Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Info om trygde, bo og arbeidsrett i Norge (og et par konkrete spørsmål)


HValder

Anbefalte innlegg

Heisann,
År og dag siden jeg har vært aktiv på diskusjon.no, artig å se at noen av de gamle traverne er her enda.

Jobber for tiden med trygd, bo og arbeidsrett for en frivillig organisasjon i Skotland. Bruker mesteparten av tiden på å krangle med britenes svar på NAV - DWP Department for Work and Pensions.
Er ikke kvalifisert/utdannet innen juss, men fungerer som `lay representative` i trygderettssaker her - med andre ord: kan lese lovdata, men foretrekker noe med kommentarer fra bedre kvalifiserte. 

Vurderer å flytte tilbake til gamlelandet om ikke så lenge, og i den forbindelse lurer jeg på om fins det noen gode ressurser for å lære seg om slikt i Norge? - med mål å jobbe med det samme her.
Helst gratis ressurser på nett, men kan også vurdere bøker osv.

For å ta et konkret spørsmål (om en bekjent):
1) Dersom en bedrift har pengetrøbbel, og sjefen bestemmer seg for å sparke (redundancy på engelsk, usikker på ordlyden i Norge) 5 ansatte og beholde 5 i 50% stilling, hvilke regler må han forholde seg til når han bestemmer seg for hvem som skal sparkes, og:
2) Dersom en ansatt godtar 50% stillingen - hvordan virker det inn på retten til arbeidsavklaringspenger og/eller trygd?

Svar på 1) og 2) hadde vært kjekt, men helst altså hvor jeg kan finne denne infoen selv?

EDIT: Enda bedre om det er et forum for slikt!? 

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven vil vel ha svar på det meste rundt arbeid, og finnes vel på Lovdata.no. 

Vet ikke hvordan det er å sparke halve arbeidsstokken sånn på dagen, det mest aktuelle er vel permittering, og da permittere 5 stk 100% og 5 stk 50%. Det skal følge ansenitet, familiesituasjon, men også kvalifikasjoner etc.

Har erfaring som permittert, ikke som arbeidsgiver eller nav. 

Lenke til kommentar

Jeg synes altinn.no er et godt utgangspunkt for hvilke rettigheter man har både som arbeidsgiver og arbeidstaker.
I søkefeltet kan du f.eks skrive "permittering" https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permittering/
Du får selvfølgelig en rekke treff, men det er oversiktlig og har oppdaterte lenker til bestemmelser i lov.

Arbeidstilsynet.no er også en god resurs for noen enkeltområder.

Hvis du vil betale, er arbeidsrett.no et sted å undersøke, du har 30 dager gratis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Man må vel være utdannet sosionom for å kunne jobbe i NAV i Norge. Det skal forøvrig sies at de fleste på NAV også jobber seg igjennom et system som er såpass vanskelig å forstå seg på at de burde vært utdannet i juss hele gjengen fordi det er ikke nok bare med en sosionom studie. Er litt OT men tenkte bare å si det rett ut at det er for mange ukvalifiserte folk i NAV. 

Lenke til kommentar
HValder skrev (13 timer siden):

Heisann,
År og dag siden jeg har vært aktiv på diskusjon.no, artig å se at noen av de gamle traverne er her enda.

Jobber for tiden med trygd, bo og arbeidsrett for en frivillig organisasjon i Skotland. Bruker mesteparten av tiden på å krangle med britenes svar på NAV - DWP Department for Work and Pensions.
Er ikke kvalifisert/utdannet innen juss, men fungerer som `lay representative` i trygderettssaker her - med andre ord: kan lese lovdata, men foretrekker noe med kommentarer fra bedre kvalifiserte. 

Vurderer å flytte tilbake til gamlelandet om ikke så lenge, og i den forbindelse lurer jeg på om fins det noen gode ressurser for å lære seg om slikt i Norge? - med mål å jobbe med det samme her.
Helst gratis ressurser på nett, men kan også vurdere bøker osv.

For å ta et konkret spørsmål (om en bekjent):
1) Dersom en bedrift har pengetrøbbel, og sjefen bestemmer seg for å sparke (redundancy på engelsk, usikker på ordlyden i Norge) 5 ansatte og beholde 5 i 50% stilling, hvilke regler må han forholde seg til når han bestemmer seg for hvem som skal sparkes, og:
2) Dersom en ansatt godtar 50% stillingen - hvordan virker det inn på retten til arbeidsavklaringspenger og/eller trygd?

Svar på 1) og 2) hadde vært kjekt, men helst altså hvor jeg kan finne denne infoen selv?

EDIT: Enda bedre om det er et forum for slikt!? 

2) Jeg vet ikke hvordan det er med arbeidsavklaringspenger, men med dagpenger (arbeidsledighetstrygd) så avhenger det av hvor stor stilling personen har. Under vanlig regler så må minst 50% redusert arbeidstid som betyr at hvis personen har 100% stilling (gitt at han har ingen andre stillinger) så vil det bli godtatt, dette følger folketrygdloven § 4-3. I disse tider så er denne regelen redusert til minst 40%, så en person med en 84% stilling som går ned til 50% stilling vil også bli godtatt i dag, dette følger Midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien § 2-1.

Dagpenger vil bli redusert avhengig av hvor mye de arbeider, dette følger folketrygdloven § 4-13. Husk at hvis de blir gradert permittert eller får en permanent reduksjon til 50% stilling så må de føre minst 50% arbeid på meldekortene selv om arbeidsgiveren for eksempel bare gir de 40% stilling.

 

Jeg kjenner ikke til noen spesielle ressurser, men tenkte kanskje det kunne vært nyttig å lage en liten liste om lovverk, som kan være nyttig og som jeg kjenner til.

-Permitteringslønnsloven

-Forskrift om lønnsplikt under permittering

-Arbeidsmiljøloven

-Folketrygdloven (les rundskrivene og ikke bare det vanlige lovverket)

-Midlertidig forskrifter i forbindelse med covid-19-pandemien (det er flere av dem og det kan godt hende at flere av de er nyttige)

-Dagpengeforskriften 

Endret av Rawls
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (9 timer siden):

Man må vel være utdannet sosionom for å kunne jobbe i NAV i Norge. Det skal forøvrig sies at de fleste på NAV også jobber seg igjennom et system som er såpass vanskelig å forstå seg på at de burde vært utdannet i juss hele gjengen fordi det er ikke nok bare med en sosionom studie. Er litt OT men tenkte bare å si det rett ut at det er for mange ukvalifiserte folk i NAV. 

Hvis man skal jobbe som veileder på NAV så er det en fordel å være sosionom, mens når det kommer til saksbehandlere så ansetter man for det meste jurister og statsvitere.

Lenke til kommentar
Rawls skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til noen spesielle ressurser, men tenkte kanskje det kunne vært nyttig å lage en liten liste om lovverk, som kan være nyttig og som jeg kjenner til.

-Permitteringslønnsloven

-Forskrift om lønnsplikt under permittering

-Arbeidsmiljøloven

-Folketrygdloven (les rundskrivene og ikke bare det vanlige lovverket)

-Midlertidig forskrifter i forbindelse med covid-19-pandemien (det er flere av dem og det kan godt hende at flere av de er nyttige)

-Dagpengeforskriften 

Forvaltningsrett

Trygderett

Stortinget

Bøker:

Innføring i juss (Erik Magnus Boe)

Innføring i rettsstudiet (Johs. Andenæs)

Velferdsrett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...