Gå til innhold

Mannen bak elbil-hengeren som lager strøm mener det er for mye fokus på større batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I områder med dårlig utbygd ladenettverk, kan dette muligens virke som en god ide. Men argumentasjonen om at en sparer mye tid kjøper jeg ikke helt. Selv med en e-golf, som bare klarer å lade med 38kW, har jeg fått ladet nok strøm til neste etappe på den tiden man likevel trenger på å strekke på beina, ta en tur på toalettet eller kjøpe noe å spise. En henger vil også bidra til høyere energiforbruk og større totalvekt enn om bilen hadde vært utstyrt med et litt større batteri i utgangspunktet. Og så har du også problemstillingen med lading av hengeren. Om du ikke har tilgjengelig hurtiglader på stasjonene vil det ta veldig lang tid før hengeren kan brukes igjen. Så om dette skal være en løsning som skal fungerer på dager med mye trafikk, vil man uansett trenge mye hurtigladere for å få hengerne fort tilbake i drift. Og den ladeinfrastrukturen kan nok med fordel heller bli benyttet til å lade bilene direkte.

Endret av Eivind Helle
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Huum.

 

Å kjøre med tilhenger er ikke noe særlig, og spesielt ikke på vintervei.

 

En må uansett ha et stort batteri på elbilen for å ha grei rekkevidde om vinteren. I kulden kan rekkevidde halveres.
 

Den beskrevne tilhengeren har et lite batteri, dvs. den gir liten nytte og ulemper. Ville en hydrogenløsning vært bedre? Dette ville imidlertid krevd fyllestasjoner. Sikkerhet er også et moment.

 

Å parkere med denne tilhengeren er nok ikke noe særlig. 

Endret av Tor Hansen3
Lenke til kommentar

Problemet med konseptet er at de eneste en som har hengerfeste, er de som også går over 30 mil. Så de som ikke går langt, kan ikke bruke denne.

Så skal de da kjøre omvei for å leie en slik. Kobler de den på, har de allerede brukt av energien sin for omveien. Deretter øker forbruket med henger bak, minst 10 prosent.

Så kjører de langturen, men da må de vel lade både bil og henger på turen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (2 timer siden):

Mange kjører langt i Europa hvor veiene er på ett annet nivå enn i «fattigvei»landet Norge hvor de fleste helst setter seg i ett fly. Derfor tror jeg på konseptet. 

Starter du sentralt i Tyskland eller Frankrike, som er to av det største europeiske landene,  har du rundt 500 km avstand til grensen i alle retninger. Det tilsvarer omtrent Oslo - Trondheim. Det er over 2000 km mellom nord og sør i Norge. Så jeg har vanskelig for å se hvorfor folk i andre europeiske land skal ha behov for å kjører så mye lenger enn oss. Hvis man i tillegg tar med at de fleste land i Europa har godt utbygd kollektiv nett, er det vanskelig å se hvorfor man der skal prioritere langtur med småbiler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Niks, jeg vil heller ha batterier med høyere energitetthet.Både i Wh/l og Wh/kg. Det er da en får en utvikling som er til gavn på andre områder også.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det å ha MULIGHETEN innbygd er veldig fint. Som sagt så vil svært få nordmenn få bruk for dette regelmessig, men det faktum at man kan bare sette på hengeren om koble i en ledning om man trenger det er jo bare supert! Kanskje noe for taxier på landevei? Kjøpe noen hengere, og bare switche henger? Ikke så praktisk i by kanskje, men er en liten henger, så burde ikke være for vanskelig å manøvrere?

Dette er jo ikke så stor forskjell fra det konseptet der man switcher hele batteripakker i biler på ladestasjoner. Man kunne jo kjøpt en slik henger privat, og ikke trengt å leie? Dersom man reiser på en større ladestasjon kunne man kanskje få koblet i 2 hurtigladere, en i henger og en i bil? Dobbelt så mye elektoner på like lang tid?

