Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe seg inn i selskap før det skal på børs, lånemulugheter


Gjest e9051...e25

Anbefalte innlegg

Gjest e9051...e25

Mulig dette er plassert feil, flytt gjerne. Men jeg ønsker å poste anonymt.

 

Selskapet jeg jobber i skal straks på børs, og i den forbindelse har alle i managment fått muligheten til å kjøpe seg inn før selskapet går på børs. Jeg har også fått muligheten. 

Det er dog en stor hake, minste kjøp er på hele 50 000 EUR.. Og akkurat nå er dette en veldig dårlig periode for meg økonomisk da jeg nettopp har kjøpt hus og ikke har fått solgt unna tidligere leilighet. Jeg har altså ikke 50 000 euro liggende pr dags dato. 

 

Jeg har dog stor tro på at dette ikke er annet enn lettjente penger da selskapet går veldig bra og er i en god posisjon ift salg etter corona og under pandemien. Går også ut i fra at en får en kurant pris på aksjene ift hva de blir lagt ut til når den tid kommer(detaljene er ikke satt hel enda). 

 

Så, hvilke muligheter har jeg og er det helt idiotisk å låne penger til dette? Tviler på at jeg får tatt lån i banken pga situasjonen med hus + leilighet, så da er det vell personlige lån som gjenstår, eller kan det finnes andre muligheter? 

 

Aldri vært i en slik situasjon, så aner ikke om det finnes noen muligheter utenfor "normalen" 

 

setter pris på alle svar!

Anonymous poster hash: e9051...e25

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere lånt hos arbeidsgiver for å kjøpe aksjer i bedriften. Men beløpet var betydelig mye lavere. Så jeg er svært tvilende til at du får.  Det er en mulighet å snakke med banken, men det er nok som du er inne på, lite sannsynlig at du får noe lån.

Har du foreldre eller andre du er komfotabel med å spørre som har penger eller muligheter til å låne, kan du inngå en privat avtale med dem. 

Hvor idiotisk det er, er ikke lett å si. Hvis de ansatte får svært rabbaterte aksjer er det veldig lurt å låne. Hvis du like gjerne kan vente til børsnoteringen og kjøpe til samme pris, så er det meningsløst å låne 500 000 når du likegjerne kan kjøpe for en sum du er komfotabel med. Også er det ingen naturlov at aksjene blir mere verdt av at selskapet handles på børs. Det er en mulighet for at selskapet blir lavere verdsatt på børsen. 

Det var en ganske høy grense til å være tilbud for ansatte. En halv million er relativt mye penger for enhver normallønnet arbeidstaker å putte i egen bedrift. Har de ansatte fremmet forslag om lavere grense?

Lenke til kommentar
Gjest e9051...e25
Nedward skrev (37 minutter siden):

Jeg har tidligere lånt hos arbeidsgiver for å kjøpe aksjer i bedriften. Men beløpet var betydelig mye lavere. Så jeg er svært tvilende til at du får.  Det er en mulighet å snakke med banken, men det er nok som du er inne på, lite sannsynlig at du får noe lån.

Har du foreldre eller andre du er komfotabel med å spørre som har penger eller muligheter til å låne, kan du inngå en privat avtale med dem. 

Hvor idiotisk det er, er ikke lett å si. Hvis de ansatte får svært rabbaterte aksjer er det veldig lurt å låne. Hvis du like gjerne kan vente til børsnoteringen og kjøpe til samme pris, så er det meningsløst å låne 500 000 når du likegjerne kan kjøpe for en sum du er komfotabel med. Også er det ingen naturlov at aksjene blir mere verdt av at selskapet handles på børs. Det er en mulighet for at selskapet blir lavere verdsatt på børsen. 

Det var en ganske høy grense til å være tilbud for ansatte. En halv million er relativt mye penger for enhver normallønnet arbeidstaker å putte i egen bedrift. Har de ansatte fremmet forslag om lavere grense?

Avtalen er kun for managment, hvor snittlønn er ett godt stykke over normallønn. Men jeg er enig, det er veldig høyt og dette er nok for å igjen minimere antall som kaster seg på(uten at jeg vet hvorfor de ønsker dette). 

Anonymous poster hash: e9051...e25

Lenke til kommentar

Med mindre du kan låne med sikkerhet i eiendom ville jeg personlig ansett dette som for høy risiko. Spesielt hvis strategien din er å kjøpe disse aksjene og så selge med en gang selskapet havner på børs.

I korte trekk: vil du bli personlig ruinert dersom du får lånt disse pengene (på en eller annen måte), kjøper aksjene og så aldri får noen gevinst av dem?

Lenke til kommentar

Dette blir nok litt gambling ja. Det finnes nok av eksempler på selskaper som dundrer ned rett etter børsnotering.

Jeg ville i alle fall definitivt ikke gått inn med så mye som 500 000. Noe som kan vurderes er jo å lage en avtale med kollegaer/familie at dere spytter inn litt hver? Jeg antar du har kollegaer som også syntes 500 000 er litt mye?

Lenke til kommentar
John-B skrev (1 time siden):

Noe som kan vurderes er jo å lage en avtale med kollegaer/familie at dere spytter inn litt hver? Jeg antar du har kollegaer som også syntes 500 000 er litt mye?

Det virket som en mulig løsning.

Hvis flere ansatte går sammen om å kjøpe aksjer, så kan den ene personen som kjøper aksjene overføre dem til de andre ansatte etter kjøpet, med mindre det er en aksjonæravtale som forhindrer det.

Jeg ville dog brukt en advokat til å lage en avtale mellom dere ansatte og som styrer med pengene, så blir det minst mulig å krangle om i etterkant.

Lenke til kommentar

Du sier at du har litt eiendom, noe skal selges, annet ikke.

Hvorfor ikke bare selge en brøkdel av eiendom til noen stoler på.

Jeg trengte litt penger tidligere iår, så jeg solgte 1/4 av min leilighet til mine foreldre. 
De er sikret på at de ikke blir lurt av meg, pga. kjøpet er tinglyst.
Vi ble på forhånd enige om at jeg betaler renter til dem, samt dokumentavgift og gjorde alt arbeidet. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...