Gå til innhold

Delbetaling på skjermkort, dårlig ide?


Gjest 9fc4a...28b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Merko skrev (9 timer siden):

Det samme er å spise ute osv.

Enkelte ganger så vil man bare bruke litt ekstra penger for litt ekstra nytelse til seg selv. :)

Jeg låner ikke penger til å spise ute. Himmel, jeg hadde til og med en kort periode (noe uker)  i livet der jeg spiste annen hver dag fordi det va det jeg hadde råd til. Jeg lånte ikke en skit av noen da heller. Jeg la en plan for hvordan utgifter skulle forsvinne. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (1 minutt siden):

Jeg låner ikke penger til å spise ute

Fortsatt dyrere å spise ute enn å spise knekkebrød hjemme. Det som var poenget.

Enkelte vil bruke litt penger der og da for å "leve litt bedre".

De aller fleste kontrollerer dette helt fint uten at de havner på luksusfellen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Merko skrev (1 minutt siden):

Fortsatt dyrere å spise ute enn å spise knekkebrød hjemme. Det som var poenget.

Enkelte vil bruke litt penger der og da for å "leve litt bedre".

De aller fleste kontrollerer dette helt fint uten at de havner på luksusfellen.

Og felles for disse er at de ikke bruker penger de ikke har. 

Lenke til kommentar

Vanskelig å komme med noko fasit her. Det er og forblir kun opp til deg sjøl. Du har nevnt både pros and cons her. Nåken verdsetter 1k kroner meir. Nåken verdsetter å få produktet med ein gang.

Personlig, om eg hadde hatt 1070, som er eit bra skjermkort, ville eg absolutt ha spart penger til eit nytt skjermkort, istadenfor å kjøpe nytt nå. Strengt tatt MÅ du ikkje ha nytt akkurat no, og om du sparer, kan du sikkert få eit endå bedre kort for samme prisen enn det du får nå...

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

TS planlegger å bruke penger han ikke har. Mitt budskap er at det er en usunn livsfilosofi. 

Folk bruker lånte penger daglig. Enten til Bil, Hus eller andre ting.
Ingenting i veien for å låne penger så lenge man har god kontroll over det.

Selv om du kanskje er en kandidat som hadde gått på en smell med lånte penger, så betyr ikke at dette gjelder alle :)

Bruker selv "lånte penger" når jeg handler på nettet, så betaler jeg dette innen 30-45dager. ingen problem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe forbruksvarer med lånte penger er etter min mening idioti. 
Om økonomien din ikke er sterk nok til å ta et kjøp på 7,5k bør du jobbe med å fikse dette først.
Få deg en bufferkonto på 10-50k. Spar penger som skal brukes på forbruk. 
Forbrukslån er lagd for å fucke opp økonomien din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 9fc4a...28b
JØI skrev (1 time siden):

La mg nyansere. Min barn er oppdratt med følgende mantra. Du skal spare til alt du skal ha, unntatt utdannelse, bolig og om nødvendig en bil. Nettopp fordi disse tingene er ting du _må_ ha. Du _må_ ikke ha skjermkort, du _må_ ikke ha oppvaskmaskin, du _må_ ikke ha ny fet TV. 

Ser folk tar det helt ut av proporsjoner som gjør det litt mer morsomt og lese denne tråden. Må ikke ha det, men ettersom begge skjermkortene jeg har i PCen skriker som faen når jeg laster tunge oppgaver i spill begynner og tære virkelig på meg. 

Er ganske lei av problemer med skjermkort og har et flere ganger jeg nesten gir opp denne hobbien fra stadig pc problemer. Byttet brukt skjermkort uten hell. Til og med strømforsyningen.. Hjalp ikke. Vet ikke hva som er problemet, hovedkortet eller minne. Men coil whine har faen meg kommet på hver jævla kort jeg har skaffet meg. (høy buzz lyd.)

Tenkte og selge de korta jeg har og ha det som buffer når regningen kommer. Ser ikke helt alvorligheten på 9000~ på delbetaling når jeg betaler allerede et fast beløp på bil lån og er snart ferdig med det :)

 

grovetussen skrev (4 timer siden):

Har du først åpnet for dette så er dette en enkel måte å sette seg i gjeld på, når du først har gjort det en gang er neste gang mye lettere. Ville ikke gjort dette uten at det var høyst nødvendig utstyr du ikke klarer deg uten. Vær også klar for et par brev i postkassen i måneden med tilbud om forbrukslån.

Gjeld har vi alle om vi ønsker eller ikke, tror ikke de fleste kan kjøpe en bil til 500 tusen kontant uten problemer. Har aldri fått brev om forbrukslån selv om jeg kjøpte noe på delbetaling, var en forgasser til en gressklipper. Visste når jeg fikk penger og delen kom nesten morgen. Men biltema dritt i posten? Å faen det får jeg selv med lapp og what not. Gitt opp og snakke med dem, går bare i ovnen anyway.