Spesielt viss man har innebygd slike koblinger i bilene, kunne andre produsenter tilbudt hengere med batteri i, av en viss størrelse, som kan legge til og kompansere for det økte forbruket man får av å kjøre med henger. Det å kunne mate bilen med strøm fra en ekstern kilde mens man kjører åpner for mange muligheter!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan se smart ut, helt til du skal ut å kjøre...

På ferieturen er campingvogna, eller sykkelstativet på kroken fra før...

Å rygge med en liten kort henger er MYE verre en med en lang, det er kjent sak for alle som har prøvd.

Så du vil slite betydelig med parkering om det er mye biler og trangt.

Alternativet er om hengeren hadde aktiv styring, men da blir den dyrere, og enda tyngre, og finnes ikke enda(?)

Eller at campingvogn eller henger har slike batterier innebygget, og blir enda tyngre(?)

Det bli fort en "kvasiløsning", som var det du muligens ville unngå i utgangspunktet(?)

Det blir fort betydelige begrensninger i nytten m.a.o.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (9 timer siden):

Starter du sentralt i Tyskland eller Frankrike, som er to av det største europeiske landene,  har du rundt 500 km avstand til grensen i alle retninger. Det tilsvarer omtrent Oslo - Trondheim. Det er over 2000 km mellom nord og sør i Norge. Så jeg har vanskelig for å se hvorfor folk i andre europeiske land skal ha behov for å kjører så mye lenger enn oss. Hvis man i tillegg tar med at de fleste land i Europa har godt utbygd kollektiv nett, er det vanskelig å se hvorfor man der skal prioritere langtur med småbiler.

Å det er nå 2300 km mellom Madrid og Berlin. Og den strekka er det nok mange europeere som kjører. Det er bare en myte at det er bare er nordmenn som kjører mye. Mange europeere kjører f.eks ofte helt ned til middelhavet pga gode veier. Jeg tror også slike 50 kw hengere kan få veldig stor nytte ved å være tilkoplet bolighus for å stabilisere strømnettet,som alternativt nødstrømsaggregat hvor raskt flere hengere kan skaffes til sykehus og annen kritisk infrastruktur som trenger nødstrøm. Det vil være ett multiverktøy for å skaffe mobil energi og kraft hvor det enn måtte være. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva med Campingvogn med Solceller på tak og fortelt + batteribank?

hadde vel kosta en liten formue ? Men da kunne en i det minste dratt på campingtur med model xen sin uten for mye rekkevidde angst ?

Lite søk på youtube og her er en som faktisk gjort nettopp dette

 

 

Lenke til kommentar

Versjonen som kun er ein tilhengjar ned ekstra batterikapasitet kan ha noke for seg om dei blir tilgjengeleggjort i ein større nettverk der du leiger ein fullada hengar og kan sette den frå deg utlada. 

Lån av ekstrabatteri vil kunne være eit alternativ til tradisjonell lading når ein ikkje har tid til å stoppe for å lade. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Salvesen. said:

Nådestøt? Aldri sett noen andre fortuen det bildet bruke den. Det er ett tøyse konsept. 

 

Med nye ladere får en flere titals mil på få minutter, man må spise, tisse, nummer to, stoppe for ungene, strekke på bena osv. Langtur i elbil er ikke noe problem lengre og kostnaden for biler med stort batteri er ikke høy lengre. Forskjellen mellom pakkene er relativt små.

 

Neste uke drar vi over fjellet, uten en eneste bekymring.

Er jo ikke rart du ikke har sett noen bruke denne løsningen, den er jo kun på teststadiet og er ikke produksjon ennå. 

Tror du tenker utifra egne referanser her, og norske el-bil priser. Husk at i store deler av europa er det ikke normen å kjøre passat/mondeo/e-klasse/etc men langt mindre biler typ lupo og andre småttinger. Sikkert både praktisk i forhold til parkering og ikke minst pris, forbuk, forsikring etc. 

Når alle bilprodusentene nå skal igang med el-biler i større omfang, med nye modeller og forhåpentligvis og større etterspørsel etter elbiler så blir brått selve batteriene en flaskehals. Idag er det ikke likefrem å produsere svære antall el-biler - for det er vanskelig å få nok batterier. Og selv om bilprodusentene har fått med batteriprodusenter på laget så betyr jo ikke det at de er dekt opp - var vel Jaguar som måtte ta en time out i påvente av mer batteri? 

