Gå til innhold

Hvorfor må jeg betale lik felleskost/mnd på disse boligene


Zamiazm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt å kjøpe en liten bolig. Har funnet to boliger som er til salgs og begge ligger i samme blokk. Lurer på hvorfor felleskost/mnd er lik på begge når den ene har mindre fellesgjeld enn den andre? er det slik at jeg slutter å betale fellesgjeld tidligere på den ene enn den andre?

Bolig nr. 1:

  • Pris: 425 000 kr 
  • Fellesgjeld: 293 506 kr
  • Total pris: 724 366 kr
  • Felleskost/mnd.4 187 kr

Bolig nr. 2:

  • Pris: 380 000 kr
  • Fellesgjeld: 332 366 kr
  • Total pris: 712 366 kr
  • Felleskost/mnd.4 187 kr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Merko said:

Ikke bekymre deg over at du slutter å betale fellesgjeld på noen av de. så fort gjelda blir lav nok så tar de opp et nytt lån så er du tilbake til start. ? 

Hmm, det har jeg ikke tenkt over. Så hvis jeg kjøper boligen som en investering for å leie det bort så vil jeg tjene nesten ingenting på det da de kan ta opp et nytt lån.

Endret av Zamiazm
Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (6 minutter siden):

Hmm, det har jeg ikke tenkt over. Så hvis jeg kjøper boligen som en investering for å leie det bort så vil jeg tjene nesten ingenting på det da de kan ta opp et nytt lån.

Kommer an på hvor gammelt bygget er. Er det mange år, så kan det fort tenkes at fellesgjelda øker med feks 100-400k avhengig av hvor mange leiligheter det er i blokka og evt hva de skal gjøre. Dette vil jo potensielt også påvirke verdien på leiligheten om denne økes mye.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Merko said:

Ikke bekymre deg over at du slutter å betale fellesgjeld på noen av de. så fort gjelda blir lav nok så tar de opp et nytt lån så er du tilbake til start. ? 

Indeed hvor dårlig boliger i Oslo er blitt vedlikehold over tiår er det mye og ta igjen i noen bygårder burde de vurdere riving.  hjelper heller ikke med hva fagfolk koster, noen har høyere timepris enn senior rådgivere ifra de største konsulent husene. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (14 timer siden):

Ikke bekymre deg over at du slutter å betale fellesgjeld på noen av de. så fort gjelda blir lav nok så tar de opp et nytt lån så er du tilbake til start. ? 

Det er vel ikke sikkert? Da må man jo være med i styremøter og følge med på driften, det er noe alle kan gjøre. Følge med på hva som trengs av vedlikehold.

Er det virkelig så vanlig overalt at det er -ingen- som bryr seg noe som helst, når man bor i et sånt felles-sameie, om drift og vedlikehold? Lar man bare styreleder og medlemmer gjøre akkurat som de vil? En styreleder kan vel ikke bare banke igjennom vedlikeholdsprosjekt til 500 000 til 1 000 000 uten at alle er med på notene og får avgitt stemmer?

Lenke til kommentar

Litt merkelig at det er lik felleskost når det er forskjell i fellesgjeld ja. Kanskje en lat eiendomsmegler bare har kopier fra den andre?

Er det forskjell i kvadratmeter på leilighetene da? For borettslag/sameier har noen ganger forskjellig måten sette opp andelsbrøker på, men at det skulle gjøre at det ble akkurat på krona samme felleskostnader virker som et litt for utrolig sammentreff 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

D r vel ikke rart. Uavhengig av fellesgjeld så kan man ha samme nedbetalingsbeløp, samt felleskostnader er like da de dekker samme utgifter som eks vaktmester tv internet osv? Vet ikke om de er forskj i størrelse, ellers har de mer eller mindre samme utvendige vedlikeholdsbehov som vinduer maling osv

Endret av nacario
Lenke til kommentar
5 hours ago, Allinuse said:

Leilighet til 700k? Er vel vanskelig å finne leietakere på bygda.

Det er et-roms, ingen stue (16 m^2), og er ment for studenter. Jeg selv har bodd i noe lignende da jeg var student og synes det var greit. Bedre enn å bo i fellesskap og dele kjøkken og bad med andre synes jeg. Derfor tenkte jeg å kjøpe noe slik og leie ut til studenter.

Endret av Zamiazm
Lenke til kommentar
4 hours ago, bzzlink said:

Litt merkelig at det er lik felleskost når det er forskjell i fellesgjeld ja. Kanskje en lat eiendomsmegler bare har kopier fra den andre?

