Gå til innhold

MS Excel - tekst til tallverdi?


Anbefalte innlegg

Er det mulig å ha en tekst i excell, men som representerer en tallverdi?

F.eks i celle A1 har jeg en rullegardinmeny med flere valg, f.eks. forskjellig biler. Dersom jeg velger Ford, vil jeg ha prisen 10 000kr i celle A2, men dersom jeg velger Opel vil jeg ha prisen 15 000Kr i celle A2. 

Jeg vil altså at valget i celle A1 representerer en verdi for celle A2 som jeg senere kan regne med og lage formler mot i andre celler i regnearket. Jeg har sett en del YT videoer om =Finn.Rad, men skal ærlig innrømme at det virker noe tungvindt og kanskje ikke egnet til mitt bruk - forutsatt at jeg forstod funksjonen riktig.

 

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

V

Rippler skrev (18 minutter siden):

Er det mulig å ha en tekst i excell, men som representerer en tallverdi?

F.eks i celle A1 har jeg en rullegardinmeny med flere valg, f.eks. forskjellig biler. Dersom jeg velger Ford, vil jeg ha prisen 10 000kr i celle A2, men dersom jeg velger Opel vil jeg ha prisen 15 000Kr i celle A2. 

Jeg vil altså at valget i celle A1 representerer en verdi for celle A2 som jeg senere kan regne med og lage formler mot i andre celler i regnearket. Jeg har sett en del YT videoer om =Finn.Rad, men skal ærlig innrømme at det virker noe tungvindt og kanskje ikke egnet til mitt bruk - forutsatt at jeg forstod funksjonen riktig.

 

Alle forslag mottas med takk.

Skal det være mange forskjellige muligheter eller bare en to -tre valg?
Hvis du bare skal ha noen få muligheter så er det fult mulig å lage en hvis formel. Husker ikke syntaksen akkurat nå men det er noe sånt som =Hvis(A1="Ford";10000;15000)  denne formelen gir 10000 hvis det er Ford og 15000 hvis det ikke er Ford. ( Merk syntaksen er sannsynligvis feil da jeg ikke sitter med Excel oppe)

 

Lenke til kommentar

Du kan faktisk ha opp til 64 "Hvis" funksjoner hvis jeg husker rett. Det er sikkert en enklere måte å gjøre dette på, men med Hvis skulle det bli noe ala: =(IF(K5="Ford";10000;IF(K5="Opel";15000;IF(K5="BMW";25500;IF(K5="";0))))

Jeg bruker engelsk Excel, men det er bare å bytte ut IF med HVIS.

Lenke til kommentar

Det eg hadde gjort er å bruke "=VLOOKUP"

Då lager du ein tabell, enten i same fane eller ei anna fane. I denne tabellen skriver du inn biler og verdi tilsvarande verdi.

Så lager du rullegardinmeny nedover (a1, a2, a3, a4) osv. I nabocelle (b1, b2...) lager du "=VLOOKUP".
Så setter du den opp, at den skal se kas valg har du gjort i a1. La oss si "ford". Så vil den søke i tabell du laget tidligere etter ford og hente verdien til den. Funksjonen vil se slik ut:
=VLOOKUP(A3;Table1[#All];2;FALSE)

Den ser kva du har valgt i A3. Så søker den etter same ord i første kolonne i "Table1[#All]" og henter verdi som står i kolonne "2".

Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til MS Excel - tekst til tallverdi?
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...