Gå til innhold

Datoen er satt for den neste store Xbox Series X-presentasjonen


Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (9 minutter siden):

Syns det er litt rart du argumenterer for at ein må tenke på grafikk når ein snakker om 60fps/4k, men totalt overser det når ein snakker om kor kjapt eit system kan flytte data og gjengi ein grafisk krevande verden så og sei instant..

Men dåke begge har faktisk rett. Bedre grafikk blir sett på som next gen. Og det R&C klarer å få ut av PS5 blir sett på som next gen, då spelet faktisk ikkje kan kjøres på eldre generasjon. Det er spesifikt laget for å dra nytte av hastigheten til PS5, samtidig som det er skreddersydd dual sense kontrolleren og det Sony prøver å oppnå når det gjelder lydbilde..

Hvor har jeg oversett det? Det eneste jeg ønsker å få frem her er at det ikke er noe som er unikt next-gen med Ratchet & Clank. Samt at folk verdsetter forskjellige ting ved den økte maskinkraften til de nye konsollene. Å påstå at R&C er (foreløpig) unikt er faktisk ganske arrogant. Insomniac har valgt en løsning. Andre utviklere har valgt andre løsninger.

R&C er ett av mange spill som kommer til å dra nytte av maskinvaren til XSX/PS5. Dirt 5 og Gears 5 er et par andre eksempler.

Edit: Men på den andre siden høres det gøy ut å sette arbitrære grenser for hva next-gen er og ikke er. Blir spennende å se mer fra GT7 og Sackboy, de to eneste next-gen spillene Sony har vist frem så langt. ?

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Sorter skrev (2 minutter siden):

 

Man kan kalle det next gen så mye man vil, men så lenge det er i 30fps så er det alikevel svært skuffende..

Absolutt ikkje. Igjen, det kommer heilt ann på kva grafisk kvalitet det er snakk om. Tetris 60 fps er ikkje next gen, eller svært imponerende. 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (17 minutter siden):

Syns det er litt rart du argumenterer for at ein må tenke på grafikk når ein snakker om 60fps/4k, men totalt overser det når ein snakker om kor kjapt eit system kan flytte data og gjengi ein grafisk krevande verden så og sei instant..

 

Absolutt, det er sykt imponerende og spennende hva ssd kan bringe. Merk at ingen (i hvertfall ikke mange poster) gjennom siste 9 sidene har sagt at ps5 og hva den bringer til bordet ikke er next gen eller spennende ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leflus skrev (11 minutter siden):

Hvor har jeg oversett det? Det eneste jeg ønsker å få frem her er at det ikke er noe som er unikt next-gen med Ratchet & Clank. Samt at folk verdsetter forskjellige ting ved den økte maskinkraften til de nye konsollene. Å påstå at R&C er (foreløpig) unikt er faktisk ganske arrogant. Insomniac har valgt en løsning. Andre utviklere har valgt andre løsninger.

R&C er ett av mange spill som kommer til å dra nytte av maskinvaren til XSX/PS5. Dirt 5 og Gears 5 er et par andre eksempler.

Edit: Men på den andre siden høres det gøy ut å sette arbitrære grenser for hva next-gen er og ikke er. Blir spennende å se mer fra GT7 og Sackboy, de to eneste next-gen spillene Sony har vist frem så langt. ?

Igjen, det som er unikt med R&C er måten dei utrnytter lynrask flytting av data, som for det første ein SSD generelt klarer (som er next gen bare det mtp PS4 og Xbox One) samtidig som den utnytter PS5 sin enorme dataoverføring, som gjer at dei kan lage eit spel som loader ulike verdener, i detaljert og imponerende grafikk, som ein del av gameplayet. Dette gjer for meg kjent verken Dirt 5 eller Gears 5.. Det er stor forskjell på å preloade ein del av spelet, kontra og hente det fra minnet når du vil, under gameplay, så og sei instant. 

