Gå til innhold

Bilprodusentene henger etter – når ikke utslippsmålene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Ja, det er noe ala det jeg minnes å ha lest for sånn ca 2 år siden, som jo den artikkelen er fra. 

Merkelig at de ikke har fått fart på sakene. Argumentet er jo rimelig enkelt. Det er sikrere å kjøre en bil med totalvekt på 4250kg fremfor 3500kg +750kg henger. 

Hadde vært stilig om vi så litt samme tankegang for bobiler som man nå ser med elbiler. At segmentet lages på "nytt" med en egnet platform, og kanskje enda lurere inventar og løsninger. Det segmentet utvikler seg rimelig tregt ellers. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Ja, det er noe ala det jeg minnes å ha lest for sånn ca 2 år siden, som jo den artikkelen er fra. 

Merkelig at de ikke har fått fart på sakene. Argumentet er jo rimelig enkelt. Det er sikrere å kjøre en bil med totalvekt på 4250kg fremfor 3500kg +750kg henger. 

Hadde vært stilig om vi så litt samme tankegang for bobiler som man nå ser med elbiler. At segmentet lages på "nytt" med en egnet platform, og kanskje enda lurere inventar og løsninger. Det segmentet utvikler seg rimelig tregt ellers. 

Ville definitivt ha valgt en elektrisk campingbil med støtte for vogntogvekt på 4 250 kg uten lov å dra henger, enn 3 500 kg med en liten henger på maks 750 kg bak.

Men her var jo endel forhold. Hva med en ny modell som ikke finnes i ICE-versjon, men som er ment å konkurrere mot disse? Vil den få godkjenning for 4 250 kg, dersom den ikke har en ICE-tvilling?

Om det tillates, vil vi da se et oppsving av elektriske kombibiler med sengeløsninger, der kjøkken, bad og ståhøyde ikke vil være et krav, eller må dette på plass før man får bruke så "tunge" kjøretøy?

Nå har man visst fått vekk særregelen om at det må finnes like mange liggeplasser som sengeplasser, slik at det blir mulig å ha 5-seter med bare 2, 3 eller 4 sengeplasser.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Men her var jo endel forhold. Hva med en ny modell som ikke finnes i ICE-versjon, men som er ment å konkurrere mot disse? Vil den få godkjenning for 4 250 kg, dersom den ikke har en ICE-tvilling?

Ja, formålet er jo å skyve litt unna ulempene av vekten til batterier. Får man en dedikert plattform, så burde den jo få bedre CG og være sikrere uansett enn om man bygger noe om. Så jeg håper og trur det vil være slik. 

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Om det tillates, vil vi da se et oppsving av elektriske kombibiler med sengeløsninger, der kjøkken, bad og ståhøyde ikke vil være et krav, eller må dette på plass før man får bruke så "tunge" kjøretøy?

Jeg vet at Marcus Lemonis som er CEO for Campingworld i USA mest sannsynligvis har hoppet inn i et samarbeid med Nikola for dette, og at det da handler om en ny plattform. Der er jo reglene annerledes vil jeg anta også, slik at de ikke trenger tenke så mye på det. Blir spennende å se løsningene der, for det er mye morsomt man kan gjøre gjennom å utnytte hydrogen fremfor diesel og metan/butan/naturgass. Nikola Badger har jo f.eks en vann-kran i dash-bordet for "uendelig" tilgang til vann mens man kjører. ^^  

Så ja, jeg trur vi vil se et nytt segment som etterhvert dukker opp her også. Også håper jeg det skjer før eller siden. Etter i år, så blir det nok litt oppsving i "camping-folket" nå som salget der har flydd i taket sammen med fritidsbåter. 

Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Nå har man visst fått vekk særregelen om at det må finnes like mange liggeplasser som sengeplasser, slik at det blir mulig å ha 5-seter med bare 2, 3 eller 4 sengeplasser.

