Gå til innhold

Her er Hyundais første serie­produserte hydrogen­lastebiler på vei til kunder i Europa


Anbefalte innlegg

Just now, uname -l said:

Jeg vet hva Musken sa prisen skulle være og det er $180 000 for en semi med 800 km rekkevidde. Det kan jo selvfølgelig hende jeg tar feil og den blir solgt til denne prisen for Tesla er historisk ikke fremmed for å selge en krone for 80 øre.

Det var batteriprisen eg tenkte på, sidan du er skråsikker på at det er 30.000 USD att til å byggje resten av semien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (1 time siden):

Dei fyrste prototypane frå 2018 var høgare og frontruta var kortare.

Kan det tenkes at man kan velge høyde ved bestilling? Toppen bør jo matche høyden på skapet bak for å redusere luftmotstanden. Kan det tenkes at den høye varianten også inneholder sovekabin?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Det var batteriprisen eg tenkte på, sidan du er skråsikker på at det er 30.000 USD att til å byggje resten av semien.

Jeg sa ikke jeg var skråsikker, men har du noen kilder som sier at det i fjor kostet mindre enn $100/kWh på pakkenivå? Jeg sier i fjor for det var da denne tullete Semien skulle vært på markedet i følge Muskern.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -l said:

 Gjennomsnittlig forbruk på en semi-tratiler er 4l/mil noe som er ~10 gangen av en personbil i de samme hastighetene.

Ein gjennomsnittleg semitrailer brukar mykje drivstoff på å akselerere eller køyre opp bakkar, og svir energien av som varme under nedbremsing og i nedoverbakkar.  Ein elektrisk semitrailer vil putte den energien attende på tanken.  Det er ein av grunnane til at elektriske køyrety er meir energieffektive enn eksoskøyrety, og den effekten vert berre større med aukande vekt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Rekkevidden skal være 500 miles på 100% SoC. Da må 400 miles være 80% SoC. Mest sannsynlig i området 0-80%.

Hvis megacharger faktisk er 1 MW, så betyr det at den lader 500 kW på 30 minutter. Dvs. at 500 kWh = 80% av batterikapasiteten. Da blir 100% = 625 kWh. Da blir det nesten 1,2 M$ igjen til å bygge resten av bilen og marginer, forutsatt 100 $/kWh.

Ellers er det jo verd å merke seg at batteriprisen er ventet å synke sakte men sikkert i årene fremover slik at marginene vil øke jevnt og trutt.

 625kWh får man ikke til å stemme angående uttalelser om forbuk og rekkevidde. 

Problemet blir å få 400 miles på 30 minutter til å stemme med uttalt rekkevidde og forbruk. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Kan det tenkes at man kan velge høyde ved bestilling? Toppen bør jo matche høyden på skapet bak for å redusere luftmotstanden. Kan det tenkes at den høye varianten også inneholder sovekabin?

Pleier jo å være slik. De uten den høyden har ei seng direkte bak setene, mens de høyere versjonene har ei køyeseng for 2 personer. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (10 minutter siden):

Oversatt til el så skulle det gi rundt 20 kWh per mil. At Tesla Semi skule klare det på halvparten høres ut som fagre løfter.

På de norske nettsidene lover de <2 kWh/km

På de amerikanske lover de ennå bedre: <2 kWh/mile

Jeg tror nå mest det skyldes dårlig oversetting, altså at det burde stått <1,25 kWh/km på norsk. Det harmonerer bedre med andre påstander.

__________________

I USA er rekkevidden på de to variantene oppgitt til 300 og 500 miles og prisene til hhv 150 og 180 k$. Altså at hver 200 miles koster 30 k$. Hvis det tilfeldigvis er en lineær sammenheng (noe det neppe er) så burde en teoretisk batteriløs Semi kostet 105 k$.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Ein gjennomsnittleg semitrailer brukar mykje drivstoff på å akselerere eller køyre opp bakkar, og svir energien av som varme under nedbremsing og i nedoverbakkar.  Ein elektrisk semitrailer vil putte den energien attende på tanken.  Det er ein av grunnane til at elektriske køyrety er meir energieffektive enn eksoskøyrety, og den effekten vert berre større med aukande vekt.

Denne besparelsen er minimal på langturer og i USA,. hvor denne semien er ment å selges, neglisjerbar. Du må slutte å ekstrapolere ut fra det du ser utafor stuevinduet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (44 minutter siden):

Nei, du forstår sanneleg ikkje mykje. 

Jeg ser du fortsetter i samme sporet. Selv etter utallige irettesettelser og påpekinger hvor feil du tar i mange saker så holder du på med samme holdning. Jeg kan bare konkludere at du aldri lærer. 

Sturle S skrev (46 minutter siden):

Poenget mitt er at dei ville spart miljøet for store mengder CO2-utslepp dersom dei hadde produsert hydrogenet med dampreformering av metan i staden, og heller brukt vasskrafta som balansekraft i staden for gasskraft.

Da burde du kanskje nevnt dette i ditt første svar til meg. Jeg er ikke synsk. 

Jeg kommer helt klart ikke til å savne dette forumet. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 minutter siden):

 625kWh får man ikke til å stemme angående uttalelser om forbuk og rekkevidde. 

Problemet blir å få 400 miles på 30 minutter til å stemme med uttalt rekkevidde og forbruk. 

