Gå til innhold

Bilprodusentene henger etter – når ikke utslippsmålene


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 time siden):

Hev/senk-tak med ekstra soveplasser er absolutt et verdifult pluss. Men det koster jo fort dobbelt så mye som et taktelt. Dog, da kommer jo "utfordringen" med at et taktelt dekker store deler av solcellearealet.

 

Nedkortet referanse.

 

Nei det er ikke tilfelle (a er vanlig personbil, hybrider behandles enda mildere)

For campingbiler (avgiftsgruppe c) betales avgift av:

1)egenvekt, 22 pst. av avgiftsgruppe a

2)NOx-utslipp, 0 pst. av avgiftsgruppe a

3)CO2-utslipp (NEDC), 22 pst. av avgiftsgruppe a

4)slagvolum (for motorvogner uten plikt til å dokumentere CO2-utslipp, eller som bare har CO2-utslipp målt etter WLTP), 22 pst. av avgiftsgruppe a.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Jeg kan godt svare 100% ærlig på DITT tanke-eksperiment, men da får du svare på mitt først. Det er vel rettferdig? ?

Om jeg først hadde kjøpt PHEV hadde jeg ladet den så ofte jeg kunne. Men jeg vet også at jeg ganske fort hadde begynt å irritere meg over å måtte lade *hver* eneste dag. Dessuten kan jeg garantere at av og til hadde jeg(eller noen andre i huset) jukset. Noe av poenget med hele konseptet er jo at du skal ha mulighet til å jukse.. Dessuten så ville mine i utgangspunktet beskjedne langturer fort sørge for at jeg i beste fall kan nå 40-60% elektrisk kjøring. 

En PHEV jeg faktisk har sett på, Mitsubishi outlander, har dessverre høyt forbruk når batteriet er tomt og det er en uting. Jeg mener at en PHEV som ikke har lavere forbruk enn en ICE selv om den ikke lades ikke fortjener støtte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Om jeg først hadde kjøpt PHEV hadde jeg ladet den så ofte jeg kunne. Men jeg vet også at jeg ganske fort hadde begynt å irritere meg over å måtte lade *hver* eneste dag. Dessuten kan jeg garantere at av og til hadde jeg(eller noen andre i huset) jukset. Noe av poenget med hele konseptet er jo at du skal ha mulighet til å jukse.. Dessuten så ville mine i utgangspunktet beskjedne langturer fort sørge for at jeg i beste fall kan nå 40-60% elektrisk kjøring. 

En PHEV jeg faktisk har sett på, Mitsubishi outlander, har dessverre høyt forbruk når batteriet er tomt og det er en uting. Jeg mener at en PHEV som ikke har lavere forbruk enn en ICE selv om den ikke lades ikke fortjener støtte.

Så det er bare ICE som er berettiget avgiftslette i praksis, om vi ser bort fra «tåkeprat» ?

Ref:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
22 hours ago, Simen1 said:

Pandemien har som sagt redusert bilsalget kraftig, men er bobiler medregnet i det tallet? Bobiler har jo hatt et enormt oppsving på grunn av pandemien og de har jo mye høyere utslipp per km enn selv SUVer. "Alle" skal jo på bobilferie i år og utleie-bobilene er jo så fullbooket som de aldri har vært før. Jeg har aldri hørt om masseproduserte elektriske bobiler.

Elektrisk bubil med 300 km rekkjevidde, produsert i Tyskland:

https://www.electrive.com/2019/01/14/iridium-presents-new-fully-electric-camper/

 

400 km rekkjevidde i fylgje denne (sikkert NEDC):

https://insideevs.com/news/375158/video-iridium-e-mobil-electric-rv/

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Jeg vurderer selv et sånt høyt popup-telt for 1 person + bøtte med portapotti eller ennå enklere, bøtte med pose og doring, men det blir en nødløsning i mangel av noe bedre. Det funker kun bra om sommeren og man må jo ta med seg doen inne i bagasjerommet uansett og da blir det neppe luktfritt med mindre man kan tømme det der man overnatter. Finnes det fasiliteter for tømming så finnes det sikkert også en skikkelig do der. Skal man ut i naturen så bør man jo ikke etterlate skiten.

