Gå til innhold

Her er Hyundais første serie­produserte hydrogen­lastebiler på vei til kunder i Europa


Anbefalte innlegg

Sturle, jeg har vist deg faktiske tall for energiforbruk ved komprimering tidligere. De er ikke i nærheten av påstanden din her. Kjedelig å måtte lete fram samme dokumentasjon i tråd etter tråd. Hva er egentlig greia med å gjenta feil informasjon i tråd etter tråd?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (5 timer siden):

Hydrogen-samfunnet handler heller ikke om kun lastebiler og rullende transport på veier. 

Allikevel så er det nettopp det du kommer trekkende med gang på gang. Det inkluderer hydrogenbilen, den er jo stein dau men du vil jo gjerne ha oss til å tro på at den vil komme tilbake fra de døde når den bare får en hydrogenlastebilinfrastruktur å støtte seg på.

oophus3do skrev (5 timer siden):

Tro, håp og kjærlighet løser ikke problemet. Det å kaste forhåpninger til bedre batterier, og at problemet med å lade batteriet forsvinner inn i fremtiden er ikke en løsning vi kan utnytte og starte på nå idag. Det vi kan, og det vi gjøre, er å utnytte dagens kunnskap og muligheter for å løse dagens problemer. Ikke bare 100% kaste terning inn i fremtiden og håpe at fremtiden kommer med løsningene. 

Greia med batterier er at de allerede har vist hva de duger til. Vi trenger ikke 'tro' veldig mye, vi kan være ganske sikre på at de kommer til å innfri. På samme måte som vi kan være sikre på at hydrogenlastebilene *ikke* kommer til å gjøre det. Drastisk lavere energibruk vil nok bli satt pris på i en bransje som gjerne er presset hardt på kostnader. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (17 minutter siden):

Allikevel så er det nettopp det du kommer trekkende med gang på gang.

Hvor vanskelig er det å holde seg til forumsreglene? 

Kahuna skrev (19 minutter siden):

Greia med batterier er at de allerede har vist hva de duger til.

Det har brenselceller også. 

https://www.ballard.com/about-ballard/newsroom/market-updates/ballard-well-positioned-in-california-bus-market-as-transit-agencies-issue-initial-zero-emission-bus-rollout-plans

FCEB har 68% mindre vedlikeholdskostnader enn BEB. 

Du ser klart hva to firma som har testet BE og FC velger videre der. Det høres ut som samme valg de gjør i Asia også nå, der selv BE busser blir byttet ut med FC busser. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Apropos komprimering så benytter Hyundai Xcient Fuel Cell seg av 350 bar, ikke 700 som f.eks Mirai og ix35. Det har jo både fordeler og ulemper: komprimeringstap vs volum

Kosten øker ikke lineært med trykk. Med dagens kompressorer kan du regne med at tapet er 5-10% med opptrykking til 400 bar (for påfylling til 350). Kan bli litt over 10% med 800 bar. Det inkluderer eventuell kjøling. Det er utvikling på dette området også, så tallene er på vei ned.  Vesentlig tap for all del, men ikke i nærheten av påstanden til sturle.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 9.7.2020 den 9.51):

Jeg tipper det var folk som sa det om AC samt DC når man kranglet om hva som var best rundt år 1880 også. Samme om traktoren vs hestene sine, og fly når det kom for 100 år siden. 

Ja, du og uname -l tipper mye. Jeg tipper vi burde holdt oss til realitetene, som er at hydrogen er livsfarlig.

Endret av hekomo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (56 minutter siden):

Kjære vene. Spesifikasjonene står på Teslas egne sider:

https://www.tesla.com/semi

Igjen, hvor mange ganger skal en lystløgner lyve til deg før du slutter å tro på vedkommende. Tesla sin EPA eating er jo bevist å være den mest overoptimistiske av alle i bransjen. Ergo, det er veldig god grunn til å anse alt som kommer fra Tesla som løgn til det motsatte er bevist. Det er litt trist om en er såpass naiv at en tror på det som står på Tesla sine nettsider. Spesielt når vi vet hvem som leder selskapet. 

Lenke til kommentar
On 7/10/2020 at 7:18 PM, Simen1 said:

Apropos komprimering så benytter Hyundai Xcient Fuel Cell seg av 350 bar, ikke 700 som f.eks Mirai og ix35. Det har jo både fordeler og ulemper: komprimeringstap vs volum.

