Gå til innhold

Her er Hyundais første serie­produserte hydrogen­lastebiler på vei til kunder i Europa


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 minutt siden):

Ja, motstanderne av Tesla er jo aldri fornøyde med det Tesla har å vise til av spesifikasjoner, men nå er det plutselig greit med dårligere specs?

Dårligere specs enn hva? Det eksisterer ingen elektrisk lastebil til det formålet i Sveits. Det ble sett på og vurdert før valget falt på, gjennom tvang, å bruke en rekkeviddeforlenger. 

Det at de stoppet ved 32kg lagret hydrogen er nok et designvalg. Neste produkt Hyundai lager til det amerikanske markedet, vil ha en rekkevidde på 1,000 km. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (På 7.7.2020 den 17.22):

Det er NEL som leverer stasjonene utstyr her, og de har levert utstyr til stasjoner siden 2003, i tillegg til å ha kompetanse for elektrolyse siden 1927. 

Og hydrogenstasjonene deres liker gjerne å gå i luften og ta halve nabolaget med seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 7.7.2020 den 17.38):

De har ikke klart å levere et positivt årsresultat på 17 år og kommer ikke til å klare det i år heller.

Mener du 2020 som helhet da?

Sitat

Det blir som Autonomy Day i fjor det med 1 million robot-taxier på veiene per nå. Gleder meg til å høre nye løfter i samme stil, høre fansen bable om det i det uendelige og observere de samme bli veldig stille når datoen for løftebruddet nærmer seg.

Tesla pleier å levere varene på spesifikasjoner. Hvis de sier at de har ett batteri som er sånn-og-sånn så kan man gå ut ifra at det blir slik eller bedre.

Det hender de er forsinket, men det må man nesten regner med når de driver og revolusjonerer en hel bransje. Jeg kan ikke se at noen blir noe stillere. Det er jo gjerne de som dømmer Tesla nord og ned som tar det opp hele tiden.

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Og hydrogenstasjonene deres liker gjerne å gå i luften og ta halve nabolaget med seg.

NEL's hovedekspertise er elektrolyse utstyret og fylleutstyret. Tanker for lagring som var problemet her hjelper de bare til med for å finne løsninger for. Løsningen var gjort etter normale standarder, og feilen var feilmontering. Enkel sak å fikse, og segmentet er betydelig sikrere etter et slikt uhell, som heldigvis gikk bra. 

Alle burde lære av måten NEL var åpen og delte med absolutt alle innenfor segmentet når uhellet først var ute. Det er ikke alle som er like flinke der. 

Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (På 7.7.2020 den 20.56):

Å huff a meg. Dette går jo på tvers av hva "ekspertisen" her inne mener.

Som alle her inne har fått med seg, om de vil innrømme det eller ikke. Batterier alene er ikke fremtiden. Slik er det bare. I tillegg så kan H2 produksjon sektorkobles til industrien. Hydrogen, ammoniakk, methanol, e-fuels til alt som er stort og tungt er en industri i seg selv, og det er i dag butikk å lage det grønt. Derfor lar ikke dette seg stoppe ?

I dag kom kontrakten på 50 milliarder kroner for å lage grønn hydrogen/Ammoniakk. Altså èn kontrakt: https://www.h2-view.com/story/plans-unveiled-for-5bn-green-hydrogen-based-ammonia-production-facility-in-saudi-arabia/ Tror dere dette gjøres `"for å redde verden" eller for å tjene penger ?

Danskene har slått på stortromma og har bestemt seg for å bruke milliarder på å lage e-fuels av vindkraft. I morgen skal hydrogenstrategien til EU legges frem. Regner med at det blir lagt på bordet rundt 100 000 000 000 kroner som blir gjort tilgjengelig.

9 juli skal IEA ha møte hvor hydrogen er et av punktene som skal opp.

Det går ikke en dag nå uten nyheter på denne fronten. Men "ekspertene" her inne liker ikke hydrogen. Så festlige og ignorante dere er ?

Ja, man kan si at det er en eksplosiv utvikling ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Ja, slike uttalelser tar jeg med en stor klype salt. Vi skulle hatt 500,000 robo-taxier i år også for å nå 1,000,000 robo-taxier i slutten av året - som lovet. Samt så venter vi på en autonom ferdsel på tvers av USA. Dog det er nok lite sannsynlig nå som de skriver om koden, samt leker med LIDAR. 

Det første vi må få vite er hvor den skal bli produsert, og hvilket produkt som skal fases ned nå som batteri-ressursene isåfall skiftes til Semi. For det var unnskyldningen for å utsette produktet ut fra 2019. 

