Gå til innhold

EU satser stort på grønt hydrogen: – Jeg ville vært betenkt over å satse så mye på blått hydrogen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (44 minutter siden):

Så krysser du gaten og støter på en ny selger. I dette tilfellet sjefen for NEL som selvfølgelig vil at vi skal satse på 'grønn' hydrogen.. ?

Han ønsker selvfølgelig at Norge opprettholder mulighetene i å forbli det samfunnet vi har blitt grunnet olje & gass - når olje & gass segmentet krymper inn og etterhvert forsvinner. 

Han er ikke avhengig av at Norge gjør dette, siden Europa uansett blir tvunget til å utnytte han og NEL 100% i alle årene ut til 2050 med produksjonskapasiteten som må bygges opp til mye større høyder enn det som ligger på papiret hos dem nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (53 minutter siden):

Hilsen Hanhijnn, som ikke leste artikkelen men så kun på overskriften og bildet. 

Jeg kan allerede nå forutse med stor sikkerhet hvordan denne tråden vil gå. Uansett hva andre måtte si vil du bare fortsette å komme med nye poster til ingen gidder å svare mer. 

Og der har vi grunnen til at EU i det hele tatt har en hydrogenstrategi, lobbyister med tilsynelatende uendelig utholdenhet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Jeg kan allerede nå forutse med stor sikkerhet hvordan denne tråden vil gå. Uansett hva andre måtte si vil du bare fortsette å komme med nye poster til ingen gidder å svare mer. 

Og der har vi grunnen til at EU i det hele tatt har en hydrogenstrategi, lobbyister med tilsynelatende uendelig utholdenhet.

Hvorfor ikke ta frem et argument fra artikkelen og diskutere den som et utgangspunkt, fremfor at to av klovnene hopper inn og sier ting som dette: 

Kahuna skrev (2 timer siden):

Så krysser du gaten og støter på en ny selger. I dette tilfellet sjefen for NEL som selvfølgelig vil at vi skal satse på 'grønn' hydrogen.. ?

 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Sa NEL-sjefen, som vil ha et ENDA større sugerør ned i statskassen og skattekronene dine... 

Begge to virker til å være reaksjoner på overskriften, og ikke innholdet i artikkelen. Tar jeg feil? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

Så krysser du gaten og støter på en ny selger. I dette tilfellet sjefen for NEL som selvfølgelig vil at vi skal satse på 'grønn' hydrogen.. ?

Klar over at kilden ikke er nøytral men budskapet kan det forsatt være noe sant i.

Jeg tenker som så at hvis det i hele tatt er en fremtid for hydrogen så er den ihvertfall ikke i naturgass+CCS.

EU vil ønske å være selvstendige med hva de enn gjør og ønsker ikke være avhengige av Norge, imens Norge/Equinor kan begynne å se etter hvordan de skal få til en overgang fra olje/gass til fornybar i stedet for bare å satse fullt på fornybar internasjonalt (med eller uten hydrogen).

Blå hydrogen virker litt som "her er vi på desperat jakt etter glatte overgangsfaser og synergier dere".

Og da blir det bare irritasjon internt med Equinor som vil at norske politikere skal legge inn et godt ord for dem ovenfor EU som har da ellers søkkrike Norge, sett fra demmers ståsted, som maser om at de må kjøpe det vi produserer. 

Hvis EU gikk med på det så ville de føle de seg forpliktet pga høye investerings-kostnader, så EU vil ikke forplikte seg til noe, risikoen vil bæres av Norge slik som den bør.

Jeg har ikke studert det i detalj men tror skjønner nok av hva elektrolyse er til å forstå at det kan skaleres lineært. Hvis man finner gode grunner til å satse på hydrogen i større mengder så vil da grønn hydrogen danke ut blå hydrogen ganske fort og da sitter Norge der med et ikke fremtidsrettet konsept som man har brukt mye penger på.

Endret av tjavel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man ser på Tyskland og deres nasjonale hydrogenstrategi, så skiller denne seg fra EU strategien ved at man vil bruke ressursene på grønn H2.

