Gå til innhold

Bilprodusentene henger etter – når ikke utslippsmålene


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (9 minutter siden):

Akkurat for campingbiler så håper jeg de fleste er enige i at H2-PHEV hadde vært genialt? Og derifra, så vet jeg at Nikola faktisk er i ferd med å snakke med en av USA's største tilbydere for ombygging til det segmentet. Marcus Lemonis skrev på Twitter at han var villig i å investere $5M for å få tilgang til Nikolas "scateboard" platform, drivverk og infotainment-system, og derifra sammen lage en nymoderne hel-elektrisk campingbil. 

Spørsmålet er da, hva hadde vært den beste kombinasjonen av batterier og FC+H2 lagring? Man får både tilgang til matlaging, varme og vann-lager fra H2+brenselcellen om man vil, og det ville vært enkelt å lage et system som kunne gjort "freecamping" mulig i 1-2 uker. 

Når det gjelder bobil er solceller OK på sommer til kjøling og saktegående HONDA-agregat på vinter til varme.

 

Men det er klart, har du lastebillappen gå for en med mer batteri,  saktegående 4 sylindret marinisert-diesel-agregat, flis på golvet og på badet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (6 minutter siden):

Men det er klart, har du lastebillappen gå for en med mer batteri,  saktegående 4 sylindret marinisert-diesel-agregat, flis på golvet og på badet.

Det er jo litt av poenget med H2 lagring. Man slipper å ramle over 3,5T, som igrunnen blir oppjustert til 4,25T om produktet er hel-elektrisk på klasse B i fremtiden, eller om den ikke allerede eksisterer nå? Mindre vekt i lagret energi, betyr mer luksus innad i bobilene. 

I tillegg så kommer H2 og brenselceller med fordeler man ikke får fra en typisk Honda-aggregat. Eksosen er vann, den kan gjenbrukes og lagres i en varmtvannstank, samt varme til bodelen av bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Disse to linkene burde være svar nok på det spørsmålet:

https://h2.live/en

https://www.tu.no/artikler/na-starter-brannsesongen-pa-campingplassene-arsakene-blir-sjelden-funnet-br/495663

Kom tilbake for ny vurdering hvis de to problemene blir løst.

Du er ikke interessert i et tankeeksperiement? La oss si at problemene blir løst. Hvordan hadde produktet sett ut? Hvor mye prosentvis batterier mot H2 lager? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (22 minutter siden):

Det er jo litt av poenget med H2 lagring. Man slipper å ramle over 3,5T, som igrunnen blir oppjustert til 4,25T om produktet er hel-elektrisk på klasse B i fremtiden, eller om den ikke allerede eksisterer nå? Mindre vekt i lagret energi, betyr mer luksus innad i bobilene. 

I tillegg så kommer H2 og brenselceller med fordeler man ikke får fra en typisk Honda-aggregat. Eksosen er vann, den kan gjenbrukes og lagres i en varmtvannstank, samt varme til bodelen av bilen. 

Er ikke uenig, men dette HONDA agregatet er lækkert (6000 timer serviceintervall, 92% av brennverdi når Du treng varme) Bensin eller LPG (LNG ?).

 

943D9AB6-0D56-4A4B-9EFD-6520F881FA18.jpeg.9072278d68a02d299e01be59bbbeada2.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det er dessverre helt naturlig at de som kjøpte tidlige utgaver av DYRE ladbare SUV'er som XC90 og X5, med dårlige el-rekkevidder, men med avgiftsfradrag, hører til den gruppen som ikke er så ivrige på lading. 

Men det faktum at bilprodusentene blir presset (av markedet) til å tilby ladbare hybrider med stadig lengre el-rekkevidde, viser jo at folk flest VIL helst kjøre elektrisk (og spare de bensin-pengene).

Uansett så er vi vel skjønt enige i at ren BEV er aller best. Så kan vi heller bare være litt uenige om veien dit bør gå via PHEV's eller ikke.

Et av problemene med PHEV er nettopp muligheten for at den designes 'feil', altså at bilprodusentene ikke er det minste interessert i å lage noe med redusert utslipp. Å gå for BEV i stedet er da et mye tryggere valg siden det er så mye vanskeligere å jukse både i design og bruk av bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (58 minutter siden):

Det er faktisk langt mer interessant å se statistikk fra tilsynelatende uhildede kilder, enn statistikk presentert fra en produsent som muligens/sannsynligvis har en agenda.

Det er ikke det at jeg mistenker volvo for å jukse med statistikken sin. Jeg tror heller det er sånn at produsentene som *ikke* publiserer statistikken sin unnlater å gjøre det av den veldig enkle grunnen at resultatet ikke er noe å skryte av.