Vel, nå sitter vi å delvis utleder matematisk og delvis gjetter. Poenget er bare at ett av estimatene er 625 kWh, et annet er 833 kWh og et tredje ligger lengre unna de to første, med hele 1500 kWh. Sistnevnte er også det som harmonerer minst med de offisielle påstandene. Personlig tror jeg fasiten ligger rundt 850, men vi får bare smøre oss med tålmodighet og se.

2064989038_Semiestimeter.png.806e590dca0f8c4e1fa8cfc6aed30edc.png

 

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Vel, nå sitter vi å delvis utleder matematisk og delvis gjetter. Poenget er bare at ett av estimatene er 625 kWh, et annet er 833 kWh og et tredje ligger lengre unna de to første, med hele 1500 kWh. Sistnevnte er også det som harmonerer minst med de offisielle påstandene. Personlig tror jeg fasiten ligger rundt 850, men vi får bare smøre oss med tålmodighet og se.

Et fjerde er faktisk 1,100kWh for å få til rekkevidden i en utregning Trevor Milton brukte, der logikken er 10% buffer, og 2kWh/mile i forbruk, for de 500 den skal gå som er et tall Tesla også tidligere har utnyttet, mens den kan på flatt underlag og optimalt vær havne under. 

Lenke til kommentar

Mer og mer data fra FCE - Bussflåten kommer inn nå om dagene, og nyeste skriv om emnet kommer herifra med en samling data fra ulike steder i USA fra idag 07/07.2020. 

Verdt å merke seg: 

  • 10 buser ala"170,000 total miles" og 11 busser ala "120,000 total miles" i ulike flåter har vist 100% pålitelighet. 
  • Billigere med FC busser enn med BE busser, grunnet infrastruktur kostnader og vedlikehold. 
  • Umulig å dekarbonisere bussflåten uten FCEB. 
  • Over dobbelt så lang rekkevidde på samme nyttelast og passasjerer hos FCEB vs BEB. 
  • BEB flåtene krever ofte flere sjåfører og BE busser for å erstatte eksisterende diesel flåte. 
  • FCEB passer seg bedre til ruter med høyere fart og lengre distanser, samt tyngre last. 
  • Frem til nå, så har FCEBs vedlikeholdskostnader vært hele 68% mindre enn tilsvarende BEB vedlikehold. 
  • Kostnader per "mile" har også vært 10% billigere hos FCEB's mot BEB's. 

Er dette direkte overførbart til lastebiler i tillegg, så kan det jo bli spennende å se hvordan ting utfolder seg. 

 

Lenke til kommentar

Å huff a meg. Dette går jo på tvers av hva "ekspertisen" her inne mener.

Som alle her inne har fått med seg, om de vil innrømme det eller ikke. Batterier alene er ikke fremtiden. Slik er det bare. I tillegg så kan H2 produksjon sektorkobles til industrien. Hydrogen, ammoniakk, methanol, e-fuels til alt som er stort og tungt er en industri i seg selv, og det er i dag butikk å lage det grønt. Derfor lar ikke dette seg stoppe :-)

I dag kom kontrakten på 50 milliarder kroner for å lage grønn hydrogen/Ammoniakk. Altså èn kontrakt: https://www.h2-view.com/story/plans-unveiled-for-5bn-green-hydrogen-based-ammonia-production-facility-in-saudi-arabia/ Tror dere dette gjøres `"for å redde verden" eller for å tjene penger ?

Danskene har slått på stortromma og har bestemt seg for å bruke milliarder på å lage e-fuels av vindkraft. I morgen skal hydrogenstrategien til EU legges frem. Regner med at det blir lagt på bordet rundt 100 000 000 000 kroner som blir gjort tilgjengelig.

9 juli skal IEA ha møte hvor hydrogen er et av punktene som skal opp.

Det går ikke en dag nå uten nyheter på denne fronten. Men "ekspertene" her inne liker ikke hydrogen. Så festlige og ignorante dere er :-)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Største finansielle banken har kuttet stønader 100% til O&G. ESG får nok de midlene utover, og godt er det. 

Absolutt, og litt er bedre enn ingenting. Men myndigheter driver fremdeles å putter penger i oljepotten, sålenge det er arbeidsplasser og penger i olje, så vil det subsidieres EDIT: dessverre

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Absolutt, og litt er bedre enn ingenting. Men myndigheter driver fremdeles å putter penger i oljepotten, sålenge det er arbeidsplasser og penger i olje, så vil det subsidieres EDIT: dessverre

O&G er ei treg skute å vri rundt på, men det segmentet har en masse kompetanse vi kan bruke videre. Personlig trur jeg de er godt igang med å lage momentum for å snu seg, men ting tar tid, og de kan ikke slutte direkte med oljevirksomheten heller. Den krana må snurpes over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

O&G er ei treg skute å vri rundt på, men det segmentet har en masse kompetanse vi kan bruke videre. Personlig trur jeg de er godt igang med å lage momentum for å snu seg, men ting tar tid, og de kan ikke slutte direkte med oljevirksomheten heller. Den krana må snurpes over tid. 

Uten tvil. Det er også tusenvis av brønner som skal plugges, og det gjør seg ikke selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uvirkelig tullete.

Langtransport med 400 km rekkevidde lastet.

Tom trekkvogn 1000 km , hvem spør etter dette.

H2 Tank kapasitet 38 kg, energi nok til å skape en stotriulukke av katastrofele imensjoner i f. eks. Oslofjordtunnellen.

Husk Sandvika / Kjørboulykken. påtale fortsatt ikke avgjort

Ren flaks at ikke liv gikk tapt.

Miljøaspektet henger ikke på gerip..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...