Du glemmer merkelig nok at de fremskyndet produksjonen av Model Y. Bare fordi de er forsinket med FSD så betyr ikke det at alt de driver med er forsinket. Går det an å forvente et minimum av saklighet her kanskje?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 minutter siden):

Dårligere specs enn hva? Det eksisterer ingen elektrisk lastebil til det formålet i Sveits. Det ble sett på og vurdert før valget falt på, gjennom tvang, å bruke en rekkeviddeforlenger. 

Det at de stoppet ved 32kg lagret hydrogen er nok et designvalg. Neste produkt Hyundai lager til det amerikanske markedet, vil ha en rekkevidde på 1,000 km. 

Hyundais hydrogen-flause har dårligere specs enn Tesla Semi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

NEL's hovedekspertise er elektrolyse utstyret og fylleutstyret. Tanker for lagring som var problemet her hjelper de bare til med for å finne løsninger for. Løsningen var gjort etter normale standarder, og feilen var feilmontering. Enkel sak å fikse, og segmentet er betydelig sikrere etter et slikt uhell, som heldigvis gikk bra. 

Alle burde lære av måten NEL var åpen og delte med absolutt alle innenfor segmentet når uhellet først var ute. Det er ikke alle som er like flinke der. 

Det vi bør lære er at hydrogen er livsfarlig, og jeg skal holde meg langt unna disse kjørende bombene som dere vil ha ut på veiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En naturlig utvikling. Når råstoffet er en ubegrenset ressurs, og lokal tilfeldig kraft fra sol og vind produserer hydrogen av vann, så er dette en selvfølgelig løsning for fremtiden.

Batteri til sammenligning, sliter med alt for stor vekt, og ressurser til batteriproduksjon finnes knapt til at det kan bli en global løsning.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 timer siden):

Du glemmer merkelig nok at de fremskyndet produksjonen av Model Y. Bare fordi de er forsinket med FSD så betyr ikke det at alt de driver med er forsinket. Går det an å forvente et minimum av saklighet her kanskje?

Det merkes. Effektiviteten til hvor vanntette dem er er rimelig høy. Kast en bøtte med vann på taket, så kan du nesten få samlet like mye vann med en annen bøtte inne i bilen i enkelte av modellene som blir sluppet. 

En test mange OEM's har er trykk-testing. En test Tesla åpenbart ikke har eller eventuelt utfører. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 timer siden):

Hyundais hydrogen-flause har dårligere specs enn Tesla Semi.

Leser du ikke innleggene du svarer til? 

Jeg gjentar:

"Det at de stoppet ved 32kg lagret hydrogen er nok et designvalg. Neste produkt Hyundai lager til det amerikanske markedet, vil ha en rekkevidde på 1,000 km. "

Batteri-elektrisk mobilitet ble undersøkt for Sveits. Det å bruke brenselceller ble påtvinget. Hvor mange hestekrefter har en Tesla med maks pådrag i 3 minutter? Et batteri har ofte "peak effekt" og en "continuous" effekt, og ser du på batterier som blir brukt til balansering, så ser du ofte at batteriene holder sin "peak" i noen sekunder. "Continuous effect" er ofte 20-40% mindre enn "peak".  

En brenselcelle vad en fast last, holder sin "output" helt til hydrogenet er ferdig, i motsetning til batterier som mister effekt jo mindre SoC% den har, i tillegg til å ha betydelig lavere krefter over mange sekunder enn det man typisk ser for biler som utnytter "peak" effekt i opp mot 10 sekunder. 10 sekunder er ofte å dra strikken til maks for hvor lenge man kan forvente "peak" effekt. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 timer siden):

Det vi bør lære er at hydrogen er livsfarlig, og jeg skal holde meg langt unna disse kjørende bombene som dere vil ha ut på veiene.

Jeg tipper det var folk som sa det om AC samt DC når man kranglet om hva som var best rundt år 1880 også. Samme om traktoren vs hestene sine, og fly når det kom for 100 år siden. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 timer siden):

Kan man ikke se på ferdskriveren at den kun er flyttet i en meget kort tidsperiode?

Joda, det kan man se, men regler er regler. Det er ikke lov til å arbeide i hvilepausen - ikke et minutt en gang. Idéen er vel at man skal ha sammenhengende hvile. I følge en bensinstasjoneier jeg vet om er det også et problem ved fylling av diesel. I praksis løses det ved at man bruker av kjøretida før eller etter den pålagte pausen, men noen ganger er det sjåfører som kommer inn til stasjonen med få minutter igjen av kjøretida, fyller til den pålagte hviletida begynner og gambler på at de ikke står i veien for noen de neste 45 minuttene. Slike pumpe-okkupasjon er bare egoistisk dumskap, men kommer til å bli mer fristende når hydrogenfylling tar så mye som 20 minutter av kjøretida. I praksis betyr det bare at pumpekapasiteten senkes fra teoretiske 3 trekkvogner per time til 1,33 per time. Altså akkurat det samme vi kan forvente av Tesla Semi når sjåførene bruker 45 minutter hviletid til lading (selv om de blir ferdig ladet tidligere).

