beslag i førarkortet ditt. Du skal ha fått eit eller anna skrifleg. 

Det fyrste du kan gjere er å logge deg inn på vegvesenet.no og sjå kva som står der om førarretten din. 

Deretter må ta kontakt med ditt politidistrikt for å få informasjon direkte frå politiet. 

Vegen vidare er avhengig av kva som er grunnlaget for at politiet tok førarkortet ditt. Det er nærliggande å tru at grunnlaget er manglande edruelegheit ettersom førarkortbeslaget ikkje er direkte knytt til bilkøyring. 

Manglande edruelegheit kan være vanskeleg å argumentere mot ettersom det er ein stor del av subjektiv vurdering inne i bildet. Dersom det er narkotikabruk som er grunnlaget så ser det ut til å være vanleg å kreve dokumentasjon på at du har vært rusfri i 6 månedar i form av regelmessig testing. 

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Vegvesenet står det bare trukket tilbake.

Og jeg har ikke fått noe skriftlig eller muntlig. Var å snakket med deg rett før jul for å få ting de hadde tatt beslag i og da fikk jeg bare vite at han skulle snakke med etterforskeren siden det ikke var med det andre. Politiet har aldri tatt no blodprøve og jeg har aldri blitt stoppet for rus/alkohol. Politiet har fått avslag 3 ganger i retten... hendelsen var ved 10.30 tiden på dagen og de vekket meg opp. 

Lenke til kommentar

Du må snarest få deg en annen advokat, dette høres horribelt ut.

Riktignok kan førerretten trekkes tilbake, men du må da ha fått noe? Enten har du samtykket, eller så har dette vært oppe for TIngretten innen tre uker etter beslaget ?

Etter fem år, høres det merkelig ut at din advokat fremdeles ikke har funnet ut av dette, vedkommende fremstår totalt inkompetent.

 

Lenke til kommentar

Olaf Hva om man ikke har fått noe brev eller gitt samtykke. Det er levert inn 6mnd blodprøve resultat med minimum 2 blodprøver i uka siden jeg fikk ødelagt ankelen i politiets forvaring (ett veldig omfattende operasjon måtte gjøres, og jeg vil aldri kunne bruke beinet normalt igjen). Politiet har fått det de kan kreve, men de kom jo ikke med at de skulle ha blodprøver før 3,5 år senere.

Dubious nei det er ikke noe lang for-historie her. Politiet kom til meg pga det skulle sette meg i cella på lillestrøm for ting jeg ikke har med å gjøre, men jeg har en bror som er president i 1%mc klubb og de skulle avhøre meg. hvorfor de skulle ha meg på cella kan man lure på for de fant ikke det dem med 100% sikkerhet hadde opplysninger om, så de har jo drivet ulovlig fra starten. Politiet bevæpner seg så for de har mulighet til det for da føler dem seg så tøffe og stolte.  

Merco 5% av historien? nei egentlig ikke at jeg har en bror som er president i 1%mc klubb er da vel ikke mitt ansvar og jeg er ikke no gjeng/klubb medlem eller henger med noen av de idiotene. Jeg syns ikke det er så veldig greit av sånne som deg som ikke har noe annet å gjøre å slenge sånne kommentarer. Live mitt er ødelagt pga av dette, kommer ikke noe sted uten å måtte høre med familie om kjøring til butikk/lege eller andre ting. så slutt å trollsvar når du ikke har noe innsikt i dette 

Lenke til kommentar

Virker litt søkt at politiet bare helt tilfeldig og uten grunnlag kom bevepnet til deg..
Så vidt jeg vet banker ikke politiet på tilfeldige dører rundt om for å beslage førerkort uten annen grunnlag enn "i tilfelle noe".

De gjør ikke slikt i Nord-Korea en gang..

 

Men skaff en ny advokat, den du har kan neppe ha løftet en finger for deg om det er i nærheten av halve historien.
Trenger egentlig politiet å faktisk ta det fysiske førerkorte lengre?

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uansett hva du påstår så skal du jobbe ganske hardt med å overbevise meg om at politiet helt ut av det blå banket på døren din, bevæpnet, mannsterke, kun for å beslaglegge førerkortet ditt og ødelegge foten din. De har nok ikke sittet i kantina og diskutert hvem de skal skremme og banke opp, før de tilfeldigvis banket deg opp. Så her er det mer du ikke forteller. Men ok.

