Gå til innhold

Spåing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Debattant skrev (5 timer siden):

Tror dere på spåing? Spå i kaffegrut feks.

Jeg tror at folk holder på med det, og at det de sier er en blanding av fantasi og cold reading. Det finnes jo ikke en eneste seriøs test som tyder på at det er noe mer enn det.

 

Taurean skrev (17 minutter siden):

Nei, men tror på astrologi og dette med menneskers stjernetegn og den påvirkning og effekt på hverandre. Det gjennom 17 års observasjon under høy kritikk, så mener jeg at det ikke er tilfeldig.

Hva slags høy kritikk? Og du har fortsatt ikke fulgt opp tråden du startet her om astrologi hvor du skulle vise at du faktisk kunne bruke det...

Endret av theNiceOne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (10 minutter siden):

Hva slags høy kritikk? Og du har fortsatt ikke fulgt opp tråden du startet her om astrologi hvor du skulle vise at du faktisk kunne bruke det...

Gidder ikke gjenta meg fem hundre ganger. Den tråden startet jeg ikke for å forsvare meg mot fem hundre kritiske stemmer, men for å svare ut fra mine egne erfaringer. Jeg har skrevet fem hundre ganger at jeg ikke har noe vitenskapelig svar på hvorfor det fungerer, men ut fra mine observasjoner gjennom nesten 17 år nå så mener jeg det er for mye som stemmer til at det bare er tilfeldigheter.

Lenke til kommentar

Folkeopplysningen hadde vel en fin episode om astrologi. En hel skoleklasse fikk utdelt horoskop, alle følte det stemte veldig bra, alle hadde fått akkurat det samme ... 

Til topic: "spåing" er selvsagt bare tøys. Men noen er gode til å gjette + tolke menneskelige reaksjoner og klarer å fiske ut ting uten at den som blir "spådd" er klar over det. Så gjelder det vel bare å være vag nok, så vil det alltid passe når du legger godvilja til.

"du vil oppleve at noen dører lukker seg" ... jadda ... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Taurean said:

Gidder ikke gjenta meg fem hundre ganger. Den tråden startet jeg ikke for å forsvare meg mot fem hundre kritiske stemmer, men for å svare ut fra mine egne erfaringer. Jeg har skrevet fem hundre ganger at jeg ikke har noe vitenskapelig svar på hvorfor det fungerer, men ut fra mine observasjoner gjennom nesten 17 år nå så mener jeg det er for mye som stemmer til at det bare er tilfeldigheter.

Du trenger ikke gjenta deg 500 ganger, det holder med en forklaring.

hva legger du i « 17 års observasjon under høy kritikk»?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Folkeopplysningen hadde vel en fin episode om astrologi. En hel skoleklasse fikk utdelt horoskop, alle følte det stemte veldig bra, alle hadde fått akkurat det samme ...

Alle kan lures. Det er derfor jeg ikke tror på spåing. Spiller ikke engang lotto eller gambler ikke, kanskje en sjelden gang i et svakt øyeblikk. Man kan lure alle til å tro alt. Synes det er uetisk å tulle med noe så seriøst. Men så klart staten ønsker å holde alle mest mulig i villrede, vi skal være dumme naive fjols som bare sier "ja" og følger regler. Vi skal ikke tenke over hvordan livet henger sammen, ikke lære noe om psykologi, økonomi, finans og viktige emner.

Jeg sier bare at mine erfaringer stemmer bra med det jeg har lest og det har gitt meg svar på mye.


 

WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke gjenta deg 500 ganger, det holder med en forklaring.

hva legger du i « 17 års observasjon under høy kritikk»?

Joda, men hvis personen hadde lest den tråden, så hadde han/hun ikke spurt.

