Gå til innhold

Her er Hyundais første serie­produserte hydrogen­lastebiler på vei til kunder i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Berre 400 km rekkjevidde? Og 20 minutt for å fylle dei opp? Det er veldig mykje slapparen enn til dømes Tesla Semi. Hydrogen ligg framleis ein del etter batteri, forstår eg.

Trenger de mer?

Sturle S skrev (13 minutter siden):

Men fylle med hydrogen frå sveitsisk vasskraft? Her snakkar vi om grov miljøkriminalitet! Sveitsisk vasskraft vert brukt som balansekraft sør i Tyskland seint på ettermiddagen, slik at dei slepp å fyre opp gasskraftverka sine når det er lite sol.

Så så, det går nok fint. De trenger ikke produsere hydrogen akkurat når lasten på strømnettet er på sitt høyeste. Forøvrig så løser Tyskland dette selv med nye kabler fra nord til sør.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, failern said:

Trenger de mer?

Veit ikkje.  I teorien held det akkurat til ein køyreperiode, før kviletid, med mindre dei taper for mykje pga redusert regenerering (lite batteri) ned eit fjell.

2 minutes ago, failern said:

Så så, det går nok fint. De trenger ikke produsere hydrogen akkurat når lasten på strømnettet er på sitt høyeste. Forøvrig så løser Tyskland dette selv med nye kabler fra nord til sør.

Kablar aukar ikkje kraftproduksjonen.  Tyskarane kan ikkje produsere vindkraft på bestilling i nord.  Dei vil vere like avhengige av sveitsisk vasskraft når kablane er ferdige, om ikkje meir fordi den sveitsiske vasskrafta då kan forsyne nord med balansekraft i tillegg til sør.  Eit vasskraftverk treng ikkje produsere kraft når lasta ikkje er på det høgaste, dei kan spare vatnet til lasta er på det høgaste.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (30 minutter siden):

Og 20 minutt for å fylle dei opp?

Et lite utdrag:

Sitat

 

Kjøre- og hviletidsreglene

Regelverket gjelder innenfor EØS-området i tillegg til Sveits. Hvis du kjører til, fra, innad i eller mellom land som ligger utenfor EØS-området, gjelder AETR-avtalen. Reglene er i det store og hele like de reglene som gjelder innenfor EU/ EØS.

Førere av lastebiler og busser omfattes av reglene.

Regelverket i korte trekk

Daglig kjøreperiode

  • Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause
  • Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile

 

Vil ikke dette si at bilene vil bli stående og oppta hydrogenpumpa i 45 minutter før noen andre får brukt den? Ferdssrkiveren oppdager jo fort om de flytter bilen midt i hviletida.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Kablar aukar ikkje kraftproduksjonen.

Det er en kjent sak at Nord-Tyskland ikke klarer å kvitte seg med all kraften de produserer pga dårlig linjekapasitet.

Sturle S skrev (11 minutter siden):

Tyskarane kan ikkje produsere vindkraft på bestilling i nord. 

Joda, det er nettopp slik det fungerer. Alle produsenter må melde inn forventet produksjon på forhånd, og i dag så stemmer vind og sol-produsentenes anslag svært godt.

Sturle S skrev (13 minutter siden):

Eit vasskraftverk treng ikkje produsere kraft når lasta ikkje er på det høgaste, dei kan spare vatnet til lasta er på det høgaste.

Det er ikke helt slik det fungerer i praksis. Dessuten faller virkningsgraden på vannkraft når den blir brukt som balansekraft.

Lenke til kommentar
Sitat

Her er Hyundais første serie­produserte hydrogen­lastebiler på vei til kunder i Europa

Serieprodusert? Supersportsbiler anses normalt ikke som serieproduserte før de har passert 25 eksemplarer.

Også passer det som vanlig med litt kontekst. I Norge er det ca 72 000 lastebiler. Jeg har ikke tall på hvor mange det er i Europa. Poenget er bare at 10 stk er et forsvinnende lite tall i europeisk sammenheng, men det er nå en start i hvert fall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (44 minutter siden):

Berre 400 km rekkjevidde? Og 20 minutt for å fylle dei opp? Det er veldig mykje slapparen enn til dømes Tesla Semi. Hydrogen ligg framleis ein del etter batteri, forstår eg.

 

Men fylle med hydrogen frå sveitsisk vasskraft? Her snakkar vi om grov miljøkriminalitet! Sveitsisk vasskraft vert brukt som balansekraft sør i Tyskland seint på ettermiddagen, slik at dei slepp å fyre opp gasskraftverka sine når det er lite sol. Med 65 kWh pr kg hydrogen ved elektrolyse og 500 g CO2/kWh gasskraft tilsvarer det eit utslepp på 32,5 kg CO2 pr kg hydrogen. Med dampreformering av naturgass kunne dei klart seg med berre 7 kg CO2 pr kg hydrogen

Hvorfor sammenligner du med en bil som ikke finnes?

