Gå til innhold

Bilprodusentene henger etter – når ikke utslippsmålene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det artikkelen forteller oss er at i 2019 så klarte man kravet for gjennomsnittsutslipp for 2019, men ikke for 2020.

Hvordan ser det så ut for 2020 hvor det nå  har gått et halvt år? Elektrifiserte modeller har jo tatt av i Europa. Rene elbiler er opp 20-80% og ladehybrider flere hundre prosent.  Hvordan dette slår ut på gjennomsnittsutslippet er det interessante her. Er man i nærheten av kravet på 95 g/km?

En helt meningsløs artikkel.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Blir spennende å se om EU har baller nok til å nå faktisk bøtelegge disse produsentene. De har hatt flere år på å omstille seg, men har istedenfor valgt å bruke tiden på lobbyvirksomhet og trenering av prosessene rundt endring. Håper man for en gangs skyld står på kravene og tvinger produsentene til endring. Når ingenting annet fungerer, fungerer økonomiske krav veldig godt. Og nekter dem - nei da har dem ikke livets rett. Verden er i endringer, og alle må bidra.

Jeg håper vi får nye politikere som har baller nok til å sette en stopper for alt dette klimasludderet. Alt dette maset om lavutslippsbiler vil bare føre til dyrere biler og dårligere levestandard. Tror folk begynner å bli ganske lei nå av å bli påtvunget å måtte kjøpe unødvendig dyre biler, dårlig rekkevidde, bompenger, dyre ferger, dårlig parkering i byer osv osv. Det er som vi går bakover i tid. Huff!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pandemien har som sagt redusert bilsalget kraftig, men er bobiler medregnet i det tallet? Bobiler har jo hatt et enormt oppsving på grunn av pandemien og de har jo mye høyere utslipp per km enn selv SUVer. "Alle" skal jo på bobilferie i år og utleie-bobilene er jo så fullbooket som de aldri har vært før. Jeg har aldri hørt om masseproduserte elektriske bobiler.

Nå kan man jo hevde at det kompenseres med mye mindre flybruk og kortere reiselengder, men da roter vi oss fort inn i en komplisert analyse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 timer siden):

Pandemien har som sagt redusert bilsalget kraftig, men er bobiler medregnet i det tallet? Bobiler har jo hatt et enormt oppsving på grunn av pandemien og de har jo mye høyere utslipp per km enn selv SUVer. "Alle" skal jo på bobilferie i år og utleie-bobilene er jo så fullbooket som de aldri har vært før. Jeg har aldri hørt om masseproduserte elektriske bobiler.

Nå kan man jo hevde at det kompenseres med mye mindre flybruk og kortere reiselengder, men da roter vi oss fort inn i en komplisert analyse.

Grunnen til at du knapt ser BEV campingbiler har jo med alt for liten rekkevidde og alt for treg lading på de ekstremt få modellene som kunne egnet seg for ombygging til bobil.

Nå kommer der dog ut noen modeller fra MB (EQV) og PSA-gruppen (Peugeot, Citroên, Opel/Vauxhall samt tvillingmodell fra Toyota, som har rekkevidde nok og med grei fart på hurtiglading, til å kunne fungere som weekend-campere.

Mulig du og vil få noen mer ombygde varianter som baserer seg på denne klassen kjøretøy. Dog er det først når biler som MB Sprinter, Fiat Ducato og VW Crafter kommer med støtte for lynlading og minst samme rekkevidden, at du vil se noen større utbredelse av slike.

Med taket dekket av solcellepaneler (og kanskje og sidene) vil de kunne lade nok til å fylle batteriene noe i løpet av en langweekend i tillegg til å dekke dagsbehovet for strøm til forbruk, inkludert matlaging og matoppbevaring, oppvarming og AC.

Da vil de heller ikke være avhengig av campingplasser med strømtilkobling, selv om det sikkert vil være foretrukket for en god del av kundene.

Selv vurderer jeg sterkt å bytte til en av disse modellene nevnt over, men ikke nødvendigvis med en full ombygging til weekend-camper.

