Gå til innhold

Beste sparing? 20.000 kr


Adrax

Anbefalte innlegg

Er under 33 år. Har 20.000 kr som jeg har i DNB Aktiv 50 A. 

Har fylt opp BSU-kontoen min i DNB for i år. Der står det totalt 100.000 kr. Har også en Superspar-konto hvor det står 30.000 kr. 

Jeg setter inn 500 kr per måned på DNB Aktiv 50 A, og jeg skal bruke de til bolig om 4-6 år. Hvor bør jeg plassere pengene om jeg vil ha mest avkastning? Eller bør jeg bare la pengene bli stående på DNB Aktiv 50 A?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Det finner ingen fasitsvar her. Med høyere avkastning kommer høyere risiko.

Om du sparer i aksjer og fond må du være forberedt på at verdien kan gå ned. 

BSU og BSU2 er risikofritt, men lavere avkastning på pengene.

Jeg ville fortsatt månedlig sparing i fond, men også startet fast sparing i BSU2 for å legge til side mest mulig "sikre" penger.

Lenke til kommentar

Selg fondet, kjøp i stedet enten dnb global aksje indeks a (0.22% avgift) er opp 14% i år kontra ditt med 5. Evt dnb teknologi a (er opp 25% i år, men 1.5% avgift). De 0.8% mellom indeks og ditt utgjør en del. 

Sett evt overskudd enten på bsu start eller boligsparekonto I nordea (der kan man sette inn Maxbeløpet På 300k med en gang, hvis man har så mye. Ville fylt 25k på bsu start og satt resten i nordea bsk. 

Lenke til kommentar
Neonex skrev (3 timer siden):

Selg fondet, kjøp i stedet enten dnb global aksje indeks a (0.22% avgift) er opp 14% i år kontra ditt med 5. Evt dnb teknologi a (er opp 25% i år, men 1.5% avgift). De 0.8% mellom indeks og ditt utgjør en del. 

Sett evt overskudd enten på bsu start eller boligsparekonto I nordea (der kan man sette inn Maxbeløpet På 300k med en gang, hvis man har så mye. Ville fylt 25k på bsu start og satt resten i nordea bsk. 

Men vil det være mer lønnsomt å bare ha pengene på DNB Aktiv 50 A enn å ta ut pengene fra fondet og sette de på BSU Start?

Lenke til kommentar

Ja, fordi du da må skatte av gevinsten (rett rundt 30%),men hvis du i stedet selger fondene, beholder pengene på ask kontoen og kjøper nye fond, så må du ikke skatte før du tar pengene ut av ask kontoen. Behold dem på ask så lenge du kan (men du kan fint kjøpe og selge fond uten at du må skatte, så lenge de beholdes der inne) 

Lenke til kommentar
Neonex skrev (14 timer siden):

Ja, fordi du da må skatte av gevinsten (rett rundt 30%),men hvis du i stedet selger fondene, beholder pengene på ask kontoen og kjøper nye fond, så må du ikke skatte før du tar pengene ut av ask kontoen. Behold dem på ask så lenge du kan (men du kan fint kjøpe og selge fond uten at du må skatte, så lenge de beholdes der inne) 

Dnb Aktiv 50 kan ikke eies på aksjesparekonto. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ
nonlocality skrev (19 timer siden):

om jeg var deg så ville jeg ha kjøpt cardano ada for alle penga og vente i 5 år

Lol. Ikke mer å si om det. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...