Gå til innhold

Uerfaren med lyst på Elsykkel


navimer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst på elsykkel, men har ingen peiling. Skal bruke den til og fra jobb og venner og lignende, er en del bakker mellom meg og jobb.

Har ikke verdens største budsjett, men tenkte rundt 20 000,-

 

Noen som har erfaringer med denne (ikke 2020-modell som på linken men 2019-modell): https://www.xxl.no/scott-sub-park-eride-bosch-a-4-20-elsykkel-hybrid-herre-gra/p/1170845_1_style

 

Er dagstilbud på 2019-modellen av denne på XXL til 18 000,-

Er det en bra sykkel for meg? Ser den har moment på 45nm men vet jeg kan få en til samme pris fra Obs med dreiemoment på 55nm

Vil det utgjøre en stor forskjell?  Holder det med 40-50nm i bakker?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne har krank-motor som går for å være de beste. Tror nok denne er rimelig grei. Hvordan den vil oppføre seg i bakker er jeg ikke sikker på da de varierer i stigningsgrad, men du har 250W til hjelp, så det burde være til god hjelp. Vekten din har også betydning.

Øker du dreiemomentet fra 45 -> 55 nm er det en økning på 22%.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du søker litt her så finner du en del bra tester av elsykler. Tek har gjort noen slike tester.
Det beste hadde vært om du prøvde en eller flere elsykler slik at du vet hva du eventuelt "får".

Ikke les deg blind på spesifikasjoner, som antall nm. Særlig ikke på en sykkel med krankmotor og gir.
På en sykkel med navmotor så kan det også være store forskjeller i "følt" kraft i oppoverbakker (når du trenger assistanse), selv om de har en oppgitt effekt/moment som er omtrent det samme.

Den Scott sykkelen (XXL) du linker har en velrenommert motor fra Bosch. Den vil du sikkert bli fornøyd med.

Har selv kjøpt elsykkel (dyr Haibike.. testvinner) og bygd en del sykler med både navmotor og krankmotor.

Selv en kraftig Bafang motor med nominelt 120Nm og 1500Watt føles på ingen måte "overlegen" en Yamaha på 80Nm og 250Watt.

250Watt er "kontinuerlig" effekt iht EU-regler og det er det en kontroller som sørger for.
I "korte" perioder (les minutter) kan motoren/kontroller yte det dobbelte og til og med det tredobbelte.

Jeg tok vekk "sperra" på min Haibike og den holdt omtrent samme fart oppover de bratteste bakkene som en nominelt tre ganger så kraftig BBS02 (Bafang) krankmotor.
 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...