Men nå tror jeg at 20 minutter skriving er nok og tar allergi tabletten før jeg glemmer det å ?

Anonymous poster hash: 9fc4a...28b

Lenke til kommentar

Må det være 2080?

Har selv ett overclocka 2070 som jeg spiller alt på full guffe med i 4K. Spiller og masse VR uten problemer.

Kosta 4500kr for ett år siden. Får vel billigere enn det brukt nå kansje? 

Å kjøpe skjermkort på avbetaling gir inntrykk av at du har ganske så lite penger og burde spare dem til andre ting.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Rabagast skrev (2 timer siden):

Å kjøpe forbruksvarer med lånte penger er etter min mening idioti. 
Om økonomien din ikke er sterk nok til å ta et kjøp på 7,5k bør du jobbe med å fikse dette først.
Få deg en bufferkonto på 10-50k. Spar penger som skal brukes på forbruk. 
Forbrukslån er lagd for å fucke opp økonomien din. 

Tja, litt uenig.

Bufferkonto (bør) bruker man til uforutsette ting, feks en bilregning eller andre ting som betales.
Det er hvert fall slik jeg bruker det. Skjermkort er ikke noe man må ha, så derfor kan man heller betale noen kroner ekstra mot at man får det med en gang istedenfor at man skal vente opp mot 1 år. I tillegg så må man ikke tømme bufferkontoen sin.

Men enig at forbrukslån er en dårlig ting om man ikke har kontroll over sin egen økonomi, men har man dette så er det jo helt perfekt for de som bruker det. 

Men igjen, er man litt impulsiv / svak med økonomien, så bør man holde seg unna forbrukslån og kredittkort. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9fc4a...28b
Complexity skrev (39 minutter siden):

Må det være 2080?

Har selv ett overclocka 2070 som jeg spiller alt på full guffe med i 4K. Spiller og masse VR uten problemer.

Kosta 4500kr for ett år siden. Får vel billigere enn det brukt nå kansje? 

Å kjøpe skjermkort på avbetaling gir inntrykk av at du har ganske så lite penger og burde spare dem til andre ting.

 

Ser 2070/Super går for 6-7 tusen brukt.

Om jeg skal gå for et kort tenker jeg at jeg like greit kan gå for et nytt kort som skal vare i 5-7 år.

De kortene jeg har hatt nå har vart fra 2016 or 2017, men funket dårlig selv i SLI..

Ga ikke mye ytelse som jeg trodde de ville gi, tror enkel skjermkort er lettere og gå.

Selv overklokker jeg ikke skjermkort, prøvde det på min første 1070 og det bikket ikke
5-7% ytelse-gain og fikk bare mye mer jetmotor i huset.. Selv om minnet og mhz kunne
komme høyt ga det minimal ytelse tilbake.

Tror jeg gir opp på SLI og kjører enkel kort, har ikke så mye bruk for overklokking av skjermkort når jeg liker å holde de på lavere temperaturer. Har ikke så mye bruk for overklokking hvis kortet er kraftig nok ut av boksen :)

Tror minnet har bestemt seg godt nok og tror jeg går for det, blir nå å bytte hovedkort/prosessor senere nå :)

Anonymous poster hash: 9fc4a...28b

Lenke til kommentar

Det er jo gratis ytelse, og overclocking har endret seg en del. Nye kort bruket mye mindre strøm en gamle og blir derfor ikke like varm.

Får ca 2080 ytelse på mitt overclocka 2070 og det er ingen bråk selv om jeg har billigste utgave med den mest bråkete kjøleren (asus turbo)

Man setter max tillatte temperatur og når man clocker så det vil bare justere seg litt ned om det blir for varmt.

6-7 tusen hørtes ut som fantasipris. Jeg kjøpte vel riktig nok mitt kort med dnb rabatt (20% på power) men kosta bare 4500kr (5700kr uten) og det var i Mars i fjor. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (16 minutter siden):

Tja, litt uenig.

Bufferkonto (bør) bruker man til uforutsette ting, feks en bilregning eller andre ting som betales.
Det er hvert fall slik jeg bruker det. Skjermkort er ikke noe man må ha, så derfor kan man heller betale noen kroner ekstra mot at man får det med en gang istedenfor at man skal vente opp mot 1 år. I tillegg så må man ikke tømme bufferkontoen sin.

Men enig at forbrukslån er en dårlig ting om man ikke har kontroll over sin egen økonomi, men har man dette så er det jo helt perfekt for de som bruker det. 

Men igjen, er man litt impulsiv / svak med økonomien, så bør man holde seg unna forbrukslån og kredittkort. :D

Enig i det du sier, og det er slik jeg bruker min bufferkonto også.

