Gå til innhold

Jeg vil sende en colaflaske til månen :-)


PUK

Anbefalte innlegg

Kuhn Singhto skrev (14 minutter siden):

hvor mange cola flasker må det være på den ene siden for at

10 tonn versus 100 tonn skal utgjøre en signifikant forskjell?

 

 

Se den trebuchet artikkelen jeg linket til over, det er en litt mer avansert vippedisse, som kan brukes mer enn en gang, der forklares forholdene vekt og motvekt, forholdene mellom lengde på arm, motvektsarm etc.

Et litt annet prinsipp i TS sin ide der han vil kaste noe oppover, men det er vel bare å legge den på siden, siden vi likevel snakker om ting som er umulig ?

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PUK skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det slik at en kommer hele 4 ganger lenger opp ved å doble utgangsfarten.

grovetussen lenket til en side med enkel formel for strekning, gitt konstant akselerasjon:

  • s = v  * t + 1/2 * a * t^2

 Siden a her er tyngdeakselerasjonen som virker mot fartsretningen, er den negativ. Vi trekker da minustegnet utenfor og får.

  • s = v * t - 1/2 * a * t^2

Vi vet at topp-punktet er når farten er 0, rett før den snur. Det vil være når a * t = v. Vi løser denne mhp. t (som vi ikke er interessert i) og får: t = v / a. Sett inn dette for t i formelen, og vi får:

  • s = v * v / a - 1/2 * a * (v / a) ^2

Som forenkles til:

  • s = v^2 / a - 1/2 * v^2 / a

Som videre forenkles til

  • s = v^2 / (2 * a)

Så enkel matte viser at strekningen er proporsjonal med kvadratet av startfarten. Det var ikke dette du har fundert på i 25 år, og funnet et revolusjonerende svar på, var det?

P.s. Det er jo akkurat den samme formelen som er grunnlag for det alle som driver med kjøreopplæring lærer, at bremselengden øker med kvadrat av farten...

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PUK skrev (11 timer siden):

Hvorfor er det slik at en kommer hele 4 ganger lenger opp ved å doble utgangsfarten.

Jeg siterer deg en gang til for å komme med et sunn-fornuft-svar også. Ved å doble utgangsfarten, dobler du tiden det tar før objektet stopper opp. I tillegg dobler du gjennomsnittsfarten legemet har fra start til slutt. Siden s = v * t og du har doblet både v og t, sier det seg selv at s da firedobles.

Jeg må si at jeg fortsatt ikke har den fjerneste anelse om hvorfor du mener dette er noe mystisk og hvorfor dine tanker om dette skulle revolusjonere noe som helst... ?

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PUK skrev (På 16.7.2020 den 3.01):

Jeg har lest de aller fleste på biblioteket og har en stabel av dem her hjemme.
Spørsmålet var om vitenskapen forstår opphavet til at det er slik du viser til.
Min påstand er nei. De forstår ikke hvordan dette henger sammen.
Om de så hadde ville sannsynligvis verdens kraftbehov vert løst for lenge siden. 

Alvorlig talt. Selv jeg som holder på med første år med fysikk kan utlede hvorfor colaflasken kommer 4 ganger så høyt:

DlyIKq1.png

Så det er beviset. Her er grafisk tilnærming:

ORuCsK8.gif

Uansett hva vi setter som utgangshastighet for A, så blir høyden fire ganger så stor i eksempel B.

Her ser man også tydelig det @theNiceOne har fortalt, at også tiden før flasken skifter retning (begynner å falle) er dobbelt så stor.

I tillegg tror jeg dette også kan forklares med geometri, siden det er et 4:1 forhold i arealet mellom de to trekantene i eksempelbildet ovenfor, men det er jeg litt usikker på hvordan man utleder.

Endret av superfastjellyfish
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (På 18.7.2020 den 10.49):

Det var ikke dette du har fundert på i 25 år, og funnet et revolusjonerende svar på, var det?

Nei det var ikke det. Jeg har vist om dette siden jeg tok sertifikatet i 1965. Dere må lete utenfor fysikkbøkene etter svaret siden det ikke står noe om det der. ? 

Lenke til kommentar
PUK skrev (6 timer siden):

Nei det var ikke det. Jeg har vist om dette siden jeg tok sertifikatet i 1965. Dere må lete utenfor fysikkbøkene etter svaret siden det ikke står noe om det der. ? 

Men hva er det da du lurer på, og hva er det du har funnet ut som er så utrolig? Begynner å lure på om dette er bare trolling.

Hvis det ikke står i fysikkbøkene, må du jo nesten fortelle noen om det, eller skal du gå i graven med det? Hvorfor all denne gåingen rundt grøten? 

Det kunne også være interessant å vite om du mener de svarene og utregningene gitt over er feil, og i såfall hva som er din løsning?