Lenke til kommentar
1 minute ago, failern said:

Det er en kjent sak at Nord-Tyskland ikke klarer å kvitte seg med all kraften de produserer pga dårlig linjekapasitet.

Av og til.  Nord-Tyskland har ikkje overskot heile tida, det er snakk om nokre hundre timar i året.  Ikkje alle fell saman med tidspunkt då det er underskot i sør.  Ofte er det underskot både i nord og i sør på same tid.

1 minute ago, failern said:

Joda, det er nettopp slik det fungerer. Alle produsenter må melde inn forventet produksjon på forhånd, og i dag så stemmer vind og sol-produsentenes anslag svært godt.

Du manglar visst ein del grunnleggjande kunnskap om energi.  Korleis skal eit vindkraftverk kunne produsere straum utan vind og eit solkraftverk produsere straum utan sol?  Det er då dei treng eit sveitsisk vasskraftverk som kan opne slusene.

1 minute ago, failern said:

Det er ikke helt slik det fungerer i praksis. Dessuten faller virkningsgraden på vannkraft når den blir brukt som balansekraft.

So langt er det ingenting som tyder på at du veit noko som helst om korleis ting fungerer i praksis..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (51 minutter siden):

Berre 400 km rekkjevidde? Og 20 minutt for å fylle dei opp? Det er veldig mykje slapparen enn til dømes Tesla Semi. Hydrogen ligg framleis ein del etter batteri, forstår eg.

Ja, synd hvordan en lastebil i daglig drift ikke har sjans mot et ikke-eksisterende fantasiprodukt som må lades opp på ikke-eksisterende ladere. Spesielt om man er i markedet for transport av ikke-eksisterende varer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Ja, synd hvordan en lastebil i daglig drift ikke har sjans mot et ikke-eksisterende fantasiprodukt som må lades opp på ikke-eksisterende ladere. Spesielt om man er i markedet for transport av ikke-eksisterende varer.

Tesla Semi er i dagleg drift.  Denne Hyundai-bilen skal ikkje leverast til kundar før i september.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Eg har ikkje gjort det.  Her er eit bilete av Tesla Semi som køyrer ut bilar frå fabrikken i Freemont i juni.

https://i2.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/06/Tesla-Semi-spotted-delivering-cars-hero.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1

Det er jo ingen som vet noe som helst om hva dette kjøretøyet kan og ikke kan. Det er jo bare fantasiverdier du drar frem.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Tesla Semi er i dagleg drift.  Denne Hyundai-bilen skal ikkje leverast til kundar før i september.

Nei, den er ikke daglig drift. Det er en hurtig sammensatt mockup som blir slept rundt for fotosesjoner, spesielt før kvartalsslutt hvor den "leverer" Model 3. Ingen uavhengige har fått teste den på noen som helst måte. Leste et sted at de hadde to, men den ene brant typisk nok opp. Men det holder lenge med én og et fotoapparat for å holde fansen på tå hev.

Den ble lansert i 2017 og blir stadig utsatt. Kommer ikke til å komme i ordentlig produksjon før tidligst 2021 og mest sannsynlig blir det aldri produsert noe til de fantasiprisene og fantasispesifikasjonene som ble forespeilt.

Denne fra Hyundai blir levert nå og de ligger milevis foran Tesla.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Tesla Semi er i dagleg drift.  Denne Hyundai-bilen skal ikkje leverast til kundar før i september.

Nei, noen prøver ut en prototype ingen vet om eller når kommer eller hva den faktisk kan. Hyundai skal levere et ferdig produkt som skal brukes i den virkelige verden. Du kunne like så godt sammenlignet med kjøretøy fra Nikola.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (35 minutter siden):

Du manglar visst ein del grunnleggjande kunnskap om energi.

Prøv å hold deg til saken.

Sturle S skrev (36 minutter siden):

Korleis skal eit vindkraftverk kunne produsere straum utan vind og eit solkraftverk produsere straum utan sol? 

Jeg vet ikke. 

Sturle S skrev (37 minutter siden):

So langt er det ingenting som tyder på at du veit noko som helst om korleis ting fungerer i praksis..

Igjen, hold deg til saken. 

 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (39 minutter siden):

Nei, den er ikke daglig drift. Det er en hurtig sammensatt mockup som blir slept rundt for fotosesjoner, spesielt før kvartalsslutt hvor den "leverer" Model 3. 

"Leverer"? Den leverte biler ja, hvorfor anførselstegnet? Skriver du "Tesla Semi spotted" så finner du også en haug av bilder av fungerende lastebiler

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...