Vi ser jo på statistikken hvor lang rekkevidde hvermansen trenger for å dekke behovet de aller fleste ukene i året. Vi kjører til og fra jobb, henter og bringer og får oss en tur på ikea innimellom. Så er det påsketur, sommerferie og kanskje høstjakt eller i det minste høstferie. Kanskje klarer du deg med en svært liten batteripakke 45 ish uker i året - reell rekkevidde uansett vær på kanskje helt ned mot 100-200 km. Om du kan klare hytteturen med "lade-henger" og også turen til svigers på sommeren med ladehenger så kan du kanskje kjøpe en liten og billig el-bil og likevel være dekt opp hele året? Føler kanskje bilprodusentene skulle vært flinkere på å få frem nettopp dette - at de færreste faktisk trenger den aller største batteripakken. Men det er jo såpass nytt ennå, hele konseptet med el-bil selv om noen har kjørt el-bil i snart ti år. Kanskje burde vi hatt ærligere målestandard for vinterbruk? 

Det virker jo som det har skjedd noe mtp bilvalg. For oss gamlinger så er jo bil masse følelser, det er status, image, hva vi ønsker å formidle med bilvalget - men vi er jo gamle og utgående. Dagens unge orker knapt ta lappen. Og bil bør være så enkelt og billig som mulig for dem. Aller helst klarer de seg uten bil, men må de ha bil så vil de ha en liten og så grønn bil som mulig. For de er det kanskje perfekt med lade-henger? Personlig ville jeg kjøpt bil for å dekke behovet jeg har årets fleste uker, så kunne jeg evt. kjørt leiebil, eller leid lade-henger i ferien.

Om lade-hengeren vinner fram gjenstår å se, tror nok mange vil føle at det blir for mye styr, og mange hater jo å kjøre med henger.  Men en leiebil som dekker de få og spesielle behov man måtte noen få ganger i året er jo en håndterbar kostnad for de fleste. Og kjører man micro bil til hverdags så er kanskje bilen i minste laget uansett for en lang ferietur. Om jeg lever godt med leaf 48 uker i året så blir det jo litt meningsløst å kjøpe Tesla model X med største batteripakke fordi jeg skal på bilferie om sommeren. Nei da kan jeg heller leie bobil eller hva nå enn som gjør bilferien til en suksess i de 4 ferieukene. 

Er ikke sikker på at en "batteribank" på kroken blir en suksess. Men gøy at de videreutviklet den opprinnelige ideen om aggregat på hjul for den var ennå dårligere. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Hvor mye veier slike batteriløsninger.
Kan de lages i mindre pakker, som f.eks 50 kilo stykk, som kan kobles sammen?

Da kan de plasseres i bagasjerommet, eller i campingvogn etc. og man har lengre rekkevidde ved behov
Pluss at de kan brukes/selges til hytter og andre plasser de trenger ekstra strøm uten at de trenger å ha en generator stående hele døgnet
Egen henger er ikke løsningen, for det utelukker sykkelstativ eller andre hengere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da er vi tilbake til "kongstanken" jeg foreslo i dette foraet allerede for Th!nk for så lenge siden... En "batteriskuffe" under bilen og i stedet for hurtigladning de gangene det er behov for dette, så kjører du bare innom en "energistasjon med pølseutsalg" og skifter ut ditt utladede batteri med et fulladet. Gjøres "skuffen stor", kan man for eksempel kjøpe en elbil med et lite batteri og så leie et større batteri de gangene man har behov for å kjøre langt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En slik tilhenger er et resultat av at dagens elbiler ikke har nok rekkevidde. I fremtiden har alle elbiler minst 700 km rekkevidde og lades om natten når strømmen er billigst. Alle kan kjøre så langt de ønsker nesten gratis på billig hjemmestrøm og lading på ladestasjoner blir nesten aldri nødvendig. Drivstoff er et fjernt minne fra en skitten fortid og klimaet er på god vei til å friskmeldes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...