Gå til innhold

Slik lobbyerte Equinor og Aker for å få blått hydrogen inn i EU-strategi [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Er det ikke bare å sette opp krav til dokumentasjon av CO2-utslipp som følge av H2-produksjonen og ha teknologinøytrale CO2-avgifter på det? Manglende dokumentasjon må selvsagt tolkes i verst tenkelige retning så produsentene får incentiv til å dokumentere utslippene best mulig.

Et krav som burde gå inn i det meste egentlig. Få mer kontroll på CO2 utslippene uansett industri, og sette krav. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
27 minutes ago, Simen1 said:

Er det ikke bare å sette opp krav til dokumentasjon av CO2-utslipp som følge av H2-produksjonen og ha teknologinøytrale CO2-avgifter på det? Manglende dokumentasjon må selvsagt tolkes i verst tenkelige retning så produsentene får incentiv til å dokumentere utslippene best mulig.

Jeg er veldig for en MVA (og/eller importavgift/toll) på varer som baserer seg på CO2-utslipp ved denne varen, men jeg stanger alltid hodet i veggen for å passe på påpasselig dokumentasjon. Hvordan garanterer vi at produsentene er ærlige i sin dokumentasjon? Skal vi ha uavhengige kontrollorgan som besøker hver fabrikk i næringskjeden? Mulig det er svaret...

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Skal vi ha uavhengige kontrollorgan som besøker hver fabrikk i næringskjeden? Mulig det er svaret...

Trur det er eneste løsning. Uavhengige kontrollorgan som drar og ankommer tilfeldig til X industri for målninger. Data må logges i 60 minutter for input o.l. slik at de kan kontrollere at industrien ikke tukler med noe når de ser at de ankommer eller noe slikt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, oophus3do said:

Trur det er eneste løsning. Uavhengige kontrollorgan som drar og ankommer tilfeldig til X industri for målninger. Data må logges i 60 minutter for input o.l. slik at de kan kontrollere at industrien ikke tukler med noe når de ser at de ankommer eller noe slikt. 

Jo, men er ikke det kjempelett å jukse hvis en har en velvillig regjering som hjelper en å jukse. Bare se til idretten og hvor lenge systematisk doping har foregått (og sikkert foregår systematisk i selv vestlige land den dag i dag)

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Jo, men er ikke det kjempelett å jukse hvis en har en velvillig regjering som hjelper en å jukse. Bare se til idretten og hvor lenge systematisk doping har foregått (og sikkert foregår systematisk i selv vestlige land den dag i dag)

Ja, det er jo litt derfor jeg tenker at tilfeldige besøk må være en del av løsningen, men så blir det jo vanskelig om man har "whisle-blowers" i bakkant som uansett sier ifra. 

Kunne man installert sensorer som lagrer data kontinuerlig? Input og output må jo stemme overens med hva industrien leverer for hva de eventuelt forbruker? 

Lenke til kommentar

Enig angående import. Det må selvsagt sidestilles med tanke på krav og CO2-avgifter. Mva blir feil navn siden det ikke er en avgift på verdien av varen men på utslippene.

Dokumentasjon må nok kontrolleres ja. Dokumentfalsk er jo kriminelt i seg selv og manipulasjon kan fort bli karakterisert som skatteunndragelse. Så juridisk er mye av det på plass allerede og vi har allerede kontrollorgan som kontrollerer utslipp opp mot dokumentasjon. Det jeg etterlyser er altså bare mer systematikk og konsekvente avgifter internasjonalt, samt at kontroll-organene må bli internasjonale. Som sluttbruker bør jeg ha krav på å få en "CO2-kvittering" på varene jeg kjøper. Noe sånt:

Kvittering.png.d85e5affe310867cdd2e7e3d480b4913.png

Prisopplysningsloven bør også oppdateres så man kan se disse verdiene før man velger vare. (I samme slengen bør de forby prising per hg og heller standardisere på kg)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Kvittering.png.d85e5affe310867cdd2e7e3d480b4913.png

Prisopplysningsloven bør også oppdateres så man kan se disse verdiene før man velger vare. (I samme slengen bør de forby prising per hg og heller standardisere på kg)

Ja, noe sånt hadde jeg også likt. Det hadde fungert litt som dobbel straff egentlig. Så lenge folk systematisk velger varen med mindre utslipp, og fører salgstallene i riktig retning for de som kan produsere ting med mindre fotavtrykk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sokalla "grønt" hydrogen, den aller skitnaste måten å produsere hydrogen på, må for all del unngåast til Europa er sjølvforsynt med fornybar kraft og alt som kan elektrifiserast er elektrifisert. Fram til den tid vil sokalla "blått" og "grått" hydrogen vere meir miljøvennleg. Bygg kraftnett før elektrolysørar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Er det ikke bare å sette opp krav til dokumentasjon av CO2-utslipp som følge av H2-produksjonen og ha teknologinøytrale CO2-avgifter på det? Manglende dokumentasjon må selvsagt tolkes i verst tenkelige retning så produsentene får incentiv til å dokumentere utslippene best mulig.

Problemet er at det aller skitnaste hydrogenet, sokalla "grønt" hydrogen, kan definerast til å ha null CO2-utslepp ved å ganske enkelt kjøpe opphavsgarantiar for krafta.  Ein opphavsgaranti vil seie at eit eller anna utsleppsfritt kraftverk har produsert like mykje straum som du har brukt ein gong dei siste 13 månadane.  Kraftverket kan vere på Island og forbrukaren på Kypros, slik at det er fysisk umogeleg at hydrogenet kan vere produsert med den krafta, men då er hydrogenet per definisjon "grønt" og "utsleppsfritt".  Faktisk er dette kravet for at hydrogen skal kunne kallast "grønt".

 

Tenk om miljøvennlege måtar å produsere hydrogen på kunne kjøpt seg fri like enkelt!

Lenke til kommentar
Sitat

Med 90 prosent CO₂-fangst blir tallet 1 kilo/kilo hydrogen. En fangstrate på 56 prosent gir 4 kilo per kilo hydrogen. (Blått hydrogen)

Slik jeg tolker artikkelen, så er det ca 56% som fanges opp i dag.

For meg, som har null faglig peiling, låter ikke det særlig imponerende! Joda, det er sikkert teknisk vrient å fange opp alle uønskede avgasser. Og 54 prosent er bedre enn 0 prosent .. Men, allikevel, jeg blir bekymret når tallene ikke er bedre!

Forstår godt at EU ikke ønsker å omtale blått hydrogen som "rent" eller "utslippsfritt". Vi har jo bare såvidt halvert utslippet ...

Nei, skal vi jakte på ren energi, blir nok aldri oljeleting i Nordsjøen svaret. Noen som egentlig er overrasket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tar alltid tid å bygge opp en ny industri, så tror man at grønt hydrogen er best for klimaet om 10-20 år, så haster det å komme i gang NÅ!

Ideen med grønt hydrogen er jo å bruke "overflødig" strøm fra sol og vind til å produsere hydrogen. Det oppstår først i timer med lavt forbruk (natt og helger), samtidig med med mye sol og vind.

Vindkraft oppnår ca 40% fullasttimer, og solpaneler 15-25%, så allerede nå er det timer med "overflødig" strøm fra sol og vind.

Vi merker det gjennom svært lave eller negative strømpriser.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...