Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våkner opp om natten og blir veldig urolig


Gjest 5856a...e18

Anbefalte innlegg

Gjest 5856a...e18

Hei. Noen ganger så våkner jeg midt på natten og blir skikkelig urolig, sånn helt uten grunn. Får ikke til å sove før enten lenge etterpå, eller så får jeg ikke sove igjen i det hele tatt. Tankene mine går kjempefort når dette skjer, og jeg bare greier ikke å finne roen igjen og ligger å makker. Jeg tror kanskje at det kommer litt sånn i perioder, dette her. Men nå har jeg vært veldig sliten i flere måneder, uavhengig av hvor mye søvn jeg får, også føler jeg at jeg ikke tåler dette her også nå.
 

Er det noen som har opplevd det samme, og vet om noe som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 5856a...e18

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med livet ellers ... kroppsform, trening, jobb, matvaner? Drikker du nok vann? Har du hatt problemet hele livet? Og hvordan er vaner før leggetid? Får du roa deg ned eller legger du deg rett etter trening eller jobb? Viktig med ro i 2-3 timer ro før leggetid, og ingen store måltider.

Søvnhygiene i seg selv er jo en greie. Fullstendig mørke og stillhet, frisk luft, rent sengetøy. Det er ting som påvirker innsovning.

Mine erfaringer er at hvis jeg spiser proteinrik mat eller mye sukkerholdig mat (som te eller kakao) før søvn, blir jeg urolig og hodet jobber overtid. Har også opplevd å få mye sterkere og mer urolige drømmer hvis mye sukker før søvn.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest 5856a...e18 skrev (11 timer siden):

Hei. Noen ganger så våkner jeg midt på natten og blir skikkelig urolig, sånn helt uten grunn. Får ikke til å sove før enten lenge etterpå, eller så får jeg ikke sove igjen i det hele tatt. Tankene mine går kjempefort når dette skjer, og jeg bare greier ikke å finne roen igjen og ligger å makker. Jeg tror kanskje at det kommer litt sånn i perioder, dette her. Men nå har jeg vært veldig sliten i flere måneder, uavhengig av hvor mye søvn jeg får, også føler jeg at jeg ikke tåler dette her også nå.

Ta kontakt med fastlegen og få tatt noen blodprøver osv. Det kan godt være at et eller annet kroppslig er i ubalanse; det trenger ikke være mentalt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...