Poenget er at 1 hydrogenpumpe i praksis vil kunne betjene like mange trekkvogner per time som 1 megacharger, med mindre man bruker kjøretid til fylling.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Slike pumpe-okkupasjon er bare egoistisk dumskap, men kommer til å bli mer fristende når hydrogenfylling tar så mye som 20 minutter av kjøretida.

Det tar 20 minutter om man utnytter ambient temperatur for fyllingen i gassen. De fleste stasjoner som er blitt bygget for formålet bruker litt energi for å kjøle ned gassen litt ekstra på forhånd samtidig som kompresjonen foregår.  Det er jo derfor Hyundai utlyser at fylletiden for 32kg hydrogen tar fra 8 minutter til 20 minutter. Det beror jo på hva slags teknologi man bruker ved stasjonene. 

Mye utforskning blir utført på dette, så dette vil bare bli bedre over tiden. Samt så må du ikke glemme at diesel-påfylling ofte tar 15 minutter. Så det er ikke snakk om store forskjeller. Ofte vil man spare tid vs diesel å fylle gass. Det ser man også på CNG stasjonene.  

Simen1 skrev (1 time siden):

Poenget er at 1 hydrogenpumpe i praksis vil kunne betjene like mange trekkvogner per time som 1 megacharger, med mindre man bruker kjøretid til fylling.

Du må pushe premisset rimelig langt mot "best-case" scenario for megachargeren og "worst-case" scenario for hydrogen påfyllinga for å få dette til å gå opp. Samtidig så vil 1MW lading alltids stå fast på å kun gi den effekten, mens hydrogenpåfyllingen til stadighet blir raskere med bedre teknologi. Det er ikke før du klarer å lagre energi med batterier som kan ta til seg energien kjapt nok at du vil se det samme på batterier. De batteriene må i tillegg være billig nok til at det lønner seg å mer eller mindre selge 2 batteripakker per lastebil for å ha nok buffer ute i infrastruktur. 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (13 timer siden):

Eh jo, Tesla har kommet med spesifikasjonene.

Hvor ofte må lystløgnere lyve til deg før du slutter å tro på dem?

Lenke til kommentar
21 hours ago, PingEnt said:
21 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

- Tesla vil levere mer enn 500k biler i år, så da har de lagt grunnlaget for 1 mill robotaxier. Trenger bare SW.
 

Vi kan få fred på jorden, trenger bare at alle legger ned våpnene.

Programvaren er på veg:

https://www.dn.no/marked/tesla/elon-musk/usa/elon-musk-tror-tesla-kan-levere-helt-selvkjorende-biler-allerede-i-ar/2-1-840388

 

Folk er litt ivrige etter å dømme Tesla nord og ned kvar gong dei ikkje leverer lenge før tida.  Vi er berre halvveges i 2020.  Eg trur ikkje mange vert skufta om det dryg litt ut i 2021 heller.

 

Om vi skal trekkje dette sånn ca inn på temaet for tråden att, skulle Tyskland ha 100 hydrogenstasjonar innan 2019.  Det vart seinare justert til 2020.  No har dei 84, og ingenting tyder på at dei når 100 i år heller.  Målet vidare er 400 stasjonar, men det er "avhengig av at etterspurnaden er der".  Dermed kan vi trygt slå fast at det i alle fall ikkje vert over 100, som er nok til å forsyne 40.000 hydrogenbilar.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, Sturle S said:

Programvaren er på veg:

https://www.dn.no/marked/tesla/elon-musk/usa/elon-musk-tror-tesla-kan-levere-helt-selvkjorende-biler-allerede-i-ar/2-1-840388

 

Folk er litt ivrige etter å dømme Tesla nord og ned kvar gong dei ikkje leverer lenge før tida.  Vi er berre halvveges i 2020.  Eg trur ikkje mange vert skufta om det dryg litt ut i 2021 heller.

Hvis du kanskej ikke skjønte poenget med kommentaren kan jeg utbrodere:

Software (les: algoritmer) er hvor hovedproblematikken i selvkjørende biler ligger. Det er ingen som stiller seg tvilende til om hardware er god nok, det er og har i senere tid alltid vært software som er spørsmålet. Å si "Trenger bare SW." blir derfor veldig meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...