Gå til innhold

TikTok trekker seg ut av Hongkong. USA vurderer å forby appen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA vil nok bare forby den for å fremme sine egne økonomiske interesser. Instagram, Youtube, facebook, google etc. Ikke akkurat noen sympatisk måte å konkurrere på. NB. Før noen ranter om kina-støtte her så vil jeg bare si at jeg er heller ikke noe fan av tiktok eller kinesiske myndigheters potensielle spionasje. Det vi trenger er noe som fremmer norske økonomiske interesser og som er under norsk kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

USA vil nok bare forby den for å fremme sine egne økonomiske interesser. Instagram, Youtube, facebook, google etc. Ikke akkurat noen sympatisk måte å konkurrere på. NB. Før noen ranter om kina-støtte her så vil jeg bare si at jeg er heller ikke noe fan av tiktok eller kinesiske myndigheters potensielle spionasje. Det vi trenger er noe som fremmer norske økonomiske interesser og som er under norsk kontroll.

Dessverre så er nok de fleste politikerne våre langt ifra neutral Og man ser jo at sier USA noe så løper de ofte etter, på lik måte gjør man det samme for EU.

Men enig med deg.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (13 minutter siden):

Steng gjerne ned Tiktok i Norge også sier jeg. Burde nesten ikke være lov med apper som har servere i Kina. Myndighetene der gjør jo akkurat som de vil.

USA spionerer jo minst like mye, men enn så lenge er de fortsatt 'the lesser evil'.

Ja akkurat som om amerikanske myndigheter har kontroll på serverne til google, facebook osv?

Bekymre deg heller for at myndighetene i flere land ønsker å sensurer internett, inkl eu og noen norske politikere.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (31 minutter siden):

Ja akkurat som om amerikanske myndigheter har kontroll på serverne til google, facebook osv?

Bekymre deg heller for at myndighetene i flere land ønsker å sensurer internett, inkl eu og noen norske politikere.

Myndighetene i Kina har mye mer kontroll og innsikt i hva som skjer på servere i deres land en USA har. De prøver ikke å skjule det en gang. 'The Great Firewall of China' gjør at de kan sensurere og få innsikt i hva de ønsker. Det å bekymre seg for kina er jo blant annet å bekymre seg for sensur (og personvern osv). Der drives det massiv sensur på nettet i Kina. Og det er ikke slik at jeg må velge å enten bry meg om ha Kina gjør eller lovene her i EU/vesten. Jeg klarer helt fint å bry meg om begge sakene, da begge er veldig viktige. Det samme er spionasjen fra USA, men de er vanskeligere å kutte ut da man er for avhengig av Google.

Jeg er en stor motststander av alle disse reglene som korrupte og inkompetente politikere prøver å tvinge på oss her i Norge og Europa. Uskyldige folks privatliv blir fjernet under løgnen om at det blir å stoppe kriminelle. Å stå i mot Kina er litt av sammen kampen, bare at de er kommet lengre i prosessen enn det Norge/Europa har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Simen1 said:

USA vil nok bare forby den for å fremme sine egne økonomiske interesser.

Nei, men det er klart at det kan være en av mange vurderinger som kommer inn. Å påstå "bare" i denne sammenhengen, når flere land uten øknomisk interesse i samme marked foreslår å forby samme appen, blir det tullete å tro at USAs eneste incentiver er økonomiske.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

USA vil nok bare forby den for å fremme sine egne økonomiske interesser. Instagram, Youtube, facebook, google etc. Ikke akkurat noen sympatisk måte å konkurrere på. NB. Før noen ranter om kina-støtte her så vil jeg bare si at jeg er heller ikke noe fan av tiktok eller kinesiske myndigheters potensielle spionasje. Det vi trenger er noe som fremmer norske økonomiske interesser og som er under norsk kontroll.

Så de velger å spille etter ekstremt mye mildere spilleregler enn Kina noengang har vært i nærheten av å gjøre? 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 timer siden):


man er for avhengig av Google.

Ikke bruk søkemotoren deres. Wikipedia har en liste med mange søkemotorer, samt en sammenligning, med tanke på personvern. Ikke bruk e-posttjenesten til Google. Wikipedia har en liste over andre du kan bruke. Ikke bruk Android, ChromeOS eller Fuschia. Søk å unngå andre tjenester som benytter seg av Googles programvare. Finn en annen oversetter enn Google sin (dog er oversetteren deres bra). Ikke last opp videoer på YouTube. Hold deg unna Google Chrome. Jeg har boikottet Google utenom oversetteren deres og YouTube. Fungerer utmerket. 

Simen1 skrev (6 timer siden):

Det vi trenger er noe som fremmer norske økonomiske interesser og som er under norsk kontroll.

Med e-loven i mente, har jeg ikke særlig tiltro til at dagens politikere evner å ta vare på noe sånt, og ta riktige beslutninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (Akkurat nå):

Ikke bruk søkemotoren deres. Wikipedia har en liste med mange søkemotorer, samt en sammenligning, med tanke på personvern. Ikke bruk e-posttjenesten til Google. Wikipedia har en liste over andre du kan bruke. Ikke bruk Android, ChromeOS eller Fuschia. Søk å unngå andre tjenester som benytter seg av Googles programvare. Finn en annen oversetter enn Google sin (dog er oversetteren deres bra). Ikke last opp videoer på YouTube. Hold deg unna Google Chrome. Jeg har boikottet Google utenom oversetteren deres og YouTube. Fungerer utmerket. 

