Gå til innhold

Inkluderingssjef om hjemmekontor: – Den nye normalen kan kan gjøre det lettere å få flere inn i arbeidslivet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At mange firma og sektorer er blitt påtvunget hjemmekontor har både gitt positiv og negativ effekt. 

Mye handler om ledelse. Enkelte ledere eller organisasjoner utnytter hjemmekontor destruktivt med ekstrem overvåking og logging. Det fører til ansatte som knapt tør gå på do i arbeidstiden. Man tør heller ikke strekke litt på kroppen, da det kreves en umiddelbar on-line respons hele tiden. 

På arbeidsplassen ser kollegaer hvem som jobber, dermed er det ikke bare tastaturaktivitet som måles og logges. 

I en stor statlig og delvis kommunal organisasjon har ansatte på gulvet total overvåking av dataaktivitet og dersom det ikke er aktivitet på 4 minutter gis varsel til leder. Dersom det er datatrøbbel får man beskjed om å ta ubetalt fri i påvente at datatrøbbel rettes opp. 

Vi må se at det er en enorm bredde i friheten folk har på hjemmekontor, fra å gå tur og slappe av til ekstrem slitasje og delvis utnyttelse.

Ensomhet er også et tema, ikke at man skal prate seg bort på jobbplassen, men man kan da i større grad drøfte sammensatte problemstillinger på en annen måte. Når ansatte tilnærmet isoleres hver for seg og ikke gis tillit, har man et problem.

Et annet aspekt er at noen hjemmekontor oppkoblinger/systemer fungerer så dårlig at det går dramatisksk utover effektiviteten. Da mener jeg ikke noe med nettet i private hjem, men arbeidsplassen sitt system som ikke fungerer ønskelig utenfor det fysiske kontoret.

Kort og godt så er hjemmekontor både helvete for noen og himmel for andre, alt utfra policy eller ledelse der man er ansatt.

Det ser ut til at noen ledere sliter med å ikke visuelt kunne overvåke sine ansatte ved fysisk tilstedeværelse. 

Her handler det mye om ledelse, ledere som håndterer dårlig det å ikke ha styring og makt ved fysisk tilstedeværelse. Ledere som føler de mister sin makt ved hjemmekontor. Det handler ikke om produktivitet og at oppgaver ikke utføres, men det å håndtere tap av visuell kontroll på de under seg.

Vi må huske på at det er et bred arbeidsfelt som i stor grad må sitte hjemme, blant annet mennesker som skal arbeide direkte med mennesker i omsorgsoppgaver o.l. Noen mener man kan ha fullgod oppfølging av mennesker som trenger ivaretakelse i omsorgsbolig, via telefon og mail på hjemmekontor. Det er en egen diskusjon i seg selv...

Enkelte ledere glemmer en grunnpilar i tider med hjemmekontor, det er det å være rollemodell. Når enkelte ledere gir seg selv enorm frihet, så bør man kunne klare å gi tillit til andre også.

Den negative siden ved hjemmekontor får liten oppmerksomhet. Ansatte er naturlig nok lojale og vil ikke ha problem med sjefen. En ledelse som overvåker og er dominant tuller man ikke med.

De med god erfaring og frihet (dynamisk og tillitsfull ledelse?) får og gis oppmerksomhet i media, som er god strategi med å gi organisasjonen/arbeidsplassen positivt omdømme. 

Jeg har ikke lest artikkelen, at økt bruk av dynamikk med hjemmekontor kan være inkluderende for visse personer kan jeg se.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

At mange firma og sektorer er blitt påtvunget hjemmekontor har både gitt positiv og negativ effekt. 

Mye handler om ledelse. Enkelte ledere eller organisasjoner utnytter hjemmekontor destruktivt med ekstrem overvåking og logging. Det fører til ansatte som knapt tør gå på do i arbeidstiden. Man tør heller ikke strekke litt på kroppen, da det kreves en umiddelbar on-line respons hele tiden. 

På arbeidsplassen ser kollegaer hvem som jobber, dermed er det ikke bare tastaturaktivitet som måles og logges. 

