Gå til innhold

Hjelp til oppsett og val av switch/router


Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha lest gjennom eit hav av andre poster om heimenettverk og diverse oppsett, utan at eg greier å kome fram til mi eiga spesifikk løysing, forsøker eg meg her. PS! Eg er relativt nybegynner på nettverk. 

Har nylig flytta inn i eit lite hus med 3 etasjer a ca. 35 m^2 per etasje. Kjelleren blir brukt som utleigehybel.

Får snart fiber til huset, og ynskjer å sette opp eit solid nettverk til både meg sjølv og leigetakaren. Løysing eg har sett for meg, er en router i internettuttaket -> kobla på ein managed switch (slik at eg kan styre hastigheita) -> kobla til "min" router og ein router til leigetakar i kjellaren.

Min router blir ståande i eit kleskap ved inngangen (eller betre å sette den i stua?), so eg vurdera også et accesspunkt i 3 etg. 

Switchen eg har sett meg ut er denne https://www.komplett.no/product/820903/datautstyr/nettverk/switch-managed/linksys-lgs308-eu-switch til 849,-. 

Av routera har eg ein D-link DIR-655 som eg tenkte å sette nede hos leigetakaren, samt en ZyXEL P8702N som eg tenkte å bruke som routern før switchen. Deretter blir eg nødt å kjøpe en router til som blir "min".

Noko slikt? https://www.komplett.no/product/952739/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac86u-gaming-router# 


Spørsmålet mitt er om dette kjem til å fungere eller om eg har oversett noko kritisk? Er det noko av utstyret som er dårlig og burde byttast? Har ingen problem med å legge litt pengar i prosjektet. Målet er stabilt og godt nett til begge partar, samt at trafikken er skilt so godt det lar seg gjøre i tilfelle eg skulle vere so uheldig at leigetakar finner på ulovligheiter. 

På forhand takk for hjelpa! 

 

Edit: Tar gjerne imot tips og triks som er verdt å ta hensyn til/huske på når eg skal sette dette opp.

Endret av smthellan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt. Ignorer LMH1. Han kan ingenting om nettverk.

For det andre - jeg ville kjørt ubiquity. Noe ala dette burde fungere. Antallet accesspoint kommer an på arealet du vil dekke. Det kan du utvide senere ved behov, og du kan vurdere billigere eller dyrere Unifi AP alt etter behov. Stortsett burde Lite dekke det - det er lite utstyr som støtter mer uansett.

Link til liste

Dette er varenummer hos itegra/komplett.

Du kan evt. kjøpe første generasjons cloudkey, så sparer du en tusenlapp - eller sette opp kontroller på en pc du allerede har; det er gratis.

Sett opp to nettverk, ett for deg og et for leietager. Det vil ta deg noen timer, men det er ikke rakettforskning.

Endret av barfoo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, smthellan said:

Får snart fiber til huset, og ynskjer å sette opp eit solid nettverk til både meg sjølv og leigetakaren. Løysing eg har sett for meg, er en router i internettuttaket -> kobla på ein managed switch (slik at eg kan styre hastigheita) -> kobla til "min" router og ein router til leigetakar i kjellaren.

Min router blir ståande i eit kleskap ved inngangen (eller betre å sette den i stua?), so eg vurdera også et accesspunkt i 3 etg. 

Her legger du opp til "ruter bak ruter", og det kan gi en del bivirkninger som man bør være klar over. Det er ikke sikkert at det er et problem for verken deg eller leieboer, men det varierer med bruken. 

Skal du ha TV-abo også via fiberen? Hvilken leverandør er det snakk om?

Lenke til kommentar
13 hours ago, smthellan said:

TP-Link TL-SG105E/TL-SG108E er en del rimeligere. De er spesifisert som unmanaged i spesifikasjonene, men har et webgrensesnitt man kan gå og stille porthastigheter og en del andre ting. IGMP-støtte er også på plass hvis det er slik at du skal ha IPTV. Samme med VLAN, hvis leverandøren du bruker legger opp til bruk av det.

I tråden her anbefales ellers Ubiquiti. Vel og bra på mange måter, men spørsmålet er om behovet er der. Og enkelte ting kan også være litt mer komplisert konfigurasjonsmessig, så det er også et spørsmål om hva man i utgangspunktet kan om nettverk. En relativt høy prisklasse kan det også være.

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fleskefjeset said:

Ubiquiti (med i, ikke y). Det kommer snart nye AC Lite med støtte for wifi6.

Sånn går det når man tok en c'n'p på navnet. Synes bare det er "et vanskelig navn", og ser ut til at jeg ikke var den eneste  ?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
NULL skrev (Akkurat nå):

Sånn går det når man tok en c'n'p på navnet. Synes bare det er "et vanskelig navn", og ser ut til at jeg ikke var den eneste  ?