Med e-loven i mente, har jeg ikke særlig tiltro til at dagens politikere evner å ta vare på noe sånt, og ta riktige beslutninger. 

Bruker flere andre søkemotorer, men ingen er i nærheten av Google dessverre så er ofte jeg må dit likevel. På epost har jeg brukt protonmail også, men igjen er det ting som gjør hverdagen vanskeligere der også.

Ikke bruke Android? Da har man ingen alternativer igjen med mindre man vil bruke iOS. Apple har forsåvidt litt bedre rykte på personvern-delen, men kan ikke stole helt på de uansett. Å droppe smarttelefon er ikke aktuelt. Beste alternativene blir andre Android distribusjoner enn den fra Google, f.eks. LineageOS, men igjen ting som påvirker hverdagen negativt betraktelig ved å bytte der også. Mange som sliter med BankID på disse, og den er jeg avhengig av.

Bruker Firefox, Firefox, Linux, prioriterer DuckDuckGo eller andre motorer. Droppet Facebook og messenger totalt. Android og Gmail har jeg ikke klart å bytte ut, det blir faktisk for tungvindt. På Google maps er det ingen alternativer som er like gode. For min del er det nesten umulig å bli helt Google-fri nå, med mindre jeg vil gå mange år tilbake i tid. Da burde man heller kjempe for at Google skal bli bedre, framfor å be kundene om å "fikse" det Google gjør.

Enig i det ang. politikere. De klarer ikke å tenke på folkets beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (16 timer siden):

Ikke bruk søkemotoren deres. Wikipedia har en liste med mange søkemotorer, samt en sammenligning, med tanke på personvern. Ikke bruk e-posttjenesten til Google. Wikipedia har en liste over andre du kan bruke. Ikke bruk Android, ChromeOS eller Fuschia. Søk å unngå andre tjenester som benytter seg av Googles programvare. Finn en annen oversetter enn Google sin (dog er oversetteren deres bra). Ikke last opp videoer på YouTube. Hold deg unna Google Chrome. Jeg har boikottet Google utenom oversetteren deres og YouTube. Fungerer utmerket. 

Med e-loven i mente, har jeg ikke særlig tiltro til at dagens politikere evner å ta vare på noe sånt, og ta riktige beslutninger. 

Dette stemmer ikke. Det finnes ingenting i nærheten av så bra som google på søk. Jeg er anti-google og bruker for det meste alternativ, men å laste som om de ikke er best, og de eneste som faktisk klarer å levere en komplett tjeneste er å lyve til seg selv. 

Jeg bruker Startpage som også skal bruke resultat fra google. Men har selv opplevd flere ganger at søkestringer som overhode ikke gir noen resultater på startpage eller ddg, gir flere sider med resultater på google. 

Lenke til kommentar
Rudde skrev (36 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Det finnes ingenting i nærheten av så bra som google på søk. Jeg er anti-google og bruker for det meste alternativ, men å laste som om de ikke er best, og de eneste som faktisk klarer å levere en komplett tjeneste er å lyve til seg selv. 

Jeg bruker Startpage som også skal bruke resultat fra google. Men har selv opplevd flere ganger at søkestringer som overhode ikke gir noen resultater på startpage eller ddg, gir flere sider med resultater på google. 

Jo, det er riktig. Selv bruker jeg DuckDuckGo. Det fins to forskjellige type søk; nøytralt søk, og Google-manipulert søk. Visst du forventer å få et Google-manipulert søk, så er det jo ikke rart at du blir skuffet over de andre søkemotorene. Resultatene hos Google er ment å manipulere deg. Selvfølgelig blir det da ikke det samme med Startpage, eller andre. Jeg brukte en uke på å omstille meg vekk fra Google. Det handler om å endre måten man søker på, og holdningen og forventningen til hva man får som svar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (21 timer siden):

Jeg har boikottet Google utenom oversetteren deres og YouTube. Fungerer utmerket. 

Jeg har brukt en oversetter som heter Deepl, den fungerer veldig bra, men uheldivis så har den ikke norsk. Bruker den mye i fransk-engelsk og tysk-engelsk. Har sammenlignet en del mellom Google Translate og Deepl, jevnt over så gir Deepl bedre oversettelse, også får man endel forslag og synonym (noe Google Translate bare viser av og til. Jeg vet ikke hvorfor). Jeg håper at mer trafikk og henvendelser fra Norge gjør det mer sannsynlig at de implementerer norsk. Jeg har sett at de har lagt til 5 nye språk bare i år.

https://www.deepl.com/translator

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Gravitass Jeg har kommet over den der en gang før i tiden, men det var nok på grunn av de ikke har norsk at jeg hadde glemt den. Kan godt hende at mer trafikk fra Norge hjelper på, men nå er nordiske land såpass høyt på engelskforståelsen, at det godt kan hende at regionen vår er nedprioritert. - men ja, den ser nok grei ut foreløpig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...