Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Støvmaske feks til industri er M maskene, dette er de samme type med filter som helsepersonell bruker ved smitte.

Disse vil de etter WHOs råd at svake grupper/eldre og helsepersonell skal ha tilgang til.

Publikum ellers skal bruke apotek-munnbind eller lignende med tre lag, eller tøybind som feks kan vaskes med tre lag. Ett lag i midten skal helst være filtrere de.

 

Åndedrettsvern med toveis beskyttelse mot smitte fra Apoteket.

https://www.apotek1.no/produkter/3m-maske-med-tildekket-ventil-ffp3-8stk-970300p

Mens denne fra Clas Ohlson bare beskytter mot støv ser det ut til

https://www.clasohlson.com/no/MB21-støvmaske,-3-pack/p/34-902

Her har vi et annet ånderettsvern med ventil, men er det smittevern både på inn- og utpust?

https://www.clasohlson.com/no/3M,-åndedrettsvern-med-ventil,-2-stk-pk/p/40-8055

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (8 minutter siden):

Åndedrettsvern med toveis beskyttelse mot smitte fra Apoteket.

https://www.apotek1.no/produkter/3m-maske-med-tildekket-ventil-ffp3-8stk-970300p

Mens denne fra Clas Ohlson bare beskytter mot støv ser det ut til

https://www.clasohlson.com/no/MB21-støvmaske,-3-pack/p/34-902

Her har vi et annet ånderettsvern med ventil, men er det smittevern både på inn- og utpust?

https://www.clasohlson.com/no/3M,-åndedrettsvern-med-ventil,-2-stk-pk/p/40-8055

Alle 3 er uansett utsolgt og det var de også da jeg sjekket for 5 måneder siden.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 8.8.2020 den 14.26):

 

Åndedrettsvern med toveis beskyttelse mot smitte fra Apoteket.

https://www.apotek1.no/produkter/3m-maske-med-tildekket-ventil-ffp3-8stk-970300p

Mens denne fra Clas Ohlson bare beskytter mot støv ser det ut til

https://www.clasohlson.com/no/MB21-støvmaske,-3-pack/p/34-902

Her har vi et annet ånderettsvern med ventil, men er det smittevern både på inn- og utpust?

https://www.clasohlson.com/no/3M,-åndedrettsvern-med-ventil,-2-stk-pk/p/40-8055

Jeg har brukt disse i jobb, det er fri pust ut på de jeg har brukt. Når man puster inn gjør man det gjennom et lite filter som åpner seg når du puster ut.

Iallefall slik jeg forstod funksjonen.

Allikevel så er det en liten ventil så det spres sikkert mye mindre enn uten maske.

Jeg skulle gjerne vist mer, men de jeg brukte 3M var fri pust ut gjennom ventil.

Den 3m apoteket har, med røde detaljer er toveis filtrert.

 

De du viser er ikke filtermaske, de er de mest enkle maskene, slik jeg har forstått ikke de man vil vi skal bruke.

De vil vi skal bruke munnbind i tre lag eller ansiktsmaske av tøy med tre lag.

De har hatt mye om dette på NRK radio idag....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler det kan være greit med en gjentagelse av denne fra juli. Såvidt jeg kan se har ingenting endret seg mtp. forståelse av hvordan spredningen skjer og hvordan masker reduserer det ift. det som presenteres her. 

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fersk studie fra Duke University rangerer masketyper etter hvor godt de virker mtp. spredning ut fra personen som bærer dem.
Ifølge studien stopper en godt tilpasset N-95 maske mer enn 99% av mikrodråpene på utpust. De fant at kirurgisk munnbind stopper ca. 95% av mikrodråpene, og selv tekstilmasker med minst to lag tekstil stopper mellom 60-95% av mikrodråpene, avhengig av maskens kvalitet (flere testet).
Blant verstingene i testen var ifølge studien bandana og løs-halser som trekkes opp over nesen, som fungerte heller dårlig.

Maskene som ble testet (foto):

Spoiler

F2.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1


Testresultater.