Viste jeg heller ikke. Er jo null stress normalt sett å ta med en henger for et ekstra "soverom", eller bare slenge opp et telt om man vil det, så det var på tide. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Ja, formålet er jo å skyve litt unna ulempene av vekten til batterier. Får man en dedikert plattform, så burde den jo få bedre CG og være sikrere uansett enn om man bygger noe om. Så jeg håper og trur det vil være slik. 

Jeg vet at Marcus Lemonis som er CEO for Campingworld i USA mest sannsynligvis har hoppet inn i et samarbeid med Nikola for dette, og at det da handler om en ny plattform. Der er jo reglene annerledes vil jeg anta også, slik at de ikke trenger tenke så mye på det. Blir spennende å se løsningene der, for det er mye morsomt man kan gjøre gjennom å utnytte hydrogen fremfor diesel og metan/butan/naturgass. Nikola Badger har jo f.eks en vann-kran i dash-bordet for "uendelig" tilgang til vann mens man kjører. ^^  

Så ja, jeg trur vi vil se et nytt segment som etterhvert dukker opp her også. Også håper jeg det skjer før eller siden. Etter i år, så blir det nok litt oppsving i "camping-folket" nå som salget der har flydd i taket sammen med fritidsbåter. 

Viste jeg heller ikke. Er jo null stress normalt sett å ta med en henger for et ekstra "soverom", eller bare slenge opp et telt om man vil det, så det var på tide. 

Mulig jeg er farget av mine egne fordommer mot flyktige gasser som kan bli fryktelig farlig om forholdene er rett, og en gnist f.eks. fra statisk elektrisitet eller lysbue er nok til å antenne en slik gass.

Jeg har derfor mest lyst på en ren BEV-løsning med rundt 500 km rekkevidde. Med induksjonsovn og en elektrisk ovn til matlaging, samt elektrisk oppvarming av bobilen, så kan man klare seg off grid en god stund, og enda lengre med solcellepaneler.

Da er det stort sett mangel på rent vann og full portapotti som eventuelt blir det som må til for å sende en tilbake fra liggeplassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Mulig jeg er farget av mine egne fordommer mot flyktige gasser som kan bli fryktelig farlig om forholdene er rett, og en gnist f.eks. fra statisk elektrisitet eller lysbue er nok til å antenne en slik gass.

Greit nok det. Fordommer forsvinner over tid, slik det har gjort så mange ganger før for nye teknologier hos folk. 

Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Jeg har derfor mest lyst på en ren BEV-løsning med rundt 500 km rekkevidde. Med induksjonsovn og en elektrisk ovn til matlaging, samt elektrisk oppvarming av bobilen, så kan man klare seg off grid en god stund, og enda lengre med solcellepaneler.

Da er det stort sett mangel på rent vann og full portapotti som eventuelt blir det som må til for å sende en tilbake fra liggeplassen.

Sa du solceller?

https://www.treehugger.com/electric-rv-powered-solar-dethleffs-ehome-4858219

Må nok få inn andre batterier dog, for den har bedragelig rekkevidde. 

EDIT: Var vanskelig å finne rekkevidde tester for elektriske bobiler, men jeg fant denne:

Rekkevidden antar jeg er ca 120 km fra det man kan se. Han kjørte ca 80km og det var to streker igjen. Interiøret er veldig ribbet for å spare vekt. Så jeg trur 500 km rekkevidde, med en bobil jeg hadde kjøpt med inventaret jeg skulle hatt er et stykke unna. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Greit nok det. Fordommer forsvinner over tid, slik det har gjort så mange ganger før for nye teknologier hos folk. 

Sa du solceller?

https://www.treehugger.com/electric-rv-powered-solar-dethleffs-ehome-4858219

Må nok få inn andre batterier dog, for den har bedragelig rekkevidde. 

Nå pekte jeg tidligere på elbiler i transporter-klassen med rundt 330-375 km rekkevidde, hvorav MB EQV er den som lover mest.

Tanker er jo ikke å tømme batteriet på turen til campingplassen, og så håpe og tro den blir full til man velgee å dra hjem.