Ein kan sjå på det som ein ny måte å flytte enorme mengder av data mellom komponentene. Dette er nytt, og faktisk ganske revolusjonerende tech. Ein er ikkje så avhengig av å preloade data inn i hurtigminnet, og GPUen som før.. Dette er supert for alle som utvikler og lager spel.. Då det både frigjer hurtigminnet til ting ein har meir bruk for,  og kan øke mengden texturer, data etc, fordi ein ikkje trenger å tenke på størrelsen på minnet på samme måte, og ein veit at ein har tilgang til dette raskt nok, uten å ha preloada det i hurtigminnet i tilfelle ein treng det...

Tja kva er egentlig "next gen". Ein kan sette ein arbitrær grense kor ein vil. Men eg ser på next gen som nåke nytt fra forrige generasjon. Dvs i dette tilfellet PS4/Xbox1 og PS5/SX...

Samtidig kan eg og nevne, igjen, at R&C er unikt i måten det drar nytte av den nye kontrolleren til PS.. Adaptive triggers og haptic feedbacken som Sony har gått for. Som er tilsvarende den du har i smart telefoner.. Vibrasjon fra lyd, istadenfor den eldre motor løysinga, om eg har forstått det riktig..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (31 minutter siden):

Absolutt ikkje. Igjen, det kommer heilt ann på kva grafisk kvalitet det er snakk om. Tetris 60 fps er ikkje next gen, eller svært imponerende. 

Nå tok du tetris som et eksempel da.. Hadde det ikke vært fint at guerilla games heller ofret litt på oppløsningen  for å kjøre horizon FW i 60fps?  

Endret av Mr.Sorter
Lenke til kommentar
barezell skrev (24 minutter siden):

Absolutt, det er sykt imponerende og spennende hva ssd kan bringe. Merk at ingen (i hvertfall ikke mange poster) gjennom siste 9 sidene har sagt at ps5 og hva den bringer til bordet ikke er next gen eller spennende ?

Absolutt. Liten tvil om at begge konsollene vil imponere. Eg blir fortsatt imponert over kva min PS4 fra launch klarer til tider. Det er med 1.8 tflops, HDD, og 1,6 ghz CPU...

Blir spennande å sjå om det er nåke forskjell i ytelse på dei nye konsollene, men for meg ser da ut som den blir veldig liten i så tilfelle. Begge har sine styrker og svakheiter..

Lenke til kommentar
Mr.Sorter skrev (1 minutt siden):

Nå tok du tetris som et eksempel da.. Hadde det ikke vært fint at guerilla games heller ofret litt på oppløsningen  for å kjøre horizon FW i 60fps?  

Kan ikkje sei meg ueinig her. Om det står på oppløysing, hadde eg fint kunne sagt ja takk til 1080p/60 fps, som eit alternativ til 30 fps/4k.

Men usikker på om PS5 kun kjører 4k. Ville for meg vært rart..

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (10 minutter siden):

Igjen, det som er unikt med R&C er måten dei utrnytter lynrask flytting av data, som for det første ein SSD generelt klarer (som er next gen bare det mtp PS4 og Xbox One) samtidig som den utnytter PS5 sin enorme dataoverføring, som gjer at dei kan lage eit spel som loader ulike verdener, i detaljert og imponerende grafikk, som ein del av gameplayet. Dette gjer for meg kjent verken Dirt 5 eller Gears 5.. Det er stor forskjell på å preloade ein del av spelet, kontra og hente det fra minnet når du vil, under gameplay, så og sei instant. 

Ein kan sjå på det som ein ny måte å flytte enorme mengder av data mellom komponentene. Dette er nytt, og faktisk ganske revolusjonerende tech. Ein er ikkje så avhengig av å preloade data inn i hurtigminnet, og GPUen som før.. Dette er supert for alle som utvikler og lager spel.. Då det både frigjer hurtigminnet til ting ein har meir bruk for,  og kan øke mengden texturer, data etc, fordi ein ikkje trenger å tenke på størrelsen på minnet på samme måte, og ein veit at ein har tilgang til dette raskt nok, uten å ha preloada det i hurtigminnet i tilfelle ein treng det...