At jeg ikke bare ser an én persons naturlige oppførsel i én time og deretter konstaterer at det stemmer. Har sett dette an over mange, mange år med mange, mange forskjellige personer. Alt fra utseende til personlighetstrekk til naturlige reaksjoner. Og jeg mener det ikke er tilfeldig. Glemmer selvsagt ikke psykologi heller, konsekvenser som følge av økonomi og psykososiale faktorer. Men mener at hvilke tegn/energier man har hatt rundt seg, særlig de nærmeste (foreldre, familie, forhold, nære venner) spiller en stor rolle over tid i hvor harmonisk et menneske blir og hvilket syn på livet det får. Det spiller inn på så mange områder, har jeg erfart. Spesielt kommunikasjon. Noen mennesker bare forstår hverandre naturlig. Andre kan prate i sirkler i årevis uten å komme til poenget. Noen er mer naive og godhjertede, andre har en kynisk natur, men kan være misforståtte og "vill-ledede". Kunne skrevet om hundrevis og kanskje tusenvis av eksempler jeg kunne forklart, men orker ikke dét akkurat nå.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Taurean said:

Alle kan lures. Det er derfor jeg ikke tror på spåing. Spiller ikke engang lotto eller gambler ikke, kanskje en sjelden gang i et svakt øyeblikk. Man kan lure alle til å tro alt. Synes det er uetisk å tulle med noe så seriøst. Men så klart staten ønsker å holde alle mest mulig i villrede, vi skal være dumme naive fjols som bare sier "ja" og følger regler. Vi skal ikke tenke over hvordan livet henger sammen, ikke lære noe om psykologi, økonomi, finans og viktige emner.

Jeg sier bare at mine erfaringer stemmer bra med det jeg har lest og det har gitt meg svar på mye.


 

Joda, men hvis personen hadde lest den tråden, så hadde han/hun ikke spurt.

At jeg ikke bare ser an én persons naturlige oppførsel i én time og deretter konstaterer at det stemmer. Har sett dette an over mange, mange år med mange, mange forskjellige personer. Alt fra utseende til personlighetstrekk til naturlige reaksjoner. Og jeg mener det ikke er tilfeldig. Glemmer selvsagt ikke psykologi heller, konsekvenser som følge av økonomi og psykososiale faktorer. Men mener at hvilke tegn/energier man har hatt rundt seg, særlig de nærmeste (foreldre, familie, forhold, nære venner) spiller en stor rolle over tid i hvor harmonisk et menneske blir og hvilket syn på livet det får. Det spiller inn på så mange områder, har jeg erfart. Spesielt kommunikasjon. Noen mennesker bare forstår hverandre naturlig. Andre kan prate i sirkler i årevis uten å komme til poenget. Noen er mer naive og godhjertede, andre har en kynisk natur, men kan være misforståtte og "vill-ledede". Kunne skrevet om hundrevis og kanskje tusenvis av eksempler jeg kunne forklart, men orker ikke dét akkurat nå.

Så kun basert på løse personlige refleksjoner, uten at noen gjør en gjennomgang..
Dette er personlig synsing, basert på egen magefølelse, og det kan på ingen måte kalles « 17 års observasjon under høy kritikk».

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Så kun basert på løse personlige refleksjoner, uten at noen gjør en gjennomgang..
Dette er personlig synsing, basert på egen magefølelse, og det kan på ingen måte kalles « 17 års observasjon under høy kritikk».

 

Hvis du koker alt ned til alt på den tåpelige måten, så er ethvert mennesker meninger om alt mulig kun synsing. Da har ingen mening om noe som helst noen verdi. Jeg mente at jeg er ikke en som tror lett på ting. Jeg er tillitsfull, men ikke lettlurt. Det tar meg lang tid å bli overbevist i noe som helst.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Taurean said:

Hvis du koker alt ned til alt på den tåpelige måten, så er ethvert mennesker meninger om alt mulig kun synsing. Da har ingen mening om noe som helst noen verdi. Jeg mente at jeg er ikke en som tror lett på ting. Jeg er tillitsfull, men ikke lettlurt. Det tar meg lang tid å bli overbevist i noe som helst.