Er fremdeles mulig å fylle opp på siste hurtiglader, og så kjøre de siste milene frem. Solcellene skal først og fremst dekke dagsbehovet, men fint tåle den første dagen og fler til på medbrakt strøm.

Så kan det man fyller på med solcellegenerert kraft brukes til å dekke kraftbehovet for den dagen, og overskuddet fylle opp litt mer enn det var frem til solen stod opp dagen før.

Fra det jeg leser på nettet fra RV-folket, så er det mer enn tilstrekkelig med 200 watt paneler, så om man har 3x150w, så skulle det altså være mer enn nok til dagsbehovet. Alt man har av paneler utenom dette, vil altså være til for å øke overskuddet, som altså blir tatt vare på via hovedbatteriet til bilen.

Moderne utstyr som induksjonsovn og mikro vil nok øke effektbehovet (null stress) og totaluttaket litt, men altså ikke betydelig siden det er begrenset hvor mye man benytter slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Nå pekte jeg tidligere på elbiler i transporter-klassen med rundt 330-375 km rekkevidde, hvorav MB EQV er den som lover mest.

Ja, det blir jo enklere å få til. Men du må nok fjerne endel av rekkevidden etter å ha installert kjøkken og det som må til for en "bovan", så 500 km kravet er nok et stykke unna ennå. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 minutter siden):

Må nok få inn andre batterier dog, for den har bedragelig rekkevidde. 

Få heller inn en effektiv ICE generator og tank. Det veier og koster mindre og fjerner rekkeviddeangsten. Dvs. man kan kjøre batteriet ned til 0 uten å få trøbbel. Skulle man få behov for å bruke generatoren en sjelden gang så er det jo ingen krise. Drivstoff finner man ~1500 steder i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Ja, det blir jo enklere å få til. Men du må nok fjerne endel av rekkevidden etter å ha installert kjøkken og det som må til for en "bovan", så 500 km kravet er nok et stykke unna ennå. 

Skulle eg prioritere for å komme under vektgrense (denne rekkefølge):

Vannboren ALDE fyr (gammel type) på gass

Gasstank 100 liter (50kg)

Vatn 200 liter

WC og 100 liter dropptank

Kjøleskap med egen fryseboks, gass

Egen dynamo bodel, regulerbar

HONDA agregat

Mikrobølgeovn

200 liter vatn til

Vaskemaskin

100 liter kloakk til

Tesla PowerWall

Fet Stereo

Solceller

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 minutter siden):

Ja, det blir jo enklere å få til. Men du må nok fjerne endel av rekkevidden etter å ha installert kjøkken og det som må til for en "bovan", så 500 km kravet er nok et stykke unna ennå. 

Jeg trenger ikke full "bovan", men en tilnærmet standard personbil i kassevognutførelse. Som beskrevet i en av de aller første postene.

Men jeg hadde gjerne byttet ut til snurrestoler fremme, sammenklappbart bord, sofa bake som kan slåes ut til seng og gjerne hevetak i tillegg, solcellepaneler på taket i første omgang, og campingkjøkken i kasser der gasskoker er byttet ut eller supplert med en induksjonsplate.

Etterhvert vil vi nok kunne se solcellepaneler som bakes inn i karosseriet og knapt synes. Men det er nok noen flere år før det blir tilgjengelig.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Få heller inn en effektiv ICE generator og tank. Det veier og koster mindre og fjerner rekkeviddeangsten. Dvs. man kan kjøre batteriet ned til 0 uten å få trøbbel. Skulle man få behov for å bruke generatoren en sjelden gang så er det jo ingen krise. Drivstoff finner man ~1500 steder i landet.

Da regner jeg med at unntaket for vektbegrensningen ryker.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Jeg trenger ikke full "bovan", men en tilnærmet standard personbil i kassevognutførelse. Som beskrevet i en av de aller første postene.

Men jeg hadde gjerne byttet ut til snurrestoler fremme, sammenklappvar bord, sofa bake som kan slåes ut til seng og gjerne hevetak i tillegg, solcellepaneler på taket i første omgang, og campingkjøkken i kasser der gasskoker er byttet ut eller supplert med en induksjonsplate.