Telt på taket ser bra ut i brosjyrer og på messer, men jeg er ikke helt fan av det. Det kan fort bli enten for varmt eller kaldt og har stor innvirkning på luftmotstanden og forbruket.

Jeg vet jeg er kravstor og at det perfekte produkt aldri kommer til å bli oppfunnet, men jeg ser jo også stort åpenbart forbedringspotensiale. :)

Jeg antydet vel at man som regel står eller ferdes der man kan låne slike fasiliteter ved å skrive "ved behov for...". Ja, det blir kun til nødsfall.

Har ikke erfaring med portapotti og lignende, men flere av disse kan man vel lukke åpningen til avfallsdelen, slik at det ikke skal lukke.

Ellers har jeg sett produkter som er sånn du setter på en bøtte eller åpen krakk med doserte eller hull, der du setter på en pose (får kjøpt ruller med tilpassede poser) som det er men ingen man skal knyte igjen og kaste i vanlig søppelpose ved første anledning. Det skal heller ikke gi lukt.

Ser også produkter som "trashaloo", som er dyre bagger man setter plastpose i, som gjerne henges på sykkelstativet eller over reservehjulet som henger på døra til SUVen. Den tåler litt fart på motorveien, skal være relativt bjørne/dyresikker, og med dette utendørs, så vil du neppe merke noe til luktproblemer inni bilen.

Selv har jeg sansen for hard shell taktelt, da de er langt mere aerodynamikk enn soft shell teltene som har trekk utenpå. Med isolasjon i bunn under madrassen, forede (avtagbare) vegger og tak og ett elektrisk varmeteppe som henter strøm fra bilens 12V-uttak, så skal man kunne ha det veldig behagelig der.

Har forøvrig prøvd i 2 sesonger å få kjøpt noe slikt til min elbil, men useriøse forhandlere har klusset det til for meg. Første sesong prøvde jeg å kjøpe en demomodell av pop-up-variant, men ble lurt for 10k.

I år prøvde jeg å få tak i en i-Kamper-etterligning. Stod med avtalt mengde cash i lomma, men da vi skulle ta frem teltet, så visste det seg at inkludert fortelt manglet, og selger ville ikke gi rabatt for mangelen. Så da ble det likevel ikke handel da.

Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (18 minutter siden):

Nedkortet referanse.

 

Nei det er ikke tilfelle (a er vanlig personbil, hybrider behandles enda mildere)

For campingbiler (avgiftsgruppe c) betales avgift av:

1)egenvekt, 22 pst. av avgiftsgruppe a

2)NOx-utslipp, 0 pst. av avgiftsgruppe a

3)CO2-utslipp (NEDC), 22 pst. av avgiftsgruppe a

4)slagvolum (for motorvogner uten plikt til å dokumentere CO2-utslipp, eller som bare har CO2-utslipp målt etter WLTP), 22 pst. av avgiftsgruppe a.

Elbil: 0,- i avgifter

El-bobil: 0,- i avgifter både med og uten hevetak.

Altså vil det foreløpig ha effekt for ice-varianter og muligens også for HEV og PHEV.

Inntil videre, om det snart kommer en slik variant, vil det heller ikke ha effekt for FCEV eller FCPHEV som har BEV og hydrogen i kombo.

Sturle S skrev (5 minutter siden):

Elektrisk bubil med 300 km rekkjevidde, produsert i Tyskland:

https://www.electrive.com/2019/01/14/iridium-presents-new-fully-electric-camper/

 

400 km rekkjevidde i fylgje denne (sikkert NEDC):

https://insideevs.com/news/375158/video-iridium-e-mobil-electric-rv/

Har sett disse, men med prislapp på over 2 mill, så blir de litt for eksotiske foreløpig for de fleste av oss. Men stort pluss for at de kommer med disse.

Beviser jo at det bare er snakk om tid før de kommer i mer "spiselige" utgaver økonomisk sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Elektrisk bubil med 300 km rekkjevidde, produsert i Tyskland:

https://www.electrive.com/2019/01/14/iridium-presents-new-fully-electric-camper/

 

400 km rekkjevidde i fylgje denne (sikkert NEDC):

https://insideevs.com/news/375158/video-iridium-e-mobil-electric-rv/

Vil tro mesteparten av dei første Tesla semiene vil gå til mer velbetalendes kunder.