Dersom noe av dette stemmer så burde advokaten din ha nok å «ta politiet» på. Selv en lat og uerfaren advokat ville ha kunne funnet nok betalt arbeid her til å holde det gående en stund. Men det du sier er altså at advokaten på fem år ikke vet status, vet årsaken eller har tatt tak i det du beskriver som politivold og maktmisbruk.

Da finner du deg ny advokat. I dag.

Et lite tips. Måten du omtaler politiet på viser en forakt for politiet som ikke dukker opp ut av det blå. Skal du bli litt mer troverdig bør du ikke omtale de slik du gjør her, eller hevde at de rettet våpen mot deg kun for å føle seg tøffe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Foreslår at du legger kortene på bordet her jeg, da du uansett er anonym. Tror de fleste her skjønner at det mangler vesentlige deler av historien din her..

Flere som har "prøvd" på det tidligere her på forumet, hvor de til slutt har sagt så mye ekstra hvor førstepost ikke lenger hører på greip :)

Veldig spesielt at det har strukket seg mot 5 år også uten at det har skjedd noe..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter min erfaring når politiet dukker opp i taktisk utstyr, så gjelder dette 100% personer som har dommer på seg innen narkotika eller vold, og som har tidligere vist seg å være utagerende mot politiet.

Det med førerkortbeslaget, så kan de ta førerkorbeslag med hjemmel i vtrl §34 - Tilbakekall av retten til å føre motorvogn mv. på grunn av særlige forhold. 

Lenke til kommentar
BertNaked skrev (7 timer siden):

Etter min erfaring når politiet dukker opp i taktisk utstyr, så gjelder dette 100% personer som har dommer på seg innen narkotika eller vold, og som har tidligere vist seg å være utagerende mot politiet.


Da er din erfaring feil, politiet benytter Delta i en rekke skarpe oppdrag som ikke nødvendigvis dreier seg om personer som er tidligere straffet for vold eller dop.

Noen stjerneeksempler må være arrestasjonen av Tom Hagen, Philip Manshaus eller Anders Behring Breivik, ingen av de var tidligere straffedømt, samt trolig alle som har blitt feilaktig anmeldt av en eller annen tulling for å vifte med våpen av et eller annet slag, selv jaktvåpen på lovlig jakt eller en lommekniv.

Søker du litt, vil du også finne flere som har fått beredeskapstroppen inn i stua feilaktig, på grunn av feil adresse eller lignende, så det forekommer nå og da at selv helt uskyldige blir oppsøkt på denne måten.

BertNaked skrev (7 timer siden):

Det med førerkortbeslaget, så kan de ta førerkorbeslag med hjemmel i vtrl §34 - Tilbakekall av retten til å føre motorvogn mv. på grunn av særlige forhold. 


Det er ikke en generell paragraf, hvor politiet nelli-pelli kan ta beslag i førerkort slik de selv måtte ønske, selv om de enkelte ganger praktiserer det slik.

Formålet er å ta førerkortet fra de som ikke lenger oppfyller kravene til å inneha førerkort, eller misbruker alkohol eller andre berusende midler, å det skal jo gjerne litt til, man trenger forhåpentligvis ikke være helt avholds for å inneha førerkort, så lenge man ikke kjører i fylla, selv om det finnes eksempler på at politiet har inndratt førerkortet til festløver, selv om de aldri har blitt tatt for en trafikkforseelse.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
BertNaked skrev (4 timer siden):

Nei glem det. Gidder når du drar inn massemordere og drapsmenn inn i det her.


Nei, det gjør du nok ikke, når du åpenbart tar grundig feil.

100% av de tilfellene hvor politiet dukker opp i taktisk utstyr, er absolutt ikke tidligere straffedømte personer som har dommer på seg innen narkotika eller vold, og som har tidligere vist seg å være utagerende mot politiet. Det er faktisk helt feil !

Beredskapstroppen er på en rekke oppdrag hvert eneste år, som omhandler helt andre ting enn det du tror.

Hva med komikere, Kristian Valen ringte politiet, skjøt i stykker dusjen ..... å fikk beredeskapstroppen på besøk. Dette var før han var straffedømt (ellers ville han ikke fått tillatelse til erverv som våpensamler).