Om man ikke har økonomi til å cashe ut 7,5k bør man heller ikke låne penger for å kjøpe varen. Fiks økonomien før man fikser datamaskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9fc4a...28b
Complexity skrev (2 minutter siden):

Det er jo gratis ytelse, og overclocking har endret seg en del. Nye kort bruket mye mindre strøm en gamle og blir derfor ikke like varm.

Får ca 2080 ytelse på mitt overclocka 2070 og det er ingen bråk selv om jeg har billigste utgave med den mest bråkete kjøleren (asus turbo)

Man setter max tillatte temperatur og når man clocker så det vil bare justere seg litt ned om det blir for varmt.

6-7 tusen hørtes ut som fantasipris. Jeg kjøpte vel riktig nok mitt kort med dnb rabatt (20% på power) men kosta bare 4500kr (5700kr uten) og det var i Mars i fjor. 

Ser at PNY skjermkortet ligger 1000-2000 billigere enn andre 2080 Super og usikker om jeg får denne sjansen igjen :)

Bra at overklokking har kommet lenger, men tror ikke jeg kommer til og ta på det når jeg først har et så dyrt kort hehe.

 

Rabagast skrev (2 minutter siden):

Enig i det du sier, og det er slik jeg bruker min bufferkonto også.

Om man ikke har økonomi til å cashe ut 7,5k bør man heller ikke låne penger for å kjøpe varen. Fiks økonomien før man fikser datamaskinen.

Tror jeg sikkert kunne lånt av en kompis eller familie medlem for 3-4 tusen. Har rundt 7 laken liggende men det er for resten av måneden og det hadde sugd og ikke kunne spise vanlig mat de neste 2 ukene :D

 

Det jeg lurer mest på er om jeg kan betale ut skjermkortet om jeg har nok penger om 2 måneder istedenfor og betale hver måned som er 999. Prøvde å finne det i vilkårene men fant det ikke.

Anonymous poster hash: 9fc4a...28b

Lenke til kommentar
Gjest 9fc4a...28b skrev (4 minutter siden):

Det jeg lurer mest på er om jeg kan betale ut skjermkortet om jeg har nok penger om 2 måneder istedenfor og betale hver måned som er 999. Prøvde å finne det i vilkårene men fant det ikke.

 

Du kan betale ned alt etter 1. faktura om du vil det ja.

Er ikke sånn at de kan nekte deg å betale ned et lån ? 

Lenke til kommentar
Gjest 9fc4a...28b
Merko skrev (13 minutter siden):

Du kan betale ned alt etter 1. faktura om du vil det ja.

Er ikke sånn at de kan nekte deg å betale ned et lån ? 

Takk, fant faen ikke hvor det sto x)

Ser jeg kan betale det ned på 2-3 måneder ?

Det som skremmer meg mest er at bring leverer det på 5-10 dager..
Bring har noen grusomme historier på seg men kan ikke være så ille enn postnord:D

Anonymous poster hash: 9fc4a...28b

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Tja, litt uenig.

Bufferkonto (bør) bruker man til uforutsette ting, feks en bilregning eller andre ting som betales.
Det er hvert fall slik jeg bruker det. Skjermkort er ikke noe man må ha, så derfor kan man heller betale noen kroner ekstra mot at man får det med en gang istedenfor at man skal vente opp mot 1 år. I tillegg så må man ikke tømme bufferkontoen sin.

Men enig at forbrukslån er en dårlig ting om man ikke har kontroll over sin egen økonomi, men har man dette så er det jo helt perfekt for de som bruker det. 

Men igjen, er man litt impulsiv / svak med økonomien, så bør man holde seg unna forbrukslån og kredittkort. :D

denzel washington GIF

My man .. Clap clap! der sa du det.

Jeg ble kritisert og motsagt fordi jeg kjøpte en 2din spiller til bilen som kom på totalt 8000.

Her er regnestykket mitt.. Jeg får 20 tusen inn hver måned, jeg har 9000 i utgifter hver måned,

Da er det altså 11 tusen til neste måned, minus 1000 på delbetaling for 2din spilleren og jeg har 10 tusen igjen..

Det blir altså 2500 til hver uke men så bruker jeg ikke opp alle pengene i hver uke fordi jeg lever fornuftig. 

Folk trenger ikke gå over stokk og stein for det. Hvis TS har veldig lyst på et skjermkort og han er 100% sikker han klarer å betale det så sier jeg bare kjør på.. prøv det da vel.

Selvfølgelig er jeg enig det hadde vært best å kjøpe ut hele, men livet er ikke svart-hvitt, folks liv er kompliserte, det behøver heller ikke bety man havner rett i luksusfellen av den grunn. Som my man Merko sa, har man kontrollen så er det ypperlig.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...