Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling verktøyserie 18V


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg tenker å kjøpe en kantklipper, og fatter ønsker seg batteridreven sirkelsag. 

Derfor tenker jeg det er en fin anledning til å starte fra scratch, kaste alle slitne, gamle driller og diverse Biltema-verktøy, og gå for én serie verktøy der vi kan ha 4-5 batterier og ulike verktøy som vi deler på. 

Det finnes et utall merker der ute. Ser at Montér har tilbud på Black+Decker nå, har lest varierende om Ryobi One+, og Hitachi, Bosch og alle de andre har sikkert også tilsvarende. 

Er det noen som har erfaringer og anbefalinger? 

Skal brukes til svært sporadisk hjemmesnekring/hagestell, og jeg tenker at aktuelle maskiner vil være drill, slagdrill, sirkelsag, bajonettsag, stikksag, vinkelsliper, kantklipper og hekksaks. 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har diverse Ryobi selv, og dette er generelt av den lavere kvaliteten man finner. Tror ikke jeg kjøper noe mer fra dem. Bruker også en del fra Makita, og dette blir en helt annen verden å bruke. Også dyrere selvsagt, men trolig mer for pengene likevel når man tar kvalitet, bruksglede og livslengde i betraktning. Fordel med Makita er at de har brukt samme batteri i 15 år nå så nye batterier passer også på gamle maskiner.

Lenke til kommentar

Vil anbefale å se etter en koffert med mange forskjellige verktøy, men også vurder om det er hensiktsmessig å ha alt i samme volt. F.eks Blå-Bosch har 12 og 18V serier (før hadde de 10,8, 14,4 og 18, men 10,8 og 14,4 er slått sammen til 12V, de utgåtte seriene skal fungere med dagens 12V batteri) Selv har jeg et sett Blå-Bosch fra deres eldre 10,8V serie, som jeg er veldig godt fornøyd med og som jeg definitivt ikke ville ha hatt i 18V utgaver av. https://www.bosch-professional.com/no/no/

Jeg har hatt en kantklipper fra Bosch (grønn 18V) som var et sorgens kapittel, den er nå blitt erstattet med Ryobi 18V som er som en drøm å bruke i forhold. Har også en muttertrekker fra Ryobi 18V som fungerer fint. Men som sagt, jeg ville ha gått for sett, gjerne et 12V sett for småmaskiner og et 18V for større maskiner.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Har diverse Ryobi selv, og dette er generelt av den lavere kvaliteten man finner. Tror ikke jeg kjøper noe mer fra dem. Bruker også en del fra Makita, og dette blir en helt annen verden å bruke. Også dyrere selvsagt, men trolig mer for pengene likevel når man tar kvalitet, bruksglede og livslengde i betraktning. Fordel med Makita er at de har brukt samme batteri i 15 år nå så nye batterier passer også på gamle maskiner.

Pappa har en rekke verktøy fra Ryobi One+, og er veldig fornøyd. Ryobi er veldig bra til normal hjemmebruk. Kanskje ikke det beste hvis verktøyet er levebrødet ditt, men definitivt ikke av dårlig kvalitet heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre er kvaliteten overraskende dårlig på disse one+ maskinene, ergonomien likeså. Det er på linje med Jula`s Meec serie, men vesentlig dyrere. Kanskje er jeg for kravstor, men det fins verktøy til halve prisen av one+ som er omtrent like bra. Da syns jeg ryobi blir for dyr i forhold til hva de leverer. Man må se på hva man er ute etter og hvor mye man vil betale for det. Man "sparer ikke penger" ved å kjøpe noe dårligere, man kjøper rett og slett noe dårligere. Jeg er skeptisk til levetiden på disse også, ett av batteriene er allerede svært dårlig på min.

Mens Makita jeg bruker av og til som er mellom 10 og 15 år fortsatt funker meget godt. Noen av batteriene som var 18V-3Ah har dødd etter ca 10-12 år, men disse var tungt brukt i lang tid. Det syns jeg er svært bra. En dyrere serie kan gi bedre totaløkonomi, OG en helt annen verden av brukerglede og ergonomi på toppen, fordi levetiden er bedre. Jeg sammenlignet en stikksag jeg har fra ryobi mot en fra Makita, og forskjellen er helt latterlig. Det er nesten ikke samme verden engang, så mye bedre er Makita. Bruker også en blå Bosch 14 volt mye, fortsatt meget god og bra batteri enda. Mye bedre enn dagens "halv-billige" maskiner.

