Gå til innhold

Moms blant videresalg av europeiske varer til andre europeiske land


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver et IT-firma med foretak i Norge og Sverige og vi driver og setter opp et Europeisk markedsplass med videresalg av varer fra Europeiske land til andre Europeiske land.

Per dags dato har vi 21.93 millioner produkter i databasen vår fra bedrifter i England, Tyskland, Frankrike, Latvia og 9 andre land. Vi legger på ca 5-40% fortjeneste og spesifiserer på våres nettsider at det ikke er oss som står for videresalg av varen. Vi oppgir moms nummeret til bedriften som står for salget av varen.

Jeg regner med denne bedriften har allerede lagt på sitt lands moms på varen og dermed blir varen innført momsfritt til et annet europeisk land.


Skal vi da betale moms av differansen på innkjøp og utsalg eller hvordan skal vi som markedsplass forholde oss til moms regler?

Vi har foretak som sagt i Sverige og hvis varen blir solgt fra Tyskland til Danmark hvor er det vi skal rapportere dette og må vi rapportere dette?

Er dette noen som har peiling på dette eventuelt som vi kunne leid inn for noen timer?

Endret av KGMK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KGMK skrev (5 timer siden):

Jeg regner med denne bedriften har allerede lagt på sitt lands moms på varen og dermed blir varen innført momsfritt til et annet europeisk land.

Det er vel feil. Vat skal vel betales i kjøpslandet og ikke i salgslandet. Usikker på om MOSS portalen er tingen for dere eller om den ikke gjelder fysiske varer.

KGMK skrev (5 timer siden):

Skal vi da betale moms av differansen på innkjøp og utsalg eller hvordan skal vi som markedsplass forholde oss til moms regler?

Det skal vel betales vat av hele summen i landet kjøper befinner seg (antar b2c), så kan dere og salgssted fordele beløpet eks vat som dere ønsker. Se feks https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/cross-border-vat/index_en.htm

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

 

11 hours ago, KGMK said:

Hei,

Jeg driver et IT-firma med foretak i Norge og Sverige og vi driver og setter opp et Europeisk markedsplass med videresalg av varer fra Europeiske land til andre Europeiske land.

Per dags dato har vi 21.93 millioner produkter i databasen vår fra bedrifter i England, Tyskland, Frankrike, Latvia og 9 andre land. Vi legger på ca 5-40% fortjeneste og spesifiserer på våres nettsider at det ikke er oss som står for videresalg av varen. Vi oppgir moms nummeret til bedriften som står for salget av varen.

Jeg regner med denne bedriften har allerede lagt på sitt lands moms på varen og dermed blir varen innført momsfritt til et annet europeisk land.


Skal vi da betale moms av differansen på innkjøp og utsalg eller hvordan skal vi som markedsplass forholde oss til moms regler?

Vi har foretak som sagt i Sverige og hvis varen blir solgt fra Tyskland til Danmark hvor er det vi skal rapportere dette og må vi rapportere dette?

Er dette noen som har peiling på dette eventuelt som vi kunne leid inn for noen timer?

Det er ditt firma som er selger, du videreselger varer fra dine leverandører som sender direkte til kunden (dropshipping). Dermed må du registrere deg for VAT i alle land der vare sendes fra, og i tillegg i andre land hvor du selger over distance threshold (grense varierer land til land).

For at det skal fungere som du vil, så må du lage en platform ala amazon, ebay der leverandørene legger opp sine tilbud og selger direkte til brukerene, og du så fakturerer selgerene en % av beløpet.

 

6 hours ago, nirolo said:

Det er vel feil. Vat skal vel betales i kjøpslandet og ikke i salgslandet. Usikker på om MOSS portalen er tingen for dere eller om den ikke gjelder fysiske varer.

Det skal vel betales vat av hele summen i landet kjøper befinner seg (antar b2c), så kan dere og salgssted fordele beløpet eks vat som dere ønsker. Se feks https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/cross-border-vat/index_en.htm

 

Dette er ikke helt riktig. VAT på varer skal betales i salgslandet eller der hvor varen sendes fra, fram til man overstiger distance treshold (feks 100K til DE, 25K til FR årlig), da må man registrere seg i kjøpers land og betale VAT der.

MOSS gjelder ikke fysiske varer.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Så med mindre jeg lager en portal for selger å legge varene sine i systemet mitt ala Ebay, Amazon, CDOn så er det jeg som står for handelen uansett om jeg utlyser at varene er solgt av noen andre.

Endret av KGMK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...