Gå til innhold

Nå kommer snart 3D-printet fisk og flankestek på en meny nær deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på. Er det plantebaserte produkter kan du spise til krampa tar deg - relativt sunt. Er det derimot syntetiske greier må det sikkert litt forskning til for å finne ut av effektene. Ellers er generelt kjøtt sunt i små mengder, dvs, et måltid her og der men på langt nær noe man egentlig bør spise hver dag. Dessverre er det nokså heftige desinformasjon kampanjer fra store aktører for det motsatte, noe som skaper utfordringer når man forsøker objektivt å snakke om fordeler og ulemper med plantebasert kosthold.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja.

Sist jeg smakte en Beyond Meat burger så smakte den mer popcorn enn kjøtt. Skal ikke dømme plantebasert kjøtt, men føler de har ett stykke igjen før det er kjøtt.

Uansett, spennende utvikling.

Snart er det vel bare å stå i stuen og rope "Tea, Earl Grey, Hot" så popper det ut en kopp te fra en 3D printer på kjøkkenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vi nå egentlig det? Jordbruket trenger vel ikke dyr nå til dags nå som vi har maskiner for alt mulig rart, eller?

Men beitedyr har en positiv effekt på å forhindre at utmark gror igjen, så når det kommer til å bruke dyr på akkurat det område gir det mening.

Ellers vil jeg hive inn en brannfakkel å si at de fleste oppegående folk gir beng i om noe er ekte eller falsk, så lenge produktet har en kvalitet som er tilstrekkelig. Folk er vegetarianere eller veganere selv om mange savner smaker fra kjøtt, og mange kjører elbiler med kort rekkevidde selv om dem ønsker å kjøre lengre, av den grunn at de ønsker en forandring. Jeg tror at om man får til å lage produkter som er noenlunde like eller i nærheten av originale, er folk villige til å akseptere noen forskjeller da miljø og dyrevelferd er viktig for dem. Bare se på unge i dag; En rapport fra Tyskland (må finne kilder senere om jeg får tid) sa at 1 av 3 unge i Berlin spiste i hovedsak plantebassert kosthold, samt at en annen pekte på at flere unge mennesker ikke har intensjon om å eie bil av miljøhensyn. Og dette i landet som er kjent for en sterk kjøtt- og bilkultur! Uansett, sidesporer, poenget er - verden endrer seg tross i vår voksne sin skepsis for nyheter :)
PS: Første reaksjon er skespis fra min side, men må ta meg selv i nakken hele veien og minne meg på at første reaksjon som regel ikke er den mest reflekterte eller rasjonelle. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir vel alltids et luksusmarked for ekte kjøtt, og om kjøttet blir regulert bort av byråkratiet, blir det ihvertfall et svart marked. Smugle kjøtt over svenskegrensen er jo allerede et fenomen. VG 2041: "Gammel generasjon X bonde får 10 år ubetinget for hemmelig fjøs med kjøttfe, omfattende ulovlig nettverk avslørt"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (22 timer siden):

Må vi nå egentlig det? Jordbruket trenger vel ikke dyr nå til dags nå som vi har maskiner for alt mulig rart, eller?

Men beitedyr har en positiv effekt på å forhindre at utmark gror igjen, så når det kommer til å bruke dyr på akkurat det område gir det mening.

Ellers vil jeg hive inn en brannfakkel å si at de fleste oppegående folk gir beng i om noe er ekte eller falsk, så lenge produktet har en kvalitet som er tilstrekkelig. Folk er vegetarianere eller veganere selv om mange savner smaker fra kjøtt, og mange kjører elbiler med kort rekkevidde selv om dem ønsker å kjøre lengre, av den grunn at de ønsker en forandring. Jeg tror at om man får til å lage produkter som er noenlunde like eller i nærheten av originale, er folk villige til å akseptere noen forskjeller da miljø og dyrevelferd er viktig for dem. Bare se på unge i dag; En rapport fra Tyskland (må finne kilder senere om jeg får tid) sa at 1 av 3 unge i Berlin spiste i hovedsak plantebassert kosthold, samt at en annen pekte på at flere unge mennesker ikke har intensjon om å eie bil av miljøhensyn. Og dette i landet som er kjent for en sterk kjøtt- og bilkultur! Uansett, sidesporer, poenget er - verden endrer seg tross i vår voksne sin skepsis for nyheter :)
PS: Første reaksjon er skespis fra min side, men må ta meg selv i nakken hele veien og minne meg på at første reaksjon som regel ikke er den mest reflekterte eller rasjonelle. 

Du snakker om dyrevelferd, men man kan vel ikke ha dyrevelferd hvis man ikke har dyr ?

Lenke til kommentar

Hehe, alså, nå blir det litt deadlock her. Å ikke eksistere eller å eksistere kun for å oppleve elendighet er valget mange dyr har i dag. Spørsmålet er om man skal se på det slik at det å eksistere for kun å oppleve elendighet er en bedre skjebne enn å ikke eksistere i det hele tatt. Men om man skaper dyrevelferd som gjør livene "behagelige" for dyr (uten at dette fører til ressursmangel) blir diskusjonen en annen.

Hva tenker vi om dette?

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (19 minutter siden):

Hehe, alså, nå blir det litt deadlock her. Å ikke eksistere eller å eksistere kun for å oppleve elendighet er valget mange dyr har i dag. Spørsmålet er om man skal se på det slik at det å eksistere for kun å oppleve elendighet er en bedre skjebne enn å ikke eksistere i det hele tatt. Men om man skaper dyrevelferd som gjør livene "behagelige" for dyr (uten at dette fører til ressursmangel) blir diskusjonen en annen.

Hva tenker vi om dette?

Jeg tror at mange bønder driver med yrket nettopp pga at de er glad i både dyr og natur, og gjør alt de kan for at dyrevelferden skal være så god som mulig. Men det finnes selvfølgelig unntak, og derfor bør myndighetene sørge for streng kvalitets kontroll av alt som skjer på gårdene i landet vårt. Personlig vet jeg ingenting om hvordan dette foregår , men om noen vet noe om dette så er det interessant å få det belyst , for å si det på den måten. Men jeg synes at det må være strenge krav i hvert fall og strengt oppfølgingsregime, så vi er trygg på at det er så god velferd som mulig. Hvis vi sammenlikner med fritt dyreliv i naturener  så er jo det nokså nådeløst , det er "survival of the fittest" , og alle som ikke er tilpasset bukker under. På gårdene våre så hjelper bøndene dersom det oppstår sykdom eller andre  problem. I naturen finnes jo som kjent predatorer og byttedyr, og lidelsen blant byttedyrene er selvfølgelig uhyggelig stor hver gang en predator tar et byttedyr. Vi vil ikke avskaffe dyremangfoldet i naturen av den grunn, selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...