Med ombygging til dette formål: https://www.newellcoach.com/fckimages/pdf/Newell-Brochure.pdf

Obs ! Dei har også helt OK brukte, 7 år gammelt til under 1 mill. https://www.newellcoach.com/default.asp?page=xPreOwnedInventoryDetail&id=4962714&p=1&s=Year&d=D&fr=xPreOwnedInventory

Bare ring i dag så har Du den i morgen.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 minutter siden):

Om jeg først hadde kjøpt PHEV hadde jeg ladet den så ofte jeg kunne.

Selvfølgelig hadde du (også) gjort det. Folk liker jo ikke å kaste penger ut av vinduet.

Sitat

Men jeg vet også at jeg ganske fort hadde begynt å irritere meg over å måtte lade *hver* eneste dag.

Vi har hatt PHEV siden 2014. Er nå på nr. 2. Kjører man så mye at man må lade hver dag, så blir det en vane. Man reflekterer ikke over det. Man parkerer bilen der den skal stå, og plugger i før man går inn. Nada problema. Si?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (43 minutter siden):

Skal du ha en tankeeksperiment i retur? Sett at du ikke har enkel tilgang til lading så du bestemmer deg for å kjøpe en ICE-bil. Så viser deg seg at samme produsent har en PHEV-variant av bilen du hadde tenkt å kjøpe men siden den er en PHEV gjør avgiftsfordeler at den er *billigere* enn ICE-varianten. Du mister litt bagasjeplass men får en betydelig sprekere bil. Hvilken bil kjøper du da? Ha i bakhodet at du uansett ikke hadde basert deg på å lade.

Basert på en sånn hypotetisk situasjon så kunne jeg muligens ha blitt fristet til å kjøpe PHEV-utgaven, selv uten mulighet til hjemmelading. Men siden jeg (tydeligvis) liker å spare penger, så hadde jeg likevel ladet overalt hvor det var mulig. På jobb f.eks., eller på offentlige ladeplasser, når man har tilgang til slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Vi har hatt PHEV siden 2014. Er nå på nr. 2. Kjører man så mye at man må lade hver dag, så blir det en vane. Man reflekterer ikke over det. Man parkerer bilen der den skal stå, og plugger i før man går inn. Nada problema. Si?

Du har aldri reflektert over at din oppførsel kanskje ikke er helt representativ? PHEV setter høyere krav til brukeren enn BEV for å oppnå reduksjon i drivstoffbruken og det å sette høye krav til brukerne er noe som skalerer dårlig. 

Kommenter gjerne de andre usikkerhetsmomentene jeg nevnte. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Elbil: 0,- i avgifter

El-bobil: 0,- i avgifter både med og uten hevetak.

Altså vil det foreløpig ha effekt for ice-varianter og muligens også for HEV og PHEV.

Inntil videre, om det snart kommer en slik variant, vil det heller ikke ha effekt for FCEV eller FCPHEV som har BEV og hydrogen i kombo.

Har sett disse, men med prislapp på over 2 mill, så blir de litt for eksotiske foreløpig for de fleste av oss. Men stort pluss for at de kommer med disse.

Beviser jo at det bare er snakk om tid før de kommer i mer "spiselige" utgaver økonomisk sett.

Er Du litt «handy» kjøper en sag og en skrutrekker og tar en tur innom IKEA da ?

https://www.nyteknik.se/fordon/biljatten-miljardinvesterar-i-billiga-brittiska-elskapbilar-6984621

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Om jeg først hadde kjøpt PHEV hadde jeg ladet den så ofte jeg kunne. Men jeg vet også at jeg ganske fort hadde begynt å irritere meg over å måtte lade *hver* eneste dag. Dessuten kan jeg garantere at av og til hadde jeg(eller noen andre i huset) jukset. Noe av poenget med hele konseptet er jo at du skal ha mulighet til å jukse.. Dessuten så ville mine i utgangspunktet beskjedne langturer fort sørge for at jeg i beste fall kan nå 40-60% elektrisk kjøring. 