Er det forskjell i kvadratmeter på leilighetene da? For borettslag/sameier har noen ganger forskjellig måten sette opp andelsbrøker på, men at det skulle gjøre at det ble akkurat på krona samme felleskostnader virker som et litt for utrolig sammentreff 

Ingen eiendomsmegler, disse selges av private personer. Begge er 16 m^2.

Lenke til kommentar
3 hours ago, nacario said:

D r vel ikke rart. Uavhengig av fellesgjeld så kan man ha samme nedbetalingsbeløp, samt felleskostnader er like da de dekker samme utgifter som eks vaktmester tv internet osv? Vet ikke om de er forskj i størrelse, ellers har de mer eller mindre samme utvendige vedlikeholdsbehov som vinduer maling osv

Boligene er identiske og begge er 16 m^2. Forskjellen på prisen er at den ene har bedre kjøkken og nye og moderne hvitevarer som følger med, mens den andre har eldre kjøkken og hvitevarer.

Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (4 timer siden):

Boligene er identiske og begge er 16 m^2. Forskjellen på prisen er at den ene har bedre kjøkken og nye og moderne hvitevarer som følger med, mens den andre har eldre kjøkken og hvitevarer.

Så da har sikkert den siste beboeren valgt å pusse opp kjøkkenet. OT, men d var liten plass

Lenke til kommentar
Taurean skrev (16 timer siden):

Det er vel ikke sikkert? Da må man jo være med i styremøter og følge med på driften, det er noe alle kan gjøre. Følge med på hva som trengs av vedlikehold.

Er det virkelig så vanlig overalt at det er -ingen- som bryr seg noe som helst, når man bor i et sånt felles-sameie, om drift og vedlikehold? Lar man bare styreleder og medlemmer gjøre akkurat som de vil? En styreleder kan vel ikke bare banke igjennom vedlikeholdsprosjekt til 500 000 til 1 000 000 uten at alle er med på notene og får avgitt stemmer?

Jeg har ikke veldig godt kjennskap til hva et borettslag kan gjøre ol, men når det kommer til vedlikehold (feks nytt tak, nye rør osv), så regner jeg med det stiller sterkere enn feks oppmerking av parkeringsplasser ol.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Taurean said:

Lar man bare styreleder og medlemmer gjøre akkurat som de vil? En styreleder kan vel ikke bare banke igjennom vedlikeholdsprosjekt til 500 000 til 1 000 000 uten at alle er med på notene og får avgitt stemmer?

Styret har en rett til og ikke minst en plikt til å utføre nødvendig vedlikehold av bygningsmassen. Er det snakk om utgifter til vedlikehold kan styret vedta dette alene. Det er bare endringer i bygningsmassen/tomten som må godkjennes av generalforsamlingen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (3 timer siden):

Styret har en rett til og ikke minst en plikt til å utføre nødvendig vedlikehold av bygningsmassen. Er det snakk om utgifter til vedlikehold kan styret vedta dette alene. Det er bare endringer i bygningsmassen/tomten som må godkjennes av generalforsamlingen. 

Litt av grunnen til at jeg spør er forklart i denne tråden jeg lagde: https://www.diskusjon.no/topic/1878786-sameie-styre-uoversiktlig-situasjon/

Sameiet vi bor i er en del av en større bygningsmasse som innebærer andre forretningslokaler. Så da tenker jeg at, hvis det skulle skje noe med bygningsmasse som omhandler andre lokaler enn våre boliger, så kan vi være de som blir ansvarlige for å betale for andres veldlikehold. Dét er vel urettferdig? Og såvidt jeg vet, så er styrelder for vårt sameie, også styreleder for andre forretningslokaler, som da bare leies ut. Hvilken makt har vi beboere da til å få 100% klarhet i hvordan utgiftene fordeles? Svar gjerne i den andre tråden om du vil.

 

Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (På 11.7.2020 den 12.26):

Hei,

Jeg har tenkt å kjøpe en liten bolig. Har funnet to boliger som er til salgs og begge ligger i samme blokk. Lurer på hvorfor felleskost/mnd er lik på begge når den ene har mindre fellesgjeld enn den andre? er det slik at jeg slutter å betale fellesgjeld tidligere på den ene enn den andre?

Bolig nr. 1:

  • Pris: 425 000 kr 
  • Fellesgjeld: 293 506 kr
  • Total pris: 724 366 kr
  • Felleskost/mnd.4 187 kr

Bolig nr. 2:

  • Pris: 380 000 kr
  • Fellesgjeld: 332 366 kr
  • Total pris: 712 366 kr
  • Felleskost/mnd.4 187 kr

Det kan være så enkelt som at den med høyest fellesgjeld har sett på fjorårets (eller eldre) skattemelding fra sameiet mens den andre har sjekket den nyeste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...