For øvrig er jeg på generelt grunnlag alltid mistenksom til undersøkelser som baserer seg på å spørre folk. Du skal være *veldig* flink til å utforme en spørreundersøkelse om du skal unngå alle former for bias og unøyaktigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:
45 minutes ago, oophus3do said:

Akkurat for campingbiler så håper jeg de fleste er enige i at H2-PHEV hadde vært genialt?

Disse to linkene burde være svar nok på det spørsmålet:

Det er vel ganske nøyaktig ein person i verda som meiner at H2-PHEV hadde vore "genialt" for ein campingbil, når straum er tilgjengeleg på ganske nøaktig alle campingplassar som slepp til bubilar.  Straum frå brenselcella kostar 4,50 kroner pr kWh.  Den dyraste straumen eg fann på ein campingplassmed søk på DuckDuckGo var 2 kroner/kWh.  Normal pris ser ut til å vere 1,50 til 1,70 pr kWh eller 50 kroner døgeret.

 

Ein ting er å køyre rundt med hydrogen på tanken.  Å sove i nærleiken av det må vere for ekstra spesielt interesserte.

 

Om du har det veldig travelt med å komme frå A til B i ferien, og ikkje har tid til ei kort ladepause, er ikkje daukøyrt hus på hjul tingen uansett.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Det er vel ganske nøyaktig ein person i verda som meiner at H2-PHEV hadde vore "genialt" for ein campingbil, når straum er tilgjengeleg på ganske nøaktig alle campingplassar som slepp til bubilar.

1. Hvor stort batteri trenger man for å koble seg til landstrøm på en kampingplass?
2. Greit å late som om jeg ikke snakket om "free-camping", som var en del av mitt sitat. 

Lykke til med å kjøre en batteri-elektrisk bobil til 4,250 kg og ha nok energi til å komme frem, være der ei uke og dra hjem igjen på samme mengden energi, samt ha nok vekt igjen i produktet til å kunne bære inventar. 

Sturle S skrev (10 minutter siden):

Ein ting er å køyre rundt med hydrogen på tanken.  Å sove i nærleiken av det må vere for ekstra spesielt interesserte.

Det er flere folk på kloden som sover med gass til oppvarming og matlaging enn det er folk som bor som her i Norge med ekstremt billig vannkraft. 

Folk erstatter el-komfyren sin i utlandet i 2020, fordi naturgassen er billigere å lage mat på. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (21 minutter siden):

1. Hvor stort batteri trenger man for å koble seg til landstrøm på en kampingplass?
2. Greit å late som om jeg ikke snakket om "free-camping", som var en del av mitt sitat. 

Lykke til med å kjøre en batteri-elektrisk bobil til 4,250 kg og ha nok energi til å komme frem, være der ei uke og dra hjem igjen på samme mengden energi, samt ha nok vekt igjen i produktet til å kunne bære inventar. 

Det er flere folk på kloden som sover med gass til oppvarming og matlaging enn det er folk som bor som her i Norge med ekstremt billig vannkraft. 

Folk erstatter el-komfyren sin i utlandet i 2020, fordi naturgassen er billigere å lage mat på. 

Eg har nevnt det før:

Vektmessig tror eg en skal slite med å komme betre ut en med HONDA agregatet knappe 60 kg (50 kg gasstank, ca 500 kWt nyttbart) og en Tesla POWER WALL ca 120 kg

Knappe 300 kg for så meget luxus, gode 7 kW peak loade i 220V (5,4 nominell) 14 kWt. Og varme opp til 3 kW (lading 1 kW) fra agregat.

 

Uten varmepumpe vil ikke H2 konkurere «bodelmessig» (tips; parker bak en busk når det er varmt)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (4 minutter siden):

Eg har nevnt det før:

Vektmessig tror eg en skal slite med å komme betre ut en med HONDA agregatet knappe 60 kg (50 kg gasstank, ca 500 kWt nyttbart) og en Tesla POWER WALL ca 120 kg

Knappe 300 kg for så meget luxus, gode 7 kW peak loade i 220V (5,4 nominell) 14 kWt. Og varme opp til 3 kW (lading 1 kW) fra agregat.

Ja, da ligger maks-nyttelast for bilen på 3,500kg. Om du får til en hel-elektrifisert modell, så kan du slenge inn 750kg ekstra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 minutt siden):

Er det fastsatt uansett bil type på Batteri ?