En PHEV jeg faktisk har sett på, Mitsubishi outlander, har dessverre høyt forbruk når batteriet er tomt og det er en uting. Jeg mener at en PHEV som ikke har lavere forbruk enn en ICE selv om den ikke lades ikke fortjener støtte.

Jeg bor i et borettslag der ingen har faste plasser, og av 100+ parkeringsplasser, fimnes det 4 ladeplasser. 2 som gir 7b4 kW og 2 som gir 3,6 kW. Har lånt kompisens Audi A3 E-Tron som er hybrid, men med den korte elektriske rekkevidden, hadde ikke PHEV fungert. Selv ikke for mitt begrensede bruk.

Tilleggsårsak er bomkostnadene i Oslo, der man er innelåst mellom bommene. Dog, må sies jeg kan hende hadde kommet bedre ut slik bomsystemet er nå med en slik bil eller en ICE-bil, enn før omleggingen.

For min del var altså en elbil eneste fornuftige valg.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes PHEV er et glimrende konsept på papiret, med middelmålig gjennomføring i de fleste tilfeller. PHEV burde være seriehybrider med ~100 km elektrisk rekkevidde, høyere ladehastighet (7-11kW). Eksosmotoren burde være opsjon ved bilkjøpet, ettermonterbar og mulig å leie for perioder. Den burde ha fast turtall og fast effekt på 20~30 kW. Da hadde batteridelen blitt brukt mye mer aktivt og man hadde unngått "misbruk" av PHEV (aldri lade den).

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Du har aldri reflektert over at din oppførsel kanskje ikke er helt representativ? PHEV setter høyere krav til brukeren enn BEV for å oppnå reduksjon i drivstoffbruken og det å sette høye krav til brukerne er noe som skalerer dårlig. 

Kommenter gjerne de andre usikkerhetsmomentene jeg nevnte. 

Som sagt så er det gjort undersøkelser på bruksmønsteret på ladbare hybrider, men jeg husker dessverre ikke hvor jeg så det. Kan ha vært på motor.no (NAF). Nei basert på det jeg har lest så er jeg/vi ganske så representativ for privatpersoner som kjører PHEV.

De andre tingene du nevner har jeg ingen kommentar til. Annet enn at jeg er enig i at BEV er å foretrekke framfor PHEV, for de som kan/vil/tørr konvertere helt til 100% elektrisk bil. Vi har en 2012 Nissan Leaf også som virkelig får kjørt seg i hverdagen. Og så har vi bestilt en TMY, så vi er godt i gang med vår overgang til 100% BEV. Så da kan man vel si at PHEV'en har fyllt sin funksjon, med å ufarliggjøre overgangen fra eksosbil til BEV. Og DET er det viktigste med PHEV's.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Som sagt så er det gjort undersøkelser på bruksmønsteret på ladbare hybrider, men jeg husker dessverre ikke hvor jeg så det. Kan ha vært på motor.no (NAF). Nei basert på det jeg har lest så er jeg/vi ganske så representativ for privatpersoner som kjører PHEV.

Det er egentlig mer interessant å se statistikk fra bilprodusentene på dette med lading av PHEV for da unngår du bias ved at de som ikke er interessert i å lade kanskje heller ikke er interessert å svare på undersøkelser om lading. Det er ikke så mange produsenter som har publisert dette, volvo er et av unntakene og de kunne skryte av rundt 50% elektrisk kjøring for en av sine PHEV-modeller. Det at så få produsenter har publisert statistikk på dette får meg til å mistenke av vi kanskje har en 'hybrid-gate' skandale i vente.

Det ligger for øvrig et 'filter' i den siste setningen din ved at man spør de som *kjører* PHEV i dag. Svaret på om det skalerer får du først når de som *egentlig* ikke er interessert i PHEV skal kjøpe det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Det er egentlig mer interessant å se statistikk fra bilprodusentene på dette med lading av PHEV for da unngår du bias ved at de som ikke er interessert i å lade kanskje heller ikke er interessert å svare på undersøkelser om lading. Det er ikke så mange produsenter som har publisert dette, volvo er et av unntakene og de kunne skryte av rundt 50% elektrisk kjøring for en av sine PHEV-modeller. Det at så få produsenter har publisert statistikk på dette får meg til å mistenke av vi kanskje har en 'hybrid-gate' skandale i vente.