Spoiler

Venstre figur indikerer hvor mye som slapp igjennom. Høyre figur en "droplet count" etter masken.

F3.large.jpg

Farger: Blå er kirurgisk munnbind, orange er bomullsmaske, rød er bandana, grønn er uten maske. (ref. tekst i studie)

Tallnøkkel for venstre figurs Y-akse:
1.0 = 100% slapp gjennom
0.0 = 0% slapp igjennom.

 

 

Medieomtale:

Study Finds Not All Face Coverings Offer The Same Level Of Protection Against Spreading Coronavirus
https://pittsburgh.cbslocal.com/2020/08/08/duke-university-mask-study/

Spoiler

Utdrag:

"Dr. Fischer and Dr. Westman’s team tested several types of face coverings. They found that N95s without valves were the best protection, and surgical masks were also adequate. Popular double-layer cotton masks provided good coverage as well.

But coverings like bandannas and neck fleeces did not block droplets much and may actually spread them more. “You have this mesh in front of you, these big droplets that you emit, actually get broken down by this type of fabric into a bunch of little droplets,” Dr. Fischer says.

The findings drive home how critical masks are, especially since the coronavirus can spread when someone doesn’t have symptoms. “If you want to reduce your risk and other people’s risks of a transmissible disease, the science is clear that you should wear a mask or wear a face cover,” Dr. Eric Westman says."


Artikkel om studien publisert via journalen "Science Advances" og Duke Health:

Low-cost measurement of facemask efficacy for filtering expelled droplets during speech
https://advances.sciencemag.org/content/early/2020/08/07/sciadv.abd3083

Inexpensive, Accessible Device Provides Visual Proof that Masks Block Droplets
https://corporate.dukehealth.org/news/inexpensive-accessible-device-provides-visual-proof-masks-block-droplets

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (På 7.8.2020 den 19.55):

Det var jo skuffende. Har ikke fått mine selv ennå, men hater jo å støtte slike som profitterer på resten av befolkningens lidelse. Synd at det i praksis er nesten fritt fram til å lure andre i Norge.

Ellers var ett av settene fra Zalando riktig fine, mens ett var mer middelmådig og det dyreste helt elendig. De beste het «Zign - brown/pink/green» og var en pakke på fem stk. De satt fint og hadde en lomme til filtere inni. Disse kjøpte jeg ikke til meg selv, så jeg har per i dag fortsatt ikke en eneste maske som passer godt. (Men synes heldigvis det blir stadig lettere å holde meg unna andre mennesker). Sett nr to var også fra Zign, men var av en annen enklere type. De siste, «Urban Classic black», må sys om dersom de skal sitte. Stor åpning oppe, på sidene, nede, overalt. 

Takk for tips! Har motatt fra Zalando jeg også nå :) Ene med 5 pk (selger også 10 pk) var gode! Kjøpte også et med Alpha Industrie merke på, det var alt for lite :(. Bestill deg noen nå, de kommer raskt :)

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Fire søstre said:

Takk for tips! Har motatt fra Zalando jeg også nå :) Ene med 5 pk (selger også 10 pk) var gode! Kjøpte også et med Alpha Industrie merke på, det var alt for lite :(. Bestill deg noen nå, de kommer raskt :)

Vel, jeg har egentlig begynt å se litt mørkt på det hele. Får se om disse fra Woweffekt i det hele tatt kommer før jeg bestiller mer, eller om det er bare lureri. Har jo brukt ca 1500,- nå på munnbind til to personer. Jeg kan jo sy litt på de som er for store og få dem bedre. Men du har kanskje rett... jeg burde kanskje bestilt de jeg vet er fine til meg selv også. Jo, det er nok fornuftig.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (2 timer siden):

Vel, jeg har egentlig begynt å se litt mørkt på det hele. Får se om disse fra Woweffekt i det hele tatt kommer før jeg bestiller mer, eller om det er bare lureri. Har jo brukt ca 1500,- nå på munnbind til to personer. Jeg kan jo sy litt på de som er for store og få dem bedre. Men du har kanskje rett... jeg burde kanskje bestilt de jeg vet er fine til meg selv også. Jo, det er nok fornuftig.

