Gå til innhold

Telia vs Chilimobil - noen ulemper ved å velge lavpris?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bytte til en mobiloperatør som benytter seg av Telia sitt nett. Valget står mellom et abonnement fra lavprisaktøren Chilimobil og et fra Telia. Det aktuelle abonnementet fra Chilimobil er rimeligere og siden jeg ikke skal kjøpe meg ny mobil, får jeg ikke utnyttet meg av Telia sitt tilbud om rabatt på ny mobil med bindingstid.

Jeg lurer derfor på om det er noen ulemper ved å velge Chilimobil kontra Telia. Er hastighet og dekning like god, og vil 5G-nettet være like tilgjengelig med Chilimobil som med Telia?


På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo hvis vi skal sammenligne kontantkort så er det mulig å laste ned rundt 1.5 TB for 15 euro, men velg selv, kontantkort er det dyreste man kan kjøpe fra telia eller chilimobil har du høyt forbruk merker du fort 1 kr per mb. Går ann kjøpe datapakke til men får neppe samme tilbud. Problemet er spørsmålet hvor lenge det varer med alt, er jo risiko med alt man kjøper, telia estonia går ikke ut med hva man faktisk får. Så godt mulig de tar for lav pris for mye nedlasting.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Nukleosid said:

Hvis Telia Estonia holder til i Estland (som navnet skulle tilsi) så vil vel det da bety at du får et utenlandsk nummer. Det vil blant annet bety at de som ringer deg, må betale høy minuttpris. Jeg ser andre mulige fallgruver med dette også.

Hørt om Dual-SIM?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
LMH1 skrev (14 timer siden):

Kan jo vurdere telia estonia får jo langt mere data for 15 euro en hva telia\chilimobil kan tilby.

Hastighet bør ikke være særlig forskjell på men kundeservicen er nok telia mye bedre en chilimobil.

Telia Estland sender vel ikke til Norge, og bestille via ebay osv. går tregt og er for mye styr for folk flest.
Kan du ikke legge ut oppskriften her i tråden?

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (12 timer siden):

Hørt om Dual-SIM?

Sant. Har aldri brukt det selv, så tenkte ikke på det. Men ser som sagt andre utfordringer med det også.

Vil for eksempel norske mobiloperatører godta at man bruker et SIM-kort fra en utenlandsk aktør med masse GB mobildata som en fast løsning? Det må jo gå via en norsk samarbeidspartner (antakeligvis Telia Norge, og de har helt sikkert et budsjett som er adskilt fra andre lands avdelinger). Og for det andre, godtar Telia Estonia at en person bosatt i Norge bestiller og bruker et SIM-kort fra dem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nauz skrev (46 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger.

Gikk for Chillimobil sitt fri data abonnement!?

Ikke dumt - da får man daglig struping når man har brukt 5 GB istedet for struping i slutten av måneden som man gjør hos Telia. I tillegg er det vel femti kroner rimeligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nukleosid skrev (15 minutter siden):

Sant. Har aldri brukt det selv, så tenkte ikke på det. Men ser som sagt andre utfordringer med det også.

Vil for eksempel norske mobiloperatører godta at man bruker et SIM-kort fra en utenlandsk aktør med masse GB mobildata som en fast løsning? Det må jo gå via en norsk samarbeidspartner (antakeligvis Telia Norge, og de har helt sikkert et budsjett som er adskilt fra andre lands avdelinger). Og for det andre, godtar Telia Estonia at en person bosatt i Norge bestiller og bruker et SIM-kort fra dem?

De godtar noen måneder iflg. EU-regulativ og noe greier.

De sender nok ikke til Norge, og sim-kort må kjøpes på nett/ebay eller som turist. Da kan fylle opp kontantkortet over nett fra Norge, men det er vel noe usikkert om hvor lenge det vil virke. Er man feks. i Tallinn ett par ganger i året kan man kjøpe og fylle opp der.

Selv synes jeg jo det blir tungvint og har etterspurt den enkleste oppskriften på å få dette til fra LMH1 men ikke hørt noe. LMH1 reklamerer stadig med at dette er en billig og glimrende løsning, men så blir det tyst.

Lenke til kommentar

Har aldri måttet reise til tallinn for å fylle, folk får gjøre hva de vil, er bare synd og unødvendig man trenger 2 simkort, for bruker norske til ringing men når prisene er slik de er i norge, har jeg ikke dårlig sannvitighet. Det er så enkelt at du merker det må du bestiller simkort å tester å kjøpe 15 euro pakke, er umulig å gjøre feil, men man får mere for pengene hvis man laster ned mye en lite.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Har aldri måttet reise til tallinn for å fylle, folk får gjøre hva de vil, er bare synd og unødvendig man trenger 2 simkort, for bruker norske til ringing men når prisene er slik de er i norge, har jeg ikke dårlig sannvitighet. Det er så enkelt at du merker det må du bestiller simkort å tester å kjøpe 15 euro pakke, er umulig å gjøre feil, men man får mere for pengene hvis man laster ned mye en lite.

Hvordan skaffer du sim-kortet fra Estland?

Det er vel en usikkerhet å kjøpe det på ebay, eller hva?

Lenke til kommentar

Ja det er jo usikkerhet med alt, man kjøper med ebay, men foreløpig ikke skuffet. Men selgerne gir nok ikke mye support hvis det først blir endringer og man risiker å tape penger på det. Er usikkert hvor lenge det vil vare får håpe ice eller telia gir bedre tilbud så man slipper dette.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Ikke dumt - da får man daglig struping når man har brukt 5 GB istedet for struping i slutten av måneden som man gjør hos Telia. I tillegg er det vel femti kroner rimeligere.

Ja, det stemmer. Den totale datamengden med fri hastighet blir da 150gb kontra 100gb.

Bruker i underkant av 30gb i mnd, så 25gb til 399 hadde blitt i grenseland. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Nukleosid said:

Sant. Har aldri brukt det selv, så tenkte ikke på det. Men ser som sagt andre utfordringer med det også.

Vil for eksempel norske mobiloperatører godta at man bruker et SIM-kort fra en utenlandsk aktør med masse GB mobildata som en fast løsning? Det må jo gå via en norsk samarbeidspartner (antakeligvis Telia Norge, og de har helt sikkert et budsjett som er adskilt fra andre lands avdelinger). Og for det andre, godtar Telia Estonia at en person bosatt i Norge bestiller og bruker et SIM-kort fra dem?

Ser du har fått svar angående utenlandsk sim i norge.

Det man derimot kan gjøre er å dele på ett Telia X abbonement, slik at en person har Telia X med mange data-SIM, og resten har feks Happybytes eller OneCall abo til ca 100kr i mnd, totalsummen blir da ganske lav for "fri bruk"

Lenke til kommentar
7 hours ago, Nauz said:

Ja, det stemmer. Den totale datamengden med fri hastighet blir da 150gb kontra 100gb.

Bruker i underkant av 30gb i mnd, så 25gb til 399 hadde blitt i grenseland. 

Vel, den teoretiske totalen, du får ikke 10GB med fri fart neste dag om du ikke bruker 5GB den første dagen.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (2 timer siden):

Vel, den teoretiske totalen, du får ikke 10GB med fri fart neste dag om du ikke bruker 5GB den første dagen.

True. Ser for mer at mange er bedre tjent med en totalmengde pr mnd kontra en mengde pr dag. I tilfeller hvor man over en kort periode trenger ekstra data pga reise, nettverksbrudd hjemme ol. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...