Det er dessverre helt naturlig at de som kjøpte tidlige utgaver av DYRE ladbare SUV'er som XC90 og X5, med dårlige el-rekkevidder, men med avgiftsfradrag, hører til den gruppen som ikke er så ivrige på lading. 

Men det faktum at bilprodusentene blir presset (av markedet) til å tilby ladbare hybrider med stadig lengre el-rekkevidde, viser jo at folk flest VIL helst kjøre elektrisk (og spare de bensin-pengene).

Uansett så er vi vel skjønt enige i at ren BEV er aller best. Så kan vi heller bare være litt uenige om veien dit bør gå via PHEV's eller ikke.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Det er egentlig mer interessant å se statistikk fra bilprodusentene på dette med lading av PHEV for da unngår du bias ved at de som ikke er interessert i å lade kanskje heller ikke er interessert å svare på undersøkelser om lading. Det er ikke så mange produsenter som har publisert dette, volvo er et av unntakene og de kunne skryte av rundt 50% elektrisk kjøring for en av sine PHEV-modeller. Det at så få produsenter har publisert statistikk på dette får meg til å mistenke av vi kanskje har en 'hybrid-gate' skandale i vente.

Det ligger for øvrig et 'filter' i den siste setningen din ved at man spør de som *kjører* PHEV i dag. Svaret på om det skalerer får du først når de som *egentlig* ikke er interessert i PHEV skal kjøpe det..

Det er faktisk langt mer interessant å se statistikk fra tilsynelatende uhildede kilder, enn statistikk presentert fra en produsent som muligens/sannsynligvis har en agenda.

Har ikke kilden nå, men det ble presentert en måling fra tredjepart som så at PHEV ladet ca 50 % av all kjøring, men de presenterte også tall som skilte på biler i privat eie og firmabilen.

Der kom det klart frem at private som må betale utgiftene selv, ladet svært mye av kjøringen, mens firmabiler ladet svært lite.

Man kan bare anta at ingen eller svært få med firmabil vil øke sin private kostnad ved å lade firmabilen fra egen husholdningsstrøm, dersom de ikke blir kompensert for dette på en eller annen måte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Det er faktisk langt mer interessant å se statistikk fra tilsynelatende uhildede kilder, enn statistikk presentert fra en produsent som muligens/sannsynligvis har en agenda.

Ref er nedkortet.

 

Alle i Norge har værtfall en agenda......, og særlig dei som lager bilavgiftlover. Dei er komiske langt inn i granskauen, bare Zero er mer dølle.

 

Det er lenge siden eg har sett oversikt over avgifter og reprasjonskostnader i for eksempel VG m/Brom. Media har en jobb å gjøre......, eller er det skuleverket som utdanner våre polariserende medie-dretsekker.

Sammenlign oss med Sverige, Tyskland, Italia osv

 

Ref: https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Yess! Slike visjoner liker jeg :) Noe sånt kan jeg også tenke meg, men en eller annen toalettløsning med eget avtrekk er et absolutt must. Framdrifta kan godt være PHEV, men batteriet må være stort nok til at man kan lage mat uten gass og drive en varmepumpe/AC i over 12 timer. Man kan også tenke seg at campingdelen bygges med hev/senk-tak slik at man kan kjøre med lavere luftmotstand og forbruk.

Akkurat for campingbiler så håper jeg de fleste er enige i at H2-PHEV hadde vært genialt? Og derifra, så vet jeg at Nikola faktisk er i ferd med å snakke med en av USA's største tilbydere for ombygging til det segmentet. Marcus Lemonis skrev på Twitter at han var villig i å investere $5M for å få tilgang til Nikolas "scateboard" platform, drivverk og infotainment-system, og derifra sammen lage en nymoderne hel-elektrisk campingbil. 

Spørsmålet er da, hva hadde vært den beste kombinasjonen av batterier og FC+H2 lagring? Man får både tilgang til matlaging, varme og vann-lager fra H2+brenselcellen om man vil, og det ville vært enkelt å lage et system som kunne gjort "freecamping" mulig i 1-2 uker. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...