Jeg tror nok du får de! Lureriet gikk helst på at de selger samme på ebay til 30 - 50 kr.. 

 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (39 minutter siden):

Hvor mange lag er det på Zalando-maskene? Hvor tett er stoffet?

Det skal visst være mulig med en indikasjon på hvor bra masken er hvis man holder den opp mot en skarp lyskilde. Hvis man ser lys gjennom er den lite egnet.

Det er bare ett lag.. Og et tynt stoff til lomme, men der kan man legge i et filter :)

Lenke til kommentar

Vedr. viking-design maskene, så ser de ut til å være basert på Respro sitt maskedesign, med eget trykk på.

Her kan det være greit å være obs på at de ikke filtrerer på utpust, da dette går ufiltrert ut gjennom ventiler foran.
Om en ser på filterne de selger (tilsv. filtrene fra Respro), som er utskiftbare slik at en kan ha masken lenge, og bare skifte ut filteret, så har filterne hull rett igjennom der ventilene vil sitte når disse er montert i masken.
0x1296_1585382601b633f26275_480x.jpg?v=1

Dermed vil disse ikke bidra til å redusere spredning av mikrodråper fra den som bruker disse. 
Når det er sagt, så er de nok veldig gode mtp. idrett, sykling etc. i forurensede omgivelser, mot svevestøv fra trafikk etc. Men ikke ift. behovet vedr. smittsom sykdom som vel er fokuset nå for tiden.

Lenke til kommentar

Synes det er ganske sløvt av myndighetene å si over en uke i forveien at det kommer krav til maskebruk og også si at det også kommer spesifikke krav til maskene uten å si noe mere. I over en uke vil folk hamstre og bestille masker online til den store gullmedlajen... for så å få vite at mange av maskene som de har fått tak i ikke tilfredstiller myndighetenes krav.

Talentløst!

Lenke til kommentar

Basert på uttalelser fra bla. FHI/Line Vold de siste dagene, så ser det ut til at anbefalingene vil handle om typer munnbind/maske, altså hva de er lagd av, hvor mange lag, evt. filter, og kanskje hvordan den bør sitte/ligge mot ansiktet, hvor tekstilmasker gjerne har større variasjon enn de standardiserte typegodkjente munnbindene av klasse 1 og 2.
Det kan bli interessant å se hva de kommer frem til. Det vil trolig finnes en del forhandlere for slike masker, når de først har landet på et anbefalt minimumskrav til hva slike masker bør ha av egenskaper. Ville ikke forundre meg om mange allerede har en variant innenfor det som anbefales.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Utfordringa til FHI/regjeringa er å finne den rette balansen. Det er ikkje ønskeleg at befolkninga bruker dei beste munnbinda ettersom ein er redd for at det skal gå tomt slik at helsevesenet ikkje har nok munnbind som gir god beskyttelse.
Samtidig må befolkninga bruke munnbind som er av god nok kvalitet til at det nytter, samtidig som at det vil være både dyrt og lite miljøvennleg om alle går rundt og forbruker mange munnbind per dag.

Dei fleste maskene med god filtrering som ikkje er tenkt til medisinsk bruk vil ha ufiltrert utluft ettersom dei er laga for å beskytte brukaren mot å puste inn støv og gass, ikkje for å beskytte andre mot utpusten.

Etter mitt syn burde ein igjen auke anbefalt avstand til 2 meter (dette vil kanskje føre til at fleire klarer å holde ein halvmeters avstand).
Deretter burde ein innføre krav om munnbind og kanskje også hanskar der avstandskrava ikkje kan oppfyllast som f.eks. på fly og buss.
For reiser på kollektivtransport så burde munnbinda være inkludert i billettprisen slik at alle får utlevert munnbind i akseptabel kvalitet.
Ein høgare billettpris vil også ha den effekten at det reduserer unødige reiser. Kostnaden vil uansett bli lik om passasjeren sjølv må ha med eige munnbind, men då med faren med at enkelte enten ignorerer kravet, har for dårlige munnbind eller bruker det feil.