Er ei stund siden jeg leste om forslaget, og er litt usikker på om det kommer eller allerede er her nå idag, men det gir mening om man i det hele tatt har forhåpninger om å få elektrifisert bobilflåten. Det går rett og slett ikke ann å produsere og tilby et produkt med 3,500kg som tak om man skal frakte 1,000 kg i batterier. Selv dagens ICE bobiler er jo ribbet for å havne der med litt nyttelast på rundt 500kg for å ha det taket til klasse B førerkort. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Vektmessig tror eg en skal slite med å komme betre ut en med HONDA agregatet knappe 60 kg (50 kg gasstank, ca 500 kWt nyttbart) og en Tesla POWER WALL ca 120 kg

Knappe 300 kg for så meget luxus, gode 7 kW peak loade i 220V (5,4 nominell) 14 kWt. Og varme opp til 3 kW (lading 1 kW) fra agregat.

Fordelen med batteri er at ein er svært fleksibel på korleis ein ladar, ja.  Skulle fint vere mogeleg med 3-4 kW solcellepanel på taket òg.  Om ein er var for støy, kan 1 time på ein 100 kW hurtigladar erstatte 18,5 timar drift av det aggregatet på full guffe (med 5,4 kW nominell effekt.)  Eg ville kanskje satsa på solcellepanel og teke ein tur innom ein hurtigladar dersom det var overskya veldig lenge, men det skadar jo ikkje å ha eit aggregat i reserve.  Spesielt om det kan gå på LPG, sidan bubilar typisk har propan til matlaging.

 

Bubilar for førarkort klasse B må vere for spesielt interesserte.  Kan ikkje ta med deg mykje då.  Kan vekt vere grunnen til at enkelte bubilar har færre hestar enn ein Ford Fiesta?  Eg får lyst til å ringe Dyrebeskyttelsen kvar gong eg køyrer bak ein slik opp eit fjell.  100 kWh batteri veg under 500 kg, men ein kan kaste ut ein del anna vekt i tillegg.  Motor, gir, clutch, eksosanlegg, drivstofftank osb.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

Hva tror du gir mest reduksjon av utslipp: 5 biler med 20 kWh batteri og REX motor, lades hver natt. Mot 1 bil med 100 kWh batteri, og 4 tradisjonelle forbrenningsbiler. Samme forbruket av battericeller. Hva gir mest reduksjon på kort og mellomlang sikt?

Elbilen totalt sett gjennom bilens levetid. Slipper også å støtte opp om fossilmafiaens drivstoff.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

Er det fastsatt uansett bil type på Batteri ?

Dette er foreløpig vedtatt for varebiler der overskytende vekt er kompensasjon for ekstravekt pga drivlinjen, slik at bilen ikke mister lastekapasitet pga tunge batterier.

F.eks. om en Opel Vivaro har egenvekt 2 500 kg og nyttelast på 1 000 kg og derved total vogntogvekt på 3 500 kg, så kan en tilsvarende E-Vivaro kunne veie 3 250 kg og fremdeles ha 1 000 kg nyttelass, og derved 4 250 kg vogntogvekt.

Om jeg har skjønt dette rett. Altså vil ikke dette påvirke biler med mer enn en seterad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (55 minutter siden):

Dette er foreløpig vedtatt for varebiler der overskytende vekt er kompensasjon for ekstravekt pga drivlinjen, slik at bilen ikke mister lastekapasitet pga tunge batterier.

F.eks. om en Opel Vivaro har egenvekt 2 500 kg og nyttelast på 1 000 kg og derved total vogntogvekt på 3 500 kg, så kan en tilsvarende E-Vivaro kunne veie 3 250 kg og fremdeles ha 1 000 kg nyttelass, og derved 4 250 kg vogntogvekt.

Om jeg har skjønt dette rett. Altså vil ikke dette påvirke biler med mer enn en seterad.

Kjekt å vite. Har jeg jeg ikke fått med meg. Har det altså ikke skjedd ennå for bobiler, eller ble det avslått? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Kjekt å vite. Har jeg jeg ikke fått med meg. Har det altså ikke skjedd ennå for bobiler, eller ble det avslått? 

Har ikke fått med meg om disse reglene også gjelder bobiler.

https://www.at.no/artikler/innfort-i-skjul/472523

 

Utdrag fra Førerkortforskriften

  • 3-5 andre ledd ny nr. 4 skal lyde:

4. Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:

a) har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

b) er registrert i gruppe N 2, som definert i kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 3 bokstav b

c) bruker alternative drivstoff, som definert i forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 5-2 bokstav k, og

d) er registrert i Norge og vilkårene er dokumentert med merknad i vognkortet eller er registrert i annen EØS-stat og dokumentasjonen på vilkårene knyttet til motorvognen foreligger på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...