Gå til innhold

Ekstrakostnad ved innstilt fly


Anbefalte innlegg

Nå som UDs reiseråd myknes opp samtidig med at flyselskapene ikke opererer med full kapasitet risikerer en å havne i en situasjon hvor en reise ikke kan gjennomføres fordi flyet blir innstilt, men reiseforsikringen ikke dekker tap da det ikke er frarådet å reise. 

Slik jeg har forstått det så har en ikke krav på ekstra erstatning fra flyselskapet, ut over refusjon av billettprisen, hvis reisen blir innstilt mer enn 14 dager før planlagt reise. Hva da med allerede påløpte kostnader som ikke kan refunderes? (Hotell, aktivitet, arrangement osv.) Slik jeg leser mine reiseforsikringsvilkår så er det ingenting der som tilsier at forsikringen vil dekke noe. Betyr det at slike utgifter må anses som tapt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent praktisk, har du sjekket hvilken policy hotell, aktivitet osv. har? Jeg vet at mange hoteller har endret policy slik at man kan avbestille 1-2 timer før innsjekking slik at folk ikke unødvendig kansellerer og folk tør og bestille hotellrom.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har fått satt meg inn i mulighetene til å avbestille de forskjellige bestillingene som er aktuelle for meg. 

Et eksempel er AirBnB som foreløpig gir utvidet mulighet for avbestilling med full refusjon, men  retningslinjene deres gjelder foreløpig kun for reiser fram til  15 august og de opererer med et krav om at det ikke er mulig å gjennomføre turen. De spesifiserer for øvrig ikke om kravet om at det ikke er mulig å gjennomføre kun gjelder begrensninger satt av myndighetene eller om det og gjelder om opprinnelig planlagt reisemåte faller bort. 

Slik det ser ut nå vil det være naturlig å anta at penger betalt for leie gjennom AirBnB ikke lenger vil være refunderbare (utover standard vilkår) når det ut over sensommeren åpnes for stort sett fri reise innad i Europa. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...