Nei, når man koker alt ned til alt, så er det fremdeles ekstremt stor forskjell på vitenskapelig tilnærming og synsing.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Taurean skrev (20 timer siden):

Gidder ikke gjenta meg fem hundre ganger. Den tråden startet jeg ikke for å forsvare meg mot fem hundre kritiske stemmer, men for å svare ut fra mine egne erfaringer. Jeg har skrevet fem hundre ganger at jeg ikke har noe vitenskapelig svar på hvorfor det fungerer, men ut fra mine observasjoner gjennom nesten 17 år nå så mener jeg det er for mye som stemmer til at det bare er tilfeldigheter.

Jeg vet ikke om du hadde helt andre grunner til å starte denne tråden enn det du skrev i første post, men du gjorde aldri noe forsøk på å lage stjernekart, slik som du sa du skulle...

 

Taurean skrev (19 timer siden):

Alle kan lures. Det er derfor jeg ikke tror på spåing.

Hva skiller astrologi fra andre typer spåing - bortsett fra at du tror på astrologi og ikke spåing i kaffegrut e.l.?

 

Taurean skrev (19 timer siden):

At jeg ikke bare ser an én persons naturlige oppførsel i én time og deretter konstaterer at det stemmer. Har sett dette an over mange, mange år med mange, mange forskjellige personer. Alt fra utseende til personlighetstrekk til naturlige reaksjoner. Og jeg mener det ikke er tilfeldig. Glemmer selvsagt ikke psykologi heller, konsekvenser som følge av økonomi og psykososiale faktorer. Men mener at hvilke tegn/energier man har hatt rundt seg, særlig de nærmeste (foreldre, familie, forhold, nære venner) spiller en stor rolle over tid i hvor harmonisk et menneske blir og hvilket syn på livet det får. Det spiller inn på så mange områder, har jeg erfart. Spesielt kommunikasjon. Noen mennesker bare forstår hverandre naturlig. Andre kan prate i sirkler i årevis uten å komme til poenget. Noen er mer naive og godhjertede, andre har en kynisk natur, men kan være misforståtte og "vill-ledede". Kunne skrevet om hundrevis og kanskje tusenvis av eksempler jeg kunne forklart, men orker ikke dét akkurat nå.

Jeg ser ikke noe i din forklaring som tyder på "17 års observasjon under høy kritikk". På hvilken måte har det vært under høy kritikk? 

 

Taurean skrev (16 timer siden):

Hvis du koker alt ned til alt på den tåpelige måten, så er ethvert mennesker meninger om alt mulig kun synsing. Da har ingen mening om noe som helst noen verdi. 

Menneskets evne til å se mønstre der det ikke finnes mønstre, og å legge merke til alt som stemmer med det man ønsker å se, men ikke legge merke til alt det som ikke passer inn - er velkjent og nesten grenseløst. Så hvis man stoler blindt på dette, har ikke synsingen verdi utover å være personlige anekdoter. Dette beviser ikke at astrologi er feil, men det beviser heller ikke annet enn at du har sett det du lette etter og oversett det som ikke stemte.

Det er derfor meninger og personlige anekdoter har tilnærmet null verdi innen vitenskap. Det finnes tusenvis av anekdoter om hvorfor personer ble friske fra covid-19, men legevitenskapen setter ikke i gang en storstilt produksjon av medisiner basert på disse. Først når anekdotene dine kan gjenskapes i kontrollerte forsøk, har de verdi utover personlig synsing - og der feiler astrologi stort.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Debattant skrev (5 timer siden):

Takk for innspill!

Skulle tro man måtte ha en enkel teori om hvorfor noe skulle fungere, for at det skulle gjøre det? Hvorfor skulle kaffegrut fungere?

Hvorfor skulle astrologi fungere?

Det fungerer (ikke), på samme måte som bønn. Fordi de involverte tror at det "fungerer". Hjernen leter hele tiden etter mening og sammenheng, og er meget rask til å hoppe til konklusjoner, helst den første og beste. I tillegg har man mange forskjellige bias. Placebo, sunk-cost, double down og confirmation bias blant andre. 

Dersom man har betalt eller investert i en (spå)tjeneste, så har man i utgangspunktet lyst og tro på at det fungerer, derfor vil det fungere bedre på de som tror at det fungerer. 