I en stor statlig og delvis kommunal organisasjon har ansatte på gulvet total overvåking av dataaktivitet og dersom det ikke er aktivitet på 4 minutter gis varsel til leder. Dersom det er datatrøbbel får man beskjed om å ta ubetalt fri i påvente at datatrøbbel rettes opp. 

Tuller du? Om en forventer slabbedasker så får en slabbedasker.

For progammering/IT så fungerer det bedre nå til dags tror jeg med at vi har code review der vi kvalitets-sikrer hverandres kode. Dette er også en måte å øke produktivitet på ved at man lager et slags positivt gruppepress som fungerer av seg selv.

Kan man gjøre tilsvarende noen steder i det offentlige? Transparens mellom ansatte på samme nivå.

Lederne skal man forvente at skal kunne se produktiviteten ved å se og ikke minst skjønne hva de ansatte faktisk produserer. Ledere skal ikke bare pushe sitte å gå tullerusk over å fokusere på prosjektfremdrift men forstå kvaliteten av det som blir gjort. For IT betyr det at alle prosjektledere bør kunne nok programmering til å skjønne hva det er.

Men jeg tror som leder ville jeg ha fjernet tilgang til nett-aviser og facebook i proxyen på jobb ihvertfall, det er bevisst eller ubevisst demotiverende for ansatte og se at andre sløser jobbtid på sosiale medier. På hjemmekontor tror jeg det kan fungere med litt fleksibilitet, at en kan ta en pause og i stedet dra ut arbeidsdagen litt i tid.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar

Ein anna negativ side ved å i større grad basere seg på heimekontor som eg synes er lite belyst er at terskelen for outsourcing blir lavare.

Når ein uansett ikkje har ein kollega på kontoret som ein kan snakke med utanom over telefon/epost så speler det ingen rolle kvar arbeidstakaren oppheld seg. Då kan det fort bli eit spørsmål om kvifor ein skal tilsette ein norsk arbeidstakar med norsk lønn når jobben kanskje kan utførast billegare. Berre det å outsource stillinga til ein svenske til svensk lønnsnivå vil kunne sjåast på som ei innsparing utan at det går utover språkforståinga. Er det meir internasjonalt arbeid med engelsk som arbeidsspråk så vil det knapt nok være behov for norsk arbeidskraft. 

Lenke til kommentar
tjavel skrev (1 time siden):

Tuller du? Om en forventer slabbedasker så får en slabbedasker.

For progammering/IT så fungerer det bedre nå til dags tror jeg med at vi har code review der vi kvalitets-sikrer hverandres kode. Dette er også en måte å øke produktivitet på ved at man lager et slags positivt gruppepress som fungerer av seg selv.

Kan man gjøre tilsvarende noen steder i det offentlige? Transparens mellom ansatte på samme nivå.

Lederne skal man forvente at skal kunne se produktiviteten ved å se og ikke minst skjønne hva de ansatte faktisk produserer. Ledere skal ikke bare pushe sitte å gå tullerusk over å fokusere på prosjektfremdrift men forstå kvaliteten av det som blir gjort. For IT betyr det at alle prosjektledere bør kunne nok programmering til å skjønne hva det er.

Men jeg tror som leder ville jeg ha fjernet tilgang til nett-aviser og facebook i proxyen på jobb ihvertfall, det er bevisst eller ubevisst demotiverende for ansatte og se at andre sløser jobbtid på sosiale medier. På hjemmekontor tror jeg det kan fungere med litt fleksibilitet, at en kan ta en pause og i stedet dra ut arbeidsdagen litt i tid.

Jeg forstod ikke hva du mente med tuller du?

Nå må du se bort fra de som jobber med ren IT data. Programmerere med mere jobber jo kun med IT.

Du viser til en organisasjon med ukultur, vi må ikke ta det som snittet. 

Jeg har ingen tro på at man får slabbedasker av å forvente slabbedasker. Det handler om rollemodeller og arbeidskultur. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...