Tja kva er egentlig "next gen". Ein kan sette ein arbitrær grense kor ein vil. Men eg ser på next gen som nåke nytt fra forrige generasjon. Dvs i dette tilfellet PS4/Xbox1 og PS5/SX...

Samtidig kan eg og nevne, igjen, at R&C er unikt i måten det drar nytte av den nye kontrolleren til PS.. Adaptive triggers og haptic feedbacken som Sony har gått for. Som er tilsvarende den du har i smart telefoner.. Vibrasjon fra lyd, istadenfor den eldre motor løysinga, om eg har forstått det riktig..

 

Jeg sier ikke noe imot at bruk av SSD representerer en ny og enklere måte å lage spill på. Pluss at det fører til kortere innlasting av data osv.Det er jeg enig i

Men bedre GPU, CPU og mer RAM fører også med seg veldig mye bra. Det er slik de nye konsollene gjør at spill som Gears 5 og Dirt 5 kan ha detaljert og imponerende grafikk med høyere framerate som en del av gameplayet. 

Ang. kontrolleren så kan den sikkert føre med seg mye spennende. I og med at både MS, Nintendo og Sony har snakket opp håndkontroller-gimmicks tidligere, så holder jeg meg imidlertid litt skeptisk til forbedringene inntil jeg har testet den selv. Og jeg vet heller ikke om jeg ville ha klassifisert R&C som unikt nex-gen sammenlignet med spill som ikke bruker DualSense.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mr.Sorter skrev (På 10.7.2020 den 14.46):

Nå tok du tetris som et eksempel da.. Hadde det ikke vært fint at guerilla games heller ofret litt på oppløsningen  for å kjøre horizon FW i 60fps?  

https://nordic.ign.com/news/38188/spider-man-miles-morales-features-optional-4k60fps-performance-mode

 

Ser ikkje ut som Sony ofrer oppløysing, men heller litt grafisk kvalitet. Kanskje raytracing etc for å oppnå høgere frames.. Men er jo akkurat det eg prøver å formidle.. Er ingen kunst å få høgere frames i 4k.. Få ned det grafiske, så er jobben gjort. Som eg prøvde å illustrere med mitt tetris eksempel..

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (4 timer siden):

https://nordic.ign.com/news/38188/spider-man-miles-morales-features-optional-4k60fps-performance-mode

 

Ser ikkje ut som Sony ofrer oppløysing, men heller litt grafisk kvalitet. Kanskje raytracing etc for å oppnå høgere frames.. Men er jo akkurat det eg prøver å formidle.. Er ingen kunst å få høgere frames i 4k.. Få ned det grafiske, så er jobben gjort. Som eg prøvde å illustrere med mitt tetris eksempel..

Jeg hadde nok mye heller tatt ray-tracing og redusert oppløsning for å få 60FPS i et spill som Spider-man MM. Med å svinge deg gjennom en storby med skyskrapere med mye glass og klatre på skyskrapere kan jeg tenke meg at RTRT refleksjoner gir en stor forbedring til det visuelle i spillet. Men det er jo enkelt å skru av en så GPU intensivt funksjon og heller skryte av 60FPS i 4K. Det er uansett bra dem gir mulighet for 60FPS, men det blir kanskje ikke så lett valg å ta i dette spillet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (1 time siden):

Jeg hadde nok mye heller tatt ray-tracing og redusert oppløsning for å få 60FPS i et spill som Spider-man MM. Med å svinge deg gjennom en storby med skyskrapere med mye glass og klatre på skyskrapere kan jeg tenke meg at RTRT refleksjoner gir en stor forbedring til det visuelle i spillet. Men det er jo enkelt å skru av en så GPU intensivt funksjon og heller skryte av 60FPS i 4K. Det er uansett bra dem gir mulighet for 60FPS, men det blir kanskje ikke så lett valg å ta i dette spillet.

No ekje da sikkert det er raytracing som må vike heller. Er kun spekulasjoner. Einaste som er sikkert er at Miles Morales får ein "performance" instilling på 4k/60fps...