Ettersom det er mange som er avhengig av å reise med buss og tog for å kome seg på jobb så må det parallelt jobbast med tiltak som reduserer talet på personar som må reise kollektiv i rushtida. Eit enkelt tiltak er å presse på for at arbeidsplassane skal forskyve arbeidstida slik at ikkje alle har eksakt lik arbeidstid.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

For reiser på kollektivtransport så burde munnbinda være inkludert i billettprisen slik at alle får utlevert munnbind i akseptabel kvalitet.
Ein høgare billettpris vil også ha den effekten at det reduserer unødige reiser. Kostnaden vil uansett bli lik om passasjeren sjølv må ha med eige munnbind, men då med faren med at enkelte enten ignorerer kravet, har for dårlige munnbind eller bruker det feil.

De som reiser kollektivt reiser som regel ofte og har gjerne månedskort. Å øke prisen på månedskort drastisk vil få uønskede konsekvenser som økt biltrafikk og mindre vilje/lønnsomhet med å arbeide.

Og hvordan skal disse maskene distribueres? En buss i strøk hvor man har mye kollektivtrafikk har typisk 3 innganger som er i bruk nå og som alle må være i bruk for å få flyt i trafikken. På T-banen har man 9 eller 18 innganger som er i bruk. Er tanken at man skal ha en kontrollør per inngang som gir én maske til hver person som går på eller skal man ha kurver hvor folk fritt kan forsyne seg? Å la folk fritt forsyne seg av noe som ellers er etterspurt og har fått mangedoblet pris høres ikke veldig gjennomtenkt ut.

Et tiltak kan være å sette opp automater for salg av masker, men man klarer jo ikke engang få ut billettautomater til mer enn en brøkdel av stoppestedene. Og la myndighetene gjøre noe slikt vil likevel neppe virke. Bare å bestemme seg for å starte et slikt mangeårig prosjekt vil fort ta år med forprosjekter og diskusjoner om hvem som skal være ansvarlige, politisk hestehandel, distriktsprofil, prosjektfinansiering, sponsing og driftsfinansiering, universell utforming, personvern, typer masker, sosial profil, konkurranseutsetting, bruk av norsk teknologi, CO2-avtrykk, etc, etc.

The Avatar skrev (2 timer siden):

Ettersom det er mange som er avhengig av å reise med buss og tog for å kome seg på jobb så må det parallelt jobbast med tiltak som reduserer talet på personar som må reise kollektiv i rushtida. Eit enkelt tiltak er å presse på for at arbeidsplassane skal forskyve arbeidstida slik at ikkje alle har eksakt lik arbeidstid.

Gjett om man har prøvd dette mange ganger før. Mange har andre i familien å forholde seg til med skole, barnehage, fritidsaktiviteter og måltider som man prøver synkronisere. De fleste arbeidsplasser er også avhengig av samarbeid mellom de ansatte.... som må være tilgjengelige om ikke man skal utsette noe til dagen etter. Kjernetid med alle tilgjengelig er altså viktig. Man kan redusere produktivitet med å redusere tid man er produktiv/åpne i løpet av en dag eller ved å begrense forskjellig typer funksjonalitet til visse dager.... men få er interessert i å ta et økonomisk tap for redusert produktivitet.

Det mest effektive man har for å resusere trafikk er hjemmekontor som noen kan ta noe av tiden, men der har man antagelig allerede tatt ut alt potensiale.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

For reiser på kollektivtransport så burde munnbinda være inkludert i billettprisen slik at alle får utlevert munnbind i akseptabel kvalitet.

Dette ville aldri fungert slik Robert er inne på, spesielt ikke i Oslo.

Et alternativ er at man kan dele ut gratis munnbind på enkelte steder til noen tider, som for eksempel Oslo S eller andre knutepunkter. Som en del av en kampanje for å få folk til å bruke det. Dette har vært gjort i mange andre land. 

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...