Gå til innhold

Krasj med AMD 5700


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i en noe spesiell situasjon, da jeg har et AMD 5700 kort og på enkelte spill så bare restarter maskinen seg uten varsel.

Dette har ikke noe med CPU temperatur å gjøre, alle loggene indikerer at systemet var godt innenfor normalen.

Dette er mest synlig i World of tanks (Interessant nok fungerer world of warships utmerket med de samme innstillingene)

Det skjer innimellom med noen andre spill, men ikke så konsekvent som WOT.

Den feiler heller ikke på noen stresstester som jeg synes er litt spesielt.

Jeg kjører ikke noe overklokking som jeg er klar over i allefall, om den auto overklokker vet jeg ikke, men har prøvd å kjøre ryzen master med ulike innstillinger (Auto,  Precision boost overdrive), men nå kjører den på default.

Jeg har prøvd alt som jeg har hatt mulighet til å prøve.

Bios og chipset drivere er det nyeste fra produsenten, og windows er oppdatert til aller siste versjon.

- Jeg har gått igjennom alle kabler og testet ulike porter på skjermkortet

- Avinstallert (DDU) og reinstallert skjermkort driverne.

Min teori er derfor at dette er driverbasert, jeg har søkt litt rundt, og det er flere som opplever feil med AMD, selv om ikke akkurat symptomene er nøyaktig de samme, og fiksene de foreslår heller ikke funker.

Jeg må innrømme at jeg har hatt dårlige erfaringer med ATI/AMD på driverfronten tidligere, men trodde de hadde fått orden på dette.

Jeg legger ved spec som vedlegg, om noen har noen løsninger så blir jeg veldig takknemlig.

Alternativ 2 er å kjøpe nytt grafikkort (NVIDIA denne gangen)

Jeg er ikke lysten på å betale 4000 for et grafikkort, så forslag til best "Bang for the bucks" i 2500 kr klassen mottas med takk :)

Med vennlig hilsen
Henning


 

DESKTOP-33OG230.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar begge to.

Følgende ble hentet inn fra en runde world of warships

CPU: IDLE: 36 grader
CPU: LOAD :40 - 43 Grader

GPU: IDLE: 55 - 60
GPU: LOAD: 60 - 65 grader

Jeg legger ved eventloggen, om det er noen andre logger du trenger bare si fra.

Pålitelitghetsloggen vet jeg ikke hvordan jeg henter fram desverre.

 

Jeg har ikke prøvd å avinstallere ryzen master, det skal jeg prøve i morgen.

Ellers er jeg redd for å RMA på grunn av at problemet er vanskelig å gjenskape og at systemet klarer seg igjennom stresstester.

I tillegg likte jeg egentlig Geforce experience bedre enn Adrenaline, så det frister litt å gå tilbake egentlig.

 

 

event.evtx

Lenke til kommentar

Takk for svar, nå har jeg prøvd å reinstallere grafikkdrivere, og chipset drivere. Samme resultat.

Har også forsøkt avinstallere ryzen master uten noe hell.
Tenkte også på å reinstallere windows, men når dette ikke har fungert så tror jeg ikke det vil ha noe å si.

Noen som har tips til gode kort i 2500 - 3000 kr klassen?

Lenke til kommentar

Det ser ut som en kombinasjon av nettverkskort og Bluetooth ifølge hendelsesloggen, tenker det enkleste er en fresh Windows installasjon + nye drivere på alt. Etter det, vil jeg sende (laptop?) til reparasjon hvis du fremdeles får trøbbel.

Alternativer til GPU (1080p+) i prisklasse ~2000 - 3000 kr: RX 580, RX 590, GTX 1660.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Det hadde jeg ikke trodd?, jeg har satt i en sånn bluetooth USB greie på grunn av skriveren, men problemet eksisterte før jeg satte inn den. Nettverkskortet har jeg ikke tenkt på som noe problem, men da prøver jeg en reinstall i morgen den dag.

Takker og bukker.

Det er forøvrig en stasjonær ("Selvbygget") pc

Endret av henninghans
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...