Joda, skjønner det ? Skal jeg tippe så er det en referanse til ordet «ubiquitous», som betyr «present, appearing, or found everywhere»

Lenke til kommentar
On 7/6/2020 at 9:12 AM, NULL said:

Her legger du opp til "ruter bak ruter", og det kan gi en del bivirkninger som man bør være klar over. Det er ikke sikkert at det er et problem for verken deg eller leieboer, men det varierer med bruken. 

Skal du ha TV-abo også via fiberen? Hvilken leverandør er det snakk om?

Leverandør er telenor. Ingen TV-abo.

Edit: Kva type bivirkningar snakkar vi om? Er det ev. betre måtar å sette dette opp på?

Endret av smthellan
Lenke til kommentar
On 7/5/2020 at 9:16 PM, barfoo said:

Først av alt. Ignorer LMH1. Han kan ingenting om nettverk.

For det andre - jeg ville kjørt ubiquity. Noe ala dette burde fungere. Antallet accesspoint kommer an på arealet du vil dekke. Det kan du utvide senere ved behov, og du kan vurdere billigere eller dyrere Unifi AP alt etter behov. Stortsett burde Lite dekke det - det er lite utstyr som støtter mer uansett.

Link til liste

Dette er varenummer hos itegra/komplett.

Du kan evt. kjøpe første generasjons cloudkey, så sparer du en tusenlapp - eller sette opp kontroller på en pc du allerede har; det er gratis.

Sett opp to nettverk, ett for deg og et for leietager. Det vil ta deg noen timer, men det er ikke rakettforskning.

Takk for forslag. Er det noko fare for flaskehals ved dette utstyret? Er 500 mbits linje vi får, so ville vere synd om vi ikkje får bruke det fullt ut.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, smthellan said:

Takk for forslag. Er det noko fare for flaskehals ved dette utstyret? Er 500 mbits linje vi får, so ville vere synd om vi ikkje får bruke det fullt ut.

Ja, via wifi vil du slite med å nå 500Mb/s - uavhengig av levrandør. 802.11ac med 2x2 kan gi 350-500Mb/s under optimale forhold.

For å forbedre det er det kun accesspunkt du trenger å bytte når ny teknologi kommer på markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/5/2020 at 8:13 PM, smthellan said:

Av routera har eg ein D-link DIR-655 som eg tenkte å sette nede hos leigetakaren, samt en ZyXEL P8702N som eg tenkte å bruke som routern før switchen. Deretter blir eg nødt å kjøpe en router til som blir "min".

Jeg hadde en DIR-655 som ble pensjonert for ca 8 år siden. Om den er god nok til fibernett kan vel diskuteres, jeg ville satset på noe nytt som mange i denne tråden foreslår. Jeg fikk 500/500 fiber nylig og gikk for TP-link sitt Deco M9+ mesh system, og angrer ikke på det (ny firmware har kommet til denne nå). Uansett ville jeg i et hus som du beskriver valgt et mesh system. Hvis mulig er det alltid en fordel med kablet "backhaul" mellom en eller flere av nodene.

Lenke til kommentar

DIR-655? tidenes dårligste router

cacb skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde en DIR-655 som ble pensjonert for ca 8 år siden. Om den er god nok til fibernett kan vel diskuteres, jeg ville satset på noe nytt som mange i denne tråden foreslår. Jeg fikk 500/500 fiber nylig og gikk for TP-link sitt Deco M9+ mesh system, og angrer ikke på det (ny firmware har kommet til denne nå). Uansett ville jeg i et hus som du beskriver valgt et mesh system. Hvis mulig er det alltid en fordel med kablet "backhaul" mellom en eller flere av nodene.

DIR-655 har aldri vært god til noe som helst, tidens dårligste billig router og det for 10 år siden.

Lenke til kommentar
On 7/13/2020 at 8:53 AM, smthellan said:

Leverandør er telenor. Ingen TV-abo.

Edit: Kva type bivirkningar snakkar vi om? Er det ev. betre måtar å sette dette opp på?

Litt high-level: https://kb.netgear.com/30186/What-is-Double-NAT
Tips blir vel ellers å google "double nat" og se.

Bemerk også at hvis f.eks. leieboers ruter står bak din ruter, vil kan kunne nå enheter på ditt nettverk.

Flere internettleverandører - omså litt avhengig av hvilken type aksess og utstyr man har fra dem - vil kunne tilby flere offentlige IP-er. I praksis kan du da koble opp to rutere bak aksessen - enten hvis det er flere porter på modemet eller gjennom å bruke en svitsj. Bruker du en svitsj som har litt management kan du f.eks. også begrense hastigheten leieboeren kan ta av nettet gjennom å sette porten på svitsjen til 10 eller 100 Mbps. Ha imidlertid ikke DHCP aktivert på svitsjen når du setter den rett bak et modem (da vil den ta en offentlig IP, samt potensielt eksponere management-grensesnittet utad - hvilket sikkerhetsmessig kan ha sine utfordringer). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...