Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

KVM pris for støp og flislegging i gang


Anbefalte innlegg

Hei! Har nå gjort klart for å få støpt og flislagt i gangen. Det er 9,5kvm og vi har alt av lim osv. Så det er bare å starte jobben. Har fått inn 1 av 4 priser som vi har innhentet, og første pris er på nesten 1400kr kvm eks mva, kjøretid og km.. Er jeg urimelig eller er firmaet urimelig..? Hva har andre betalt for lignende jobber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flising er ganske dyrt, spesielt siden det er tidkrevende og det kreves mange turer frem og tilbake. En tur for støping, så skal det tørke, en tur for flising, så skal det tørke, en tur for fuging, så skal det tørke, en tur for silikonering.

Hvis ikke du har med svart arbeid å gjøre må du regne som et minimum 5-6000kr per arbeidsdag per mann bare i timelønn. En dag med støping, en dag med flising, en halv dag med fuging, og om du har fått tilbud på 16000ish høres ikke det så aller verst ut.

Endret av grovetussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (5 minutter siden):

Flising er ganske dyrt, spesielt siden det er tidkrevende og det kreves mange turer frem og tilbake. En tur for støping, så skal det tørke, en tur for flising, så skal det tørke, en tur for fuging, så skal det tørke, en tur for silikonering.

Hvis ikke du har med svart arbeid å gjøre må du regne som et minimum 5-6000kr per arbeidsdag per mann bare i timelønn. En dag med støping, en dag med flising, en halv dag med fuging, og om du har fått tilbud på 16000ish høres ikke det så aller verst ut.

Forstår at det koster, de vi tidligere har brukt hvitt betalte vi ikke så mye for. Husker ikke helt, men budsjett for hele den gangen vi renoverte endte på 18-19K for alt. Det inkluderte flytting av fiber, elektriker, dyre(!) fliser, varmekabler, termostat + +. Venter på pristilbud fra de, men vet at den jobben ble tatt sammen med et par andre innenfor 5 minutter med bil. 

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 time siden):

Flising er ganske dyrt, spesielt siden det er tidkrevende og det kreves mange turer frem og tilbake. En tur for støping, så skal det tørke, en tur for flising, så skal det tørke, en tur for fuging, så skal det tørke, en tur for silikonering.

Hvis ikke du har med svart arbeid å gjøre må du regne som et minimum 5-6000kr per arbeidsdag per mann bare i timelønn. En dag med støping, en dag med flising, en halv dag med fuging, og om du har fått tilbud på 16000ish høres ikke det så aller verst ut.

Siterer på denne. Det er kanskje litt høyt i forhold til hva som ble operért med da jeg var i den bransjen, men det var jo omtrent 15 år sida. Prisene er nok høyere nå. Alt er blitt dyrere. Og det er riktig at det er mange operasjoner. Og husk at de skal liksom kunne garantere kvalieten. De skal levere 5 års reklamasjonsrett. Hvis de gjør noe feil, eller hvis du finner feil og klager på denne tiden, så går timene feil vei med én gang, dobbelt, de får ikke vært der de egentlig skal for å tjene penger .. det er en risiko for dem å drive business.

Rykte er noe du kan prøve å finne ut av. Om mange kunder har hatt problemer med dem. Vet ikke om kundevurderingssider når det kommer til håndverkerbedrifter, men det finnes kanskje noe. Poenget mitt er at de med godt rykte tar gjerne litt mer betalt fordi de gir bedre trygghet. Å betale halv pris, bare for å måtte betale dobbel pris senere fordi bedriften ikke svarer og slår seg konkurs etterpå og levert et drita dårlig resultat er i hvert fall dårlig økonomi, og tidkrevende.

Hvis prisen inkluderer mørtel, flislim, fliser, fugemasse og silikon, så vil jeg igjen også si det ikke er for galt.

Men så klart, vent på tilbud fra de andre også.

Det er bare sånn det er å drive ting i dag.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Se noen guider på Youtube og gjør det selv

Har du fått priser for kun jobben?
KVM prisen blir som regel lavere jo større areal 

For en amatør vil det fort ta hinsides med timer og bli et labert resultat. Muring, pussing og slike ting er jobber som ser enkelt ut når du ser på noen som kan det i aksjon. Å gjøre det selv, uten erfaring, er noe helt annet. Timene flyr fort ivei og man kan fort bli lei. Det er også mye søl med blanding, puss og slikt, samt rester. Alt er jobb. Å gjøre det selv kan bli billig men det vil ta lang tid. Og resultatet vet du ikke, du må trolig flislegge 2-3 rom før du får et godt resultat.

Lenke til kommentar

I følge dem selv isåfall ? Sett mye rart rundt omkring, folk som har gjort ting selv og er superstolte over det de har fått til. Men egentlig er jobben ganske shabby. Men absolutt mulig å få til med litt kunnskap og flid i arbeidet. Ikke ta snarveier hvertfall, blir fort 2-3x mer jobb.