For meg holder det å få camper mode til bilen (programinstilling for å holde AC gående og strøm til innvendig lys, USB og 12V-kontakter), snurrestoler foran, en sammenklappbar bordløsning og gjerne bakseter som kan legges ned og benyttes som seng.

Alternativt et modulært campingsett som kan felles ut til seng for natta, men og ha plass til campingkjøkken, vannkanne og kjøleboks. Og som samtidig kan pakkes vekk i bod, kjeller, loft eller garasje når man har mer behov for plass til å frakte større ting eller mengder.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, hekomo said:

Ladbare hybrider er jo bare tull.

Hva tror du gir mest reduksjon av utslipp: 5 biler med 20 kWh batteri og REX motor, lades hver natt. Mot 1 bil med 100 kWh batteri, og 4 tradisjonelle forbrenningsbiler. Samme forbruket av battericeller. Hva gir mest reduksjon på kort og mellomlang sikt?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Selv vurderer jeg sterkt å bytte til en av disse modellene nevnt over, men ikke nødvendigvis med en full ombygging til weekend-camper.

For meg holder det å få camper mode til bilen (programinstilling for å holde AC gående og strøm til innvendig lys, USB og 12V-kontakter), snurrestoler foran, en sammenklappbar bordløsning og gjerne bakseter som kan legges ned og benyttes som seng.

Alternativt et modulært campingsett som kan felles ut til seng for natta, men og ha plass til campingkjøkken, vannkanne og kjøleboks. Og som samtidig kan pakkes vekk i bod, kjeller, loft eller garasje når man har mer behov for plass til å frakte større ting eller mengder.

Yess! Slike visjoner liker jeg :) Noe sånt kan jeg også tenke meg, men en eller annen toalettløsning med eget avtrekk er et absolutt must. Framdrifta kan godt være PHEV, men batteriet må være stort nok til at man kan lage mat uten gass og drive en varmepumpe/AC i over 12 timer. Man kan også tenke seg at campingdelen bygges med hev/senk-tak slik at man kan kjøre med lavere luftmotstand og forbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Yess! Slike visjoner liker jeg :) Noe sånt kan jeg også tenke meg, men en eller annen toalettløsning med eget avtrekk er et absolutt must. Framdrifta kan godt være PHEV, men batteriet må være stort nok til at man kan lage mat uten gass og drive en varmepumpe/AC i over 12 timer. Man kan også tenke seg at campingdelen bygges med hev/senk-tak slik at man kan kjøre med lavere luftmotstand og forbruk.

Hev/senk-tak med ekstra soveplasser er absolutt et verdifult pluss. Men det koster jo fort dobbelt så mye som et taktelt. Dog, da kommer jo "utfordringen" med at et taktelt dekker store deler av solcellearealet.

En fordel med hev/senk-tak er dog at man kan skyve til siden gulvet til soveplassen, og dermed får stå-høyde innvendig, noe som er en hyggelig bonus.

Ved behov for toalettplass/løsning, så har jeg vurdert et lite pop-up telt som slåes opp utenfor bilen, som og kan fungere som dusjrom. Har jo sett noen som har laget campingdusj av hardt plastrør, som er litt hevet i forkant, der man har påfyllingsstuss, og klikkobling bake for dusjgarnityr og holder for denne. Vannet vil varmes av sola, siden plasteret er sort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (38 minutter siden):

Hva tror du gir mest reduksjon av utslipp: 5 biler med 20 kWh batteri og REX motor, lades hver natt. Mot 1 bil med 100 kWh batteri, og 4 tradisjonelle forbrenningsbiler. Samme forbruket av battericeller. Hva gir mest reduksjon på kort og mellomlang sikt?

På lang sikt, rein batteridrift uten forbrenningsmotor. På kort og mellomlang sikt, usikkert, men jeg har ennå til gode å se noen som behandler dette på en grundig måte. Problemet er alle usikkerhetsmomentene som følger med PHEV. Kan du være sikker på at folk lader ofte nok? Kan man virkelig anta at batterier fra BEV kan splittes opp og brukes i PHEV? Vil man kunne bygge mange nok ladepunkter? Vil bilbransjen nok en gang lure oss og lage PHEV som ser fine ut på papiret men er dritt i virkeligheten? Vil en vriding av støtteregimet fra BEV til PHEV påføre utvikling av BEV ubotelig skade? Om du ender med feil svar på bare noen av disse spørsmålene blir konklusjonen enkel, BEV vil være å foretrekke over PHEV uansett tidsperspektiv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Hev/senk-tak med ekstra soveplasser er absolutt et verdifult pluss. Men det koster jo fort dobbelt så mye som et taktelt. Dog, da kommer jo "utfordringen" med at et taktelt dekker store deler av solcellearealet.