Her har man ikke tatt hensyn til lobbyen fra fossilselskapene, fordi H2 med utslipp uansett skal fases ut. Ressursene det krever å transportere H2 fra storprodusenter/gassbasert samt karbonfangst er så store, at fordelene ved lokal produksjon er innlysende.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
1 hour ago, NERVI said:

Man må sammenligne ressurinnsatsen som kreves for CCS i storskala og lange transportlinjer/infrastruktur for både H2og CO2 med å produsere noen tusen elekrtolyserer i året. Da tror jeg det er enklest å scalere opp hydrolyse.

Samme som jeg tenker. I teorien kan jeg lage meg hydrogen i heimen med vann fra springen og strøm fra nettet og null forurensing, råstoffet er tilgjengelig overalt. Mot å måtte importere det fra ett bestemt sted eller importere gass fra flere og så eksportere CO2en til ett bestemt sted.

 

EU regner med iflg sin strategi at grønn hydrogen skal være konkurransedyktig på pris i 2030, og som regel er anslag konservative. Det gir et tidsrom på 5-10 år fra nå der blå hydrogen er rimeligste løsningen. Dette skal så skaleres opp i løpet av disse årene men så fases ut siden grønn er bedre mtp å gjøre EU uavhenging av andre.

EU åpner i ordlyden i sin hydrogenstrategi for midlertidig bruk av blå hydrogen men i praksis så sier EU da bare "blå hydrogen? chew on this, fossil-lobbyister!"

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Man må sammenligne ressurinnsatsen som kreves for CCS i storskala og lange transportlinjer/infrastruktur for både H2og CO2 med å produsere noen tusen elekrtolyserer i året. Da tror jeg det er enklest å scalere opp hydrolyse.

Det blir nok et marked for hydrolyse samt "turkis hydrogen" også, siden "Carbon Black" også har et marked, spesielt for bildekk. 

Lenke til kommentar
96I178X9 skrev (25 minutter siden):

Det er et eller annet ikke stemmer, når det i begynnelsen av artikkelen skrives at NEL hittil har eksportert 3500 elektrolysører, mens Equinorsjefen sier at det for tiden lages 100 elektrolysører pr år.

Markedet i 2019 var på 0.1GW med elektrolyse. NEL har eksistert i noen år og har levert flest utstyr av alle der ute, men de har fremdeles kun hatt ei fabrikk på 40MW kapasitet her i Norge. Nå skalerer de opp til 360MW, men jeg tipper de hopper direkte til 1GW+ med engang. Det betyr at prisen atter engang stuper fra $350/kW, der prisen for kun ett par år siden var over $1000/kW. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
On 7/9/2020 at 6:35 PM, tjavel said:

Samme som jeg tenker. I teorien kan jeg lage meg hydrogen i heimen med vann fra springen og strøm fra nettet og null forurensing, råstoffet er tilgjengelig overalt.

Du må ha ganske heftig sikring for å produsere vesentlege mengder hydrogen med elektrolyse på kjøkenet.  Då kan du heller ta ein haug gamle telysbeger i aluminium, alumoniumsfolie og anna aluminiumsskrot i ein vinballong med vatn og helle oppi litt kaustisk soda for å løyse opp aluminiumoksydlaget som hindrar metallet i å reagere med vatn.  (Ikkje for mykje, då går reaksjonen for fort og det vert so varmt at det kokar.)  Gassen som boblar opp i store mengder er hydrogengass.

 

Slik sett er aluminium ein god måte å "lagre hydrogen" på til heimebruk, men du får sjølvsagt betre verknadsgrad av å bruke aluminiumet i eit aluminium-luft-batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er vel ikke så sikkert at blått hydrogen vil bli billigere enn grønt hydrogen. Ingen kan si sikkert hva karbonfangst og lagring vil koste. På Mongstad ble lagring så dyrt at hele månelandingsprosjektet ble oppgitt. Dessuten er ikke blått hydrogen klimanøytralt. Det vil skje utslipp av metan under utvinning, transport og lagring av naturgassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...