Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familiegjennforening


Gjest bff9e...543

Anbefalte innlegg

Gjest bff9e...543

Hei
Jeg er en norsk statsborger som er gift med en utenlandsk ektefelle som kommer fra et land som vi i Norge gjerne definerer som den tredje verden eller utviklingsland.

Min ektefelle kan søke familiegjenforening fra Norge, slik at man kan være i Norge mens man venter på svar fra UDI. Dette er i dag en langvarig prosess da ventetiden kan ta opp mot 1-1,5 år.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette i forhold til evt. behov for helsehjelp for personer som venter på søknad. 1-1,5 år er lang tid og derfor lurer jeg på om personer som søker familiegjenforening med ektefelle har noen rettigheter til helsehjelp eller må man finansiere dette selv om noe skulle skje? I disse Covid19 tider så kan jo et lengre sykehus opphold koste noen kroner for å si det mildt.

Om man ikke har noen rettigheter til "gratis" helsehjelp slik som norske statsborgere eller folk som har fått innvilget oppholdstillatelse, er det mulig å kjøpe helseforsikring for noen som ikke har et norsk personnummer i Norge?

Vet jo at folk som oppholder seg ulovlig i Norge ikke har krav på "gratis" helsehjelp, men man er jo per definisjon ikke her ulovlig når man venter på svar på søknad, selv om man ikke har oppholdskort som beviser opphold.

 

Anonymous poster hash: bff9e...543

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type oppholdtillatelse har din ektefelle? Hvis hun ikke har visum eller et vedtak om oppholdstillatelse, er hun per definisjon i Norge ulovlig.

Førstegangsvedtak om oppholdstillatelse er så og si alltid tidsbegrensede. Det er ikke alle vedtak som gir rett på oppholdskort. Derfor er det viktig at man alltid har vedtaket med seg i ulike offentlige sammenhenger. Jeg regner med at hun også har fått et D-nummer.
Men så lenge man har et vedtak om oppholdstillatelse, midlertidig eller ikke, så har man rett på samme helsehjelp som alle andre nordmenn, inkludert tannhelsetjenester. Betalingen er den samme som for alle andre, det vil si egenandel.

Lenke til kommentar
Gjest bff9e...543
Skandinav skrev (På 11.7.2020 den 9.27):

Hvilken type oppholdtillatelse har din ektefelle? Hvis hun ikke har visum eller et vedtak om oppholdstillatelse, er hun per definisjon i Norge ulovlig.

Førstegangsvedtak om oppholdstillatelse er så og si alltid tidsbegrensede. Det er ikke alle vedtak som gir rett på oppholdskort. Derfor er det viktig at man alltid har vedtaket med seg i ulike offentlige sammenhenger. Jeg regner med at hun også har fått et D-nummer.
Men så lenge man har et vedtak om oppholdstillatelse, midlertidig eller ikke, så har man rett på samme helsehjelp som alle andre nordmenn, inkludert tannhelsetjenester. Betalingen er den samme som for alle andre, det vil si egenandel.

Hei
Hun er såkalt visumfri da hun har oppholdstillatelse i et annet Schengen-land grunnet studier.

Dette er grunnen til at hun kunne levere søknaden til politiet her i Norge i stede for en eller ambassade i utlandet. 
 

Kan man søke fra Norge kan man fortsette å oppholde seg i landet til man har fått svar på søknad om familiegjenforening, utover de 90/180 dagers reglene i Schengen. Kun om hun reiser ut igjen må hun følge 90-dagers regelen.

 

 

Anonymous poster hash: bff9e...543

Lenke til kommentar
Gjest bff9e...543 skrev (7 timer siden):

Hun er såkalt visumfri da hun har oppholdstillatelse i et annet Schengen-land grunnet studier.

Det var ytterligere opplysninger som da må bety at hun har et "vedtak" om oppholdstillatelse i et annet Schengen-land.
Unntatt Skandinavia, vet jeg ikke noe om hvilken helsehjelp man har rett til i andre europeiske land, når man har oppholdstillatelse som student. Som i sin tur gir mulig rett til gratis helsehjelp i et annet europeisk land.

Jeg foreslår at du ringer Helfo og spør, der sitter ekspertene. Tlf.nr. 23 32 70 00

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...