Når man har investert mye tid og penger i noe, f.eks 17+ år av livet sitt, så sitter det ekstra langt inne å innrømme at det var bortkastet tid og penger.

Og når du tror at det fungerer, har investert tid og penger i det, og i tillegg kommer det negative folk med forskning som sier at det du tror på er bare oppspinn, så er det veldig lett å sette seg på bakbeina og "double down". Alle andre er idioter, du har fasit. Finne sine egen "alternativ" gjeng som deler synspunkter i et ekkokammer som stadig forsterker troen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 timer siden):

Dere kan tro på julenissen, så tror jeg på det jeg vil.

Egentlig en god sammenligning. Bortsett fra at Julenissen i det minste har en forklaringsmodell (bor på Nordpolen, får alver til å lage gaver, osv.), mens astrologi ikke engang har det.

Du er selvsagt velkommen til å tro på astrologi, men når du i et diskusjonsforum påstår at astrologi virker og at du har 17 års observasjon under høy kritikk, og denne "høye kritikken" ikke er noe mer enn ønsketenkning, da må du regne med å få høre at det du sier er bare tull. Her er en god side som refererer noen forsøk også.

 

Taurean skrev (11 timer siden):

Jeg har gjort mine observasjoner, dere kan gjøre deres. God natt.

Jeg har ett spørsmål du kan svare på hvis du vil:

Når man tror på en ting, som f.eks. astrologi, tarotkort, at nysing får det til å regne (Avarell Dalton mente han kunne det i et Lucky Luke-album),  er det menneskelig og lett å legge merke til de hendelsene som stemmer med det du tror, og så overse, bortforklare eller glemme alt som ikke stemmer.

F.eks. husker man den ene gangen man tenkte på en person som ringte like etterpå, men glemmer alle de hundrevis av gangene man tenkte på en person som ikke ringte, eller alle som ringte uten at du tenkte på dem først.

Så til spørsmålet: Hvordan er din "17 års observasjon under høy kritikk" utført slik at du kan utelukke, eller i det minste sannsynliggjøre at det ikke kun er slik ønsketenkning i effekt?  Eller skal vi bare tro deg på ditt ord om at du har den unike menneskelige egenskapen å kunne skille dette objektivt på egen hånd?

Endret av theNiceOne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (5 timer siden):

Egentlig en god sammenligning. Bortsett fra at Julenissen i det minste har en forklaringsmodell (bor på Nordpolen, får alver til å lage gaver, osv.), mens astrologi ikke engang har det.

Du er selvsagt velkommen til å tro på astrologi, men når du i et diskusjonsforum påstår at astrologi virker og at du har 17 års observasjon under høy kritikk, og denne "høye kritikken" ikke er noe mer enn ønsketenkning, da må du regne med å få høre at det du sier er bare tull. Her er en god side som refererer noen forsøk også.

Jeg klarer ikke diskutere på et så idiotisk dumt nivå. Jeg sier jeg har hundrevis, om ikke tusenvis av situasjoner jeg kunne forklart. Du virker ikke engang bittelitt interessert i MINE observasjoner, men du bare spyr ut dritt om ting du ikke har noe som helst peiling på. Så for siste gang: Du kan tro på julenissen, grinchen eller små grønne menn, så tror jeg på det jeg har observert under sterkt kritisk blikk i 17 år selv, så blir vi begge happy. Slutt å spre dritt om meg. Jeg nevnte bare hva jeg trodde på, jeg gidder ikke gå inn i en drittslengningsdiskusjon om hva som er riktig og galt. Jeg har også skrevet at jeg ikke kan forklare det, så jeg kommer ikke til å gå inn på det heller. Fortsett å spre din tro på julenissen, så skriver jeg om min tro når jeg føler det er riktig. Så kan folk velge å ta det eller ikke.
 

D0vendyret skrev (14 minutter siden):

Jeg har gjort observasjoner i 35 år på det og har havnet dithen at det er bare tull og fjas. 

Da har du sett med feil øyne. Eller kanskje du er et tegn som har størst tilbøyning til ren logikk og ikke til å se ting med et spirituelt blikk.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...