Endret av grovetussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PUK skrev (På 15.7.2020 den 12.55):

Det er for så vidt greit nok. Men det vitenskapen surrer felt med etter min mening er hvorfor en kommer 4 ganger lenger opp ved å doble utgangsfarten. Forstår de opphavet til dette?

Dette har du nå fått helt konkrete svar på av meg og andre.

 

PUK skrev (8 timer siden):

Nei det var ikke det. Jeg har vist om dette siden jeg tok sertifikatet i 1965. Dere må lete utenfor fysikkbøkene etter svaret siden det ikke står noe om det der. ? 

Hva snakker du om? Du har fått svar, svar du også finner i fysikkbøker. Dette må bety at du enten mener at svarene du har fått er feil, eller så har du et hemmelig spørsmål du ennå ikke har stilt.

Hvis du mener svarene du har fått er feil eller ufullstendige, bør du påpeke hva som er galt med disse. Hvis du egentlig snakker om noe helt annet enn det du har spurt om og fått svar på, er det vel på tide at du forteller oss hva dette er?

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
PUK skrev (På 18.7.2020 den 3.26):

Hvorfor er det slik at en kommer hele 4 ganger lenger opp ved å doble utgangsfarten.

Fordi når utgangshastigheten dobles, så dobles også "bremse lengden".. 

Nesten samme måte som en bil som akselerere opp til 100 og bremser. Øker den farten til 200 forlenges også bremse lengden.. Total distansen vil øke mer en dobbelt.. 

Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (7 timer siden):

Fordi når utgangshastigheten dobles, så dobles også "bremse lengden".. 

Nesten samme måte som en bil som akselerere opp til 100 og bremser. Øker den farten til 200 forlenges også bremse lengden.. Total distansen vil øke mer en dobbelt.. 

Nei, som vist på mange ulike måter, bremselengden dobles ikke når man dobler utgangshastigheten. Den blir nøyaktig fire ganger så stor hvis man ser bort fra reaksjonstid til føreren og bruker likt friksjons-arbeid på bilen i begge tilfellene. TS lurte vel først og fremst på hvorfor det er slik, men det har han fått utledet flere ganger. En bil som kjører dobbelt så fort vil ha fire ganger så stor kinetisk energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Flin skrev (6 timer siden):

Kan noen forklare meg hvorfor flaska går like høyt?

Begge vektene som slippes vil akselerere til nøyaktige samme fart i det de treffer husken. Begge har nok masse til at de i den idealiserte modellen ikke bremses opp av husken, slik at colaflasken dermed får samme fart oppover som vekten har nedover. I og med at flasken dermed får samme fart selv med to forskjellige vekter, går den like høyt i begge tilfellene.

Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (På 18.7.2020 den 10.28):

hvor mange cola flasker må det være på den ene siden for at

10 tonn versus 100 tonn skal utgjøre en signifikant forskjell?

Er colaflasken tyngre en vekten som detter ned vil den ikke gå 10 m. opp.

Lenke til kommentar

Tror kanskje trådstarter med fordel kunne tatt seg et kurs i fysikk, evt en oppfriskning. 

Hvis funderingen utelukkende har basis fra kjøreopplæring i 1965 så er dette kanskje ikke tilstrekkelig for å forstå mekanismene som diskuteres. Finnes mye materiale på YouTube for eksempel hvis du vil ha enkel og rask tilgang på informasjon. 

Du må nesten fortelle hva det konkret er du sikter til for at diskusjonen skal gå videre. 

 

 

Endret av Janak
Setningsoppbygging
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (18 timer siden):

Men har du virkelig tenkt å droppe helt å svare på hva fysikken helt har misforståt

Jeg går foreløbig ikke nærmere inn på det her. Men jeg fikk ett puff av å nevne det her og har nå lagt en planke som fundament på bordet og festet en girmotor på den. Vi får se da byggverket er ferdig hva som kommer ut av den. ? 

Lenke til kommentar
PUK skrev (5 timer siden):

Jeg går foreløbig ikke nærmere inn på det her. Men jeg fikk ett puff av å nevne det her og har nå lagt en planke som fundament på bordet og festet en girmotor på den. Vi får se da byggverket er ferdig hva som kommer ut av den. ? 

Beklager å måtte skuffe deg, men det oppgitte scenarioet kan ikke etterprøves i virkeligheten med nøyaktig resultat, for det er ikke forenelig med virkeligheten. Sitat fra førsteposten:

Vi bruker en huske på 10 m, 5 m. ut fra vippepunktet på hver side. Her ser vi bort fra energitap i selve husken
Hvor mye høyere går colaflasken da en slipper en kule på 100 ton på husken fra en høyde på 10 m. en om en bare slipper 10 ton?

Du må i så fall bygge en huske som så godt som mulig overfører all kraft til andre siden. Det første steget er i så fall å bygge husken i et hardere (hvis du skal slippe en vekt) og mindre bøyelig materiell  (for å ikke miste kraft langs lengden) enn en treplanke.

Lenke til kommentar
  • Hårek låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...