Det er klårt at det kostar mindre energi å komprimere til 350 bar enn til 700.  I tillegg slepp du kjøling ved 350 bar.  15 kWh pr kg hydrogen er det låge forbruket NEL skryt av å ha klart å oppnå her for komprimering og kjøling til saman, men det gjeld truleg ved fylling til 700 bar: https://www.tu.no/artikler/coca-cola-oppskrift-kan-gjore-hydrogen-til-nytt-norsk-industrieventyr/276348

 

Då reknar eg med at forbruket for å halde hydrogenet nedkjølt ikkje er medrekna.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sturle lenker til et produkt han vet ikke eksisterer i kjent stil. Et enkelt google søk på hydrogen kompressorer gir mange treff. Typisk får du komprimert for fylling 350 bar for godt under 3kWt. Det blir ikke mye over 3kWt for fylling til 700 bar. Kan godt finne i lenker hvis noen er interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en offisiell fra 2009, så dette er gammelt nytt:

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.hydrogen.energy.gov/pdfs/9013_energy_requirements_for_hydrogen_gas_compression.pdf&ved=2ahUKEwj9vdmLucjqAhVDlYsKHXqgB7EQFjABegQIDBAH&usg=AOvVaw0CYkcgYAGfDgCeXVJKuspg

This corresponds to an energy use of 2.23 and 3.0 kWh/kg H2 for compression to 440 bar and 880 bar respectively

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/11/2020 at 1:31 PM, JØI said:

Igjen, hvor mange ganger skal en lystløgner lyve til deg før du slutter å tro på vedkommende. Tesla sin EPA eating er jo bevist å være den mest overoptimistiske av alle i bransjen. Ergo, det er veldig god grunn til å anse alt som kommer fra Tesla som løgn til det motsatte er bevist. Det er litt trist om en er såpass naiv at en tror på det som står på Tesla sine nettsider. Spesielt når vi vet hvem som leder selskapet. 

På den siste testen til NAF gjorde alle Tesla-modellane det betre enn WLTP-rekkjevidde, og betre enn dei fleste konkurrentane.  Model 3 kom 612 km før han meldte 0 km att på batteriet, av 560 km WLTP-rekkjevidde.  Det er nesten 18% betre enn WLTP, og tredje best samanlikna med WLTP, sovidt eg kan sjå.  Denne testen er ikkje heilt rettvis, sidan han hadde ein del stigning.  Somme av bilane vart køyrde heilt tomme, medan andre vart køyrt til målaren synte 0 km att.  Tesla Model 3 og S er dei einaste som kom over 600 km, og dei vart ikkje køyrde heilt tomme.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-sommer-2020/#Resultaterbilene

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hypermiling er jo en egen "konkurransegren". Alle sjåfører har varierende sans og praksis for hypermiling. Særlig om de er ute etter å vinne over kollegaen som kjører den andre bilen. Poenget mitt er bare at NAF tester helt uoffisielt og uten noe kontrollert testregime. Resultatene vil variere sterkt med hvem som kjører, humøret til den som kjører, musikken som spilles, føre, dekk, temperatur, trafikken osv.

Jeg har kjørt samme bil mellom jobb og hjemme i tre år nå og forbruket har vært alt fra ca 100 Wh/km til 500 Wh/km under varierende forhold. Og det var med samme sjåfør, så den varierende faktoren er tatt ut av ligninga.

Se heller på WLTP. Der bruker de i hvert fall samme testregime, et strengt testregime med mest mulig like forhold slik at resultatene kan brukes til sammenligning av bilmodeller. Det kan ikke NAF-testene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 10.7.2020 den 20.00):

Du ser klart hva to firma som har testet BE og FC velger videre der. Det høres ut som samme valg de gjør i Asia også nå, der selv BE busser blir byttet ut med FC busser. 

Da har SunLine annonsert hvordan sin bussflåte vil bli seende ut etter pilot prosjektene på batteri-elektriske busser og hydrogen-elektriske busser. 

  • 67 FCEB for faste ruter. 
  • 18 BEB for faste ruter. 
  • 39 FCEB for ekspress ruter. 

Situasjonen i USA ser ut til å ligne det man tidligere har sett i Asia der hele 7,000 BEB blir byttet ut til FCEB pga lavere kostnader og bedre oppetid. Og batterier egner seg kun der man slipper store kostnader knyttet spotlading og infrastruktur der. 

Det samme vil skje hos lastebilene siden ingen ønsker å drifte 1MW+ ladenettverk for disse. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som vi ser i sitatet under angående salget av Nexo, så stiger salget gradvis.

Sitat

 A total of 966 units of the vehicle were sold in the first year (2018), and the sales figure soared to 4,987 last year (2019). A total of 3,292 units of the car were sold in the first half of this year (2020).

https://www.donga.com/en/List/article/all/20200706/2111750/1/Hyundai-Motor-sells-10-000-hydrogen-fuel-cell-vehicles?fbclid=IwAR3SbbWcCqkD0ZAt_yQjViGYrGZ7K4kOl5UjsDTJcT4TFLcXmxJ8ySqzEXk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...