Gå til innhold

Hvilken Ram skal jeg velge til Ryzon5 3600


Kjetso

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er det slik at lavere CL er raskere minne (og selvsagt høyere frekvens)?

Dersom jeg ha RAM til Ryzon 3600 - hvordan velger man mellom 3600/18 og 3200/16?

Ser foresten at Agentspoon foreslår 3000/15 for Black Refinery......som også er veldig billig.

Eller er det slik at alle disse yter noen lunde tilsvarende.....eller nevneverdig forskjell...

 

1) Til en PC med Ryzon5 3600X kjøpte jeg 3600MHZ/CL18 - lurer på om jeg burde jeg gått for lavere CL

2) Har nå kjøpt 3200/CL16 til en PC jeg bygger med Ryzon5 3600X - lurer på om jeg burde gått for høyere MHz

Så - er begge disse OK - eller er det en eller begge et dårlig valg? Brukers til gaming.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Litt gammel tråd, men ja, høyere CL gir bedre lateny dersom frekvensen er lik.

y10obfhbiaa31.png.9f850c95e98adbe491b838935feca00f.png

 

Som du kan se har 3600mhz CL18 minne lik latency som 3200mhz CL16, så ytelsen på de to brikkene er like. De beste brikkene er fremdeles 3600mhz CL18 siden de er garantert å kunne kjøre på 3600mhz. Du kan dermed sette opp voltage og sette strammere timings, slik at de kjører 3600mhz CL16, da får man lavere latency. Men man gjør selvsagt dette på eget ansvar.

Har du intel er det litt mindre komplisert, fordi i bios regner de ut timings for deg, om du setter CL og resten på auto. Med Ryzen må du nok bruke DRAM Calculator for Ryzen: https://www.guru3d.com/files-details/download-ryzen-dram-calculator.html

3000mhz CL15 har også helt lik ytelse. Alle tre minnebrikkene du lister har lik ytelse med fabrikk oc.

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...