Lenke til kommentar

Makita, Dewalt og Milwaukee er vel de merkenavnene jeg kan komme på som sannsynligvis har alt dette på samme batteri. Se etter muligheten til å kjøpe nakene verktøy (I.e verktøy uten batteri) og del på et par batterier. (Kjøp f.eks en pakke med verktøy og batterier og suppler med batteriløse verktøy) 

P.s. om du nevner slagdrill separat med tanke på å borre i betong, så er det ikke slagdrill du skal ha men borhammer. Slagdrill får du på mange vanlige driller, men er en trist affære sammenlignet med en borhammer. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt "ubegrenset" med penger og skulle startet på en ny serie så hadde det blitt Milwaukee 
Bruker de på arbeid, og har bestilt kantklipper

Har også blå bosch borhammer for mindre oppgaver 

Hjemme så bruker jeg Ryobi og er fornøyd med one+ serien og synes kvaliteten er bra nok, men det er ikke noe proff-verktøy  

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ryobi sine børsteløse modeller er bra. Bruker disse selv hjemme. Kjøp først som sist 9Ah vatteriet så slipper du spenningstap på feks vinkelsliper og sirkelsag. Alle de andre maskinene er for helt enkelt arbeid som å skru litt her å der..

Har du har råd er det Milwaukee som er kongen på 18v men, styr unna de billigere modellene.

Har det siste året brukt Makita på jobben men savner hver eneste dag Milwaukee. Makita er leketøy iforhold til Milwaukee. Har brukt Milwaukee i 15 år som rørlegger og er det noe som er heftigere er det Hilti 36v men da har du hvertfall dyp lommebok.
 

Lenke til kommentar

Jeg forelsket meg i blåBosch for mange år siden. Liker ergonomien og de smarte løsningene de har på sine maskiner. Dessverre har de ikke særlig med hageutstyr for den tradisjonelle hagemannen. 

BlackDecker ville jeg ikke plukket opp om noen kastet det etter meg. Hadde en eksentersliper fra det møkkaselskapet, og den ristet mer i meg enn i plata den skulle pusse. Endte opp med å gjøre pussejobben med den lille fein-saga og for hånd. 

Lenke til kommentar
On 8/3/2020 at 4:14 PM, Knoyken said:

Har det siste året brukt Makita på jobben men savner hver eneste dag Milwaukee. Makita er leketøy iforhold til Milwaukee. Har brukt Milwaukee i 15 år som rørlegger og er det noe som er heftigere er det Hilti 36v men da har du hvertfall dyp lommebok.

Enkelte Milwaukee er hinsides tunge verktøy. Ellers er de helt grei. Foretrekker Makita selv, enkle og greie. Hilti er selvsagt svært gode. Festool har også en del bra.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 7.7.2020 den 11.51):

 En dyrere serie kan gi bedre totaløkonomi, OG en helt annen verden av brukerglede og ergonomi på toppen, fordi levetiden er bedre.

Dette er all årsak til at jeg valgte å gå for et kjent merke til en stivere pris enn billigmerker. En annen ting som jeg selv opplever er at billigere verktøy må lades opp oftere, som igjen blir til tap av faktisk arbeidstid. 

Min far sverger til billig verktøy, og det slår aldri feil at han starter et nytt større prosjekt med å måtte handle nytt for det gamle er utslitt, dårlig eller søppel. 

Lenke til kommentar

Vi har Milwaukee slagdrill og vinkelsliper på batteri
Har også blå bosch slagdrill på batteri

Begge drillene fungerer, men helst ikke med større borr enn 15mm

Milwaukee slagdrill + aggregat får gjort jobben fortere, og 20 mm borr går fortere enn 15 mm på batteri, men batteri er kjekt innimellom, for mindre jobber

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...