En fordel med hev/senk-tak er dog at man kan skyve til siden gulvet til soveplassen, og dermed får stå-høyde innvendig, noe som er en hyggelig bonus.

Ved behov for toalettplass/løsning, så har jeg vurdert et lite pop-up telt som slåes opp utenfor bilen, som og kan fungere som dusjrom. Har jo sett noen som har laget campingdusj av hardt plastrør, som er litt hevet i forkant, der man har påfyllingsstuss, og klikkobling bake for dusjgarnityr og holder for denne. Vannet vil varmes av sola, siden plasteret er sort.

Jeg vurderer selv et sånt høyt popup-telt for 1 person + bøtte med portapotti eller ennå enklere, bøtte med pose og doring, men det blir en nødløsning i mangel av noe bedre. Det funker kun bra om sommeren og man må jo ta med seg doen inne i bagasjerommet uansett og da blir det neppe luktfritt med mindre man kan tømme det der man overnatter. Finnes det fasiliteter for tømming så finnes det sikkert også en skikkelig do der. Skal man ut i naturen så bør man jo ikke etterlate skiten.

Telt på taket ser bra ut i brosjyrer og på messer, men jeg er ikke helt fan av det. Det kan fort bli enten for varmt eller kaldt og har stor innvirkning på luftmotstanden og forbruket.

Jeg vet jeg er kravstor og at det perfekte produkt aldri kommer til å bli oppfunnet, men jeg ser jo også stort åpenbart forbedringspotensiale. :)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (33 minutter siden):

Kan du være sikker på at folk lader ofte nok?

Bli med på et lite tanke-eksperiment, OK?

Sett at DU kjører en PHEV som din eneste bil. Hvilket drivstoff hadde du foretrukket? Bensin til 17 - 18 kr literen, eller strøm som du lader hjemme?

Undersøkelser har vist at privatpersoner er møysommelig flinke til å lade PHEV'ene sine hjemme, mens firmabil-brukere lar være å lade, siden det er firmaet som betaler bensinen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Bli med på et lite tanke-eksperiment, OK?

Sett at DU kjører en PHEV som din eneste bil. Hvilket drivstoff hadde du foretrukket? Bensin til 17 - 18 kr literen, eller strøm som du lader hjemme?

Undersøkelser har vist at privatpersoner er møysommelig flinke til å lade PHEV'ene sine hjemme, mens firmabil-brukere lar være å lade, siden det er firmaet som betaler bensinen.

Skal du ha en tankeeksperiment i retur? Sett at du ikke har enkel tilgang til lading så du bestemmer deg for å kjøpe en ICE-bil. Så viser deg seg at samme produsent har en PHEV-variant av bilen du hadde tenkt å kjøpe men siden den er en PHEV gjør avgiftsfordeler at den er *billigere* enn ICE-varianten. Du mister litt bagasjeplass men får en betydelig sprekere bil. Hvilken bil kjøper du da? Ha i bakhodet at du uansett ikke hadde basert deg på å lade.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Skal du ha en tankeeksperiment i retur? Sett at du ikke har enkel tilgang til lading så du bestemmer deg for å kjøpe en ICE-bil. Så viser deg seg at samme produsent har en PHEV-variant av bilen du hadde tenkt å kjøpe men siden den er en PHEV gjør avgiftsfordeler at den er *billigere* enn ICE-varianten. Du mister litt bagasjeplass men får en betydelig sprekere bil. Hvilken bil kjøper du da? Ha i bakhodet at du uansett ikke hadde basert deg på å lade.

Jeg kan godt svare 100% ærlig på DITT tanke-eksperiment, men da får du svare på mitt først. Det er vel rettferdig? ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...