Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Førerkortbeslag - Fengsel - Student


Anbefalte innlegg

Jeg ble nylig tatt i 138 i 80-sone på 8 felts motorvei (Furuset). Har tilstått og fått straffeforslag fra politiet som tilsvarer 12 måneder uten førerkort, og 15 dager fengsel. Rettsmøtet er neste måned, ca. en uke før jeg starter med studier. I utgangspunktet skal fengselstraffen være ubetinget. Jeg håper på å få betinget grunnet studier. Har jeg en god sak, eller gir dem blaffen i om du er student eller ei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil nok ikkje bli lagt mykje vekt på at du har studier/jobb/familie, at fengselsstraff går utover slike forpliktelsar er ein del av konsekvensen av å bryte lova. 

Det sagt så er det rom for skjønnsmessig vurdering av straffeutmålinga der anna straff som til dømes fotlenke vil kunne vurderast. 

Ein ting som taler i mot at du kan få sleppe ubetinga fengsel på grunn av studier er at du under rettsmøtet ikkje er student, du har planar om å starte å studere og det er ikkje det same.

Merk at på grunn av korona og tiltaka som blei innført då det stod på som verst så er det soningskø, så sjølv om du blir dømt til ubetinga fengsel så er det ikkje gitt at du blir innkalt til soning umiddelbart. Du har derfor gode muligheiter for at du vil kunne starte studiane med fengselsstraffa hengande over deg, og at du på eit eller anna tidspunkt må inn og sone. Som student vil du nok i liten grad bli berørt av soning ettersom du som student nesten ikkje har forpliktelsar, og sjølv om du skulle være så uheldig å miste ein eksamen så kan du konte seinare. 

Lenke til kommentar

Det vil antakeligvis ta tid før du blir innkalt til en evt. soning og de fleste studiesteder har ikke et problem med to ukers fravær når det er varslet i god tid. Det skader ikke å legge frem studiesituasjonen på rettsmøtet, siden et evt. avbrudd av studier kan tenkes å være en urettmessig stor byrde 

Edit: Slått på målstreken av The Avatar med et mye mer forseggjort innlegg 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Kan legge til at du blei tatt med 2 km/t over grensa for fengselsstraff. Det er ikkje lik praksis for straffeutmåling, det er ei vurdering. Frå liknande saker så har resultatet både veksla mellom 2-3 veker med ubetinga fengsel og tilsvarande tid med betinga fengselsstraff og bot. 

Det vil forhåpentlegvis for deg være rom for å få mindre streng straff ettersom du køyrde for fort på motorveg og ikkje vanleg landeveg der ulykkesrisikoen for deg og andre er langt større. 

Lenke til kommentar
Vegard# skrev (På 7.7.2020 den 12.39):

Det vil antakeligvis ta tid før du blir innkalt til en evt. soning og de fleste studiesteder har ikke et problem med to ukers fravær når det er varslet i god tid. Det skader ikke å legge frem studiesituasjonen på rettsmøtet, siden et evt. avbrudd av studier kan tenkes å være en urettmessig stor byrde 

Edit: Slått på målstreken av The Avatar med et mye mer forseggjort innlegg 

Vil det ikke og være mulig å få sone med fotlenke? 15 dager og student burde vel ikke være et stort problem å få fotlenke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du får betinget eller ubetinget vil ikke nok ha så mye med om du er student eller ikke. Men det er et prinsippet i Norge om at dommen skal ikke være en dobbelstraff og ødelegge for andre ting. Hvis du får en ubetingt dom kan du søke om fotlenke/hjemmesoning samt utsatt soning på et tidspunkt som passer deg bedre. Det fikk f.eks. en kjent kriminell som også var langrennsløper, slik at ikke hele sesongen hans skulle bli spolert: https://www.vg.no/sport/langrenn/i/1E7qK/northug-har-sonet-ferdig-etter-fyllekjoeringen-jeg-har-tatt-min-straff

Endret av nor.jorgen
Rettet betinget -> ubetinget
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (21 timer siden):

Hvis du får en betingt dom kan du søke om fotlenke/hjemmesoning samt utsatt soning på et tidspunkt som passer deg bedre.