Etterhvert vil vi nok kunne se solcellepaneler som bakes inn i karosseriet og knapt synes. Men det er nok noen flere år før det blir tilgjengelig.

Brukt av OK kvalitet, bare å momse inn:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=303110200&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=24700&pageNumber=1&scopeId=MH&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=f14a37c4-bee4-9507-16d0-ba965bf0f0c2

 

Har Du 150 000,-, og IKEA i nærheten:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=289096378&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=18600&pageNumber=1&scopeId=MH&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=38ea04ce-1cc2-d0f2-5242-d251debd13e5

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Jeg trenger ikke full "bovan", men en tilnærmet standard personbil i kassevognutførelse. Som beskrevet i en av de aller første postene.

Men jeg hadde gjerne byttet ut til snurrestoler fremme, sammenklappvar bord, sofa bake som kan slåes ut til seng og gjerne hevetak i tillegg, solcellepaneler på taket i første omgang, og campingkjøkken i kasser der gasskoker er byttet ut eller supplert med en induksjonsplate.

Etterhvert vil vi nok kunne se solcellepaneler som bakes inn i karosseriet og knapt synes. Men det er nok noen flere år før det blir tilgjengelig.

Enig i at et produkt som ellers er en van hadde vært stilig om den kom med litt "RV" tilbehør og funksjonalitet. Jeg blir egentlig veldig overrasket om VW ID.Buzz ikke kommer med slike ting, den er jo arvtageren for dette liksom: 
image.png.f1512fbc03293ffb718235cfa13f9043.png
image.png.bae745985b8a2905962cb89bf9548e0b.png
Kun en render foreløpig av noen som ønsker det samme, men VW må jo forstå at de hadde tjent mye på å avsløre den med slike modifikasjoner som tilgjengelig tilbehør. De driter på leggen om de ikke gjør dette imo. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Enig i at et produkt som ellers er en van hadde vært stilig om den kom med litt "RV" tilbehør og funksjonalitet. Jeg blir egentlig veldig overrasket om VW ID.Buzz ikke kommer med slike ting, den er jo arvtageren for dette liksom: 
image.png.f1512fbc03293ffb718235cfa13f9043.png
image.png.bae745985b8a2905962cb89bf9548e0b.png
Kun en render foreløpig av noen som ønsker det samme, men VW må jo forstå at de hadde tjent mye på å avsløre den med slike modifikasjoner som tilgjengelig tilbehør. De driter på leggen om de ikke gjør dette imo. 

Det kunne vært modellen som fikk meg til å velge et VW-produkt...

Håper dog andre produsenter kommer dem i forkjøpet og lager noe bedre enn de selv tenkte å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Det kunne vært modellen som fikk meg til å velge et VW-produkt...

Håper dog andre produsenter kommer dem i forkjøpet og lager noe bedre enn de selv tenkte å komme med.

"Campervan" uttrykket kom vell originalt sammen med den første modellen der, og jeg klarer ikke helt forestille meg hvem som ville slått dem på målstreken isåfall. Men det er jo litt tid til 2022. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 minutter siden):

"Campervan" uttrykket kom vell originalt sammen med den første modellen der, og jeg klarer ikke helt forestille meg hvem som ville slått dem på målstreken isåfall. Men det er jo litt tid til 2022. 

Flere av konkurrentene kommer jo nå i slutten av 2020 og begynnelsen av 2021. Det kan jo hende flere så responsen som VW fikk på presentasjonen, og som har tenkt tanken. Flere elementer leveres jo allerede som tillegg eller standard på ICE-versjonene.

Dog, klar over at dette bare er et vagt håp, og ikke noe jeg har kjempestor tro på.

Og campingbox i kasseløsning er det jo allerede flust av. Så det som mangler først og fremst, er at man får originalt tilvalg om hevetak, eller godkjenning for å kappe tak i ettertid.

Det siste kan nok bli vanskelig i Norge om man ikke har original campervan med dette fra en av de store campervan-leverandørene.

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...