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/rQa4a/valen-skjoet-dusjen-i-fillebiter

Eller når beredskapstroppen rykker ut til skytekonkurranse i barnebursdag

https://www.smp.no/ntb/innenriks/2017/06/11/Politiets-beredskapstropp-rykket-ut-til-barnebursdag-14858433.ece

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Da mannskapene kom til stedet oppdaget de at det hele dreide seg om en skytekonkurranse i en barnebursdag. Det er ikke kjent hvor gamle barna var, men ifølge politiet hadde de lekevåpen som kunne se ut som ekte våpen. Deltakerne i bursdagen fikk beskjed fra politiet om at dette ikke var greit.

Skjønte ikke helt hvorfor de ikke syntes det var greit at barna lekte med lekevåpen. Er ikke det vanlig? Men skjønner godt de kommer bevæpnet når noen ringer de, og forteller at noen sitter med våpen i en busk.

Sitat

- Jeg slenger ut et gammelt våpen som ligger helt foran i våpenskapet, og bak står det en nyere pistol som jeg har ammunisjon liggende fremme i skapet. Helt tilfeldig tar jeg det som ligger fremme. Så sier jeg til min venninne at hun skal ringe politiet med en gang. Jeg går da ut i inngangspartiet ved døra og legger det ene våpenet (pistolen) som det er skudd i magasinet, i skuffen, sier Valen.

Tvilsom historie det der, kan det være mulig han faktisk hadde pistolen ladet og klar i skuffen før hendelsen inntraff. Og kan man egentlig stole på historien hans om at det var en inntrenger i hus?

Uansett så er begge sakene angående bevæpnet personer. Så om de var dømt for noe fra før hadde sikkert lite å si. Valen, og dama i hus hadde jo ringt politiet flere ganger; og for alt vi vet. Så ble våpen nevnt i samtalen.

Lenke til kommentar
Sorten skrev (25 minutter siden):

Uansett så er begge sakene angående bevæpnet personer. Så om de var dømt for noe fra før hadde sikkert lite å si. 


Javisst, det er åpenbart at beredskapstroppen stort sett blir tilkalt når det dreier seg om saker hvor politiet tror noen har våpen, og hvor de derfor kaller inn forsterkninger fra Delta.

Det er dog ikke alltid slik, Delta bistod altså i arrestasjonen av Tom Hagen, og for et par dager siden bisto de i pågripelsen av to personer siktet for drapet i Askim, som gikk rolig for seg, uten at de pågrepne hadde våpen så vidt jeg har forstått.

Poenget var jo at påstanden om at ....

BertNaked skrev (12 timer siden):

Etter min erfaring når politiet dukker opp i taktisk utstyr, så gjelder dette 100% personer som har dommer på seg innen narkotika eller vold, og som har tidligere vist seg å være utagerende mot politiet.


... er helt feil !

Å hevde at alle som kommer borti politi i taktisk utstyr, inkludert trådstarter,  er tidligere straffet for vold eller dop, og har tidligere vist seg å være utagerende mot politiet, er helt feil.

Hva trådstarter har gjort, vet ikke jeg, men å dra slutninger basert på Berts totalt manglende erfaring og evne til å lese nyheter, blir også helt feil.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (30 minutter siden):


Javisst, det er åpenbart at beredskapstroppen stort sett blir tilkalt når det dreier seg om saker hvor politiet tror noen har våpen, og hvor de derfor kaller inn forsterkninger fra Delta.

Det er dog ikke alltid slik, Delta bistod altså i arrestasjonen av Tom Hagen, og for et par dager siden bisto de i pågripelsen av to personer siktet for drapet i Askim, som gikk rolig for seg, uten at de pågrepne hadde våpen så vidt jeg har forstått.

Poenget var jo at påstanden om at ....


... er helt feil !

Å hevde at alle som kommer borti politi i taktisk utstyr, inkludert trådstarter,  er tidligere straffet for vold eller dop, og har tidligere vist seg å være utagerende mot politiet, er helt feil.

Hva trådstarter har gjort, vet ikke jeg, men å dra slutninger basert på Berts totalt manglende erfaring og evne til å lese nyheter, blir også helt feil.

Sier meg enig med deg her altså. Ville bare påpeke at begge sakene du linket til var alvorlige nok til at politiet rykket ut bevæpnet. Straffedømt eller ei.

Men tilbake til TS. Det må jo være et foreliggende grunnlag til å inndra førerrett, så noe må du jo ha gjort. Hvorfor har du latt advokaten bruke 5 år på ingenting? Det gir meg inntrykk av at du har akseptert grunnlaget til inndragelsen, og at du holder tilbake informasjon fra oss.

Endret av Sorten
Stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...