Lenke til kommentar

  

kremt skrev (3 timer siden):

For en amatør vil det fort ta hinsides med timer og bli et labert resultat. Muring, pussing og slike ting er jobber som ser enkelt ut når du ser på noen som kan det i aksjon. Å gjøre det selv, uten erfaring, er noe helt annet. Timene flyr fort ivei og man kan fort bli lei. Det er også mye søl med blanding, puss og slikt, samt rester. Alt er jobb. Å gjøre det selv kan bli billig men det vil ta lang tid. Og resultatet vet du ikke, du må trolig flislegge 2-3 rom før du får et godt resultat.

Det folk sliter mest med er finishen. Å få det innenfor de byggtekniske kravene. Og da blir det plutselig 10 ganger verre med flislegginga. Kan ta en historie, men dét var fra tilsynelatende profesjonelle:

Prøvde meg igjen som murer i et lokalt firma til en by jeg flytta for omtrent 10 år sida, etter omtrent 5 års opphold med andre jobber. Var kun 2 ansatte, en sjef, som var sønnen til en eldre murmester (som var en suveren fyr, en av de få du møter i livet som har kunnskap, erfaring og evnen til å forklare) vi hadde som lærer i vk1 mur, og en ansatt av utenlandsk nordisk nasjonalitet. Murmesteren (faren) hadde visstnok pensjonert seg, hjalp til av og til.

En jobb den ansatte og jeg var på hadde de flytesparklet en veranda. Men det var ikke gjort godt nok. Det var ujevnt. Men han (ansatte) hadde vel tenkt at det skulle være en enkel jobb å bygge opp med limet. Men det var noe av det sykeste jeg har vært med på. Han var en hissigpropp ut av en annen verden. Han tok opp hver -eneste- flis (25x25 tror jeg det var), for å bygge opp. Først ble skoa fulle av lim. Så tok han dem av seg, og begynte å gå rundt i fliselimet i sokkene for å ta opp og bygge under fliser. "Jeg tar ikke av meg på sokkelesten, det får være grenser", sa han.. jeg tenker bare at grensa mi var nådd for 3 timer siden. En jobb som skulle normalt ta 2-3 timer for to murere tok 5-6 timer med slit og kjefting, og vi dro hjem ca kl 7 på fredags kvelden. Han med klærne og skoa fulle av fliselim.

I tillegg, er noe som kanskje manglende erfaring kan gjøre, var fuginga av gitte fliser. De hadde fordypninger i seg. Vi var uenige om disse skulle fylles med fugemasse. Jeg er usikker på reglene her, så jeg pleier å la dem være åpne. Noen mener de skal fylles. Så jeg begynte jobben min uten å fylle i. Han smurte over sin halvdel med tyntflytende fugemasse. Jeg lagde vanlig konsistens og smørte på kanten av svabelen så jeg kunne fylle i fuga bortover uten å fylle i hulla på flisene. Da fikk jeg kjeft og sa det gikk aaaaltfor sakte. Selv om jeg -vet- av erfaring at det gikk raskt (man får tak på ting etter 4 års trening). Og jeg visste at det kom til å tørke ut med den tynne massen. Det var nytteløst å prøve å forklare noe som helst. Dette var ca kl 2 på ettermiddagen. Så han bare gugget over den tyntflytende massa si på min halvdel også.

30 minutter etterpå begynte det å tørke, fort. I hullene tørket det naturligvis mye raskere enn ellers. Så begynte helvetet .. han kjefta og smalt noe helt grønnjævlig ^^ Vi holdt på å finvaske hver eneste flis i 4-5 timer. Gni grundig nede i hver enete lille fordypning i hver flis. Og dette fikk JEG kjeft for. "Det er dumt å gå ifra halvferdig jobb", sa han.

Til en som var så kjepphøy på seg selv og kjefta så mye, så hadde han null peiling på hva han holdt på med. Det er noe av det dummeste jeg har vært med på av alle de sikkert bortimot tusen flisejobbene jeg har gjort. Selv jeg har ikke gjort noe så dumt, som lærling. Jeg var der i 2-3 timer en dag tidligere for å legge ferdig terrassen med flis, og da fikk -jeg- kjeft av sjefen fordi jeg var for treg - etter at jeg måtte plukke opp og legge om fliser som -han- (ansatte) hadde lagt feil. Patetisk lederskap.

Så det er mangt og mye der ute, mange som tror de vet.. men som ikke har evne til å reflektere eller se for seg hva som kan gå galt. Og tror de kan alt.

Det siste jeg hørte (jeg gav meg etter 4 måneder, jeg klarte ikke å jobbe der mer og sjefen hadde 100% tillit til den fyren), var at han hadde fuget et helt mosaikkbasseng med fugemasse, alene, og det hadde tørket ut og ødelagt hele jobben. Da fikk han ryggskade og ble permittert.

Bare en kuriøs historie til advarsel og lærdom.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...