Gå til innhold

fotball på tog


Anbefalte innlegg

FOTBALL PÅ TOG

Vi stiller oss i gangen og åpner døren da toget går i 50 og sparker fotballen ut av døren med farten 50. For å slippe mye tull og utenomsnakk sier vi at en ser bort fra luftmotstand og gravitasjon. Hva skjer? Ballen har 2 hastigheter på 50, en rett fremover og en 90 grader rett ut.

Det store spørsmålet blir vel da. Hvor ble det av den resterende farten på 29 km/t. da en her måler farten der ballen går i 45 grader ut fra toget til 79 km/t. Ballen hadde i utgangspunktet 2 ganger 50. Totalt 100 km/t

Med mindre noen kan gi ett oppegående svar på hvor den resterende farten 29 km/t tok veien er jeg redd det er noe alvorlig feil med gjeldende vitenskapelige teorier på området. Personlig tror jeg at legemer kan operere med to hastigheter som ikke kan måles i fart uten en vet utgangshastigheten i begge retninger og vil gi riktig bevegelsesenergi. Dette er sannsynligvis til stor frustrasjon både her på jorden og ikke minst for de som interesserer seg for bevegelse i verdensrommet.

Poenget tror jeg er at en regner ut bevegelsesenergi i henhold til objektets tyngde og hastighet. I dette tilfellet ville en måle hastigheten til 71 mens den reelt er 100 som jeg mener gir rett bevegelsesenergi.

CURLINGSTEIN FRA TOG

Endrer en nå på oppsettet og legger is i gangen på toget som flukter med en islagt perrong og sender en curlingstein ut som treffer en stillestående stein er jeg redd vedtatte sannheter vil kunne få seg en knekk.

Om den trufne steinen vil overta farten 71 og den andre vil fortsette med farten 29 etter støtet, eller tar den trufne steinen over hele bevegelsesenergien og får farten 100 mens den andre blir liggende i ro, som er normalt ved vanlig støt rett frem vet jeg ikke noe sikkert om siden jeg ikke enda har testet det ut.

Jeg haller til at steinen i fart har sin bevegelseenergi fra begge fartene på 50 i behold og vil overføre farten 100 til steinen som lå stille og at steinen med farten 71 går til ro.

Av: Torstein Surdal

MAGNUSEFEKTEN SKRUBALL

Siden vi nå er så godt igang tar vi med luftmotstanden og sparker ballen ut fra toget i 10 mens toget går i 70. En viktig ingrediens her blir loven som sier at luftmotstanden øker 4 ganger om farten dobles. Farten 10 rett ut blir i liten grad påvirket av luftmotstanden mens den rett frem på 70 får kraftig motstand og farten faller mye raskere en den på 10. Dette medfører at den med farten 10 i utgangspunktet, kommer mer og mer til sin rett og en får en bue i banen. På fotballspråket kalles fenomenet for skruball.

Jeg avviser ikke magnusefekten som skruball i dag forklares med, men den er så liten at den knapt vill merkes.

For mange år siden festet jeg en ball på en stang og en drill og kjørte rundt med innretningen opp fra takluken. Uansett fart på både bil og drill merket jeg ikke noe kraft sideveis.

Jeg filmet også ballen fra en gangovergang bro der jeg kastet ut ballen fra bilvinduet. Problemet her var at ballen datt for fort mot bakken, men analysen fra alle opptak indikerer skruball.

Skruball få en da ballen har forskjellig fart i to retninger!

Av: Torstein Surdal

Endret av aklla
Eneret fra kun store bokstaver i tittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/10/2020 at 12:43 AM, PUK said:

Ballen hadde i utgangspunktet 2 ganger 50. Totalt 100 km/t

Ikke i samme retning. Du sa så mye selv i paragrafen rett ovenfor dette.
Ergo har den ikke totalt 100 km/t.

Dunning-Kruger.JPG.e0c565fdfc59857b83724e7ac6078761.JPG

 

Prøv igjen, men med litt mindre Dunning-Kruger effekt takk.

Endret av JTHammer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...