Gå til innhold

Likningsverdi bolig. Overføre? formueskatt


Anbefalte innlegg

Jeg eier 2 boliger. Den ene er likningsverdien lav på. Kanskje 1/3 av boligens verdi. Den andre er det 100% likningsverdi på. Dette gjør at jeg må betale mye formuesskatt. Så altså 2 boliger står i mitt navn som eier. Min mor disponerer leilighet nr 2 (100% likningsverdi) og jeg lurer rett og slett på om det lønner seg å overføre boligen til hennes navn? Jeg regner med da at hun ikke trenger å betale 100% av likningsverdi?

I tillegg så kan jeg ikke bruke min Obos-ansiennitet på mer enn 1 bolig, så da kan det virke som det vil lønne seg å sette den boligen fra meg til min mor? Noen negative konsekvenser av dette som dere vet om? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Primærbolig skal verdsettes til 25 % av ligningsverdi, eventuelt maksimalt 30% av markedsverdi hvis ligningsverdien er betydelig feil. (Ligningsverdi er egentlig ment å treffe virkelig verdi. Men treffer ikke helt nøyaktig da det bare er et grovt estimat basert på kvadratmeter. Byggeår og plassering) 
 

Din mor vil få mye lavere formue basert på denne boligen en det du gjør. Du skriver ikke noe om det. Men hvis hun ikke har så mye formue så kan det hende at hun ikke har brukt opp bunnfradraget på 1,5 millioner.

Det kan hende at dere må betale dokumentavgift. Dette burde du undersøke. Det kan godt hende at det er fritak for salg i nær familie.

 

Hvis boligen står på din mor så kan du også selge skattefritt når du arver.

 

Edit. Ser at du skriver Obos leilighet. Da er vel dette borettslag og ikke dokumentavgift uansett.

 

Endret av HW1
Lenke til kommentar

Hei

Ja det var poenget å overføre eierskap (juridisk eier?) til min mor (ikke selge boligen til henne) Dette fordi hun vil ikke måtte beale 100% likningsverdi på boligen siden det vil bli hennes primærbolig. Så det ser ut som det er skattemessig fordelsmessig å gjøre det.
Hva betyr bunnfradrag på 1.5 mill?

Så hvis boligen(sekundørboligen) hadde stått på mitt navn og jeg solgte den så måtte jeg betale skatt på salgssummen?

Høres ut som flere grunner til at jeg bør overføre sekundærboligen til min mors navn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132
ltdata skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke bare overføre eierskapet til Mor? Formuen min vil da gå ned.

Det kan du gjøre, men et alternativ kan være å overføre penger i stedet. Penger kan kanskje være enklere å overføre. Jeg ville bare gi et alternativ til å overføre leiligheten.
 
Jeg vil tro banken kanskje kan gi deg mulighet til å disponere konto, og at dere ellers må være to for å håndtere transaksjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ltdata skrev (18 minutter siden):

Hvorfor ikke bare overføre eierskapet til Mor? Formuen min vil da gå ned.

Du må også huske at Mor kan bli umyndiggjort ved sykdom. Er det da noen hindringer for at du kan bli verge? I slike tilfeller kan det være enklere og raskere å håndtere penger om det står om tid.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (47 minutter siden):

Det kan du gjøre, men et alternativ kan være å overføre penger i stedet. Penger kan kanskje være enklere å overføre. Jeg ville bare gi et alternativ til å overføre leiligheten.

Aha nå forstår jeg. Jeg var litt treg. Men altså fordelen ved å overføre leilighet er også at ligningsverdien går ned. For nå er jeg oppført med 2 leiligheter på skatten og det blir litt formueskatt av det. Og den dagen jeg arver så vil det heller ikke bli noen skatt av gevinst ved salg av leiligheten. Derfor tror jeg det lønner seg på alle måter å overføre leiligheten til min mors navn

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
newman221 skrev (8 minutter siden):

Man har jo arvespøkelset å ta med i beregningen da... AP, SV og RØDT(!) har jo alle i partiprogrammet at dødsskatten skal tilbake igjen hvis de vinner valget og overtar korridorene i regjeringskvartalet. Så det kan jo bli en liten kalddusj. 

 

Akkurat det jeg skulle skrive også. Arveskatten er mest sannsynlig tilbake om ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Akkurat det jeg skulle skrive også. Arveskatten er mest sannsynlig tilbake om ikke lang tid.

Da vet vi jo hvilke partier vi ikke skal stemme.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...