En betinget dom innebærer bare reiseforbud og at vedkommende må melde seg med jevne mellomrom (man er fri på visse betingelser). Dessuten må vedkommende ikke få en ny dom i meldeperioden. En ubetinget dom innebærer soning, da kan fotlenke være et spesialtilbud i stedet for normal fengselsstraff.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (11 timer siden):

Tøys.

Vil du utrede svaret litt?

Ein betinga dom innebærer litt fleire ting enn "berre" meldeplikt. Men sett opp mot spørsmålet om dom på betinga fengsel kunne medføre soning med fotlenke, så er sitatet i all hovudsak korrekt.
Ein betinga dom medfører vesentleg lavare straff enn ein ein ubetinga dom under forutsetning av at den domfelte følger dei pålegga som blir gitt.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av advokaten du har vil jeg tro du enkelt får til en utsettelse til når det passer bedre ift studier evnt du kan få sone hjemme med lenke og du på dagtid befinner deg kun på studiested.

 

Ellers vil jeg si strafferammene for trafikkale forseelser er ekstreme i norge for hendelser hvor det ikke er forvoldet skade, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Vil du utrede svaret litt?

Ein betinga dom innebærer litt fleire ting enn "berre" meldeplikt. 


Betinget fengsel innebærer normalt ingen verdens ting, utover at fullbyrdelsen utsettes i en prøvetid, vanligvis på to år.
Dersom den straffede igjen begår en ny straffbar handling i prøvetiden, så vil den opprinnelige fengselsstraffen også fullbyrdes.

Det kan i tillegg bestemmes særvilkår av retten.
Dette er vel ikke så veldig vanlig ved overtredelser av fartsgrenser, slik at meldeplikt eller reiseforbud er neppe aktuelt?

Til trådstarter, min oppfatning er at man aldri bør vedta slike ting på stedet, nekt på alt, ta saken i retten i stedet.

Det er litt sent nå, men i og med at du har fått et straffeforslag så vil vel dette sendes retten, hvor du likevel må møte opp senere i et rettsmøte for å få din straff, hvor du også har mulighet til å kommentere straffeforslaget å hevde at det vil være mer hensiktsmessig med betinget fengsel ettersom du studerer eller lignende.

Kanskje @krikkert kan forklare mer om saksgangen ?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg gikk i klasse med en som fikk ubetinget (og hadde kjørt vesentlig raskere enn deg), han fikk utsatt soning til påfølgende sommer, da han ville være ferdig med utdannelsen. Helt rent rulleblad fra før, soning ville ødelegge for utdannelse, lovende ung mann osv.

Det hører med til historien at han var så dust at han i den lille uken mellom fullført utdannelse og startdato for soning rømte fra Norge - og Europa - for å slippe å spikre paller noen uker. Det var ikke så lurt, han endte med å måtte oppholde seg utenlands flere år i strekk, til forholdet var foreldet. Om du får ubetinget, men får utsatt soning til sommerferien, tenker jeg du skal være fornøyd med det.

Vet også om en som fikk hjemmesoning med fotlenke for et trafikalt forhold som ellers ville gitt soning. Inntrykket jeg har fått er at om man ikke har rulleblad og ingen har kommet til skade strekker rettsvesenet seg langt for å slippe å bruke opp fengselsplass på tunge høyreføtter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Al Khorasani skrev (På 6.7.2020 den 12.41):

Jeg ble nylig tatt i 138 i 80-sone på 8 felts motorvei (Furuset). Har tilstått og fått straffeforslag fra politiet som tilsvarer 12 måneder uten førerkort, og 15 dager fengsel. Rettsmøtet er neste måned, ca. en uke før jeg starter med studier. I utgangspunktet skal fengselstraffen være ubetinget. Jeg håper på å få betinget grunnet studier. Har jeg en god sak, eller gir dem blaffen i om du er student eller ei?

Det var jo ikke bare litt høy hastighet da. Selvsagt kan du jo forsøke å få betinget, men du har driti deg ut så du må nok bare belage deg på å ta straffen som en mann. Eventuelt får du snakke med studiestedet og forklare situasjonen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...