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (39 minutter siden):

No ekje da sikkert det er raytracing som må vike heller. Er kun spekulasjoner. Einaste som er sikkert er at Miles Morales får ein "performance" instilling på 4k/60fps...

Nei sant nok. Det kan kanskje være snakk om native 4K vs checkerboard rendering, temporal injection etc. 4K pluss noe reduksjoner andre steder i grafikken. 

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (13 minutter siden):

Nei sant nok. Det kan kanskje være snakk om native 4K vs checkerboard rendering, temporal injection etc. 4K pluss noe reduksjoner andre steder i grafikken. 

Godt mulig. Begge systema har vel egen hardware som tar seg av raytracing og. Usikker kordan dette fungerer ulikt kontra PC/GPU raytracing.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (16 minutter siden):

Godt mulig. Begge systema har vel egen hardware som tar seg av raytracing og. Usikker kordan dette fungerer ulikt kontra PC/GPU raytracing.

RDNA2 har en utvidelse i GPU'en som akselerer deler av ray-tracing prosessen. Fra Eurogamer/Digital Foundry om XBSX:

Sitat

 

RDNA 2 fully supports the latest DXR Tier 1.1 standard, and similar to the Turing RT core, it accelerates the creation of the so-called BVH structures required to accurately map ray traversal and intersections, tested against geometry. In short, in the same way that light 'bounces' in the real world, the hardware acceleration for ray tracing maps traversal and intersection of light at a rate of up to 380 billion intersections per second.

"Without hardware acceleration, this work could have been done in the shaders, but would have consumed over 13 TFLOPs alone," says Andrew Goossen. "For the Series X, this work is offloaded onto dedicated hardware and the shader can continue to run in parallel with full performance. In other words, Series X can effectively tap the equivalent of well over 25 TFLOPs of performance while ray tracing."

It is important to put this into context, however. While workloads can operate at the same time, calculating the BVH structure is only one component of the ray tracing procedure. The standard shaders in the GPU also need to pull their weight, so elements like the lighting calculations are still run on the standard shaders, with the DXR API adding new stages to the GPU pipeline to carry out this task efficiently. So yes, RT is typically associated with a drop in performance and that carries across to the console implementation, but with the benefits of a fixed console design, we should expect to see developers optimise more aggressively and also to innovate. The good news is that Microsoft allows low-level access to the RT acceleration hardware.

 

 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (9 minutter siden):

Sjå dar ja. Då blei eg litt klokare. Rekna med det er samme system på PS5, så då vil jo kanskje RT være bankers uansett då, om ikkje den dedikerte hardwaren kan brukast til nåke annet enn BVH struktur..

Men som DF skriver så er det bare en del av RT prosessen. Minecraft med RT på XBSX lå på nivå med RTX2060, men det kan være pga hastejobb med lite opitmaliseringer, men kanskje ikke.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (2 timer siden):

Men som DF skriver så er det bare en del av RT prosessen. Minecraft med RT på XBSX lå på nivå med RTX2060, men det kan være pga hastejobb med lite opitmaliseringer, men kanskje ikke.

Ganske stor del, om det tilsvarer 13 Tflops. Men usikker kva du meiner når du skriver at Minecraft låg på nivå med RTX2060

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (41 minutter siden):

Ganske stor del, om det tilsvarer 13 Tflops. Men usikker kva du meiner når du skriver at Minecraft låg på nivå med RTX2060

Ja og det er noe som muliggjør real-time RT i spill, men GeForce RTX avlaster også dette arbeidet til sine RT kjerner og man kan se der at RTRT kan gi et markant ytelse tap avhengig av kvaliteten og bruken. 

Vi har ikke en skikkelig benchmark på Minecraft demoen på XBSX riktignok, men i 1080p ligger RTX2060 på ~38FPS i gjennomsnitt i Minecraft med RTRT, mens XBSX lå på “north of 30FPS” i 1080p ifølge DF. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...